Näin pidät lapsesi terveenä:
-pidä huolta riittävästä d-vitamiinin saamisesta, vaikka sitten purkista. 10 mikrogrammaa ei riitä.
-pidä huoli muidenkin vitamiinien saannista.
-opeta lapsesi siihen, ettei laita sormia tai leluja suuhun.
-opeta isompi lapsi avaamaan ovet niin, ettei koske kahvaa ainakaan koko kädellä.
-opeta lapsesi pesemään käsiä saippualla ja vedellä.
-pue lapsi lämpimästi, mutta älä liikaa.
-hoida flunssat kunnolla. Pitkittynyt infektio lisää riski sairastua uudestaan kun vastustuskyky on heikentynyt.
-pese lapsen vaatteet riittävän usein, ei tyyliin sama pusero koko viikon.
t. äiti jonka lapset aina terveenä
Kommentit (48)
avata ovia kyynärpäillä tai hiha käden suojana. Bakteerit eivät elä kuin pari minuuttia kuivalla ei-orgaanisella pinnalla. Olen nähnyt parikin dokkaria siitä, kuinka ihmiset luulevat, että esim julkisten vessojen pytynrenkaissa on kamalasti bakteereja ja tulos oli testeissä 0 bakteeria. Bakteerit eivät elä kuivan muovin päällä. Sama koskee noita ovenkahvoja.
Parempi, ettei ole ylihygieeninen lasten kanssa. Immuniteetti kasvaa, kun ei koko ajan ole desinfioimassa.
Relax!
avata ovia kyynärpäillä tai hiha käden suojana. Bakteerit eivät elä kuin pari minuuttia kuivalla ei-orgaanisella pinnalla. Olen nähnyt parikin dokkaria siitä, kuinka ihmiset luulevat, että esim julkisten vessojen pytynrenkaissa on kamalasti bakteereja ja tulos oli testeissä 0 bakteeria. Relax!
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että Suomen oloissa käsidesien käyttö normaalioloissa on hysteriaa. Silti en itse mielelläni koske liukuportaiden käsitukeen tai ovenkahvoihin, sen verran paljon olen huomannut ihmisten kaivelevan nenäänsä tai korvaansa tai jättämättä kädet pesemättä vessareissun jälkeen.
ei ainakaan edistä mielenterveyttä. Minun mielestä lapsista tulee neuroottisia ja pelokkaita jos joka paikassa nähdään vain bakteereja ja uhkia. Ei tervettä. Lapsen pitää saada olla lapsi, ja lapsi joka pöpöjen pelossa availee kyynerpäillä ovia ei ole lapsi vaan pelkomöykky :o(
-pidä huolta riittävästä d-vitamiinin saamisesta, vaikka sitten purkista. 10 mikrogrammaa ei riitä.
-opeta isompi lapsi avaamaan ovet niin, ettei koske kahvaa ainakaan koko kädellä.
-hoida flunssat kunnolla. Pitkittynyt infektio lisää riski sairastua uudestaan kun vastustuskyky on heikentynyt.
-pese lapsen vaatteet riittävän usein, ei tyyliin sama pusero koko viikon.t. äiti jonka lapset aina terveenä
ei ainakaan edistä mielenterveyttä. Minun mielestä lapsista tulee neuroottisia ja pelokkaita jos joka paikassa nähdään vain bakteereja ja uhkia. Ei tervettä. Lapsen pitää saada olla lapsi, ja lapsi joka pöpöjen pelossa availee kyynerpäillä ovia ei ole lapsi vaan pelkomöykky :o(
-pidä huolta riittävästä d-vitamiinin saamisesta, vaikka sitten purkista. 10 mikrogrammaa ei riitä. -pidä huoli muidenkin vitamiinien saannista. -opeta lapsesi siihen, ettei laita sormia tai leluja suuhun. -opeta isompi lapsi avaamaan ovet niin, ettei koske kahvaa ainakaan koko kädellä. -opeta lapsesi pesemään käsiä saippualla ja vedellä. -pue lapsi lämpimästi, mutta älä liikaa. -hoida flunssat kunnolla. Pitkittynyt infektio lisää riski sairastua uudestaan kun vastustuskyky on heikentynyt. -pese lapsen vaatteet riittävän usein, ei tyyliin sama pusero koko viikon. t. äiti jonka lapset aina terveenä
Meillä lapset olleet melko terveitä aina. Ei ole tarvittu lääkekuureja tms, vaikka ollaan asuttu ihan maatilalla ja jokainen lapsi suunnilleen syönyt eläinten sontaa ja tunkenut niin sormensa kuin nenänsä vaikka mihin:)
Ehkä vastustuskyky hoiti tuon asian.
