Miksei lasta saa hakea ´liian aikaisin´ päiväkodista?
Ymmärrän toki ettei myöhässä hakijoita katsota hyvällä, mutta mikä ihme on tuo sääntö, jonka mukaan lasta ei myöskään tulisi hakea liian aikaisin hoidosta, vaan pitää ennalta sovituista hoitoajoista kiinni. Jos mulla jostain syystä on lyhyempi työpäivä tai ei hommia, niin menen kyllä hakemaan lapsen vaikka tunnin tai pari aikaisemmin.
Asiantuntijat osaatteko valottaa tätä logiikkaa mulle?
Kommentit (100)
vanhempia katsomaan, miten "raskasta" on.
Tervetuloa katsomaan vain meidän päiväkotiimme ihan mihinkä aikaan vain klo 11-15.00 Voit sitten laskea kuinka kauan taukoilemme:D
ja kauhistuin sitä, miten "raskasta" on istua taukotilassa juoruilemassa, kutomassa sukkaa ja lukemassa lehtiä. Kaksi kuukautta päiväkodissa harjoittelijana avaa ihmeesti silmiä näkemään, miten vähällä työllä osa porukasta palkkansa ansaitsee.
hakea lapsensa, kun itse haluavat. Päiväuniaikaan hausta toivotaan tietoa etukäteen, jotta lapsi ei esim. juuri ehdi nukahtaa ja kun lasta herätellään, muut nukkuvatkin heräävät. Ja eivät ne uniajat mitään lepoaikaa hoitajille ole. Totta on, eetä silloin pidetään se päivän ainoa kahvitauko, mutta se kestää 10 min. niinkuin muillakin työntekijöillä. Muu aika ollaan lepohuoneessa vahtimassa lasten unta, valvotaan niiden leikkejä jotka eivät nuku, tehdään vaatehuolto (kuravaatteiden pesua, kuivurista pois ottoa jne.), ollaan palavereissa (toiminnan suunnittelu, koulutusta, varhaiskasvatus- tai kuntoutuskeskusteluja vanhempien kanssa, kasvun kansioiden täyttöä, seuraavan päivän valmistelua jne.
maksan 100%:n päivähoitomaksua ja jos on sellainen päivä, että voin hakea lapsen heti päiväunien jälkeen, teen myös niin.
Tervetuloa katsomaan vain meidän päiväkotiimme ihan mihinkä aikaan vain klo 11-15.00 Voit sitten laskea kuinka kauan taukoilemme:D
ja kauhistuin sitä, miten "raskasta" on istua taukotilassa juoruilemassa, kutomassa sukkaa ja lukemassa lehtiä. Kaksi kuukautta päiväkodissa harjoittelijana avaa ihmeesti silmiä näkemään, miten vähällä työllä osa porukasta palkkansa ansaitsee.
Niin näet toisenkin esimerkin.
Ihan yhden paikan perusteella ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä:D
T: kahvitaukopaikkaakaan ei ole:D
Miten te tollaseen sopeuduitte??? Ihan uskomatonta! Tottakai lapsi viedään ja haetaan kun vanhemmille sopii. Ihme lampaita olitte.
Jos kaikki lapset tulisivat täysin miten sattuu päivän aikana. Siinähän sitten suunniteltaisiin toimintatuokiot!
Eli ymmärrän toisaalta päiväkodin näkemyksen siitä, ettei lapsi hyödy mitenkään tuosta 13-16 hoitoviikosta. Eli käytännössä lapsi olisi mennyt kesken toisten päivälepoajan, syönyt välipalan ja lähtenyt pihalle ulkoilemaan loppupäiväksi? Kuulostaako tämä jonkun mielestä oikeasti fiksulta?
Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi lapsi olisi pitänyt tuoda jo klo 09. Mielestäni olisi riittänyt se, että lapsi olisi tuotu n. klo10-11 (reilusti ennen lounasta kuitenkin), jolloin hän olisi ehtinyt johonkin toimintaan mukaan!
Kyseessä on päiväkodin varavaatteiden teko. Hiemom yöeistyksen teit yhden paikan ja muutaman kuukauden perusteella. Kuten joku jo kirjoitti, tervetuloa meillekin katsomaan mitä uniaikaan tehdään.
