Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan lapset ei ole vieraskoreita

Vierailija
21.09.2010 |

Onko tää mun omaa kuvitelmaa, vai onko näin?

Itse lapsena muistan ettei kyläpaikassa todellakaan omatoimisesti kukaan mennyt kaapeille tai kovaan ääneen valittanut tarjoiluista, tai kouluikäiset lapset saaneet raivareita tms.

Vai onko adhd tyyppiset häiriöt vaan lisääntyneet niin paljon, että se näkyy?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen on vieläpä adhd...

Vierailija
2/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää mun omaa kuvitelmaa, vai onko näin?

Itse lapsena muistan ettei kyläpaikassa todellakaan omatoimisesti kukaan mennyt kaapeille tai kovaan ääneen valittanut tarjoiluista, tai kouluikäiset lapset saaneet raivareita tms.

Vai onko adhd tyyppiset häiriöt vaan lisääntyneet niin paljon, että se näkyy?

kohdannut tuollaisia röyhkeitä lapsia, jos joku pieni onkin rajojaan kokeillut, on vanhemmat siihen puuttuneet. Lasten isommat kaverit, koululaiset puolestaan on oikein mukavia.

Mutta jos joku meillä yrittäisi jotain typerää touhuta, niin kyllä mä siihen osaisin puuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyajan lapset on niin reippaita ja sanavalmiita.

enää lapst eivät pelkää/vierasta puhua aikuisille kuten omassa lapsuudessani.

ja se on mun mielestä todella hieno homma!

esim.nykyään lapset ja opettajat käyttäytyy toistensa kanssa ihan erillälailla kuin 20v sitten.

ainakin mun kouluaikana opettaja oli pelottava ja outo otus siellä edessä..

en siis nyt tarkoita tuollaista tavaroiden penkomista yms. se ei ole sopivaa vieraassa paikassa. mutta kai nämäkin asiat ovat yhteydessä toisiinsa..

Vierailija
4/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy niitäkin, jotka osaa käyttäytyä. Mutta niitä jotka ei osaa on kyllä koko ajan enemmän. Just tuo tarjoilusta valittaminen ja koko pöydän tyhjäksi syöminen (tyyliin nuollaan kupin pohjatkin) ja rohmuaminen on ärsyttävää.

Vierailija
5/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä omassa lapsuudessa. Johtuu kaiketi siitä että nykyään on kaikki illat täynnä harrastuksia?

Mutta olen huomannut samaa kuin ap. jotkut lapset käyttäytyvät kylässä todella röyhkeästi.

Kun kyläilevä lapsi tulee keittiöön kyselemään "onko teillä jäätelöä? Keksiä? Mitään herkkua?", niin kyllä alkaa herneitä hyppiä nenään.

Omat lapset eivät todellakaan käyttäydy noin, eivät myöskään rohmua pöytää tyhjäksi, kuten joillain tuntuu olevan tapana.

Vierailija
6/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyajan lapset on niin reippaita ja sanavalmiita.

enää lapst eivät pelkää/vierasta puhua aikuisille kuten omassa lapsuudessani.

ja se on mun mielestä todella hieno homma!

esim.nykyään lapset ja opettajat käyttäytyy toistensa kanssa ihan erillälailla kuin 20v sitten.

ainakin mun kouluaikana opettaja oli pelottava ja outo otus siellä edessä..

en siis nyt tarkoita tuollaista tavaroiden penkomista yms. se ei ole sopivaa vieraassa paikassa. mutta kai nämäkin asiat ovat yhteydessä toisiinsa..

tässä täytyy nyt erottaa toisistaan reippaus/sanavalmius ja röyhkeys/huono käytös. Kiva, että lapset on nykyään rohkeampia, mutta se ei tarkoita sitä, että saisi käyttäytyä miten vain!

Vierailija
7/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä oman lapseni kaverit ovat käyttäytyneet tosi kauniisti kyläillessään. Poikkeuksena yksi naapurin lapsi, joka viettää meillä niin paljon aikaa, että menee melkein omien lasten jatkeena. :) Hänkin oli aluksi vieraskorea, mutta nyt ollaan niin tuttuja, että lapsi uskalta olla kuin kotonaan. Eli kiukkuaa, sanoo vastaan, kysyy herkkuja. Minäkin komennan häntä samalla tavalla kuin omiani, joten ei ole mikään ongelma.

Vierailija
8/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää yks on kyllä varsinainen tapaus. Jos mä kysyn siltä vaikka että "mitäs oot puuhaillut"? niin saattaa vastata "mitä se sulle kuuluu".