Olen kyllä kuullut, että ne ,jotka suojelevat lapsiaan kaikilta pöpöiltä, eläimiltä yms. saavat lapsilleen kaikki allergiat, astmat ja kulkutaudit.
Meillä ei ole esim. vatsatuatia nähty koskaan.
Jos käytetään käsidesejä ja antibekteerisia pesuaineita, tapetaan se normibakteerikanta.
Lasten on hyvä sairastaa ja siten saada normaali vastustuskyky sitä kautta. Esimerkiksi päivähoidon aloituksen yhteydessä yleensä hoituu itsestään: silloin kaikki pöpöt iskee päälle, mutta kun ne sairastettu, saavutettu vastustuskyky hoitaa homman myöhemmin. Turhn stressata asiasta liikaa.
ps entä jos lapsesi olisi e-lapsi? kirjoittaisitko tänne ap terveysneuvoja?
Muutamaan aikaisempaan kommenttiin:
Olen samaa mieltä, että lapsilla on rakenteellisia eroja, nielu/korvat jne.
Olen eri mieltä, että pitäisi sairastaa saadakseen vastustuskykyä.
Miten meillä?
Lapsi sairastanut joka talvi yhden kurkunpääntulehduksen, kerran siihen liittyi korvatulehdus (johon antibioottikuuri). Muuten ei mitään.
Meillä
-se 10 mg d-vitamiinia
-kotiruokaa, ravintolaruokaa, päiväkotiruokaa, eineksiä
-ei käsidesiä (paitsi ulkomailla)
-käsinenpesu, kun muistetaan
-pyyhkeet ja lakanat vaihdetaan silloin tällöin (pari kertaa kuussa)
-imurointi kerran viikkon, lakaisu useammin. lattioita ei juurikaan pestä
-perusrokotusten lisäksi influenssarokotus
-liikutaan ja kosketellaan pintoihin ympäri kaupunkia julkisissa liikennevälineissä, leikkipuistoissa, kaupoissa jne. jne.
Itse uskon, että on geeneissä/perintötekijöissä, ettei sairastu ja saa esim. parhaiden päiväkotikavereidensa tauteja.
-pidä huolta riittävästä d-vitamiinin saamisesta, vaikka sitten purkista. 10 mikrogrammaa ei riitä. -pidä huoli muidenkin vitamiinien saannista. -opeta lapsesi siihen, ettei laita sormia tai leluja suuhun. -opeta isompi lapsi avaamaan ovet niin, ettei koske kahvaa ainakaan koko kädellä. -opeta lapsesi pesemään käsiä saippualla ja vedellä. -pue lapsi lämpimästi, mutta älä liikaa. -hoida flunssat kunnolla. Pitkittynyt infektio lisää riski sairastua uudestaan kun vastustuskyky on heikentynyt. -pese lapsen vaatteet riittävän usein, ei tyyliin sama pusero koko viikon. t. äiti jonka lapset aina terveenä
Hyvä kyssäri, ap:lla on kaksi erityislasta. En kyllä ymmärrä miten se liittyy siihen että pidetään lapsi terveenä. Tässä aloituksessa terveys tarkoittaa sitä ettei räkä vuoda nenästä syyskuusta toukokuuhun tai ettei perheessä ole yrjötautia kerran kuukaudessa.
Kuten jo aiemmin totesin, en kehoita ketään ylihysteriian. Ihan iisia normaalia elämään, mutta muutamiin seikkoihin on syytä kiinnittää huomiota, etenkin jos lapset on a_i_n_a sairaina. Nuhassa tai kuumeessa tms.
Meillä ei käytetä käsidesiä, lasten erityisyyden vuoksi käymme paljon sairaalassa ja terveyskeskuksessa. Siellä on ihan suositeltavaa olla koskettamatta ovenkahvoihin. Onneksi toisessa on automaattiovet. Aika tahmeisiin kahvoihin ollaan törmäilty joskus, eipä tee mieli koskea.
ap
-pese lapsen vaatteet riittävän usein, ei tyyliin sama pusero koko viikon.t. äiti jonka lapset aina terveenä
Eivät ole olleet kolmeen vuoteen edes flunssassa.