Ei nyt tietenkään mielellään just päiväunien aikaan, se ei varmaan ole kenekään etu, ei myöskään sen haettavan lapsen. Ja tosiaan yhden kesken unien herätetyn lapsen hakeminen nukkumatilasta saattaa aiheuttaa ketjureaktion jossa muutkin herää. Mutta ei meillä muuten ole tullut tuosta mitään ohjetta.
Sen sijaan aamuista on erikseen ollut juttua että tuotaisiin lapsi vähän ennen yhdeksää noin pääsääntöisesti, koska "toiminta" alkaa yhdeksältä ja moneen juttuun on hankala tulla kesken ja osa lapsista ei halua mennä mukaan vaikka jo alkaneeseen jumppaan. Saattavat myös lähteä esim. metsäretkelle tasan yhdeksältä jne.
Ja siis toki yksittäiset "aamuvapaat" on ihan tervetulleita, mutta jos se on jatkuvaa ja säännöllistä niin voi mennä hankalaksi.
Meillä tämä systeemi on sopinut ihan hyvin.
tiedoksi, että tosiaan kaikki ohjattu toiminta painottuu aamuihin. Jos lapsi tulee suoraan lounaalle ja nukkumaan, on se tosi kurjaa lapsen kannalta, kun muut ovat jo useamman tunni leikkineet yhdessä ja pitäneet musiikki/askartelu/ näytelmä/ muuta opetustuokioita. Itse työskentelen kielikylpypäiväkodissa ja kehotamme lapsia tulemaan viimeistään klo 8.30, jotta myös tärkeälle vapaalle leikille jää aikaa ennen opetustuokiota ja ulkoilua. Lapsi on usein tosi levoton ja hermostunut, jos joutuu tulemaan suoraan opetustuokion eikä ehdi leikkiä ennen sitä
kavereiden kanssa. Myös suoraan ulos tuleva on usein vähän "pihalla" ja saattaa olla vaikeuksia sopeutua rytmiin, kun tulee outoon aikaan. Puhumattakaan suoraan päiväunille saapuvasta lapsesta, joita on myös nähty. On kova paikka lapselle tulla hoitoon suoraan nukkumaan.
sitä en ymmärrä miksei lasta voisi hake aihan milloin vain, kunhan ei kesken päiväunien. Mutta hoitoon tullessa selkeät ajat ja rutiinit helpottavat lapsen päivää ja ovat tälle hyväksi.
Miten te tollaseen sopeuduitte??? Ihan uskomatonta! Tottakai lapsi viedään ja haetaan kun vanhemmille sopii. Ihme lampaita olitte.
Jos kaikki lapset tulisivat täysin miten sattuu päivän aikana. Siinähän sitten suunniteltaisiin toimintatuokiot! Eli ymmärrän toisaalta päiväkodin näkemyksen siitä, ettei lapsi hyödy mitenkään tuosta 13-16 hoitoviikosta. Eli käytännössä lapsi olisi mennyt kesken toisten päivälepoajan, syönyt välipalan ja lähtenyt pihalle ulkoilemaan loppupäiväksi? Kuulostaako tämä jonkun mielestä oikeasti fiksulta? Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi lapsi olisi pitänyt tuoda jo klo 09. Mielestäni olisi riittänyt se, että lapsi olisi tuotu n. klo10-11 (reilusti ennen lounasta kuitenkin), jolloin hän olisi ehtinyt johonkin toimintaan mukaan!
Lapsi kai on hoidossa sen takia, että vanhemmat ovat töissä, eikä se voi olla yksin kotona?!
Lapsi kai on hoidossa sen takia, että vanhemmat ovat töissä, eikä se voi olla yksin kotona?!
Mutta valitettavasti se päiväkotiryhmä EI toimi, jos yksi tulee kuudelta, toinen seitsemältä, pari kahdeksalta ja loput sitten päivän aikana, miten kullekin vanhemmalle parhaiten sopii!
Jos lapsi viedään päivähoitoon, on joistain asioista pystyttävä joustamaan! Ja päiväkodeissa se on mm. se hoitoaika.
Mutta valitettavasti se päiväkotiryhmä EI toimi, jos yksi tulee kuudelta, toinen seitsemältä, pari kahdeksalta ja loput sitten päivän aikana, miten kullekin vanhemmalle parhaiten sopii! Jos lapsi viedään päivähoitoon, on joistain asioista pystyttävä joustamaan! Ja päiväkodeissa se on mm. se hoitoaika.
