Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perussuomalaisten kannattaminen on junttiuden huippu.

Vierailija
24.09.2010 |

Se on kuin rapattu kaariholvi, vaaleanpunainen viuhka makkarin seinällä, vyölaukku kaljamahan kannakkeena, lumipestyt farkut kainaloissa, Hummelin sukat tai tyhjä suksiboksi katolla. Otsaheitto permistukassa, niskaletti farkkutakilla, vannoutunut karppiaate, Huutonetin vouhkamöykkä, välikausihaalari tai kestoside pesupähkinäpyykissä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantamisesta pitäneet eniten puolueista älämölöä..

Älämölyä. Pidetään älämölyä ja maailma pelastuu.

Voi jeesus teitä ihmisiä.

Vierailija
62/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin... Olen akateeminen isossa ok-talossa asuva, paljon matkustava nainen. Molemmat mieheni kanssa aiemmin kannattaneet kokoomusta, nyt siirrymme Soinin joukkoihin. Syynä se että heillä puolueista ainoana on kunnon visio mitä pitää tehdä :) Ovat myös paljon yhtenäisempiä mielipiteissään kuin muissa puolueissa.

Audeilla voi ajella kuka tahansa. Mutta juntin audikuskin tunnistaa siitä, että audin omistusuhteesta pitää ihan erikseen mainita. DORKA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

röökimuijan ääni olisi jotenkin huonompi kuin muiden? Miksi ihmeessä se lähipubin Tane ei saisi äänestää? Demokratiassa se on ääni per lärvi ja jokaisella, aivan jokaisella, on oikeus edustajansa välityksellä osallistua päätöksentekoon. Eikö ole loistavaa, että ne Tanet ja Ritutkin nyt löytävät itselleen sopivan puolueen äänestettäväksi? Uskomatonta peetä solvata jonkun puolueen äänestäjiä... En mä ymmärrä, miksi jotain VL:ää pitäisi mollata, kun sitä äänestää juntit rasvanahkaduunarit. Onko sen sliipatun toimitusjohtajan äänit jotenkin parempi vai???

Niin, ja itse olen koulutettu ja hyvätuloinen. Paljon maailmaa nähnyt ja polittisesti valveutunut. Ja juuri näistä syistä lähtee ääni persuille! Suuret puolueet on niin erkaantuneita maailmasta, tikahtuvat omaan ylimielisyyteensä puhumattakaan tästä vaalirahakohusta. PS:n äänestäminen on suurin näpäytys tässä vaiheessa muille puolueille!

Vierailija
64/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän arvojen ja työn pohjalta tämä maa on kylläkin rakennettu. Muista kun menet seuraavan kerran sossuun ja nostat lapsilisäsi.

Joku tietää sentään jostain jotakin. Peukut sulle

Vierailija
65/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

röökimuijan ääni olisi jotenkin huonompi kuin muiden? Miksi ihmeessä se lähipubin Tane ei saisi äänestää? Demokratiassa se on ääni per lärvi ja jokaisella, aivan jokaisella, on oikeus edustajansa välityksellä osallistua päätöksentekoon. Eikö ole loistavaa, että ne Tanet ja Ritutkin nyt löytävät itselleen sopivan puolueen äänestettäväksi? Uskomatonta peetä solvata jonkun puolueen äänestäjiä... En mä ymmärrä, miksi jotain VL:ää pitäisi mollata, kun sitä äänestää juntit rasvanahkaduunarit. Onko sen sliipatun toimitusjohtajan äänit jotenkin parempi vai???

Niin, ja itse olen koulutettu ja hyvätuloinen. Paljon maailmaa nähnyt ja polittisesti valveutunut. Ja juuri näistä syistä lähtee ääni persuille! Suuret puolueet on niin erkaantuneita maailmasta, tikahtuvat omaan ylimielisyyteensä puhumattakaan tästä vaalirahakohusta. PS:n äänestäminen on suurin näpäytys tässä vaiheessa muille puolueille!

Koulutettu ja hyvätuloinenkin vielä. Ja paljon maailmaa nähnyt. Anna mun nauraa

Vierailija
66/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: olen koulutettu, mutta tällä hetkellä vain keskituloinen, koska olen äitiyspäivärahalla.

