Eikös rahastoista saa rahat ulos heti jos haluaa? Tai osan?
Kommentit (5)
Moi!
Omasta pankista tai siitä rahastosäästösopimuksesta kannattaa tarkistaa asia millainen oma rahasto/rahastot on. Rahastoa ei kannata lopettaa, vaan myy pois ja katkaisee esim. x-ajaksi rahastoon sijoittamisen. Aloittaa sitten jossain vaiheessa uudelleen.
Ilmoitat siis pankkiin, että myyt (tietyn summan tai kokonaan) ja muutamassa päivässä rahat on sinun tilillä. Rahasto ei lopu, vaan voit jatkaa sinne säästämistä edelleen.
vaihtaa rahastosta toiseen.
Siksi tavallisella nollakorkoisella tililillä makuuttaminen on turhaa.
ap.
Vaikka tilien korot ovat matalia niin niissä on se etu rahastoihin verrattuna että pääoma ei alene.
Rahaston arvo menee välillä ylös mutta joskus myös alas. Jos joudut yllättäen myymään niin voit joutua myymään tappiolla.
Jopa pankissa minulle on kerrottu, että rahastoon kannattaa laittaa vain sellaista rahaa, jonka olemassaolon voi "unohtaa" pariksi vuodeksi. Minulla on ainakin sellainen periaate, että jos jossakin vaiheessa aloitan rahastosäästämisen, rahan täytyy olla sellaista, jota ei ole pakko saada käyttöön nopeasti.
On kai niitä monenlaisia rahastoja, joissain rahastoissa rahat saattavat olla kiinni jonkun sovitun ajan, esim. vähintään vuoden tai sitten niissä voi olla jotain sääntöjä että menettää jotain jos purkaa rahastosopimuksen. Mutta jos mitään erityisehtoja ei ole, rahat saa muistaakseni parin päivän viiveellä. Itse joskus jouduin lopettamaan rahaston ja en ihan varmaksi muista että olivatko rahat käyttötilillä heti, vai menikö hieman aikaa (pvä, pari) käsittelyyn. Joskus rahastoissa on minimi summa, että riippuu siitäkin saako osan pois. KAto ihmeessä nettipankkitunnuksilla sijoitukset ja ehdot, sieltä saat varmasti oikean vastauksen.