G: Hoitovapaalla olevat
Miten perheenne talous kestää hoitovapaalla olemisen?
Minkä verran teillä on lainaa?
Millaiset tulot miehellänne on?
- tulevaisuuden pohtija
Kommentit (27)
Hyvin, ei tarvitse kiristää vyötä, mutta säästöön ei jää oikeastaan mitään.
Nyt 160 000 asuntolainaa
Brutto 3800 e/kk
Kaksi lasta, hoitovapailla olen ollut/tulen olemaan yhteensä n. 3 v.
esikoisesta kerkesin olemaan reilun vuoden kunnes kakkonen syntyi.
ASuntolainaa meillä on 100 000 ja miehen nettotulot n. 2000 €/kk
Olemme pärjänneet kun minä olen hoitanut talouden. Toki uhrauksia omista jutuistamme olemme tehneet paljonkin jotta hoitovapaa olisi mahdollista, esim harrastukset, kampaajakäynnit, uudet vaatteet (paitsi välttämättömyydet), ulkomaanmatkat yms. sellainen "turhuus" on saanut hetkeksi jäädä jotta saamme maksettua lainanlyhennykset sekä laskut. Eli mahdollista on pienilläkin tuloilla.
Vaatteita en ole ostanjut itselleni pitkään aikaa, hiukset rehottaa mutta rehottakoon, nyt täytyy ostaa lapsille talvikamppeita
ei lainaa. Miehen tulot 5 tonnia/kk + vuokratuloa. Minulla on säästöjä 30t€ joita käytän tarvittaessa, ja aion olla kotona siihen asti, kunnes lapsi täyttää 3v.
Ei ole mitään isoja lainoja, mulla opintolainaa tonnin verran maksamatta vielä ja miehellä suunnilleen samanmoinen summa erästä toista lainaa. Omaa lainaani lyhennän n. 80 euroa kuussa ja mies omaansa n.100 euroa kuussa. Mies tienaa n. 1800 euroa kuussa.
kaksi lasta, vielä vuoden olen kotona kunnes nuorempi siis 2v. Kohta ensimmäinen asunto maksettu, ehkä noin 10 000 lainaa enää. Miehen tulot 3000 miinus verot. Olemme 30v. Haaveilemme / suunnittelemme ok talon ostoa, mutta sopivaa ei ihan vielä ole tullut vastaan (olemme tarkkoja alueesta), toisaalta ei ole mikään kiire ostaa, mitä isommat lapset sen parempi tietenkin kun okt tuottaa työtä, mutta jos sopiva tulee vastaan niin tartumme tilaisuuteen (alueelta tulee harvoin myyntiin). Jonkin verran on kyllä nipistetty, jotta laina lyhenisi. Mies laski että olemme tähän mennessä lyhentäneet keskimäärin 1800 e kuussa, normi lyhennyserä 900 e mutta välillä olemme laittaneet isomman könttäsumman. Toki olen ollut itse tässä lasten välissä töissä, vuosituloni ovat 30 000 e miinus verot.
Meillä talous kestää juuri ja juuri.
Lainaa on tällä hetkellä reilu 100 000 ja sitä kautta asumiskustannukset ovat noin 900e kuussa.
Miehen tulot ovat nettona noin 1800e.
Tarkasti lasketaan ja menot mietitään hyvin niin toimeen tullaan. Säästöön ei juuri saada, mutta toisaalta maksetaan asuntoa nurkka nurkalta. Turvaa meillä luovat isovanhemmat, jotka eivät kyllä sinänsä auta rahallisesti, mutta tiedetään että auttaisivat jos jotain aivan älytöntä yllättävää tapahtuisi. Jos vaikka kaikki kodinkoneet poksahtaisivat kerralla tai jos mies olisikin yhtäkkiä työkyvytön niin apua saataisiin siitä ylipääsyyn varmasti.
meillä on 1000e säästöjä. En osta vaatteita itselleni. Eikä mieskään. Emme käy parturissa annamme hiusten kasvaa.
Teemme halpaa ruokaa. 3e menee päivässä.
Näin elämme seuraavat 5 vuotta.
Talous kestää hyvin.
Ei ole lainaa (omistusasunto jo maksettu)
Riittävät tulot, säästöön jää rahaa joka kuukausi. Eihän se siitä tulojen määrästä riipu, voi olla vaikka kuinka suuret tulot, mutta jos kaikki menee mitä tulee ja vielä luottokortilla vähän enemmän, niin siitä tulee ongelmia.
toimeen siis on mahdollista tulla, mikäli on valmis luopumaan "ylimääräisistä" --- tietysti helpompaa olisi jos olisi sattunut syntymään kultalusikka suussa, mutta näillä mennään...
kumpikaan meistä ei ole ostanut itselleen uusia vaatteita 4 vuoteen, kun ei ole varaa. Lapsi sentään on saanut. Nolottaa kun mieskin näyttää aivan puliukolta. Farkkujen persus revennyt ja kengätkin on läpipuhki kävelty. Kummallakaan ei ole vaihtovaatteita vaan yhden ulkoiluvaatteet. Siitä on ollut paljon harmia sateella.
