Ystävän lapsen komentaminen?
Saako/pitääkö ystävän lasta komentaa ja yrittää kasvattaa toimimaan oikein? Tilanne on sellainen, että ystäväni vähän vajaa 4 vuotias poika käyttäytyy melko inhottavasti omaa vuotta nuorempaa tyttöäni kohtaan. Omii kaikki lelut, tiuskii, pomottaa jne. eikä ystäväni saa poikaansa millään tavalla kuriin, eikä poika tottele äitiään juuri lainkaan. Tyttöni on arka eikä oikein vielä osaa pitää puoliaan, melkeinpä pelkää tätä poikaa. Mitä minun kuuluisi tehdä? Tiedän että ystäväni loukkaantuu jos oikein kovasti komennan hänen poikaansa leikkimään kiltisti, mutta minunkaan asiallista neuvomista poika ei ota kuuleviin korviinsa. Toki pidän tyttöni puolia jos poika tältä esim. vie lelun kädestä, tai tekee jotain muuta selkeästi kiellettvää.
Minusta poikaa vain on kasvatettu aivan liian lepsusti, tekisi mieli laittaa hänet ojennukseen etenkin kun meillä kyläillessään hän käyttäytyy ihan miten sattuu, mutta toisaalta en haluaisi menettää ystävyyssuhdettakaan. Ystäväni on aika uupunut, ja toisaalta ymmärrän häntä kun ei jaksa pitää kuria pojalleen.
Kommentit (4)
silloin kun ovat teillä. Sitten kun olette heillä ei kannata kovin kärkkäästi komennella.
Varsinkin, jos kylässä oleva lapsi ei osaa käyttäytyä teillä tai kiusaa omaa lastasi, niin totta kai siitä saa huomauttaa. Jos ystäväsi itsekin tietää, ettei pärjää pojalle, niin ei hänellä silloin pitäisi olla mitään syytä loukkaantua, jos sinä komennat. Ihme tyyppi on, jos tuollaisesta pahastuu...
Oma tyttöni on vielä pieni, mutta kyllä häntä saavat muutkin ohjata toimimaan oikein tai komentaa, jos syytä ilmenee. Olen myös itse puuttunut muutamien lasten tekemisiin, jos ovat olleet hankalia omaa lastani kohtaan.
Ja varsinkin kyläillessä toivonkin, että "emäntä" uskaltaa puuttua, jos näkee lasteni tekevän jotain väärää jos itse en ole paikalla.
Että toki saa komentaa aiheesta minun läsnäollessakin. Yleensä olen vaan aika tarkka siitä, miten lasten tulee käyttäytyä kyläillessä, joten puutun kyllä ap:n mainitseman kaltaisiin tilanteisiin itsekin!
Mun poikia saa ainakin komentaa, silloin kun aihetta on! Ja varsinkin kyläillessä toivonkin, että "emäntä" uskaltaa puuttua, jos näkee lasteni tekevän jotain väärää jos itse en ole paikalla.
Mutta mulla on yksi kaveri, joka myös meillä ollessa komentaa poikiani ihan naurettavista asioista.. Siis sellaisista, jotka meillä kotona on sallittua. SE on ärsyttävää!