Kenellekään tehty 2 keisarinleikkausta?
HUomenta, onko kellekään tehty kahta suunniteltua leikkausta? Menikö raskausaika ihan normaalisti, oliko leikkauksessa mitään poikkeavaa tai vaaratilannetta? Olen raskaana jälleen ja toivottavasti kakkonenkin leikataan, mutta vähän jännittää pitäisikö varoa jotain.
Kommentit (32)
Yksi suunnittelematon ja yksi suunniteltu.
Raskausaika meni normaalisti, vaikka olin 43-vuotias. En ollut sairauslomilla, kuten minua 10 vuotta nuoremmat ( :
Suunniteltu leikkaus sujui hienosti, voin todella hyvin, imetin kaksi h leikkauksen jälkeen. Nousin jalkeille samana päivänä. Kipuni lääkittiin - toisin kuin ekalla kerralla.
Ainoastaan ja vain positiviisia kokemuksia tästä kakkosraskaudesta ja sektiosta.
eli ensimmäinen meni hätäsektioon, toinen suunniteltu ja kolmas suunniteltu. Ja niinkuin kysymyksessä eli ei ollut eroa ensimmäisen ja toisen sektion välillä, siis hyvin meni suunniteltu sektio ja paraneminen ym. Kolmas sektio kesti kauemmin kun oli jo tullut kiinnikkeitä kohtuun ja leikkaushaavasta ei tullut niin siisti kuin kahdesta ensimmäisestä. (johtuuko sitten lääkäristä vai siitä että jo useamman kerran leikattu...)
eli mulla syntyi kiireellisellä sektiolla ensimmäinen. toinen tuli alakautta jota todella toivoin kovasti. tässä toisessa synnytyksessä otin epiduraalipuudutuksen joka vein supistukset sitten kokonaan. minulle laitettiin oksitosiinitippa ja TODELLA tarkasti koko ajan seurattiin että kohtu voi hyvin. oli antureita jotka mittasi koko loppu synnytyksen ajan 8h (tätä ennen 10h "piinaa") vauvan ja kohdun tilannetta. hyvin kesti ja lapsi tuli alakautta maailmaan :) seuraavatkin toivottavasti saan tehdä alakautta.
en suinkaan väheksy sektiolla synnyttäneitä vaan minä vaan ahluan tehdä alakautta.
äitini on saanut meidät kolme sektiolla. ainastaan valitteli että jälkisupistukset on kamalia sektio haavan kanssa etenkin kun ne oli jokaisen raskauden jälkeen kovemmat.
onnea raskauteen äläkä huolehdi turhia! :)
Kaksi kiireellistä ja viimeisin suunniteltuna. Ei ollut mitään erityistä raskauksissa. Synnytyksen jälkeen olen toipunut kerta kerralta nopeammin (ehkä tokalla ja kolmannella kerralla osasi jo odottaa, mitä tuleman pitää ja oli paremmat lääkkeet).
viimeisimmästä aikaa 4 viikkoa. eka haava on normaalisti vaakatasossa, mutta tää toinen on pystysuorassa. Lääkäri sanoi että kohtu ei kestä enempää raskauksia koska haavat on ns ristissä.
En halunnut alatiesynnytyksiä.
Kaikki meni hyvin. Olin esikoiseni saadessa 40v.
Mitään jälkisupistuksia en kokenut tai ainakaan en niitä tuntenut.
Olin kummankin sektion jälkeen liikkeellä jo samana iltana.
Naistenklinikalla oli hyvä kipulääkitys.
Ainoa inhottava tunne oli kun toisen sektion jälkeen jouduttiin pissa katetroimaan. Pläääh!
Esikoista synnytti alakautta toista vuorokautta, mutta lopulta leikattiin, kun synnytyskanava oli liian ahdas. Siitä syystä seuraavatkin leikattiin, mutta heille kyllä jo neljännestä sanottiin, että tämä on viimeinen. Mutta vielä yksi tuli ja sitten suljettiin munanjohtimet.
Minulle on tehty hätäsektio ja tämän jälkeen sanoivat, että alatiesynnytys on kielletty.
Tämä johtuu siitä, että hätäsektiossa kohtu leikataan auki jotenkin poikittain ja tässä on suuri riski, että tämä "poikittais"viilto repeää synnytyksessä.
Eli ei ole välttämättä kyse haluamisesta vaan ihan turvallisuudesta. Ja toisaalta jos yksi synnytys on päätynyt hätäsektioon sen takia, että lääkäri vetkutteli leikkauspäätöksen kanssa vaikka kaikki näki, että lapsen henki on vaarassa. Voi vain miettiä haluatko uudestaan ottaa riskin syntyykö tällä kertaa terve, vammautunut vai kuollut vauva.
ja en ollut se ysi jolta kyselit
sen jälkeen 3 alatietä. ei toi nykypäivänä enää päde, ettei alakautta voisi synnyttää sektion jälkeen. toki sekin katsotaan tilanteen mukaan.
Hyvin menivät, ei vaaratilanteita. Raskausaika sektioiden puolesta ok.
Jälkimmäisessä leikkauksessa paljastui, että kohtuni on äärimmäisen ohut seinästä.
Näin ollen, jos joskus vielä raskautuisin, olisi kolmas leikkaus itsestäänselvyys.
Muuten ei mitään ongelmaa.
Kumpikin leikkaus tehty vauvan väärän asennon vuoksi.
Esikoinen syntyi kiireisellä sektiolla. Toisen lapsen raskaus meni hyvin, tosin haavakohtaa välillä särki kovastikin. Kakkosraskaus päättyi 12h alatiesynnytys-yrityksen jälkeen hätäsektioon. Arvet on nyt mahassa kumminkin päin, mutta lääkäri lupaili kuopuksen syntymän jälkeen, että kolmannen lapsenkin kohtu kestää, kunhan raskauksien välissä on 1,5 vuotta. Nyt on 1,5 vuotta kulunut ja vauvakuume suuri, mutta kolmas sektio (ja raskaus näillä arvilla) pelottaa. :/
Toisaalta olen onnellinen siitä että edessä olisi taas sektio, koska kuopuksen hätäsektio oli niin rankka kokemus (fyysisesti ja henkisesti) etten sitä haluaisi ikinä enää kokea uudelleen. Toisen sektion jälkeen olin huomattavasti kipeämpi kuin ensimmäisen, mutta varmasti vaikuttaa tuo hätätilannekin siihen. Pelkkä käsien heiluttelukin teki kipeää pitkään.. Myös ne jälkisupistukset olivat aivan mielettömän kipeitä ja niitä jatkui pari kuukautta.
esikoinen tosin kiireellinen, kaksi muut suunniteltuja. Ei ollut viimeisessäkään raskaudessa mitään kummempaa tai vaaratilannetta. Tokassa sektiossa alkoi yksi suoni vuotaa, mutta sitä ongelmaa ei ollut sitten kolmannessa (tosin leikkava lekuri oli AIKA paljon parempi). Ja kolmannen jälkeen tuo lääkäri sanoi, että kohtu on niin hyvässä kunnossa, että voisin saada vielä viidennenkin(?) lapsen sektiolla... Mutta tämähän on henkilökohtaista, jollakin voi kohtu olla heikko jo ekan jälkeen, mutta se kyllä kerrotaan.