Voi olla, että sinä olet enemmän nähnyt maailmaa kuin minä, mutta olen todellakin reissannut ympäriinsä lapsesta asti ja asunut kahteen otteeseen ulkomailla: opiskelijavaihdossa vuoden ja työkomennuksella kaksi vuotta.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että demokratia on arvokas ja siinä jokainen ääni on tasavertainen. Aion todellakin äänestää sopivaa persua vaalilistalta.:)

röökimuijan ääni olisi jotenkin huonompi kuin muiden? Miksi ihmeessä se lähipubin Tane ei saisi äänestää? Demokratiassa se on ääni per lärvi ja jokaisella, aivan jokaisella, on oikeus edustajansa välityksellä osallistua päätöksentekoon. Eikö ole loistavaa, että ne Tanet ja Ritutkin nyt löytävät itselleen sopivan puolueen äänestettäväksi? Uskomatonta peetä solvata jonkun puolueen äänestäjiä... En mä ymmärrä, miksi jotain VL:ää pitäisi mollata, kun sitä äänestää juntit rasvanahkaduunarit. Onko sen sliipatun toimitusjohtajan äänit jotenkin parempi vai??? Niin, ja itse olen koulutettu ja hyvätuloinen. Paljon maailmaa nähnyt ja polittisesti valveutunut. Ja juuri näistä syistä lähtee ääni persuille! Suuret puolueet on niin erkaantuneita maailmasta, tikahtuvat omaan ylimielisyyteensä puhumattakaan tästä vaalirahakohusta. PS:n äänestäminen on suurin näpäytys tässä vaiheessa muille puolueille!

Koulutettu ja hyvätuloinenkin vielä. Ja paljon maailmaa nähnyt. Anna mun nauraa

Vierailija
67/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jee

heidän arvojen ja työn pohjalta tämä maa on kylläkin rakennettu. Muista kun menet seuraavan kerran sossuun ja nostat lapsilisäsi.

...tietää sossun ja että sieltä saa lapsilisää? LOL

Vierailija
68/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jee

Siinähän se pointti juuri olikin. Ilmeisesti et tajunnut? Noh, en sitä odottanutkaan.

Vierailija
69/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisten äänestäminen on protesti.

Itse haluan äänestää kiusallanikin erilailla kuin muut. Valtapuolueiden poliittinen löpinä on nähty ja kuultu, mikään ei muutu jos ei välillä näitä vihreitä, kepuja, sosdemejä sun muita sementoituneita ja vanhassa kiinni olevia "tavallisten" ihmisten puolueita ei välillä ravistella.

Vastaavatko esimerkiksi sosialistit mihinkään kysymyksiin teoilla? Pelkkää sanahelinää ja menneen muistelua. Heillä(kin) on ollut mahdollisuus muuttaa maailmaa, saada tähän maahan lisää töitä ja työntekijöitä, mutta mitä on oikeasti tehty? Koulutetaan. Voi ziisus.

Pari juttua.

Muistelkaapa esimerkiksi kuinka paljon valtion menot kasvoivat Holkerin sinipunahallituksen kaudella ennen 90-luvun alun lamaa. Miten paljon tämä suuri lääniuudistus säästi valtion menoja taannoin, eli montako hallinnon alan työpaikkaa lopetettiin?

Miksi ihmeessä presidentin valtaoikeuksia ollaan siirtämässä pääministerille? Eikö valta jakaannu demokraattisemmin, jos kansa äänestäisi presidentin henkilöstä ja tämän harjoittamasta ulkopolitiikasta, kuin että puoluekokous vaihtaa pääministeriä kun sattuu huvittamaan. Tai, miksi emme voisi äänestää pääministeristä henkilövaalein. Nyt valtaa ollaan siirtämässä noille jarmokorhosille sun muille taustavaikuttajille. Muka parlamentarismin hyväksi... =)

Vierailija
70/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tuossa alkuperäisessä heitossa oli pointti. Kerrotko samalla oman poliittis-sosiaalis-taloudellisen taustasi ja poliittiset esikuvasi. Liikutaan ilmeisesti Maria Guzenina - Jutta Urpilainen-akselilla.

aaargh

jee

Siinähän se pointti juuri olikin. Ilmeisesti et tajunnut? Noh, en sitä odottanutkaan.

Vierailija
71/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jee

Tässä just on syy siihen että tämä maa on niin läpeensä latistava ja iloton. Kuvitellaan, että sosialisteilla on joku hyvinvointivaltion luojan viitta harteillaan. Ehkä ovat tehneet jotain sata vuotta sitten, mutta että nykypäivänä pitää vielä äänestää _perinteen_ vuoksi. Itku.

Tällä hetkellä tärkein asia maailmassa on työn jakautuminen. Sossut eivät ole kättä nostaneet suojellakseen suomalaista työtä, tai edes avittaakseen uusien työpaikkojen syntymistä. Nykyinen presidenttimmekin puhui pari vuotta sitten palvelualan työpaikkojen lisäämisestä.. Voi itku, kun palvelujenkin ostamiseen tarvitaan RAHAA. Ja valtio kas kummaa verottaa joka **tun rahansiirtoa, niin ei ihme että hinnat nousee, myös niillä ihkuilla palveluilla. Rikkaillehan tämä on tietysti yhdentekevää, pl. yhteiskuntarauhan kärsiminen. Mutta koska sosialismi nousee kurjuudesta, täytyy sitä kurjuutta olla. Nyt kun persut tulivat oikealta kylkeen, ollaankin ihmeissään. Ikävää kun ihmisillä on vaihtoehtoja.

