Onko oikein uhkailla lasta väkivallalla?
Mietinpä tässä pienen lapsen äitinä, että kasvatusmetodeja on kyllä just tasan niin paljon, kuin on vanhempiakin.
Olin oman isäni ja lapseni kanssa kaupassa tänään ja satuin kuulemaan kuinka eräs äiti karjui lapselleen:
"jos et nyt tottele niin huitasen varmasti!! Sitäkö sä haluat?!"
Käveltiin tämän naisen ja itkevän lapsen ohi, totesin isälleni, että jos nainen oikeasti lyö lastaan niin mä lyön ihan saletisti sitä naista.
Muija vaan mulkas mua mutta jatkoi lapsensa "itkettämistä". Miksi äiti ei ottanut esim. lastaan syliin ja yrittänyt rauhoitella? (En nähnyt kyllä koko tilannetta, olisihan äiti saattanut kokeilla tuotakin keinoa..) Miksi pitää uhkailla väkivallalla? Ja vaikka ei sitä koskaan oikeasti toteuttaisikaan niin miksi sitä pitää edes uhkailla?
Mua olis ainakin häirinnyt se, että ihmiset kyttäsivät aika avoimesti tuon naisen toimintaa. Ei kukaan oikeastaan kiinnitä mitään huomita hieman oikuttelevaan ja itkevään lapseen, mutta miksi sen äidin piti niin hermostua...? Olis pitänyt varmaan kysyä..
ei tietenkään ole oikein, ja uskon ettei jää pelkäksi uhkailuksi.
Tuollaista on tosi ikävä nähdä, surettaa lasten puolesta jotka joutuu väkivallan tai sillä uhkailun kohteeksi... Lapset osaa olla välillä vaikeita kauppareissuilla, mutta aikuisen pitäis yrittää olla vaan mahdollisimman rauhallinen siinä tilanteessa.
Älä lyö lasta-kampanjan sivuilla on muuten lisää aiheesta:
http://www.alalyolasta.fi/index.phtml?c=www&l=fi&s=287