G:Paljonko "ylimääräistä" asuntolainaa?
Paljonko ylimääräistä otitte asunnon hinnan päälle? Kauanko meni että pääsitte maksamaan asuntoa?
Maillä ylimääräistä 20000€, ja 3 vuotta meni ennenkuin päästiin maksamaan asuntoa.
Kommentit (13)
meillä on yleensä ollut noin kolmannes lainaa.
5 vuotta sitten kun rakennettiin talo, omaa rahaa oli 40%
Eikö teillä ollut yhtään omaa rahaa?
Itse ainakin otin asunto lainaa paljon vähemmän kuin asunnonhinta. Remonttiin meni kyllä se 20 000€, mutta se ja paljon enemmän oli jo säästettynä.
en edes tiedä paljonko. Laittoi kalliiseen autoon, mikä on musta supertyperää mutta sen mielestä hyvä idea.
Minä otin ylimääräistä viisi tonnia remonttiin, mieheltä tuli siihen toinen viisi.
Meillä siis samaan taloon kaksi eri lainaa.
Mies otti niin paljon kuin sille annettiin, en edes tiedä paljonko. Laittoi kalliiseen autoon, mikä on musta supertyperää mutta sen mielestä hyvä idea.
Minä otin ylimääräistä viisi tonnia remonttiin, mieheltä tuli siihen toinen viisi.
Meillä siis samaan taloon kaksi eri lainaa.
itketään kun rahat ei riitä lyhennyksiin
vai vasta lainan ottamisen jälkeen tilillä. Kaikki raha joka käytetään johonkin muuhun kuin sen asuntolainan maksamiseen on ihan samanlaista. Periaatteessa asuntovelallinen maksaa joka ainoan leivänpalansakin "lainarahalla".
Eikö teillä ollut yhtään omaa rahaa? Itse ainakin otin asunto lainaa paljon vähemmän kuin asunnonhinta. Remonttiin meni kyllä se 20 000€, mutta se ja paljon enemmän oli jo säästettynä.
Jos jäisimme pitkäaikaistyöttömiksi niin tietysti olisi pakko myydä tämä talo. Mies tänne halusi muuttaakin, joten jos se ei enää pysty tekemään työtä niin sitten todellakin menee auto ja talo myyntiin. Muutaman kuukauden työttömyys ei venettä vielä kaataisi, mutta akhdelle pitkäaikaistyöttömälle tämä olisi kyllä liian kallis talo ilman sitä autoakin.
Mies otti niin paljon kuin sille annettiin, en edes tiedä paljonko. Laittoi kalliiseen autoon, mikä on musta supertyperää mutta sen mielestä hyvä idea. Minä otin ylimääräistä viisi tonnia remonttiin, mieheltä tuli siihen toinen viisi. Meillä siis samaan taloon kaksi eri lainaa.
itketään kun rahat ei riitä lyhennyksiin
No sehän nyt on ihan sama onko se raha jo valmiiksi tilillä vai vasta lainan ottamisen jälkeen tilillä. Kaikki raha joka käytetään johonkin muuhun kuin sen asuntolainan maksamiseen on ihan samanlaista. Periaatteessa asuntovelallinen maksaa joka ainoan leivänpalansakin "lainarahalla".
Eikö teillä ollut yhtään omaa rahaa? Itse ainakin otin asunto lainaa paljon vähemmän kuin asunnonhinta. Remonttiin meni kyllä se 20 000€, mutta se ja paljon enemmän oli jo säästettynä.
ottaako 100000e kämpää lainaa 80000e vain 120000e.
Minä ainakin maksan leipäni ihan omalla rahalla ja lainat sitten erikseen ja laina-aika on paaaljon lyhyempi kun ei otettu yhtään ylimääräistä
vain kolmanneksen lainamäärästä. Mahdollisuus on vielä nostaa lainaa tarvittaessa toinen mokoma.
Jos ottaa/saa "ylimääräistä" lainaa, täytyy sillekin summalle olla joku vakuus. Mulla ei ollut yhtään omaa rahaa, asunto kattoi 70%, valtion takaus 15% ja loput 15% sain puhumalla vakuudetonta lainaa (lainaan nähdet kohtuullisen hyvät tulot eikä muuta velkaa). Mitään ylimääräistä olisi ollut turha kysyäkään. Auton olen ostanut sen jälkeen autoliikkeen rahoituksella.
Ostajalla on 50 000 euroa tilillään.
Asunto maksaa 350 000 euroa.
Ostaja haluaa remontoida asuntoa 20 000 eurolla ja ostaa uusia huonekaluja 10 000 eurolla.
Ostaja ottaa 330 000 euroa lainaa ja pistää 20 000 euroa omalta tililtään, joten hänellä on nyt 350 000 euron talo, 330 000 euroa lainaa, ja tilillä tarpeeksi rahaa remontoida ja ostaa huonekaluja ottamatta lisää lainaa. Jos hän ei olisi ottanut 30 000 euroa sivuun omalta tililtään näitä menoja varten, hänellä olisi lainaa vain 300 000 euroa. Ne omalta tililtä käytetyt rahat ovat suorassa yhteydessä lainan määrään.
Jos minulla on lainaa jäljellä 300 000 euroa (no ei ole, mutta pysyn nyt samoissa luvyissa kun kerran aloitin...) ja tilillä 5 000 euroa jolla päätän ostaa lomamatkan, teen sen lomamatkan käytännössä lainarahalla, koska jos en tekisi sitä lomamatkaa niin sitten minulla olisi lainaa ylimääräisen lyhennyksen jälkeen enää 295 000 euroa. Ei ole mitään eroa otinko ylimääräistä asuntolainaa maksaakseni lomamatkan, vai olinko maksamatta ylimääräistä lyhennystä maksaakseni lomamatkan.
No sehän nyt on ihan sama onko se raha jo valmiiksi tilillä vai vasta lainan ottamisen jälkeen tilillä. Kaikki raha joka käytetään johonkin muuhun kuin sen asuntolainan maksamiseen on ihan samanlaista. Periaatteessa asuntovelallinen maksaa joka ainoan leivänpalansakin "lainarahalla".
ottaako 100000e kämpää lainaa 80000e vain 120000e. Minä ainakin maksan leipäni ihan omalla rahalla ja lainat sitten erikseen ja laina-aika on paaaljon lyhyempi kun ei otettu yhtään ylimääräistä
sillä rakennettiin talo valmiiksi ja rempattiin kylpyhuone.