Meidän lasten päiväkodissa on aina saanut tuoda ja hakea perheen tarpeiden mukaan. Ja niin on kaikissa muissakin tarhoissa mitä tiedän.
Meidän lasten päiväkodissa on aina saanut tuoda ja hakea perheen tarpeiden mukaan. Ja niin on kaikissa muissakin tarhoissa mitä tiedän.
Ihan mielenkiinnosta, millaisia päiviä teidän lapset tai tuttujen lapset ovat olleet?
Ihan mielenkiinnosta, millaisia päiviä teidän lapset tai tuttujen lapset ovat olleet?
On pitkiä ja lyhyitä, ihan joka sorttia!
On pitkiä ja lyhyitä, ihan joka sorttia!
Minulle on oikein päiväkodinjohtaja soittanut ja pyytänyt että pitäisin kiinni sovituista hoitoajoista. Olin hakenut lapseni puoli tuntia liian aikaisin kahtena päivänä samalla viikolla.
Lapset ovat kokopäivä hoidossa ja maksan täyttä hoitomaksua kaiken aikaa.
No, voinhan käydä vaikka kaupassa etten ilmesty liian aikaisin hakemaan. Säälitää vaan lapset...
Minulle on oikein päiväkodinjohtaja soittanut ja pyytänyt että pitäisin kiinni sovituista hoitoajoista. Olin hakenut lapseni puoli tuntia liian aikaisin kahtena päivänä samalla viikolla. Lapset ovat kokopäivä hoidossa ja maksan täyttä hoitomaksua kaiken aikaa. No, voinhan käydä vaikka kaupassa etten ilmesty liian aikaisin hakemaan. Säälitää vaan lapset...
normaalipäivä on klo 8.15 - 16.00. Usein haen jo 15.30. Päiväkodin johtaja muistuttelee aina kirjeissänsä hoitoajoista kiinnipitämisestä, mutta en ole ajatellut tämän koskevan myös tuota hieman etuajassa hakemista.
Minulla alkaa työt yleensä vuorosta riippuen n.klo 10-12. Vaikka menisin vasta klo 12 töihin, vien muksun viimeistään klo 10:ksi, että hän pääsee ulkoilun kautta toimintaan sisään ja siitä on sitten helpompi siirtyä syömään ja unille.
Usein vien lapsen jo klo 9:ksi, että pääsee ohjattuun toimintaan mukaan. Moni muukin vie meidän ryhmässä lastansa noihin aikoihin tarhaan, eikä siellä kukaan ole moksiskaan. Jos on jotain todella tärkeää ohjattua hommaa tiedossa esim. retki, joka alkaa esim. klo 9, niin sitten tulee pyyntö, että voidaanko lapsi viedä klo 9:ksi. Muuten ei ole mitään rajoitteita.
Lapsi meillä haetaan noin klo 15-17, riippuen miehen työpäivästä. Eipä tässäkään ole ikinä tiukattu tarkkaan hakuaikaa. Pääasia, että lapsi haetaan klo 17 mennessä.
ja selvitimme tilanteemme, eli hoitoajat ovat epäsäännölliset (vaihtelevat päivittäin) vaihtelevien työaikojen vuoksi. Edellisellä viikolla kerroimme tulevan viikon hoitoajat - tietenkin aukioloajan sisällä (6.30-17) :D Välillä lapset olivat 6.30 - 15.30, välillä 11-16, välillä jotakin muuta. Tästä kai oli hiukan vaivaa henkilökunnalle, mutta hyvin silti kaikki sujui :) Aikataulut olivat aikamoista järjestelemistä, kun minun opiskelupäiväni olivat jokainen erilaisia (muutoksia saattoi tulla yllättäen) ja miehellä vuorotyö.
mutta mä ilmoitin että tarkkaa aikaa en kerro koska molemmilla vanhemmilla liukuva työaika ja sen mukaan mennään. Eipä heillä ollut mitään oikeutta alkaa siitä nurisemaankaan kun maksettiin täydet maksut. Joku aamu lapsi meni aamupalalle ja joskus ei ihan mun tai miehen työaikojen mukaan. Samoin iltapäivällä haettiin joskus aiemmin joskus myöhemmin.Mä olen sitä mieltä että se päivähoito on vanhempia varten ja yleisten pelisääntöjen puitteissa toimitaan.