Kun on ollut meillä yökylässä ja ollaan tarjottu ruokaa niin ihan pokkana sanoo että "yök, en tykkää, en syö". No, olkoon syömättä.

Jääkapilla en ole sen nähnyt käyvän, mutta meidän lipaston laatikolla kyllä ja keittiönkaapeilla. Mä olen ihan suoraan sanonut sille että en tykkää mutta poika vaan nauraa.

On siinä hyviäkin puolia, mutta noi tietyt huonot tavat ärsyttää suunnattomasti.

Vierailija
9/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää yks on kyllä varsinainen tapaus. Jos mä kysyn siltä vaikka että "mitäs oot puuhaillut"? niin saattaa vastata "mitä se sulle kuuluu". Kun on ollut meillä yökylässä ja ollaan tarjottu ruokaa niin ihan pokkana sanoo että "yök, en tykkää, en syö". No, olkoon syömättä. Jääkapilla en ole sen nähnyt käyvän, mutta meidän lipaston laatikolla kyllä ja keittiönkaapeilla. Mä olen ihan suoraan sanonut sille että en tykkää mutta poika vaan nauraa. On siinä hyviäkin puolia, mutta noi tietyt huonot tavat ärsyttää suunnattomasti.

Mä saisin hepulin tuollaisesta kukkoilusta! Ensin pitäisin puhuttelun siitä, millä tavalla meillä puhutaan ihmisille ja varsinkin mulle äitinä. jos ei auttaisi, laittaisin porttikiellon, kunnes osaa käyttäytyä. Luulen, että aika pian oppisi.

Vierailija
10/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää yks on kyllä varsinainen tapaus. Jos mä kysyn siltä vaikka että "mitäs oot puuhaillut"? niin saattaa vastata "mitä se sulle kuuluu". Kun on ollut meillä yökylässä ja ollaan tarjottu ruokaa niin ihan pokkana sanoo että "yök, en tykkää, en syö". No, olkoon syömättä. Jääkapilla en ole sen nähnyt käyvän, mutta meidän lipaston laatikolla kyllä ja keittiönkaapeilla. Mä olen ihan suoraan sanonut sille että en tykkää mutta poika vaan nauraa. On siinä hyviäkin puolia, mutta noi tietyt huonot tavat ärsyttää suunnattomasti.

Mä saisin hepulin tuollaisesta kukkoilusta! Ensin pitäisin puhuttelun siitä, millä tavalla meillä puhutaan ihmisille ja varsinkin mulle äitinä. jos ei auttaisi, laittaisin porttikiellon, kunnes osaa käyttäytyä. Luulen, että aika pian oppisi.

Joka kerta mä olen sille sanonut asiasta. Eikä se tietenkään aina tollainen ole. Mä en viitsi antaa porttaria meille, koska kaverina se on ihan mukava. Ei kiusaa, leikit menee yksiin hyvin mun lapsen kanssa jne.

Mä vaan johdonmukaisesti kiellän sitä, ei tässä nyt muutakaan voi.

Vierailija
11/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta mä olen sille sanonut asiasta. Eikä se tietenkään aina tollainen ole. Mä en viitsi antaa porttaria meille, koska kaverina se on ihan mukava. Ei kiusaa, leikit menee yksiin hyvin mun lapsen kanssa jne. Mä vaan johdonmukaisesti kiellän sitä, ei tässä nyt muutakaan voi.

Ihan oikein teet, kun olet johdonmukainen. Oletko puhunut lapsen vanhempien kanssa? En tarkoita mitään ankaraa taistelua, vaan voisit muina naisina mainita, että x on tällaista touhunnut, ja voisitteko jutella asiasta kotona? Riippuu tietenkin siitä, millaiset välit sulla on lapsen vanhempiin.

Olen nimittäin itse tehnyt kerran näin, kun eräs oman lapseni kaveri alkoi ilmeisesti purkaa eskarinaloitusjännitystään niin, että käyttäytyi meillä huonosti. Tilanne laukesi sillä.

Vierailija
12/12 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että ihmiset kyläilevät nykyäänpaljon vähemmän kuin mitä omassa lapsuudessa.

Ja hyvä niin. Kaikki kyläily pitäisi lopettaa. Lapset leikkikööt ulkona, sen jälkeen takaisin omiin koteihinsa. Saavat nähdä koulussa ihan tarpeeksi toisiaan. Vähemmän sotkua ja mekkalaa.