Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulunkäynnissä, missä menee raja kannustavan ja vaativan vanhemman välillä? ov

Vierailija
22.09.2010 |

10- ja 11- vuotiailla lapsilla tällä viikolla tulossa isot kokeet.

Olemmeko mielestänne kannustavia vai vaativia, kun "laitoimme" lapset kahtena iltana lukemaan koealueen läpi kaksi kertaa ja sen jälkeen vielä "tenttasimme"?

Miten teillä valmistaudutaan kokeisiin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tee sitä minulle vaan itselleen ja se sujuu koska alusta saakka ovat niin tehneet.

Mutta jokaisella perheellä on oma tyylinsä.

Vierailija
2/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulustelemaan. Ovatkin halunneet kuulusteluja tuonne 13-vuotiaaksi asti. Luotan myös heidän omaan sanomiseensa että aineisto on hallussa, jos niin on. En pakota lukemaan enempää. Koulunkäynnistään saa ottaa itse vastuuta. Ymmärrän myös sen, että aina ei jaksa tsempata, mutta kannustan loppurutistuksiin.

Kysyn joka päivä miten koulussa meni ja oliko jotain erityistä. Lapset tykkäävät siitä tavasta, ovat itse sanoneet että tuntuu kivalta. Käyn vanhempainilloissa, käytän vanhempainvartit ja otan todesta opettajan viestit esim. väsymyksestä. Huolehdin syömisestä ja unen määrästä tarpeen mukaan tiukemmin, Pojilla yläasteen keskiarvot 8,7-9,5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä, kun välitätte lapsenne koulunkäynnistä. Toki tapoja on monia, ja jos lapsi itsekseen lukee ja harjoittelee, on sekin ok. Minusta on silti hienoa, että vanhemmat kannustavat ja auttavat läksyissä/kokeissa jne. Minua ei koskaan autettu. Omalta lapselta on koealuetta kyselty usein lapsen pyynnöstä.

Vierailija
4/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulustelemaan. Ovatkin halunneet kuulusteluja tuonne 13-vuotiaaksi asti. Luotan myös heidän omaan sanomiseensa että aineisto on hallussa, jos niin on. En pakota lukemaan enempää. Koulunkäynnistään saa ottaa itse vastuuta. Ymmärrän myös sen, että aina ei jaksa tsempata, mutta kannustan loppurutistuksiin. Kysyn joka päivä miten koulussa meni ja oliko jotain erityistä. Lapset tykkäävät siitä tavasta, ovat itse sanoneet että tuntuu kivalta. Käyn vanhempainilloissa, käytän vanhempainvartit ja otan todesta opettajan viestit esim. väsymyksestä. Huolehdin syömisestä ja unen määrästä tarpeen mukaan tiukemmin, Pojilla yläasteen keskiarvot 8,7-9,5.

Paitsi, että pyysin lukemaan koealueet läpi kahteen kertaan ja sitten kuulustelen.

t. ap

Vierailija
5/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeisiin, ja samalla tavalla tehtiin jo minun lapsuudenkodissani.

Vierailija
6/6 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kouluun liittyvissä asioissa lapsilla on aina optio saada asiansa järjestettyä ensimmäiseksi. Eli jos tarvitaan apua kokeisiin lukuun tai koulusta juttelemiseen, sitä annetaan. Silloin laitan telkkarin kiinni, lopetan puhelun tai jätän muita omia iltajuttujani tekemättä.

En myöskään anna olla koulusta pois ihan nuhan takia, sinne lähdetään ainakin koittamaan jaksaako olla koko päivän. Emme järjestä ylimääräisiä lomia kouluajalle, poikkeuksellisia poissaoloja on ollut ihan muutama yksittäinen päivä. Haluan viestittää lapsille, että heidän koulunkäyntinsä on todella arvokasta ja että siellä opitaan työpaikan tavoille. Töistäkään ei olla pois ihan kevyin perustein eikä myöhästellä.

En palkiste koenumeroita millään rahasysteemillä vaan kehuilla, mutta lukukausien loputtua voi saada ylläreitä tai pidetään kotona illanistujaiskekkereitä.