G: Päiväkodin työntekijä, veisitkö lapsesi "virikehoitoon"?
Miksi tai miksi et? Oma käsitykseni on, että päiväkodin työntekijät eivät vie lapsiaan päiväkotiin "saamaan kavereita ja virikkeitä" niin usein kuin me muut. Olenko oikeassa?
Kommentit (27)
Meidän päiväkodissamme kyllä ns. virikelapset ovatkin osa-aikaisia, hieman ihmettelen tätä "legendaa" kuinka he muka jotenkin yleisesti ottaen olisivat päiväkodeissa täydet päivät (ehkä tällaisiakin tapauksia on, mutta kyllä ne ovat poikkeuksia).
Hmm, riippuu siitä miten määritellään tämä virikehoito.
Alle neljä vuotiasta en missään nimessä veisi virikehoitoon päiväkotiin, jos olisin itse kotona. Vain siinä tapauksessa, että lapsi kehityksensä takia tarvitsee säännöllistä päivähoitoa kodin ulkopuolella, ymmärrän asian.
4-5 vuotiaan voisin viedä osapäivä(virike)hoitoon, jos olisin vauvan kanssa kotona, jos tuntisin, että lapseni sellaista tarvitsisi/kaipaa. Uskon, että päiväkodissa lapseni saisi sellaista, mitä en välttämättä kotona pysty antamaan. Puolipäivä on vielä sellainen, josta lapsi hyötyy, pidempi aika turhaa.
koska itse hoitajana eri osastoilla näen mitä päiväkoti arki on. Melua,sekamelskaa,huutoa,itkua. Meteli on korvia huumaava eikä kaikkia millään pystytä huomioimaan/kuuntelemaan. Lapsi on välillä aika yksin...valitettavaa. Pomo juuri puhui että perusturvallisuutta ei näillä hoitaja määrillä pystytä enää takaamaan. Että tervetuloa hoitoon!
Tyttäreni oli virikehoidossa ollessani äitiyslomalla.
T: LTO
Itse olin ennen töissä eräässä pienessä, yksityisessä pk:ssa, joka oli aivan MAHTAVA paikka! Siellä tosiaan lapset saivat nauttia kunnon virikkeistä ja pienen pk:n hyvästä ja rauhallisesta ilmapiiristä.
Kokopäiväiseksi en veisi, ellei olisi esim. uupumusta taustalla. Aamupäiviksi veisin yli kolmivuotiaan, kyllä. Puistotätikin ajaisi kyllä saman asian tai vähän entisestään laajennettu kerhotoiminta, mikäli hoitopaikan saisi VARMASTI takaisin tarvittaessa.
missä päiväkodissa sinä oikein olet töissä?!? meidän päikyssä lapsia pystytään huomioimaan, pienet ja isommat erotetaan samassa ryhmässä kahteen eri ryhmään. eli siis pienet leikkii keskenään ja isot keskenään ja joskus sitten leikkivät kaikki yhdessä. Meteli ei todellakaan ole korvia huumaavaa ja perusturvallisuus kyllä on taattu. näköjään riippuu ihan päiväkodista tuokin homma, ja hoitajista
Miksi tai miksi et? Oma käsitykseni on, että päiväkodin työntekijät eivät vie lapsiaan päiväkotiin "saamaan kavereita ja virikkeitä" niin usein kuin me muut. Olenko oikeassa?
Jos virikehoidolla tarkoitetaan 3+ vuotiaan mahdollisuutta harjoitella ryhmässä toimimista ja erossaoloa vanhemmista osapäiväisesti päiväkodissa (n.3t/p) silloin todella veisin koska juuri tämä on ikätasoa vastaava haaste joka vie lapsen kehitystä eteenpäin.Jos lapselle ei tarjota ikätasoa vastaavia haasteita ei tämäkään ole hyvä asia lapsen näkökulmasta.Virikehoito ja sen "positiiviset" vaikutukset taapero-iässä on vanhempien ja päättäjien toiveajattelua eikä mitenkään kohtaa lapsen todellisia tarpeita.
tämä virikehoito.
Alle neljä vuotiasta en missään nimessä veisi virikehoitoon päiväkotiin, jos olisin itse kotona. Vain siinä tapauksessa, että lapsi kehityksensä takia tarvitsee säännöllistä päivähoitoa kodin ulkopuolella, ymmärrän asian.
4-5 vuotiaan voisin viedä osapäivä(virike)hoitoon, jos olisin vauvan kanssa kotona, jos tuntisin, että lapseni sellaista tarvitsisi/kaipaa. Uskon, että päiväkodissa lapseni saisi sellaista, mitä en välttämättä kotona pysty antamaan. Puolipäivä on vielä sellainen, josta lapsi hyötyy, pidempi aika turhaa.