Onko ihan normaalia päiväkotitoimintaa vai kyseessä väliinpitämättömät hoitajat?
Olin tänään varhaiskasvatuskeskustelussa eskari-ikäisen lapseni päiväkodissa. Keskustelun yhteydessä juteltiin kaikesta mahdollisesta ja kun mainitsin laspeni olevan vasenkätinen, oli omahoitaja aivan yllättynyt. Eivät ole huomanneet mitään, vaikka lapsi ollut 3 vuotiaasta asti päivähoidossa samassa päiväkodissa ja omahoitajakin ollut sama koko ajan.
Odotanko liikaa, kun kuvittelin hoitajien huomanneet lapseni kätisyyden 3 vuodessa?
Kommentit (12)
ettei siihen kiinnitä huomiota. Samapa se kummalla kädellä lapsi kirjoittaa ja piirtää, en minä ainakaan muista hoitolapsistani ketkä on vasureita ja ketkä ei.
T: lto
ettei siihen kiinnitä huomiota. Samapa se kummalla kädellä lapsi kirjoittaa ja piirtää, en minä ainakaan muista hoitolapsistani ketkä on vasureita ja ketkä ei.
ei kaikki kiinnitä asioita tollasiin pikkujuttuihin. Se on ollut luonnollinen osa lasta, joten hoitaja ei ole rekisteröinyt sitä sen kummemmin.
On ihan normaalia olla vasuri, joten ei siihen tosiaan kiinnitä huomiota. Miksi pitäisi?
mutta sillä, millä kädellä kukin piirtää tai kirjoittaa, ei vaan ole merkitystä.
Kiinnitän huomiota siihen, miten lapsi piirtää ja tekee kirjaimia, miten pitää kynää kädessään. Siihen, miten lapsi toimii ryhmässä, miten ymmärtää ja tottelee saamiaan ohjeita, miten osoittaa luottamusta ja kiintymystä. Mitkä asiat miellyttävät lasta, mikä ei ole niin mieluisaa, missä asiassa lapsi on erityisen taitava ja missä asiassa tarvitsee tukea, millainen lapsi on verrattuna ikäisiinsä.
Osaan siis kertoa, miten lapsellasi menee 5-6 v lasten ryhmässä, mutta en välttämättä tiedä tai muista sitä, onko juuri sinun lapsesi vasuri.
mutta mä olin seurustellu nykyisen mieheni kanssa pari kuukautta ennen kuin tajusin miehen olevan vasenkätinen!
lastentarhanopettaja?
Saat kai tyydytyksen esittämällä jotain....mutta etkö yhtään tajua? No kerron, että jos lapsi on vasenkätinen, hänelle tarjotaan askartelussa leikkaamiseen sakset, jotka ovat ihan erikseen vasenkätisille, joita jokaisessa päiväkodissa on ainakin muutama.
Koska et esim. saksien mahdollisuutta ole huomannut "omassa työssäsi" joita annetaan vasureille leikkaamisen helpottamisksi, niin aloin jo epäillä ettet ole ihan oikea lto.
Kyllä sillä on väliä millä kädellä leikkaa; onnistuu paremmin joko oikeakätisten saksilla tai vasenkätisten.
lastentarhanopettaja?
Saat kai tyydytyksen esittämällä jotain....mutta etkö yhtään tajua? No kerron, että jos lapsi on vasenkätinen, hänelle tarjotaan askartelussa leikkaamiseen sakset, jotka ovat ihan erikseen vasenkätisille, joita jokaisessa päiväkodissa on ainakin muutama.
Koska et esim. saksien mahdollisuutta ole huomannut "omassa työssäsi" joita annetaan vasureille leikkaamisen helpottamisksi, niin aloin jo epäillä ettet ole ihan oikea lto.
Kyllä sillä on väliä millä kädellä leikkaa; onnistuu paremmin joko oikeakätisten saksilla tai vasenkätisten.
En väittele onko joku lto vai ei, mutta oman vasurilapseni tiedän: hän leikkaa tavallisilla oikeakätisten saksilla ongelmitta.
Vasureilla on usein oikeakätisten kykyjä, koska ei sitä vasuriutta kotonakaan kovin äkkiä huomata.
oli ihan hämmästynyt, kun meidän 5-vuotiaan kasvatuskeskustelussa ohimennen tuli puhetta, että lapsi osaa lukea eikä hoitaja ollut tiennyt/huomannut sitä. Oli osannut jo monta kuukautta ja lukenut lappuja päiväkodin seinältä ym. ym. Jäi vähän fiilis, ettei ne todellakaan ehdi yksittäisiin lapsiin paljon huomiota kiinnittää.
Syö vasemmalla kädellä mutta piirtää kummalla vain samaten leikkaaminen onnistuu kummalla kädellä vain. En yhtään ihmettelisi jos hoitajat eivät vasenkätisyyttä edes tietäisi.