Työnantajan ei ole pakko hyväksyä sairauslomatodistusta!
Lääkäri vain suosittelee sairauslomaa, mutta se ei ole mikään määräys! Työnantaja voi määrätä halutessaan toiseen työhön.
Tottakai suurin osa hyväksyy sairauslomatodistukset sellaisenaan. Ja jos ei hyväksy, voi työntekijä hakea tarkentavat todistuksen. Jos työnantaja ei hyväksy sitäkään, voi ottaa yhteyttä liittoon ja antaa liiton hoitaa homman. Mutta on ihan paskapuhetta sekin, että työnantajalle ei tarvitse kertoa saikun syytä. Saikkutodistuksessa on oltava ainakin IDC-koodi. W, X, Y ja Z-alkuiset koodit eivät oikeuta palkanmaksuun.
Kommentit (12)
sairausloman aikana vaikka työnantaja ei hyväksy sairausloman aiheuttamaan työkyvyttömyyttä. Mutta tällölin työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa työntekijälle. Liiton asia on sitten tapella sairausloman oikeellisuudesta.
Z-koodit ovat oikeiden diagnoosien lisäkoodeja, joita ei pitäisi käyttää yksinään, vaan apuna päädiagnoosin kanssa. Joidenkin erikoisalojen osalta kuitenkaan päädiagnoosikoodeista ei löydy sopivaa diagnoosikoodia ja siksi lääkärit käyttää niissä näitä apukoodeja päädiagnoosina.
niitä zzzz- vaivoja eli ns. väsymystä, mikä ei ole sairaus
reilun kuukauden päivät sairaslomaa koodilla Z43 - akuutti stressireaktio.
Sydän hakkasi, kädet tärisi, en saanut syötyä enkä nukuttua yms. Kuin olisi ollut paniikkihäiriökohtaus jatkuvasti päällä. En todellakaan ollut työkuntoinen.
Niin vaan Kelalta tuli B- lausuntopyyntö (jota olen aina luullut tarvittavan vain todella pitkissä sairaslomissa). Kävin sitten vielä uudelleen lääkärissä B- lausuntoa varten ja onneksi meni läpi.
laiska lääkkeiden väärin käyttäjä.
vaan olosuhteita: työuupumus (voi muuttua sairaudeksi), työolosuhteista johtuva stressi, parisuhdeongelmat, perheolosuhteista johtuvat ongelmat jne. Eli ne asiat, jotka aiheuttaa pahaa mieltä ja joiden myötä joskus haetaan saikkua.
Minkä sairauskoodin tautisi sai?
Tuo B-lausunto pyydetään juuri siksi että kaikki lusmut saadaan kiinni!
Vai kaikkia sairauslomatodistuksia?
niin en edes tiedä mikä diagnoosi B- lausuntoon laitettiin. Lääkäri totesi vain, ettei mihinkään masennus- koodeihin lähdetä, koska ne voi vaikuttaa moniin muihinkin asioihin.
Sanoi myös, että lähettävät toisen kappaleen B- lausunnosta mulle, mutta ei ole näkynyt.
Ja näille, jotka kirjoittavat laiskuudesta ja lusmuilusta voi vain todeta, että toivokaa, ettette itse koskaan saa kohdallenne enempää kuin pystytte kestämään. Voitte yllättyä.
Koskaan en ole tuntenut olevani sairaampi kuin tuolloin sairaslomaa ja apua hakiessani.
7, nyt jo toipunut, ainakin toistaiseksi
että laittaisi ihmisen töihin vastoin lääkärin ohjetta. Tulisi aikamoiset rapsut pomolle, jos työntekijän sairaus pahentuisi.
minä, vahva ihminen, sairastuin vakavasti fyysisesti ja kylkeen tuli z koodi, ihan aiheesta.
olen oppinut nöyryyttä nyt.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen....