Inhoan kaikkia äitejä, jotka käyttävät sanaa "perheen miesväki"
Nämä äidit oikein korostamalla korostavat perheen miesväkeä ja heidän äijämäistä toimintaansa. Suureen ääneen tuodaan esille kuinka perheen miesväki teki jotain miesmäistä: korjasi autoa, pilkkoi puita, kampesi kiviä maasta. Miksei samanlaista numeroa tehdä, jos perheen pojat vaikka tiskaavat astioita tai leipovat pullaa? He kasvattavat pojistaan jotain änkyräsovinisteja ja rajoittuneita yksilöitä, jotka eivät uskalla tehdä elämässään mitään muuta kuin jotain äijämäistä.
Poikaa palkitaan vain äijämäisestä toiminnasta ja kannustetaan siihen. Jos poikaa kiinnostaisi vaikka leikkiä nukella tms. ohjaa äiti äkkiä kiinnostuksen jonnekin muualle. Ja sitten selitetään haltioituneina kuinka Niko-Pekka on ollut ihan syntymästään asti vain kiinnostunut autoista ja koneista - niin varmaan...
Nämä pojat myös puetaan tiukan sukupuolijaon mukaan: kaikki on mustaa, sinistä, vihreää tai ruskeaa. Kirkkaan punainen ja oranssi alkavat jo olla tyttövärejä. Ja missään nimessä ei käytetä mitään printtejä, joissa olisi esim. kukka tai perhonen - kaiken pitää olla autoja, rekkoja, robotteja jne. Ja näpeilleen saa poika jos osoittaa kiinnostusta muunlaisiin vaatteisiin.
Lisäksi nämä äidit hokevat kuinka pojat ovat poikia. Ja antavat Niko-Pekkansa hakata, kiusata ja terrorisoida ympäristöään - ovathan pojat vain poikia? Nämä äidit eivät halua rajoittaa Niko-Pekan ilmaisua, jotta Niko-Pekka ei lannistu, koska isona Niko-Pekasta tulee suuri johtaja tai F1-kuljettaja tai NHL-tähti.
Nämä äidit kohtelevat poikiaan ja tyttäriään epätasa-arvoisesti, aiheuttaen sen, että kummistakaan ei tule tasapainoisia yksilöitä.
Nämä äidit ovat säälittäviä ja nämä äidit ovat niitä, jotka huutavat jalkapallokentän laidalla nappulaliigalaiselleen: "Tapa se! Tapa se!"
Kommentit (38)
mut äiti ei hyväksynyt. Nykyään poika pelaa jääkiekkoa, vaikka mulle sanoi että ei halua.
Oma roolinsa lapsen muokkautumisessa on toki sitten isälläkin. Jos isä on lisäksi homopelkoinen perussuomalaisia äänestävä "maskuliininen" FI-kuolaaja, niin silloin pojalla on tuskin paljoa toivoa vaihtoehtoisista kannustusmalleista:)
M41
Meidän perheessä ei ole kuin poikia ja miehiä ja se miesväki siivoaa, laittaa ruokaa, ostaa minulle kukkia ja kattaa pöytää siinä missä sirkkelöi ja pinoaa halkojakin.
Miesväki-sanalla on helppo niputtaa koko perhe, koska minä olen ainoa nainen. The Queen.
mutta ei meillä tosiaankaan korosteta sillä äijämäistä toimintaa tai käytöstä.
Meillä kun mies hoitaa usein keittiöhommat ja tekee muitakin kotitöitä aivan tasapuolisesti. Pojalla käytetään myös punaisia ja oransseja vaatteita ja usein puhutaan, ettei ole poikien ja tyttöjen värejä. Kukkia ja perhosia ei meidän pojalle kyllä ole käytössä, mutta miksi pitäisikään? Poika saa leikkiä nukeilla tai jopa Brätzeillä aivan rauhassa niin halutessaan, mutta pakko todeta, että mopot, skootterit yms. ovat paljon kovempi juttu, vaikkei koskaan ole opetettu sellaisia. Halataan paljon, opetetaan kunnon käytöstavat myös pojalle ja kehutaan hyvää käytöstä. Samoin kuin tytöillekin.
Sellaista toimintaa he eivät palkitse, vaan hehkutus tulee äijämäisemmästä toiminnasta. Esimerkkinä se, että facebookiin päivitetään statuksia, joissa perheen miesväki on lähtenyt asfalttihommiin. Ikinä ei statuksena ole: perheen miesväki pesi pari koneellista pyykkiä tai parsi sukkia.
Ilmaisu "perheen miesväki" on asenteellinen ja junttimaisuuden huippu.
käyttäminen kertoo tuon kaiken kirjoittamasi. Mitäs mieltä olet siitä että meillä perheen miesväki teki tänään ihanan herkullisen iltapalan. Pojat eivät ole mitään riehuvia pikku äijiä. Pojat käyttävät myös oranssia, pinkkiä, punaista, vihreän, sinisen, ruskea yms lisäksi. Eli eipä yleistetä. Ja huomenna perheen miesväki nousee yhdessä ja äiti saa jatkaa unia.
Olen perustellut pojalleni miksi se SAA käyttää punaista paitaa, kun siitä tykkää ja joku sanoi että se on tyttöjen väri.
Meillä on lapsien paidoissa sekalaisia kuvia: on avaruusaluksia ja muumeja sekä kaikkea mahdollista näitten välillä.
Annan lapsieni vääntää, mutten käyttää väkivaltaa.
Poikani harrastaa painia. En huuda tapa se -kentän laidalla.
Lapseni osaa kiittää ruuasta ja pyytää anteeksi. :)
Meidän MIESVÄKI (sis. 4 henkilöä yhteensä) saattaa siivota tai leipoa siinä missä meidän NAISVÄKI (sis. kaksi henkilöä) hakkaa polttopuita tai kolaa lumia.
Joskus perheen miesväki tekee iltapalaa kun naisväki löhöää sohvalla!
Pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. Mutta säännöt on samoja!
kohdannut kuvailemaasi stereotypiaa. En tunnista tuollaisia naisia. "Miesväki" tarkoittaa minulle vainmmiespuolista ihmisjoukkoa, toimii esim. jaettaessa suvun tapaamisissa saunavuoroja. "Saunooko miesväki ensin?". Hassuja juttuja ihmisillä :)
The Queen
Koskaan en ole kuullut vastaavanlaista hehkutusta perheen naisväen toiminnasta - en koskaan.
Ihan samalla tavalla miehet voivat kertoilla mitä kaikkea "naisväki" tekikään.
Surullista, mutta Suomessakin jotkut ihmiset arvottavat edelleen toisia ja jopa lapsiaan sukupuoleen perustuen. Nämä äidit kokevat myös, että ovat astetta parempia kuin muut äidit, koska he ovat pystyneet "antamaan" puolisolleen ja itselleen poikia. Tyttövauva on heille pettymys.
kohdannut kuvailemaasi stereotypiaa. En tunnista tuollaisia naisia. "Miesväki" tarkoittaa minulle vainmmiespuolista ihmisjoukkoa, toimii esim. jaettaessa suvun tapaamisissa saunavuoroja. "Saunooko miesväki ensin?". Hassuja juttuja ihmisillä :) The Queen
Meillä käytetään mies- ja naisväki-ilmausta silloin, kun olemme vaikka suvulla kokoontuneet. Miesväki saunoo esim. keskenään. Toisaalta voimme käyttää myös termiä pojat, vaikka nuorin taitaa olla kohta kolmekymppinen.
Meidän suvussa tuollainen sukupuolellinen arvottaminen on muutenkin vierasta, joten ehkä termi ei siksi ole värittynyt. Meillä kaikki osallistuvat kotitöihin, ruoanlaittoon ja muuhunkin mahdolliseen.
Mutta kyllä ap:lla on ongelma - nimittäin se, että on tekemisissä tuollaista tasa-arvottomien ihmisten kanssa :(
No, käytetäänkös näissä piireissä "hameväki"-ilmausta?
kiusata ja hakata. Äiti katsoo vierestä eikä reagoi mitenkään. Antaa poikansa hakata muita ja hymyillen seuraa tätä toimintaa.
Kun siitä kysytään häneltä, vastaus on, että pojat on poikia.
????
Jos tyttö hakkaisi ja kiusaisi muita. Puututtaisiin siihen välittömästi ja kukaan ei sanoisi, että "Ei se mitään, tytöt on tyttojä!"
tuodaan tuota termiä esille korostetusti joka puolella. Ja vain äijämäisen toiminnan esittelyksi ja sillä rehvastelemiseksi.
Tämä ihmistyyppi ei tosiaan koskaan tuo esille, että heidän miesväkensä olisi tehnyt mitään "ämmämäistä".
ap
On tärkeää että ajattelet KUKA PUHUU!!
Oletan että olet nainen ja puhut perheen äitien kanssa? Minä naisena puhun miesväestä jos perheen munalliset tekee jotain, jos puhun itsestäni ja tyttärestäni niin puhun MINÄ leikkarin Raisan kanssa nurmikon ja hakkasin 2 tuntia polttopuitam en suinkaan sano: meidän perheen naisväki leikkasi tänään nurtsin ja hakkasi halkoja! :D
Sensijaan mieheni saattaa töissä kertoa miten perheen naisväki hakkasi eilen halkoja ja ajoi nurtsin, eikä kerro että miesväki sitten teki ruuan ja kattoi pöydän vaan kertoi miten hän poikien kanssa laittoi murkinat ja kattoi pöydän.
Ymmärrätkö?
10
Mitä sulle on tapahtunut? Miksi puhut noin? Onko lähipiirissäsi hyvin agressiivisia poikia tai miehiä?
Minä käytän sanontaa "äijät", "herrat" tai "pojat" kun puhun perheemme 3 miespuolisesta. Ja onhan ne äijiä, mutta hyvässä mielessä.
En koskaan hyväksy lyömistä, tönimistä tai muutakaan "äijämäistä". Tosin saan siitä köniini muilta äideiltä, jotka kokevat että pojille sellainen on sallittua. Yksikin äiti juuri suuttui minulle kun käskin poikansa pyytää anteeksi omaltani kun oli poikaani lyönyt.
Sulla taitaa olla paha olo. Toivottavasti tilanne korjaantuu.
En mä nyt ihan yhden termin perusteella rupeaisi ketää inhoamaan.
Mä en tiedä käytänkö tuota ilmaisua koskaan, tuskinpa juurikaan.
Mutta kyllä meidän perheen miesväkeen kuuluu jos jonkinlaista hiihtäjää, yhdellä on puoleen selkään pitkä tukka, ja tykkää työnnellä nukkeja rattaissa, yksi kertoi vielä 4-vuotiaana, että isona hänestä tulee tyttö, eikä sille kukaan nauranut, tai sanonut, ettei saa, yksi käy tanssitunneilla, toinen taitoluistelussa jne. jne.
Kelpaako meidän miesväki ap:lle?
Miksei mies vain sano, että sinä ja Raisa teitte sitä ja tätä. Ja mikset sinä sano, että miehesi ja Teppo ja Pekka tekivät sitä ja tätä.
Ja MIKSI homma on yleensä jakautunut noin, että "perheen miesväki" tekee omat juttunsa ja sitten "naisväki" omansa?
On tärkeää että ajattelet KUKA PUHUU!! Oletan että olet nainen ja puhut perheen äitien kanssa? Minä naisena puhun miesväestä jos perheen munalliset tekee jotain, jos puhun itsestäni ja tyttärestäni niin puhun MINÄ leikkarin Raisan kanssa nurmikon ja hakkasin 2 tuntia polttopuitam en suinkaan sano: meidän perheen naisväki leikkasi tänään nurtsin ja hakkasi halkoja! :D Sensijaan mieheni saattaa töissä kertoa miten perheen naisväki hakkasi eilen halkoja ja ajoi nurtsin, eikä kerro että miesväki sitten teki ruuan ja kattoi pöydän vaan kertoi miten hän poikien kanssa laittoi murkinat ja kattoi pöydän. Ymmärrätkö? 10
käyttäminen kertoo tuon kaiken kirjoittamasi.
Mitäs mieltä olet siitä että meillä perheen miesväki teki tänään ihanan herkullisen iltapalan. Pojat eivät ole mitään riehuvia pikku äijiä.
Pojat käyttävät myös oranssia, pinkkiä, punaista, vihreän, sinisen, ruskea yms lisäksi.
Eli eipä yleistetä.
Ja huomenna perheen miesväki nousee yhdessä ja äiti saa jatkaa unia.