Koko perhe on nyt sairastellut jo pitkään 2kk keuhkotautia. Ilmeisesti emme saa tarpeeksi vitamiineja. Olemme kuitenkin koettaneet syödä omenoita muiden pihoilta. Eiköhän tämä tästä, jos minä tai mieheni saamme töitä. Lasta emme silti laita hoitoon.
- tulevaisuuden pohtija
Hyvin kestää, lainaa 0 €. Mieheni tienaa niin että saa käteen n. 1500 € kuussa.
kun eletään tavallista vaatimatonta elämää, eli ulkomaanreissut ja ravintoloissa syöminen ei ole sellaista.
Lainaa ei ole, tässä suhteessa olemme harvinainen lapsiperhe. Ja tämä syy mikä mahdollistaa hoitovapaalla olemisen.
Miehen tulot normaali palkka 8h työstä. Oma palkkani olisikin niin pieni, että se ei paljoa tässä tilanteessa merkitsisi kuitenkaan jos lapsia pitäisi kuskata hoitoon.
Autolainaa vaan,n. 7000€ jäljellä. Säästetään asuntolainaa varten. Käteen jää miehelle n.1800€ kuussa, no broblem.
Éi harrasteta turhia humputuksia, muttei kuitenkaan tingitä laadusta jos jotain halutaan.
kumpikaan meistä ei ole ostanut itselleen uusia vaatteita 4 vuoteen, kun ei ole varaa. Lapsi sentään on saanut. Nolottaa kun mieskin näyttää aivan puliukolta. Farkkujen persus revennyt ja kengätkin on läpipuhki kävelty. Kummallakaan ei ole vaihtovaatteita vaan yhden ulkoiluvaatteet. Siitä on ollut paljon harmia sateella.
Koko perhe on nyt sairastellut jo pitkään 2kk keuhkotautia. Ilmeisesti emme saa tarpeeksi vitamiineja. Olemme kuitenkin koettaneet syödä omenoita muiden pihoilta. Eiköhän tämä tästä, jos minä tai mieheni saamme töitä. Lasta emme silti laita hoitoon.
Järkyttävää. :( Onneksi meillä ei sentään noin huonosti mene. Minulla on 3 farkut ja yksi lenkkeilyasu ja 2 kotivaatetta. Miehellä myös varahousut ja työasu. Työasussa hän usein kulkee niin säästyy vaatteiden kulussa. Kotona hänellä on yhdet verkkarit.
Hiukset leikkaa naapurin Pirkkotäti.
ja osalla ei ole varaa edes vaatteisiin?
Miten työhaastattelussa käy, jos ei ole varaa edes puhtaisiin ehjiin vaatteisiin. Ei helvetti.
Rikkaiden tulisi hävetä!
ja osalla ei ole varaa edes vaatteisiin? Miten työhaastattelussa käy, jos ei ole varaa edes puhtaisiin ehjiin vaatteisiin. Ei helvetti. Rikkaiden tulisi hävetä!
siinä ei ole mitään hävettävää, jos ihminen on itse omalla työllään ja rehellisesti säästänyt ja kasvattanut itselleen omaisuutta.
Enkä mä kyllä aio hävetä jos voitan lauantaina pääpotin lotossa!
Se työ on köyhiltä pois. Kyllä köyhäkin tahtoisi tehdä työtä.
Köyhiltä on viety työpaikat.
Eikö teitä hävetä?
Mä en ymmärrä miksi suomessa on niin paljon rikkaitaja osalla ei ole varaa edes vaatteisiin?
Miten työhaastattelussa käy, jos ei ole varaa edes puhtaisiin ehjiin vaatteisiin. Ei helvetti.
Rikkaiden tulisi hävetä!
Että kaikki saisi saman vaikkei tekisi mitään.
Tuolla sulle on idässä hyvää mallia miten se toiminut.
Mksi ihmeessä pitäisi hävetä jos on omilla valinnoillaan ja työnteolla saanut kerättyä omaisuutta? En todellakaan ymmärrä.
Just ja just kestää.Pikkasen pitää kiristää vyötä.
169000 e
n. 4000 e
Meillä lainaa n.50000€,joka on asuntolainaa. Miehen tulot on n.80000€ vuodessa ja saa vielä bonuksia vuodesta riippuen 20000-30000€.Meidän talous kestää oikein hyvin. Tosin saan vielä välillä itsekin tuloja satunnaisesti joistakin sijoituksista, joita ei nyt niin paljon ole, mutta kuitenkin.