Emme syö 'ylimääräisiä' vitamiineja, lapset nuoleskelevat vaikka aseman lattiaa jos siltä tuntuu, käsien pesu on riittävä vedellä, jos on pöpöuhka niin käsidesiä, ei saippuaa.
:D
avata ovia kyynärpäillä tai hiha käden suojana. Bakteerit eivät elä kuin pari minuuttia kuivalla ei-orgaanisella pinnalla. Olen nähnyt parikin dokkaria siitä, kuinka ihmiset luulevat, että esim julkisten vessojen pytynrenkaissa on kamalasti bakteereja ja tulos oli testeissä 0 bakteeria. Bakteerit eivät elä kuivan muovin päällä. Sama koskee noita ovenkahvoja.
Et varmaan sitten tiennyt, että nämä perustartuntataudit leviävät VIRUKSISTA. Netistä löytyy kyllä ihan faktaa kuinka kauan mitkäkin tautipöpöt, eli virukset, elävät pinnoilla. Esim. norovirus elää jopa pari viikkoa, flunssapöpöt useita tunteja. Jotta silleen. Harvoin ihmiset sairastavat bakteeriperäisiä tauteja.
Jos käytetään käsidesejä ja antibekteerisia pesuaineita, tapetaan se normibakteerikanta.
Lasten on hyvä sairastaa ja siten saada normaali vastustuskyky sitä kautta. Esimerkiksi päivähoidon aloituksen yhteydessä yleensä hoituu itsestään: silloin kaikki pöpöt iskee päälle, mutta kun ne sairastettu, saavutettu vastustuskyky hoitaa homman myöhemmin. Turhn stressata asiasta liikaa.
Saanut vastustuskyvyn normaaleita kausiflunssia vastaan oltuaan ensin tauotta sairaana päiväkodin aloitettuaan? Miten mun on vaikea uskoa, kun katsoo, kuinka joka ikinen tuttu mukula on tiettyinä flunssakausina flunssainen.
Risto Laitila sanoi että 100mikrogrammaa on turvallinen yläraja D-vitamiinin päiväannokseksi.
avata ovia kyynärpäillä tai hiha käden suojana. Bakteerit eivät elä kuin pari minuuttia kuivalla ei-orgaanisella pinnalla. Olen nähnyt parikin dokkaria siitä, kuinka ihmiset luulevat, että esim julkisten vessojen pytynrenkaissa on kamalasti bakteereja ja tulos oli testeissä 0 bakteeria. Bakteerit eivät elä kuivan muovin päällä. Sama koskee noita ovenkahvoja. Parempi, ettei ole ylihygieeninen lasten kanssa. Immuniteetti kasvaa, kun ei koko ajan ole desinfioimassa. Relax!
Nimenomaan ovenkahvoissa on hurjasti pöpöjä (olen ottanut työni puolesta bakteerinäytteitä erilaisilta pinnoilta joten siksi on ihan omakohtaista tietoa asiasta) Ja tuleehan siihen pintaan samalla orgaanista ainesta käsistä kun kosketaan joten kyllä viihtyy pöpöt. Mutta ei ne nyt suoraan terveen ihon läpi mene, hyvä konsti on pestä kädet hyvin aina kotiin tullessa ja ennen ruokailua jne. Ja silmien hieromista, nenän kaivamista ja sormien laittamista suuhun olis syytä vältellä ihan muutenkin tautiaikoina.
Ja tuo wc-pytyn reunuksen 0-tulos voi hyvinkin selittyä sillä, että ihmisen iholla bakteerimäärä vaihtelee eri osissa ja tuossa reisien ja ahterin osalla ilmeisesti on vähemmän mikrobikantaa. Eniten on kainaloissa, käsissä ja päänahassa, vähiten muistaakseni selässä ja käsivarsissa.
-käyttäkää nestemäistä saippuaa.
-joka perheenjäsenelle oma hammastahna.
-vaihtakaa lakanat riittävän usein (2xkk väh.)
ap
koira ja pari kissaa pitää huolen siitä, että karvat pitää imuroida päivittäin.
muuten olen tästä samaa mieltä.
meillä poika ei sairastanut edes flunssaa viime talvena, tyttö kerran kuumeessa päivän.