Olen syömishäiriöinen, masentunut alkoholisti.
Mitä tästä elämästä oikein tulee. Mies uhkaa jo erolla.
Kommentit (16)
En tiennyt, että AA on uskonnollinen.
jonka jokainen voi mieltää, miten haluaa. Jos on vahvasti uskontokielteinen, ilmaisu voi olla häiritsevä. Asiaa ei erityisemmin painoteta, jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus saada apua.
Kehtaat mennä kokouksiin! Yllätyt varmasti siitä, miten välitön ja rento tunnelma siellä on. Mukanaolijat eivät puhu ulkopuolisille siitä, ketä paikalla on ollut. Eikä sinun tarvitse sanoa siellä mitään jos et halua. Tai lähdet pois jos siltä tuntuu.
Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Et menetä siinä mitään, voit voittaa paljon.
En tiennyt, että AA on uskonnollinen.
jonka jokainen voi mieltää, miten haluaa. Jos on vahvasti uskontokielteinen, ilmaisu voi olla häiritsevä. Asiaa ei erityisemmin painoteta, jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus saada apua. Kehtaat mennä kokouksiin! Yllätyt varmasti siitä, miten välitön ja rento tunnelma siellä on. Mukanaolijat eivät puhu ulkopuolisille siitä, ketä paikalla on ollut. Eikä sinun tarvitse sanoa siellä mitään jos et halua. Tai lähdet pois jos siltä tuntuu. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Et menetä siinä mitään, voit voittaa paljon.
taatusti joku tuttu tai useampi siellä olis, ja en hetkeäkään usko, etteivät kenellekään kertois, sori vaan, en voi uskoa.
. Mielestäni AA:t ja kaikenmaailman katkaisut ovat jokseenkin kasvottomia ja tylsiä vaihtoehtoja. Ne eivät motivoi pysyviin tuloksiin. Henkilökohtainen vertaistuki saman asian kanssa kamppailleelta (ja sen voittaneelta) on parasta.
oman tukihenkilön, joka on AINA sinun käytettävissäsi. Jonkun, joka tosiaan tietää ja tuntee, mistä puhut ja on AINA valmiina tulemaan fyysisesti paikalle jos tarvitset jonkun vääntämään sormesi irti pullosta kun omat voimat ovat lopussa. Ja koska valinnanvaraa yleensä on, saat takuulla jonkun, jonka kanssa kemiat kohtaavat.
ja psykiatriseen sairaalaan?
Siellä hoidetaan nuo asiat kuntoon.
eikä AA:n?
AA on järjestö, jonka motiivit tosiaan voidaan mieltää "korkeammaksi voimaksi", mutta pääsääntöisesti siellä kyllä puhutaan ihan raamatun sanan mukaan. Joskaan ei tuomita, anteeksiannolla ja pienellä ihmisellä on paikkansa.
A-klinikka lienee lähempänä todellisuutta. Sen kautta on käytettävissä myös mm. lääkäripalvelut.
Varmaan olet ylipainoinenkin ja kouluttamaton.
Akateeminen, sairaalloisen alipainoinen.
ap
Nainen ei voi KOSKAAN olla liian laiha. Ja viinaa on hyvä välillä ottaa, että saa tilanteen nollattua. Jos miehesi ei tätä tajua, JSSAP!
Nainen ei voi KOSKAAN olla liian laiha. Ja viinaa on hyvä välillä ottaa, että saa tilanteen nollattua. Jos miehesi ei tätä tajua, JSSAP!
Mutta ap. Tsemppiä.
Ollut kumpaakin vikaa mullakin, mutta ei niin hirveän vahvasti enää. Välillä pilkahtelee vaan.
Kyllä sä selviät.
Täällä palstalla parveilee ilkeitä, katkeria ja toisten haukkumisesta tyydytystä saavia kotkia, joten täältä ei apua tule.
Hoida ensin alkoholismi ja sitten voit saada lisää energiaa ja järkeäsi takaisin hoitaaksesi muut asiat. Alkoholi nimittäin velloo kaikki muut ongelmat alleen ja aiheuttaa lisää ahdistusta ja pettymystä itseen.
Helpommin tietty sanottu kuin tehty. Itse painiskelen samantyyppisten ongelmien kanssa.
