Sektio ja vatsalihakset, Apua!
Eli minulla on nyt kohta 7 kuukautta siitä, kun esikoiseni syntyi sektiolla. Olin hyvin varovainen ensimmäisen puolivuotta sektion jälkeen vatsalihasten teossa, koska olin kuullut, että vatsalihaksia saisi tehdä vasta puolenvuoden kuluttua. Syvempiä vatsalihaksia ja lantionpohjan lihaksia olen ohjeiden mukaan tehnyt.
Eilen päätin kokeilla aloittaa tekemään vatsalihaksia kunnolla. Selinmakuulta, jossa jalat ovat koukussa, en päässyt ylös kertaakaan! Eli siis perusvatsalihasliikkeen teko on mahdotonta!
Ennen raskautta ja synnytystä minulla on ollut aina hyvät vatsalihakset. Voiko olla mahdollista, että ne olisivat menneet reilun vuoden aikana niin huonoon kuntoon? Vai eikö ne ole vieläkään palautuneet niin, että voisin aloittaa treenaamisen? Onko mahdollista, että sektiossa on tapahtunut jokin virhe? Tähän täytyy lisätä vielä, että navasta alaspäin mahassani ei ole lainkaan tuntoa.. :(
Olisiko kenelläkään viisaammalla tietoa tai kokemusta vastaavasta? Asia todella ahdistaa ja vaivaa minua... Pelkään, että mahassani on jotain pahasti vialla.
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista! :)
Kommentit (7)
Ei av-mammoilla ole vatsalihaksia. :( Eikä siis tietoakaan sun ongelmista.
aloittaa treeni vähän aiemmin... Minä, sektiolla vauvan saanut, aloitin jälkitarkastuksen jälkeen.
Aluksi tein pääasiassa pilatesta, kunnes vatsalihasten aukko oli kuroutunut takaisin kiinni. Pilatesohjaaja tarkasti tämän. Nyt olen tehnyt jo monta kuukautta ihan kaikkea. Olen nyt kutakuinkin samassa kunnossa kuin ennen raskautta. Lapsi on kohta vuoden.
Mulla turvottaa leikkaushaavan yläpuolelta, arven ympärys on edelleen tunnoton. Lääkärin mukaan tämä kuuluu asiaan. Kaikilla ei tunto palaudu ollenkaan : /
minulle sitten neuvolassa neuvottiin etten saa tehdä vatsalihaksia aikaisemmin kuin puolenvuoden kuluttua? :( Ja minä kun luulin, että teen kaiken oikein ja otan varman päälle odottaessani ettei vaan vahinkoja synny... Voi pahus.
AP
Ei hätää! Minä aloitin vatsalihastreenit, kun sektiosta oli kulunut 3kk, enkä todellakaan päässyt eka kerralla ylös. Mutta sinnikkäästi yrittäen homma alkoi muutaman kerran jälkeen luistaa. Eli kyllä ne lihakset sieltä vielä löytyy!
Sektion jälkeen vatsalihasliikkeiden tekeminen alkaa kehon näkökulmasta "alusta": raskaus on venyttänyt lihaksia ja niiden väliin on tullut rako. Sektiossa alaosa on katkaistu. Liikerata pitää keholle opettaa uudestaan. Toisille tämä on helpompaa kuin toisille, ja esimerkiksi tunnon palaaminen vaikuttaa tähän. Alun jälkeen kehitys voi olla nopeaakin, kun lihasmuisti palautuu. Jos epämiellyttävä tunne jatkuu pitkään, kysy lääkäriltä.
Muistathan, että istumaannousu ei ole vatsalihasliikkeistä välttämättä kaikkein tehokkain, sillä lonkankoukistajat tekevät suuren osan työstä. Rutistuksilla saat aktivoitua pinnallisia vatsalihaksia alkuun ainakin ihan mukavasti. Sivutaivutukset ja vastaavat vinojen vatsalihasten liikkeet tekevät vyötärönseudulle myös enemmän ihmeitä kuin mikään pinnallisten lihasten treeni. Syviä lihaksiahan treenaatkin jo, jatka myös sitä.
Taidampa siis koittaa noita rutistuksia alkuun. :) Juu syviä vatsalihaksia teen säännöllisesti. Ulkonäöllisesti on vatsani palautunut lähes samaan kuin ennen sektiota, joten se ei ole huolenani. Kärsin jatkuvasti selkävaivoista notkoselkäni vuoksi ja hyvät vatsalihakset/selkälihakset ovat olleet hyvinvointini edellytyksenä! :)
AP
toi Up tarkoittaa?