Vierailija
72/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ajattelen, että äänestämättä jättäminen on kaikein junteinta. Pointsit Tony Halmeelle siitä, että innosti äänestäjiksi sen kansanosan, jonka ääntä ei aiemmin juurikaan kuulunut.

On totta, että persuilla on joitain vinksahtaneita mielipiteitä mm. uskonnon korostaminen sekä homoliittojen vastustaminen. SIIS näin akateemisen, hyvätuloisen mielestä vinksahtaneita mielipiteitä.

Mutta näistä puutteista huolimatta aion äänestää pesuja. Huomattavasti pienempi paha kuin esimerkiksi demarien äänestäminen olisi.

Masentavaa toisaalta lukea näitä listoja siitä miksi persuja ei pidä äänestää. Onko käsite "kognitiivinen dissonanssi" tuttu?

Vierailija
73/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussuomalaisten äänestäjiä

Sääliksi käy

Soinin populismi on tehnyt vaikutuksen

Vierailija
74/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisen miehen

epätavallinen valinta

Timo Soini kuvaa itseään perussuomalaiseksi mieheksi, joka pitää tavallisista asioista. Hänelle tärkeitä ovat työ, urheilu, hyvä ruoka, sauna, mökki, perhe, hevoset ja ravit.

Nuorena Soini mietti, opiskellako teologiaa vai valtiotieteitä. Jälkimmäinen voitti. Hän aisti, että naispapit Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa olisivat vain ajan kysymys. Niin olivatkin.

- Jos olet ortodoksi tai katolilainen, saat vapaasti olla naispappeuden vastustaja, mutta luterilaisena et saa olla. Se on mielestäni erikoista. Hyväksyn, että kirkko saa itse päättää asiasta, mutta koska Suomessa on valtionkirkko, niin yhteiskunta ja poliitikot puuttuvat siihen, Soini sanoo.

Nuori mies löysi hengellisen kotinsa roomalaiskatolisesta kirkosta. Naispappeuden hyväksyminen luterilaisessa kirkossa sysäsi häntä siihen suuntaan. Abortti oli toinen asia. Kun Soini oli 14-vuotias, hänen rinnakkaisluokkaansa käynyt tyttö tuli raskaaksi.

- Minusta oli hienoa, että hän piti lapsen, vaikka sosiaalinen paine ja kuiskuttelu oli kovaa. Se teki vaikutuksen. En oikein ymmärtänyt, kun luterilainen kirkko sanoi, etteihän abortti kiva ole, mutta kun elämä ja elämäntilanteet voivat olla hankalia.

Soini vastusti myös voimakkaasti kommunismia, ja silloisen paavin linjaukset ihastuttivat häntä.

- Suomessa oli vallalla käsitys, että kommunismi on ikuinen ja että sen kanssa pitää vain oppia elämään. Paavi opetti, ettei marxismiin ja ateismiin pidä sopeutua. Ajattelin, että tämähän on mainio kaveri.

Interrail-matkalla Irlantiin elokuussa 1985 tapahtui jotain niin erikoista, ettei Soini vieläkään ymmärrä jokaista piirtoa. Hän ei myöskään välitä puhua kaikesta katolisessa kirkossa kokemastaan.

- Tapasin nunnan, ja hän puhui niin ihmeellisiä asioita, etten ymmärrä, mistä hän osasi ja tiesi niistä minulle puhua.

Soini pohti, tarvitsisiko hänen siitä huolimatta sentään kirkkoa vaihtaa, mutta keväällä 1988 hänestä tuli katolinen.

- Siinä oli monta pohdintaa, lievää kiukkua – kyllä, voimakkaita henkilökohtaisia kokemuksia ja opilliset syyt. Mielestäni kirkko voi antaa anteeksi kaiken, mutta se ei voi mukautua maailmanajan mukaan. Katolinen kirkko on tehnyt hirveitä asioita ja laiminlyöntejä, mutta se ei ole koskaan opettanut vastoin sakramentteja eikä luopunut elämän pyhyyden kunnioittamisesta. Se teki vaikutuksen.

Jumalalle kukaan ei ole

ei-toivottu lapsi

- Mielestäni homoseksuaalit eivät voi mennä naimisiin eivätkä adoptoida lapsia, enkä hyväksy hedelmällisyyshoitoja kuin aviopareille. Ei näitä ole nostettu kepinnokkaan, vaikka ne ovat olleet lehdissä. Jos luterilaisena vetelisi samat jutut, pidettäisiin aivan mahdottomana tyyppinä, Timo Soini uumoilee.

Hän kertoo, ettei ole montakaan päivää siitä, kun eräs nainen kertoi hänelle abortistaan. Ei Soini naista tuomitse, teon kyllä.

- Teko on tuomittava, muttei ihminen. Se täytyy uskoa. Tässä on mielestäni katolisen kirkon suuri salaisuus.

