Poltin koko raskausajan, haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (11)
myönnetään, ei ole kiva provoilla, mutta kutkutti ajatus hiiltyneistä av:laisista. Yllätävän kesyjä vastauksia!
mm. adhd, pahoja oppimisvaikeuksia. Mutta, asialla ei varmaan mitään yhteyttä, eihän??
sitä että syntymätön lapsesi kipristeli kohdussasi happivajeessa ja nikotiinia veressä? Että hän koki tuskaa sinun tupakointisi takia?
mm. adhd, pahoja oppimisvaikeuksia. Mutta, asialla ei varmaan mitään yhteyttä, eihän??
äiti poltti kaikkien odotus- ja imetysajat. Meistä tuli verisuonikirurgi, talousjohtaja ja fyysikko. Äiti sai keuhkosyövän.
asialla ei varmaan yhteyttä.. Mut mihin se ap hävisi? röökitauolle? ahahaa, olipas veikeää
Ettei olisi "se verisuonikirurgi"?
Toisella lapsella on astma ja pienenkin flunssan aikaan joutuvat päivystykseen hengittelemään spiiraa(?).
Toisella myös astma, sekä allergiota.
Molemmilla on ollut tuhottomasti korvatulehduksia ja ihan koko ajan flunsaa flunssan perään.
Mitähän vielä ilmenee.
Ja kyllä, tupakka oikeasti aiheuttaa lapsille monenlaisia ongelmia, vaikkakaan ei kaikille.
Mies oli lapsena putket korvissa ja aika kovat siitepölyallergiat. Tietysti eihän se syy nyt välttämättä ole röökissä, mutta tokihan tuo on altistanut. Henkisellä puolella ei ongelmia: mies on kuuden ällän yo ja väitellyt matikasta tohtoriksi.
Mulla on sellainen näppituntuma, että nykyään tupakoivien äitien lapsilla on sen takia paljon ongelmia, kun vaan idiootti/vähälahjainen polttaa nykyään. Tupakasta on todistetusti haittaa sikiölle, mutta ei se ole ainoa syy kaikkiin ongelmiin. Teoriassa hyvillä geeneillä ja hyvällä hoidolla "tupakkavauvastakin" tulee todennäköisesti terve ja fiksu yksilö. Mutta miksi ottaa riskiä? Toisaalta adhd-tupakkamutsin lapsesta tulee tn. adhd ja olisi todennäköisesti tullut ilman sitä tupakkaakin. Ymmärtääkseni tupakka ei aiheuta yksin vaan lisää todennäköisyyttä!
Tanskassa jopa 30% odottajista tupakoi, onko siellä siis jopa kolmasosa väestöstä heikkolahjaisia/idiootteja?
Mies oli lapsena putket korvissa ja aika kovat siitepölyallergiat. Tietysti eihän se syy nyt välttämättä ole röökissä, mutta tokihan tuo on altistanut. Henkisellä puolella ei ongelmia: mies on kuuden ällän yo ja väitellyt matikasta tohtoriksi.
Mulla on sellainen näppituntuma, että nykyään tupakoivien äitien lapsilla on sen takia paljon ongelmia, kun vaan idiootti/vähälahjainen polttaa nykyään. Tupakasta on todistetusti haittaa sikiölle, mutta ei se ole ainoa syy kaikkiin ongelmiin. Teoriassa hyvillä geeneillä ja hyvällä hoidolla "tupakkavauvastakin" tulee todennäköisesti terve ja fiksu yksilö. Mutta miksi ottaa riskiä? Toisaalta adhd-tupakkamutsin lapsesta tulee tn. adhd ja olisi todennäköisesti tullut ilman sitä tupakkaakin. Ymmärtääkseni tupakka ei aiheuta yksin vaan lisää todennäköisyyttä!
kun tulin raaskaaksi, poltin n. 5 savuketta päivässä. en tosin koko raskausajan, viimeiset kuukaudet pystyin olemaan polttamatta. lapseni syntyi keskosena, tosin syy ei ollut tupakka, vaan kova verenpaine ja stressi jotka tuhosivat istukan täysin. tyttöni on kuitenkin nyt 2-vuotiaana sairastanut elämänsä aikana kaksi ripulia sekä kaksi flunssaa joista toinen tuo niin kuuluisa possunuha :) ei koskaan korvatulehduksia jne... en nyt kuitenkaan puolustele polttamistani, vaan haluan verrata: äitini poltti koko raskausajan kun odotti minua, vajaa aski meni päivässä. olen pikkuruinen nykyään, sga-lapsosena syntynyt (niinkuin omakin lapseni). sairastin jatkuvia korvatulehduksia koko lapsuuteni ja pitkälle teini-ikään asti olin jatkuvasti flunssassa. allergioita ei tosin ole. näin voi erilailla sujua asiat tupakoinnista huolimatta.
tiedoksi: odotan nyt toista lastani vuodelevossa enkä ole polttanut ainuttakaan savuketta positiivisen raskaustestin jälkeen :)
onko kiva provoilla?