onko täällä maanviljelyksestä tietäviä? Lapsi kysyi,
että mistä vilja kasvaa. Googlen avulla selvitin, että kylvetään viljansiemen. Mistä se tulee? Onko viljansiemen sama kuin se siellä tähkäpäässä, joka leikataan talteen vai joku muu?
terv. kaupunkilainen
Kommentit (27)
Maalaistalon lapsena täytyi oikein miettiä. Vehnää meillä ei koskaan kasvatettu mutta ohrassa veikkaisin että niitä tulis n.15-25. Koko varsinkin riippuu paljon olosuhteista ja taitaa määränkin vaikuttaa kasvuolosuhteet.
Sekö ihmisestä tekee paremman, että osaa selittää, mistä vilja tulee? Eikö fiksu nimenomaan ole se, joka kysyy, eikä jää hoo moilasena ihmettelemään?
Väittäisin, että aika harvassa kuitenkin ovat ne, jotka eivät tiedä, mistä maito tai jauhot tulevat, tai mitä pihlajapuussa kasvaa.
Jos ketjussa olisi joku kaupunkilainen ilkkunut sitä, että maalainen tulee HSL:n bussiin ja yrittää maksaa 50 e:n setelillä (ihan vain esimerkkinä), olisi hän saanut hirveän ryöpyn niskaansa.
Toisinaan on hyvä miettiä, mistä kaikki tulee.
Ja sulle nro 17 - tällä viikolla minäkin mietin ratikkapysäkillä minne nämä ysit, seiskat ym. tällä hetkellä menevätkään. Reittejä kun muutettu.
T. kaupunkilainen
mulla ainakaan ole sellainen valokuvamuisti, että muistaisin jokaikisen asian mitä on opiskeltu 6- 16- vuotiaana. Suurin osa tuollaisista nippelitiedoista on kyllä hämärän peitossa.
Ekaks olin tästä ketjusta, että mit vit? Kuka voi kysellä tollasia. Mutta sitten aloin miettimään, että monesta kasvistahan ei syödä niitä siemeniä, mistä kasvatetaan uusi kasvi. Esim. porkkanat, lantut, kaalit.
Mutta se on tosi, että maalaisen on hankala käyttää julkisia kaupungissa. Mistä ihmeestä voisi tietää esim. miten kuljetaan metrolla jos ei ikään ole sellaista käyttänyt, eikä tuttavapiirissäkään kukaan? Sitä ei ole kyllä koulussakaan opetettu. Jos kysyy, niin saa lähinnä vinoja katseita takaisin.
Viljasta tehdään leipää, ja, tosiaan sitä kossua myös. Ja, että maidosta saamme tosiaan monenlaista herkkua aikaan. Ja, että se maito tosiaan lehmästä! Eikä vaan jostain paikasta X.
Naurettavia nämä kaupunkilainen-maalainen keskustelut. Luulen, että kaupunkilainenkaan ei elä ilman ruokaa...