- Pahaa pitää vastustaa, ja siitä on määrätty hinta. Mielestäni nykykristityt pääsevät helpolla. Ennen syötettiin leijonille, venytettiin penkissä tai tehtiin mitä milloinkin. Nyt korkeintaan jokin ateistijoukkio vähän pilkkaa, ja täällä täristään heti kuin haavanlehdet. Tuntuu, etteivät luterilaisen kirkon johtajatkaan uskalla sanoa mitään.

Abortin vastustaminen on Soinille päivänselvää.

- Ihmiselämä on pyhä. Jo Jesajan kirjassa sanotaan, että ”äitisi kohdusta minä sinut tunsin” – ja niin se on. Sehän on täysin selvää, että elämä alkaa hedelmöityksestä.

- Jos ajatellaan, että ihmisen elämä on pyhä, niin se on pyhä alusta asti. Tai jos ajatellaan, ettei se ole pyhä, minusta on suurta hurskastelua vastustaa kuolemantuomiota, jos kerran kannattaa kuolemantuomiota syntymättömälle lapselle.

Soinille raiskauksesta tai insestistä johtuva raskaus on vaikea asia. Hän muistuttaa, ettei hänellä ole tuomiovaltaa. Se kuuluu Jumalalle. Soini kuitenkin korostaa, että pitkälti yli yhdeksänkymmentä prosenttia aborteista tehdään mukavuussyistä.

- En ymmärrä käsitettä ei-toivottu raskaus. Jos raskaus on ei-toivottu, sehän merkitsee, että lapsikin on ei-toivottu. Kenen näkökulmasta hän on ei-toivottu? Jumalan näkökulmasta yksikään Jumalan lapsi ei voi olla ei-toivottu. On liikaa lapsia, joille on sanottu, että olet ei-toivottu lapsi, vahinko. Se on aika rankasti sanottu.

Soini pitää abortteja suurena tragediana. Hän huomauttaa, että niihin joudutaan usein siksi, että seksiä on harrastettu seksin takia, muualla kuin avioliitossa.

- Se on tavallaan seurausten maksamista.

- Abortin hyväksyminen johtaa väistämättä eutanasian hyväksymiseen. Jos ihmisarvo ei ole pyhä ja loukkaamaton, se on suhteellinen. Jos se on sitä, se on aina tapauskohtainen.

Avioliitto on

tahdon asia

Myös avioliitto on Timo Soinille pyhä. Hän uskoo, että seksin säästäminen avioliittoon varjelee monelta mustasukkaisuudelta, kateudelta ja katkeruudelta.

- Kun kaksi ihmistä solmii pysyvän suhteen, he voivat kyllä olla kavereita useiden kanssa – ja kypsien ihmisten on syytä ollakin, eikä käpertyä yhteen ihmiseen. Seksuaalisuus kuuluu kuitenkin vain miehelle ja naiselle ja vain miehelle ja vaimolle, koska se vain on niin.

Soini tietää, etteivät nykyihmiset tahdo ymmärtää, miksei avosuhteessa pitäisi asua. Hän perää miehen vastuuta sitoutua julkisesti rakastamaansa naiseen.

- Se ei ole sellaista, että ollaan nyt toistaiseksi ja vaihdetaan sitten, kun tulee parempi. Kun on tätä avioliittoa jonkin aikaa takana, tiedän, että tulee hyviä päiviä ja huonoja päiviä, tiedän, että olen itse hyvällä päällä ja joskus täysin mahdoton. Osaan kuulemma olla, Soini velmuilee.

Hän korostaa, että avioliitto on nimenomaan kristillinen tapa miehen ja naisen yhteiselolle. Katolisuudessa se on vieläpä sakramentti, jota ei voi purkaa. Soini syventyy pohtimaan elämän monitahoisuutta ja kohtuuttomuutta: entä jos toinen vain jättää, eikä kirkko anna mahdollisuutta eroon ja uuteen avioliittoon. Soini ei edes väitä, että hänellä olisi vastausta tähän.

Soini pitää tärkeänä, ettei tahoillaan naimisissa olevien miehen ja naisen välinen ystävyyskään mene liian pitkälle.

- Jos leikkii tulella, siinä käy hullusti. Monelle käy. Tunne ottaa vallan tahdosta. Avioliitto on tahdon asia.

Homo- ja lesbopareille Soini ei avioliittoa sallisi.

- Kyllä minä heidät ihmisinä hyväksyn, mutten hyväksy avioliitoksi kuin miehen ja naisen liiton.

Vierailija
75/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisen miehen

epätavallinen valinta

Timo Soini kuvaa itseään perussuomalaiseksi mieheksi, joka pitää tavallisista asioista. Hänelle tärkeitä ovat työ, urheilu, hyvä ruoka, sauna, mökki, perhe, hevoset ja ravit.

Nuorena Soini mietti, opiskellako teologiaa vai valtiotieteitä. Jälkimmäinen voitti. Hän aisti, että naispapit Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa olisivat vain ajan kysymys. Niin olivatkin.

