Mitä tehdä 16v pojan kanssa, joka aloitti lukion, mutta
hokee nyt ettei ole yhtään motivaatiota? Ihan itse päätti amiksen sijaan hakea lukioon ja nyt sitten ei kuulemma yhtään kiinnosta lukea ja on kuulemma ihan pihalla. Poika on mennyt peruskoulun läpi sen kummemmin lukematta, päättötodikstuksen keskiarvo oli 8.5. Olen yrittänyt selittää, että alku on lukiossa toki outoa ja vaatii tottumista erityyliseen opiskeluun. Poika ei tiedä kyllä amiksen linjaakaan mille haluaisi...Poika on mielestäni todella fiksu, mm. matemaattiset aineet ja englanti menee leikiten. Ruotsinikielen ja äidinkielen kanssa sillä on ongelmia, lähinnä juuri sitä motivaation puutetta.
Ideoita? Ajatuksia? Kokemuksia?
Kommentit (2)
Tuskinpa sen motivaation puute siitä johtuu, että olisi oikeasti olisi ihan pihalla. Se on vaan "siinä iässä" että lukeminen ei tosiaan kiinnosta. Sen näkee myös noista ongelma-aineista äikkä ja ruotsi, joissa pärjääminen on itse asiasssa matikkaa ja englantia helpompaa, jos asenne vaan ei sitä estä.
16-vuotias ei vielä tajua, että niin koulussa kuin työelämässäkin töitä tehdää tulevaisuutta varten, eikä siksi että se nyt kauheasti kiinnostaisi. Eik äse sitä tietoa sulta vastaanota. Mut opolta ehkä voisi. Tai sit sun täytyy vaan antaa olla. Lopettakoon lukion jos kerran ei kiinnosta ja menköön töihin. Muutamanvuoden päästä aikuislukiossa uusi yritys uudella motivaatiolla kun ikää on lisää ja elämän tosiasiat on vähän valaistuneet.
Se jotenkin kuvittelee, että voisi mennä amikseen oleilemaan ja sen jälkeen aukeaa minkä tahansa työpaikan ovi ja niillä tuloilla voi sitten laitella moottoripyörää ym. Poika on musiikkilinjalla ja soittaa itsekseen rumpuja ja haaveilee ilmeisesti jonkinlaisesta urasta musiikin parissa...
t.ap
Tuskinpa sen motivaation puute siitä johtuu, että olisi oikeasti olisi ihan pihalla. Se on vaan "siinä iässä" että lukeminen ei tosiaan kiinnosta. Sen näkee myös noista ongelma-aineista äikkä ja ruotsi, joissa pärjääminen on itse asiasssa matikkaa ja englantia helpompaa, jos asenne vaan ei sitä estä.
16-vuotias ei vielä tajua, että niin koulussa kuin työelämässäkin töitä tehdää tulevaisuutta varten, eikä siksi että se nyt kauheasti kiinnostaisi. Eik äse sitä tietoa sulta vastaanota. Mut opolta ehkä voisi. Tai sit sun täytyy vaan antaa olla. Lopettakoon lukion jos kerran ei kiinnosta ja menköön töihin. Muutamanvuoden päästä aikuislukiossa uusi yritys uudella motivaatiolla kun ikää on lisää ja elämän tosiasiat on vähän valaistuneet.