Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuoleman pelko.

Vierailija
25.09.2010 |

Meillä kuoli sukulainen muutama päivä sitten, mammamme. ( ei mun äidin äiti ). Heti kuoleman jälkeen, itseänikin on alkanut kuolema pelottaa enemmän, mutta koitan olla ajattelematta sitä.

Tänään sitten kuulin, että isäni oli sanonut että hänestä tuntuu että tänvuoden puolella tapahtuu vielä jotain pahaa. Mieleeni tuli heti se, että joko minä itse kuolen tai lapseni.

Nyt tässä sitten tressaan ja pelkään. Pelkään kuolemaa, pelkään sitä että itse kuolen ja pieni vauva jää ilman äitiä. Pelkään sitä, että vauvani kuolee, enkä enään ikinä saisi häntä vierelleni.

Mua on nykyisin ruvennut kuolema pelottamaan, onko tuo normaalia ? Pelkääkö ketään muu kuolemaa paljon ?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan menee ohi. Ja miksi ihmeessä kuvittelet että isäsi tuntemukset olisivat mitään muuta kuin mielikuvitusta ja samaa järkytystä kuoleman edessä.

Vierailija
2/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvin äkillisesti, aivoverenvuotoon.

Ei kai se normaalia ole tällainen stressaaminen. . Mä hermoilen vaan niin paljon kaikista asioista. Pelkään koko ajan että lapsilleni, miehelleni, sukulaisteni ja kavereitten lapsille, lasteni kavereille tapahtuisi jotain.

Tälle on varmaan nimikin .

Post-traumaattinen stressihäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemanpelko on kamalan ahdistava olotila. Saattaa olla, että oireilet läheisesi menetystä.

Mutta: Minulle vastaavanlainen olotila tuli synnytyksen jälkeisen masennuksen yhteydessä. Toisin sanottuna masennukseni oireili niin, että aloin pelätä hysteerisesti kuolemaa - että minulle tai lapselleni sattuu jotakin. Oireet eivät olleet siis tyypilliset masennusoireet.

Ymmärtääkseni ei ole ihan harvinaista, että synnytyksen jälkeinen masennus toimii juuri noin: on luonnollista, että alkaa pelätä eroon joutumista lapsestaan.

Yritin jonkin aikaa järkevän ajattelun voimalla päästä yli ahdistuksesta, mutta se ei tuottanut tulosta. Lopulta sain ihan tavlliset mielialalääkkeet joksikin aikaa, jotka häätivät ahdistuksen pois.

Jos ajatuksesi alkavat pyöriä pitkälti kuolemanpelon ympärillä, niin kysy pian apua esim. neuvolasta tai ihan yleislääkäriltä. Sen tunteen kanssa on kamala olla!

Voimia sinulle, kyllä se siitä helpottaa tavalla tai toisella!

Vierailija
4/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut ihan samanlaisia ajatuksia ilman läheisten kuolemaakin. Kuuluu varmaan osittain tähän äitiyteen :/

Itse sain lapseni monen vuoden yrittämisen jälkeen ja välillä on ollut ajatus, että nyt minä sitten kuolen, kun tuo ihme on tuossa.

Se on raastava ajatus ja vie voimia, mutta siitä vaan pitää yrittää päästä yli.

Itseäni usein on auttanut ihan vaan lapsen tarkkailu ja nauttiminen kaikesta siitä uudesta jota hän päivittäin kohtaa.

Voimia sinulle ja älä anna isäsi "pelotella".

Vierailija
5/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko masennus heti synnytyksen jälkeen ( jos on tullakseen ) vai voiko se " puhjeta " koska vain ? Vauvani on nyt 9kk, joten voisiko olla mahdollista että olisi tuo masennus ? Kun kerroit lääkärille/neuvolalle/ jollekkin terveydenalan henkilölle masennuksesta tai siitä että pelkäät miten he reagoivat ? Tuntuu, että nykyisin vanhemmilta viedään lapset niin herkästi pois, etten tiedä uskaltaako mitään sanoa ?

Toivonmukaan helpottaisi ajan kanssa, kiitos sinulle!

5: Kiitos. Itselläni ei ole IKINÄ ennen ollut kuoleman pelkoa, ei ikinä. Nyt vain on tullut ykskaks. Välillä ennenkuin olen nukkumaan menossa, alan itkeä sängyssäni kun kuvittelen sitä, että mitä jos minä kuolisin tai lapseni.

Ehkä se sitten kuuluu tähän äitiyteen-ehkä taas ei.

Kiitos kaikille vastauksistanne

ap

Vierailija
6/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä käytkö vielä katsomassa tätä.

En oikein tiedä, koska tuo synnytyksen jälk. masennus yleensä puhkeaa. Minulla vauva taisi olla jotain 5 tai 6 kk, että ei siis ihan vastasyntynyt.

Sinulla on tietysti vähän pokkeuksellinen tilanne, kun menetit omaisesti, ja se on saattanut laukaista tuon ahdistuksesi.

Synnytyksen jälkeinen masennus ja kuolemanpelko ei taatusti ole kenellekään mikään syy epäillä äitiyttäsi - päinvastoin usein tuntuu, että erityisen tunnolliset ja lapseensa kiintyneet äidit kokevat tuollaista menetyksenpelkoa.

Hoitajat ja lääkärit eivät hiukkaakaan kyseenlaistaneet lasteni olosuhteita. Synnytyksen jälkeinen masennus (ja muutkin ahdistushäiriöt) ovat todella tavallisia ja tunnettuja nykyään, joten älä pelkää hakea apua!

Vierailija
7/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään ihan älyttömän paljon.oon kyllä aina pelänny.

Vierailija
8/8 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sittemmin olen tajunnut elämästä jotain, sillä en pelkää kuolemaa, en pelkää sairastumisia yms.