- Jos olet ortodoksi tai katolilainen, saat vapaasti olla naispappeuden vastustaja, mutta luterilaisena et saa olla. Se on mielestäni erikoista. Hyväksyn, että kirkko saa itse päättää asiasta, mutta koska Suomessa on valtionkirkko, niin yhteiskunta ja poliitikot puuttuvat siihen, Soini sanoo.

Nuori mies löysi hengellisen kotinsa roomalaiskatolisesta kirkosta. Naispappeuden hyväksyminen luterilaisessa kirkossa sysäsi häntä siihen suuntaan. Abortti oli toinen asia. Kun Soini oli 14-vuotias, hänen rinnakkaisluokkaansa käynyt tyttö tuli raskaaksi.

- Minusta oli hienoa, että hän piti lapsen, vaikka sosiaalinen paine ja kuiskuttelu oli kovaa. Se teki vaikutuksen. En oikein ymmärtänyt, kun luterilainen kirkko sanoi, etteihän abortti kiva ole, mutta kun elämä ja elämäntilanteet voivat olla hankalia.

Soini vastusti myös voimakkaasti kommunismia, ja silloisen paavin linjaukset ihastuttivat häntä.

- Suomessa oli vallalla käsitys, että kommunismi on ikuinen ja että sen kanssa pitää vain oppia elämään. Paavi opetti, ettei marxismiin ja ateismiin pidä sopeutua. Ajattelin, että tämähän on mainio kaveri.

Interrail-matkalla Irlantiin elokuussa 1985 tapahtui jotain niin erikoista, ettei Soini vieläkään ymmärrä jokaista piirtoa. Hän ei myöskään välitä puhua kaikesta katolisessa kirkossa kokemastaan.

- Tapasin nunnan, ja hän puhui niin ihmeellisiä asioita, etten ymmärrä, mistä hän osasi ja tiesi niistä minulle puhua.

Soini pohti, tarvitsisiko hänen siitä huolimatta sentään kirkkoa vaihtaa, mutta keväällä 1988 hänestä tuli katolinen.

- Siinä oli monta pohdintaa, lievää kiukkua – kyllä, voimakkaita henkilökohtaisia kokemuksia ja opilliset syyt. Mielestäni kirkko voi antaa anteeksi kaiken, mutta se ei voi mukautua maailmanajan mukaan. Katolinen kirkko on tehnyt hirveitä asioita ja laiminlyöntejä, mutta se ei ole koskaan opettanut vastoin sakramentteja eikä luopunut elämän pyhyyden kunnioittamisesta. Se teki vaikutuksen.

Jumalalle kukaan ei ole

ei-toivottu lapsi

- Mielestäni homoseksuaalit eivät voi mennä naimisiin eivätkä adoptoida lapsia, enkä hyväksy hedelmällisyyshoitoja kuin aviopareille. Ei näitä ole nostettu kepinnokkaan, vaikka ne ovat olleet lehdissä. Jos luterilaisena vetelisi samat jutut, pidettäisiin aivan mahdottomana tyyppinä, Timo Soini uumoilee.

Hän kertoo, ettei ole montakaan päivää siitä, kun eräs nainen kertoi hänelle abortistaan. Ei Soini naista tuomitse, teon kyllä.

- Teko on tuomittava, muttei ihminen. Se täytyy uskoa. Tässä on mielestäni katolisen kirkon suuri salaisuus.

- Pahaa pitää vastustaa, ja siitä on määrätty hinta. Mielestäni nykykristityt pääsevät helpolla. Ennen syötettiin leijonille, venytettiin penkissä tai tehtiin mitä milloinkin. Nyt korkeintaan jokin ateistijoukkio vähän pilkkaa, ja täällä täristään heti kuin haavanlehdet. Tuntuu, etteivät luterilaisen kirkon johtajatkaan uskalla sanoa mitään.

Abortin vastustaminen on Soinille päivänselvää.

- Ihmiselämä on pyhä. Jo Jesajan kirjassa sanotaan, että ”äitisi kohdusta minä sinut tunsin” – ja niin se on. Sehän on täysin selvää, että elämä alkaa hedelmöityksestä.

- Jos ajatellaan, että ihmisen elämä on pyhä, niin se on pyhä alusta asti. Tai jos ajatellaan, ettei se ole pyhä, minusta on suurta hurskastelua vastustaa kuolemantuomiota, jos kerran kannattaa kuolemantuomiota syntymättömälle lapselle.

Soinille raiskauksesta tai insestistä johtuva raskaus on vaikea asia. Hän muistuttaa, ettei hänellä ole tuomiovaltaa. Se kuuluu Jumalalle. Soini kuitenkin korostaa, että pitkälti yli yhdeksänkymmentä prosenttia aborteista tehdään mukavuussyistä.

- En ymmärrä käsitettä ei-toivottu raskaus. Jos raskaus on ei-toivottu, sehän merkitsee, että lapsikin on ei-toivottu. Kenen näkökulmasta hän on ei-toivottu? Jumalan näkökulmasta yksikään Jumalan lapsi ei voi olla ei-toivottu. On liikaa lapsia, joille on sanottu, että olet ei-toivottu lapsi, vahinko. Se on aika rankasti sanottu.

Soini pitää abortteja suurena tragediana. Hän huomauttaa, että niihin joudutaan usein siksi, että seksiä on harrastettu seksin takia, muualla kuin avioliitossa.

- Se on tavallaan seurausten maksamista.

- Abortin hyväksyminen johtaa väistämättä eutanasian hyväksymiseen. Jos ihmisarvo ei ole pyhä ja loukkaamaton, se on suhteellinen. Jos se on sitä, se on aina tapauskohtainen.

Avioliitto on

tahdon asia

Myös avioliitto on Timo Soinille pyhä. Hän uskoo, että seksin säästäminen avioliittoon varjelee monelta mustasukkaisuudelta, kateudelta ja katkeruudelta.

- Kun kaksi ihmistä solmii pysyvän suhteen, he voivat kyllä olla kavereita useiden kanssa – ja kypsien ihmisten on syytä ollakin, eikä käpertyä yhteen ihmiseen. Seksuaalisuus kuuluu kuitenkin vain miehelle ja naiselle ja vain miehelle ja vaimolle, koska se vain on niin.

Soini tietää, etteivät nykyihmiset tahdo ymmärtää, miksei avosuhteessa pitäisi asua. Hän perää miehen vastuuta sitoutua julkisesti rakastamaansa naiseen.

- Se ei ole sellaista, että ollaan nyt toistaiseksi ja vaihdetaan sitten, kun tulee parempi. Kun on tätä avioliittoa jonkin aikaa takana, tiedän, että tulee hyviä päiviä ja huonoja päiviä, tiedän, että olen itse hyvällä päällä ja joskus täysin mahdoton. Osaan kuulemma olla, Soini velmuilee.

Hän korostaa, että avioliitto on nimenomaan kristillinen tapa miehen ja naisen yhteiselolle. Katolisuudessa se on vieläpä sakramentti, jota ei voi purkaa. Soini syventyy pohtimaan elämän monitahoisuutta ja kohtuuttomuutta: entä jos toinen vain jättää, eikä kirkko anna mahdollisuutta eroon ja uuteen avioliittoon. Soini ei edes väitä, että hänellä olisi vastausta tähän.

Soini pitää tärkeänä, ettei tahoillaan naimisissa olevien miehen ja naisen välinen ystävyyskään mene liian pitkälle.

- Jos leikkii tulella, siinä käy hullusti. Monelle käy. Tunne ottaa vallan tahdosta. Avioliitto on tahdon asia.

Homo- ja lesbopareille Soini ei avioliittoa sallisi.

- Kyllä minä heidät ihmisinä hyväksyn, mutten hyväksy avioliitoksi kuin miehen ja naisen liiton.

En kyllä jaksanut edes loppuun lukea

Vierailija
76/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussuomalaisten äänestäjiä

Sääliksi käy

Soinin populismi on tehnyt vaikutuksen

ovat vähintäänkin yhtä populistisia. Vai etkö ole huomannut, että aina ennen vaaleja puolueet ja ehdokkaat muuttuvat pehmeiksi ja luotettavan oloisiksi, mutta taas heti vaalien jälkeen ovat samoja omaneduntavoittelijoita kuin ennenkin.

Itse ainakin aion äänestää Perussuomalaisia eniten siksi, että suuremmat puolueet säikähtäisivät ja alkaisivat jälleen tehdä vähän työtäänkin ainaisen oman navan tuijottelun sijaan. Eivät he ole siellä suojatöissä, vaan ajamassa kansan asiaa. Se vain on näemmä päässyt unohtumaan pahemman kerran ja käytetään asemaa hyväkseen minkä vain ehtii.

Vierailija
77/77 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluiden turvaamisesta palveluiden saannin turvaamiseen

Perussuomalaiset eivät hyväksy valtapuolueiden kylmää keskittämislinjaa, jossa painotetaan vain ja ainoastaan palvelujen turvaamista, kun pitäisi turvata myös palvelujen saaminen. Palvelut on säilytettävä kohtuullisen lähellä asukkaita.

Vähävaraisten maksurasitusta ei saa lisätä

Vastustamme pienituloisia sortavia ja inflaatiota entisestään kiihdyttäviä terveydenhuollon asiakasmaksujen korotuksia, koska samaan aikaan hallitus leikkaa kuntien valtionosuuksia korotuksia vastaavalla summalla niin, ettei palveluita korotusten seurauksena todellisuudessa paranneta, vaan kokonaisuus huomioon ottaen niitä sen sijaan heikennetään.

Lapsille ja nuorille säännölliset terveystarkastukset

Vaadimme koululaisille ja opiskelijoille säännöllisiä terveystarkastuksia takaisin, koska erityisesti mielenterveysongelmat vaativat terveydenhoidolta ennakoivaa puuttumista.

Pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolesta

Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jonka olemassaolo perustuu käytännössä yhteisille perusarvoille. Kansanvallan toimintamahdollisuuksia ei saa heikentää erilaisilla lyhytnäköisillä monikulttuurisuushankkeilla, joiden vaikutukset kansalaisten veronmaksuhalukkuuteen ja siten palvelujärjestelmäämme saattavat olla kohtalokkaat. Maassa maan tavalla on Perussuomalaisten mielestä ainoa kestävä lähtökohta kansanvallan näkökulmasta.

Ikäihmiset ovat voimavara

Ikäihmisten palveluista ja eläkkeistä päätettäessä ei pidä unohtaa, että hyvän terveyden ja taloudellisen aseman omaavat vanhukset käyttävät paljon erilaisia yhteiskunnan palveluja, kuten kulttuuri-, virkistys-, matkailu- ja liikuntapalveluja. Heidän roolinsa yhteiskunnan rattaiden pyörittämisessä on merkittävä.

Laki hoitomitoituksista suositusten sijaan

Me Perussuomalaiset vaadimme, että hoitomitoituksista huolehditaan suositusten sijasta säädettävällä lailla, jota kuntien on sanktion uhalla noudatettava. Näin yhtenäistetään kuntien keskenään erilaiset terveyden- ja vanhustenhuollon olosuhteet. Tällä hetkellä hoitomitoitussuositusten noudattamisesta ei kunnissa juurikaan piitata. Valtapuolueiden luottamushenkilöt pakoilevat vastuutaan, jättämällä vaatimukset hoitohenkilökunnan määrän lisäämisestä omaisten valitusprosessien varaan.

Vanhainkotipaikkoja ei tule vähentää

Vanhusten elämänlaatua voidaan parantaa mm. ennalta ehkäisevän kuntouttavan toiminnan avulla sekä lisäämällä kotipalveluita. Vanhukset haluavat asua mahdollisimman kauan omassa kodissaan. Kun tulee elämänvaihe, etteivät he selviä enää kotonaan, on heille järjestettävä palvelutalo- tai vanhainkotipaikka. Vanhusväestön kasvun vuoksi vanhainkotipaikkoja ei Perussuomalaisten mielestä tule vähentää, toisin kuin monissa kunnissa aiotaan tehdä. Myös ns. senioritaloja aktiivisille ja verrattain hyväkuntoisille ikäihmisille pitää olla tarjolla.

Yhteiskunta on markkinoiden vastavoima

Kuntien järjestämiä palveluja voidaan täydentää yksityisillä palveluilla, kuitenkin niin, että niiden laatua ja hinnoittelua valvotaan kuntien toimesta. Yksityisten yhteisöjen perimien maksujen tulee asettua sellaiselle tasolle, että pienituloiset ja pitkäaikaissairaat pystyvät palveluja käyttämään.

Sotaveteraanien kunnianpalautuksen aika

Me Perussuomalaiset vaadimme, että sotiemme veteraaneille, heidän puolisoilleen sekä kotirintamanaisille taataan kuntoutus kunnan kustantamana sekä mahdollisuus kerran vuodessa laitoskuntoutukseen. Paheksumme valtapuolueiden harjoittamaa politiikkaa, jossa kunnille Valtiokonttorilta tulevia veteraanikuntoutusmäärärahoja on vuodesta toiseen vähennetty eikä määrärahavähennyksiä ole kompensoitu kuntien talousarvioesityksissä.

Omaishoito on inhimillistä ja edullista

Omaishoitoon on panostettava nykyistä enemmän, koska se todettu monien laskelmien mukaan edullisimmaksi hoitomuodoksi. Totuus tuesta kuitenkin on, ettei se ole tukea, vaan omaishoitajalle maksettavaa verotettavaa palkkaa, jota sitäkään eivät kaikki Suomen kunnat kaikille omaishoitajille maksa. Perussuomalaiset esittävätkin, että kansalaisten yhdenvertaisuuden varmistamiseksi palkkioiden maksu siirretään KELAlle, vähimmäispalkkio korotetaan 500 euroon kuukaudessa ja palkkio sidotaan yleistä ansiotason nousua kuvaavaan indeksiin. Lisäksi omaishoitajille on turvattava kohtuullinen eläke ja taattava heille laissakin määritelty määrä vapaapäiviä raskaasta ja arvokkaasta työstään.

Vammaisten syrjintään puututtava kovalla kädellä

Me Perussuomalaiset emme hyväksy kunnissa usein esiintyvää vammaisten henkilöiden jallittamista päätöksenteossa, vaan haluamme omalta osaltamme puuttua kovalla kädellä niihin epäkohtiin, jotka kuntapäätöksenteossa näyttäytyvät vammaisten syrjintänä.