Tuntuu hyvältä myöntää tosiasia: olen alkoholiriippuvainen. Perheeni kärsii, työ kärsii, terveys menee. Juon nykyään jo iltapäivällä, kun tulen töistä. Lipittelen pari lasia hyvää viiniä, ehdin selvitä illaksi, aamulla töihin.
Eilen menin sönköttämään lasten kavereille kännissä, nyt hävettää niin, että voisin kuolla. Mies ilmoitti, ettei sitten kauaa tällaista katso.
Syömishäiriöistä olen kärsinyt viimeiset 20 vuotta. Anoreksiaa, bulimiaa, ahmimista, ruuan sylkemistä pois ennen nielaisemista.
Pari kertaa olen myös humalapäissäni lyönyt miestäni. Isäni on aina ollut kaappijuoppo, kaipa tämä taipumus on periytynyt vahvasti. Äiti ei juonut, mutta ei muuten välittänyt minusta, ei ollut kiinnostunut minusta, vain veljestäni.
ap
jos uskonnollissävytteisyys ei haittaa ("korkeampi voima" voi olla muutakin kuin Jumala; silti tämä joitakin häiritsee).
Omin voimin ei moni alkoholista pääse eroon. Olet kuitenkin oikeassa suunnassa kun voit (edes täällä?) myöntää riippuvuutesi. Se on alku.
Rankkaa, mutta tuskinpa muuten tuosta toivut
niin kauan, että itseäni huolettaa jo, mutta vaikeaa on olla ostamatta sitä juomaa.
Välillä sujuu paremmin, sitten taas repsahdan.
Yritän kyllä parantua, edes siedettävälle tasolla.
Jotain korkeampaa voimaa tässä varmaan tarvitaan. En usko, että vähentämine riittää, niin houkutteleva ajatus kuin se alkoholistille onkin. Pitäisi lopettaa kokonaan. Selittelen itselleni, että enhän minä juo kuin jotain HYVIÄ juomia, väkevät viinat jäävät kaappiin. Eli en minä humaltuakseni... Ja kissanpaskat, jostain sitä hyvää viiniä ja siideriä aina ilmaantuu kaappiin. Sukulaisvierailut ärsyttävät, kun tietää, ettei voi vaikkapa pariin päivään juoda mitään.
AA-kokouksiin en kehtaisi mennä, koska asumme pienessä tuppukyläss, jossa kaikki tuntevat toisensa.
Kertoisin sinulle mielelläni muutamia asioita, mutta ne ovat aivan liian henkilökohtaisia. Tiedän että hyötyisit niistä. Mutta koska se ei ole tässä ja nyt mahdollista, toivon vilpittömästi että saisit alkoholiasian edes jonkinlaiseen kuriin. Absolutisti ei ole pakko olla, jos terveytesi vaan kestää.
Kun se terveys ei kestä, seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Puhun kokemuksesta. Itse en juurikaan enää käytä alkoholia, mutta syöminen on ongelma. Syön liikaa tai en ollenkaan. Paino vaihtelee rajusti kuukausittain.
Mielestäni AA:t ja kaikenmaailman katkaisut ovat jokseenkin kasvottomia ja tylsiä vaihtoehtoja. Ne eivät motivoi pysyviin tuloksiin. Henkilökohtainen vertaistuki saman asian kanssa kamppailleelta (ja sen voittaneelta) on parasta. Ja oma motivaatio.
Okei, olet alkoholiriippuvainen. Minäkin olen. Alkoholi on kuitenkin petollinen hermomyrkky, jota ei ole pakko käyttää pisaraakaan. Pystytkö vaikka parin viikon taukoon? Muutaman päivän jälkeen hämmästyt, kuinka väsynyt olet. Haluat vain nukkua kaiken väsymyksen pois. Mutta silti olo tuntuu hyvältä.
Hae apteekista vahva B-vitamiinikuuri, purkki magnesiumia ja kaupasta jotain hyvää alkoholitonta juotavaa (ja syötävää, jos maistuu). Jos pysyt sen pari viikkoa ilman alkoholia, huomaat positiivisen muutoksen.
Voi olla, että kaipaat keskusteluapua. Ellei sinulla ole sellaista ystävää tai vertaishenkilöä, ota yhteyttä terveyskeskukseesi. Sinulla on kuitenkin kaikki tärkeä olemassa, älä ainakaan tahallasi hankkiudu niistä eroon.
Tämä siis tuntemattoman kohtalotoverin neuvona.