Lentokoneeseen lasten kanssa
Olemme lähdössä kahden pienen (4v. ja 1½v.) kanssa pitkälle lentomatkalle.
Kokemuksesta tiedän, että lapset saavat jossain vaiheessa epämukavaa yölentoa hepulikohtauksen, mutta nyt jo säälin kanssamatkustajia.
Miten rauhoitan lapset? Onko olemassa luontaistuotteita avuksi rauhoittumiseen? Millä pidän kuopuksen penkissä ennen nukkumaanmenoa?
Toisaalta, olen varautunut tuskaiseen matkantekoon, mutta jos jotain voin tehdä, sen teen!
Vinkkejä
Kommentit (4)
hakata ja potkia edessä istuvan penkkiä, se on oikeesti kaikista ärsyttävintä mitä voi pitkän lentomatkan aikana olla. Huutaminenkaan ei haittaa niin paljon.
Lapset ovat jo niin isoja, että voitte puhua matkasta etukäteen ja siitä, miten lentokoneessa käyttäydytään. Ei meillä kukaan ole mitään hepulikohtauksia saanut sitten vauvaiän (ja silloinkin muistan vain keskimmäisen "hepuloineen"), kolmen lapsen kanssa olemme kaikkien vauvaiästä asti matkutelleet. Ja nimenomaan niillä pitkillä lennoilla, asuimme aikaisemmin kaukana Suomesta.
Monessa maassahan on ihan yleistä, että vanhemmat douppaavat lapsensa väsyttävillä (esim. yskän- tai allergialääkkeillä) ennen lentoa, mutta en itse suosittelisi. Ainakaan, jos ei ole varma lääkkeen vaikutuksesta lapseensa, vaikutus kun voi olla ihan päinvastainenkin... Mutta olen joskus kauhulla katsonut, kun vanhemmat kaataneet kentällä pullosta lääkettä rimpuilevan lapsen suuhun.
Me on laitettu lapset kävelemään kentillä, vaihtokentillä tulee helposti käveltyä pitkiäkin matkoja ja muutenkin huolehdittu, että saavat tarpeeksi liikuntaa. SItten on helpompi istua paikallaankin. Joillekin lapsille toimii "väsyttäminen" niin että uni tulee sitten helpommin. Toisilla taas liika väsyminen tekee nukahtamisesta erityishankalaa, joten paraas miettiä mikä sopii omalle lapselle.
Me on aina puhuttu pitkistäkin lennoista positiiviseen sävyyn ja etukäteen pohdittu kaikkia "kivoja" juttuja mitä matkalla tapahtuu. Tyyliin: "saatte nukkua lentokoneen tuolissa!"
Hyvin on vissiin aivopesty, sillä aina mielellään lähtevät matkaan. Tosin nykyään asutaan Suomessa eikä matkusteta kuin muutaman kerran vuodessa, joten eivät ole päässeet kyllästymään.
Ja sitten tietysti varaat mukaan ne lempiherkut, -kirjat ym. ja yrität itse relata :)
Olemme lähdössä kahden pienen (4v. ja 1½v.) kanssa pitkälle lentomatkalle. Kokemuksesta tiedän, että lapset saavat jossain vaiheessa epämukavaa yölentoa hepulikohtauksen, mutta nyt jo säälin kanssamatkustajia. Miten rauhoitan lapset? Onko olemassa luontaistuotteita avuksi rauhoittumiseen? Millä pidän kuopuksen penkissä ennen nukkumaanmenoa? Toisaalta, olen varautunut tuskaiseen matkantekoon, mutta jos jotain voin tehdä, sen teen! Vinkkejä
hakata ja potkia edessä istuvan penkkiä, se on oikeesti kaikista ärsyttävintä mitä voi pitkän lentomatkan aikana olla. Huutaminenkaan ei haittaa niin paljon.
käytän aika paljon reittilentoja Suomeen päin ja jostain ihmeen syystä mulla on aina niin huono säkä, että joku potkiva kiljukaula on takana. Kun itsellä on jo ainakin yksi vaihto takana ja herätys on ollut ehkä kello 4 niin sen päivälennonkin haluaisi olla edes sen verran rauhassa, ettei kukaan revi ja potki takana penkkiä.
niin kyllä rauhoittuu.
Paras vaihtoehto muiden matkustajien kannalta olisi jäädä kotiin, jos et osaa pitää muksuja hiljaisina.