Erityisesti vammaispalveluiden osalta kunnan on mielestämme aktiivisesti annettava tietoa kunnan tarjoamista tai tukemista palveluista, ja luottamushenkilöiden on pidettävä tällaisen tiedonantovelvoitteen toteutumisesta tarpeen niin vaatiessa huolta. Yhteiskunnan moraalin yksi keskeisin mittari on se, miten se kohtelee kaikkein heikoimpiaan.

Vammaispalvelut on hoidettava aina niin, että palveluja tarvitseva voi tuntea olevansa yhteiskunnan täysivertainen jäsen.

Lapsiystävällisempää politiikkaa

Perussuomalaiset kannattavat vanhempien tasapuolisia mahdollisuuksia valita, miten he haluavat lastensa päivähoidon järjestettävän. Päivähoito tai kotihoito - molemmat ovat yhtä arvokkaita elämäntilanteesta riippuen. Neuvolapalveluiden tulee olla itsestäänselvyys. Lasten hankkimiseen tulisi kannustaa erilaisin uusin avustuksin, sillä mielestämme lapset perheessä ovat aina toivottuja. Syntyvyys on Suomessa pudonnut niin matalalle, että ikärakenteemme vääristyy, jos asialle ei tehdä mitään.

Sivistys ja koulutus demokratian ja hyvinvoinnin perustana

Suomalainen opettajainkoulutus ja kouluopetus ovat kansainvälisesti vertailtuna molemmat erittäin laadukkaita. Jotta kykenisimme säilyttämään opetuksen laadun myös jatkossa, tarvitaan lisäresursseja oppilashuoltoon, oppilaanohjaukseen ja erityisopetukseen. Jatko-opiskelun ja työllistymisen kannalta on tärkeää, että jokainen saa peruskoulusta päättötodistuksen.

Lähikouluille erityistukea

Me Perussuomalaiset olemme lähikoulujen säilyttämisen puolesta ja vaadimme valtion mukaantuloa kompensoimaan kuntien opetusmenoja erityisesti nykyisillä muuttotappioalueilla, koska käytännössä näillä alueilla koulutetaan kasvukeskuksiin tulevaisuuden osaavaa työvoimaa.

Taito- ja taideaineiden tuntimääriä lisättävä

Pidämme taito- ja taideaineiden opetuksen lisäämistä tärkeänä, sillä on ristiriitaista, että samaan aikaan kun lasten oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt ovat lisääntyneet ja opettajille on sälytetty lisää kasvatusvastuuta, on niiden kouluaineiden, jotka auttaisivat lasta kehittymään tasapainoiseksi ja terveeksi aikuiseksi, tuntimääriä vähennetty. Liikunta pitää yllä fyysistä kuntoa ja mielenvirkeyttä. Kädentaidot, musiikki ja kuvataide antavat lapselle mahdollisuuden ilmaista itseään ja luovat siten pohjaa kriittisen ajattelun kehittymiselle.

Tervettä kulttuuria

Kunnan mahdollisuuksiin tukea liikunta- ja kulttuuripalveluja vaaditaan lisäresursseja. Tuetun kulttuuritoiminnan tulee olla tervehenkisiin suomalaisiin arvoihin perustuvaa ja kaikille kuntalaisille mahdollista. Nuorisotyöhön tulee kiinnittää erityistä huomiota kuntien harrastus- ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksista huolehtimalla.

Työllistämispalvelut

On tärkeätä säilyttää palvelujen saaminen jokaisella paikkakunnalla.

Työn vastaanottamisen on oltava kannattavaa, ei rangaistavaa, myöskin lyhyissä työsuhteissa. Myöskään kuntatyönantaja ei saa keinotella ns. ketjuttamalla työsuhteita. Erityishuomio on kiinnitettävä nuorisotyöttömyyden hoitamiseen.

Verotus

Perussuomalaisten mielestä verot tulee suunnata aina maksukyvyn mukaan. Sen vuoksi kunnallisverotusta ei tule kunnissa kiristää, sillä veronkorotukset kuntatasolla kohdistuvat kaikkiin tuloluokkiin, myös alempiin yhtä raskaasti.

Elinkeinopalvelut ja asuminen

Perussuomalaisten mielestä koko maata on kehitettävä ja asutettava tasapuolisesti. Kunnan on säilytettävä riittävä määrä vuokra-asuntoja luonnollisen asuntotarpeen tyydyttämiseksi.

Kuntien tulee säilyttää omistuksessaan tuottavat omistukset.

Haja-asutusalueiden asumista ei tule vaikeuttaa kohtuuttomasti esim. ympäristöviranomaisten tai yleiskaavoituksen toimesta. Myöskin alempitasoisen tiestön osalta kuntien on panostettava kunnossapitoon ja sitä on vaadittava myöskin valtiolta.

Kuka tahansa voi laatia tälläisen listan. Asia erikseen on, toteutuuko nämä arvot.

Ja siksi toisekseen nämä samat listat löytyvät kyllä lähes joka puolueen sivuilta. Persut erottaa muista puolueista ainoastaan rasismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä