mikä ihmettelemisen aihe on se että ensisynnyttäjän ponnistusvaihe kestää 5min?
Kommentit (31)
just se suuaukko eikä mitkään emättimen seinät.
ja mies oli niin tyytyväinen kun olikin entistä tiukempi. Mulle ei kiva, kiristää ja tuntuu inhottavalta.
Ihan eri paikoista kyse. Välilihan on ihan tota pintaa.
Ei minultakaan ole mennyt kuin 2 min per kerta, 3 lasta. Avautumisvaihe on kuitenkin aina kestänyt tunteja.
Sehän se viimeinen este on, emättimen suuaukko, jossa vauva voi jökkiä. Myös tiukat lantionpohjanlihakset voi jopa haitata, jos niitä nimittäin jännittää ponnistaessa, kuten voi vahingossa tehdä, ne estää vauvan etenemistä. Että en nyt niin kehuskelisi itsekään sillä, että vauva hulahtaa yhdellä ponkaisulla ulos.
Itsellä kestänyt puolesta tunnista kahteen tuntiin, 3 synnytystä. Ponnistusvaihe ei satu, vain se avautumisvaihe. Ja apuina ollut eka epiduraali, toka spinaali, kolmas ei mitään. Aina sama tulos, vain eka synnytys oli kaikinpuolin pisin ajallisesti.
hyvät vatsalihakset ja tiukka ´päättäväisyys, niillä se vava nopeaan ulos tulee.
Virheasntoihin en ota kantaa.
toka: koko kesto 5 h ponnistus 1 kpl
Tää oli hauska :D
muija ponnistaa 5 tuntia yhtä ponnistusta, vooi olla happi loppu
Eiköhän siinä tarkoitettu, että synnytyksen kokonaiskesto oli se 5 h, ja ponnistuksia 1 kpl. Tuo ponnistuksen "kesto" ilmoitettuna kappaleina oli vain niin hauska, kun edellisessä synnytyksessä se oli sentään 8 (?) min :D
hups... multa oli siis jääny pilkut pois =)
joo meijän poikia ei oo tarvinnu kauaa tehä ;)
(onneks)
Mulla esikoinen tuli ulos kahdella ponnistuksella, toisessa synnytyksessä ponnistusvaiheeksi oli merkattu 2min. Ponnistusvaihe ei koskenut lainkaan, supistukset oli helvettiä.
En mä tajunnut että tää ponnistusvaihekin on joku kilpailunaihe äitiydessä, kuten kotona olon pituus, se kuinka vähän on erossa lapsestaan, kuinka paljon jaksaa ottaa mieheltään suihin yms.
Itse ainakin leveilen vasta sitten (ja ainoastaan sillä) kun lapsi syntyy hengissä ja edes kohtuu terveenä.
Eiköhän siinä tarkoitettu, että synnytyksen kokonaiskesto oli se 5 h, ja ponnistuksia 1 kpl. Tuo ponnistuksen "kesto" ilmoitettuna kappaleina oli vain niin hauska, kun edellisessä synnytyksessä se oli sentään 8 (?) min :D