Työhöntulotarkastus?
Määrätäänkö se laissa? Voiko sellaista vaatia? Minulla on uusi työpaikka jossa työhöntulotarkastuksia ei ole ikinä ollut. Lisäksi ei ole työterveyslääkäriä vaan pitää käydä aina kunnallisella.
Kommentit (16)
työnantajan juttu?
Työterveyshuollosta on yleensä sovittu työehtosopimuksissa tms. Ei käsittääkseni ole ihan pakollinen kaikkialla.
Minua nyt kiinnostaa se että kuuluuko se työnantajan taholta olla vai voiko vapaasti jättää tuollaiset hoitamatta.
ap
Työpaikan koko tai tes ei sitä määrittele.
Työterveyhuollon laajuudessa on eroa. Eikö minimi sisällä juuri työhöntulo tarkastukset ja ikäkausitarkastukset.
Jos työnantaja haluaa tarjota laajempia palveluita voi se sisältää vaikka erikoislääkäripalvelut.
Edellisellä työnantajalla oli käytössä minimi eli vain pakolliset tarkastukset. esim sairausloma haettiin omasta terveyskeskuksesta.
Nykyisellä työterveyshuolto sisältää yleislääkäritasoiset terveyspalvelut.
Työpaikallani ei ole järjestetty mitään. Firma ollut toiminnassa 10vuotta eikä koskaan ole pidetty työhöntulotarkastuksia. Sairaslomat tosiaan haetaan terveyskeskuksesta.
Ehkä täytyy vielä jostain muualta yrittää saada vahvistus tähän asiaan ennen kuin uskallan ottaa puheeksi..
ap
työterveyshuolto kyllä on, se voi tarkoittaa tuotakin, että terkkarissa käydään, kun sairastutaan.
Ta:lla on kuiten joku soppari siitä, mutta se voi olla vaan paperilla oikeastaan, mitään varsinaisia palveluja se ei välttis sisällä, ja pienyrityksissä näin usein onkin.
http://pre20090115.stm.fi/pr1097754690393/passthru.pdf
Katsopa sivu 11, työnantaja voi hankkia työterveyshuollon vaikka terveyskeskuksesta, eli lain kirjain teillä varmaan täyttyy.
"Työnantajan tulee pitää nähtävinä
työpaikalla työterveyshuoltolaki ja sen nojalla annetut säädökset, sopimus
työterveyshuollon palveluista sekä työpaikkaselvitys. Nämä lisäävät työterveyshuollon
toiminnan läpinäkyvyyttä ja työntekijöiden mahdollisuutta vaikuttaa
asioihin työpaikalla."
Eli vaikka työterveyshuolto olisi järjestetty tk:ssa se pitäisi olla työntekijöiden tiedossa.
ja kiitos jälleen. Uskoinkin että siis tuo terkkarissa käynti on ok ja "lainmukaista". Ilmeisesti siis muutkin asiat, sitten homma on ok!
Sitä aina vaan ihmettelee näin erilaisia käytäntöjä mitä työnantajilla on!
ap
Mulle ei ole tehty työhöntulotarkastusta eikä mitään ikäkausitarkastuksiakaan ole koskaan ollut. Vakituinen työntekijä olen ollut nyt kaksi vuotta, sitä ennen olin pitkään pätkätöissä samalla työnantajalla. Koska en ole sairastellut enkä tarvinnut sairauslomaa, niin en ole senkään takia päässyt työterveyslääkärin tai -terkkarin luona käymään.
mutta ei siihen ole pakkolista liittää sairaanhoitoa.
lakisääteisistä tarkastuksista on oma listansa (jos on vaikka toimistotyöntekijä, niin mitään muuta ei laki velvoita tarkastamaan kuin näön)
Työpaikallani ei ole järjestetty mitään. Firma ollut toiminnassa 10vuotta eikä koskaan ole pidetty työhöntulotarkastuksia. Sairaslomat tosiaan haetaan terveyskeskuksesta. Ehkä täytyy vielä jostain muualta yrittää saada vahvistus tähän asiaan ennen kuin uskallan ottaa puheeksi.. ap
Vaan työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuolto, joka voi olla vaikka vain terveydenhoitajan palvelut, mutta mikään laki ei velvoita tarjoamaan esim. erikoislääkärin palveluja.
On lakisääteinen ja kuuluu työnantajan velvollisuuksiin. Keskustele ensin työnantajasi kanssa, ja jos ei auta, niin ota yhteyttä työsuojeluun.
Tätä itsekkin miettinyt, että tk:ssa asioinut mm koronan vuoksi ym. Minkään näköistä tarkastusta ei koskaan ole ollut, työsuhde vakkarina 6 vuotta niin mieleen juolahtaa onko työterveyshuoltoa hoidettu lakisääteisesti. Vissiin mitään tarkistuksiakaan ei kuitenkaan tarvii olla joten työntekijähän ei voi mistään tietä onko homma hoidossa?
( kaikissa pikkufirmoissa ilmapiiri ei ole sellainen että pomolta voisi asiaa kysellä niin palkan myöhästymisestä tai terveydenhuollosta)
tosin oma lääkäriasema. Sen tekee kyllä yleensä terveydenhoitaja.