***HEINÄKUUN IHANUUDET 2010*** syyskuu-joulukuu
*** HEINÄKUUN IHANUUDET 2010 *** syyskuu-joulukuu
2.5.2010 (28+5) Asteri: poika, 960g, 36,5 cm
11.5.2010 (28+5) Olivia (Memm!): tyttö, 875g, 34cm
22.6.2010 (38+1) Vimpula: tyttö, 3860g,52cm
22.6.2010 (38+5) Sanjuska75: poika, 4020g, 50,5cm
2.7.2010 (38+4) toukokuu: tyttö, 2570g, 45cm
3.7.2010 (?) Elma*85*: tyttö, 3130g, 51,5cm
4.7.2010 (39+3) Fanni: poika, 3585g, 52cm
6.7.2010 (39+4) anskunekku: poika, 3560g, 52cm
7.7.2010 (40+5) chili-80: tyttö, 3880g, 52cm
8.7.2010 (40+4) britney87: tyttö, 3950g, 51cm
8.7.2010 (39+5) miruliini: poika, 3425g, 50cm
9.7.2010 (41+0) HanniS: tyttö, 4200g, 52cm
9.7.2010 (40+0) Vaniliini: tyttö, 3450g, 51,5cm
9.7.2010 (40+6) tani: poika, 3595g, 53cm
9.7.2010 (?) Jancelin: poika, 3830g, 51cm
10.7.2010 (39+2) kolhis: poika, 3700g, 50cm
11.7.2010 (40+0) iinea: poika, 4080g, 52cm
12.7.2010 (41+2) pikkunelonen: poika, 3750g, 51cm
13.7.2010 (40+4) shira: poika, 4086g, 54cm
14.7.2010 (39+3) mysweetie: poika, 3555g, 50cm
14.7.2010 (40+5) MaijaB: tyttö, 3100g, 47cm
15.7.2010 (40+4) Neontetra81: tyttö, 3630g, 51cm
19.7.2010 (38+6) nasuste: tyttö, 3502g, 50cm
20.7.2010 (40+2) -raksu-: tyttö, 3475g, 49cm
20.7.2010 (?) Iluvatar: tyttö, 3310g, 50cm
21.7.2010 (?) Enkelinäiti: tyttö, 3940g, 50cm
21.7.2010 (?) Miukkis: poika, 3255g, 47cm
21.7.2010 (42+1) Ipa: tyttö, 3050g, 50cm
22.7.2010 (40+0) Banfigo: tyttö, 3120g, 48cm
24.7.2010 (41+2) Karkki: tyttö, 3875g, 51cm
27.7.2010 (40+2) Keräkurmitsa: tyttö, 3700g, 50cm
29.7.2010 (40+4) HK: poika, ?g, ?cm
29.7.2010 (40+6) Hanna85: tyttö, 3594g, 51cm
30.7.2010 (41+4) Elisabet: tyttö, 5070g, 54cm
Kommentit (44)
Iltaa kaikille!
Oon lueskellu heinäkuisten keskusteluita jo odotusajoilta lähtien. Nyt ajattelin liittyä mukaan keskusteluun kun aihe on niin mielenkiintoinen ja itseänikin paljon mietityttänyt, rutiinit ja rytmi.
Meidän neiti syntyi 28.7. vkoilla 40+0. Mitoilla 3580g ja 51cm. Normikokoinen siis. Meillä on ollut tarkahko rytmi ja rutiinit jo pitkän aikaa, mutta öihin rutiineilla ja rytmillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta. Heräämme aamulla kahdeksan aikoihin, siitä ollaan tunti tai vähän yli hereillä, otetaan noin tunnin mittaiset torkut. Viimeistään puolilta päivin mennään ulos nukkumaan pidemmät päiväunet, joskus jopa 4 tuntia. Sitten leikitään ja jutellaan 1,5-2 tuntia ja taas pienet torkut. Seitsemän aikaan valmistaudutaan yöunille, käydään pesulla ja rauhoitutaan. Viimeistään kahdeksalta makkariin ja yöunille. Vaikka tätä rytmiä noudatetaan päivittäin eikä mielestäni päivällä nukuta liikaa tai liian vähän, niin yöllä herätään 3 tunnin välein. Alusta alkaen ollaan herätty noin 3 tunnin välein syömään yöllä, satunnaisesti on saattanut joskus olla yksi viiden tunnin syöttöväli. Viimeaikoina herättiin jopa 2-2,5 tunnin välein ja se verotti jo vanhempienkin voimia melkoisesti kun yöuni oli niin pätkittäistä. Kateellisena lueskelin täältä palstalta kun joidenkin vauvat nukkuvat jopa 8 tunnin yöunia. Eipä siis tunnu olevan rutiineilla vaikutusta yöuneen. Minkä pituisia unia teidän vauvat nukkuu öisin?
Tällä viikolla käytiin 3kk neuvolassa ja vaaka näytti huimaa 7,3kg lukemaa. Samaa "jättivauva" luokkaa Enkelinäidin tytön kanssa. Johtuisiko sitten hurjasta kasvusta nuo tiheät yösyömiset. Meillä ollaan syöty pelkkää korviketta jo 4 viikon iästä, maito kun ei noussut ollenkaan. Viikon vanhasta käytiin neuvolassa parin päivän välein punnituksella kun ei meinannut paino millään nousta, johtui siis vain siitä ettei rintamaitoa tullut riittävästi. Nyt aloitellaan jo vellillä ja ihan pian myös perunalla ja porkkanalla. Tuntuu ettei maito pelkästään enää riitä.
Vierastaako teidän vauvat? En tiedä vierastetaanko meillä, mutta muiden kuin äidin tai isän syli saa aikaan melkoisen huudon. Ollaan kyläilty paljon ja meillä on käynyt vieraita, vieraiden sylissä on kyllä aiemmin viihdytty mutta nyt tuli stoppi. Neiti on kyllä aika temperamenttinen ja tuo oman tahtonsa kuuluvasti esille jos ei asiat menekään ihan oman mielen mukaan. Mutta voiko 3kk ikäinen vauva vierastaa?
Tulipa tekstiä näin ensimmäiseksi kerraksi. Nyt taitaa jo ollakin aika ruokkia neiti ja vetäytyä untenmaille.
//Elma
moikka..
mites muilla joko ootte pikkuisianne saunaan vienyt?? meillä on jo ollut alalauteilla ja samalla tissiä syönyt, hyvin viihtyy saunassa ja kylvyssä..:)
oon ihmetellyt kun oon näit keskusteluja lukenut et aika monen vauva menee vast puolen yön aikaan nukkuun. meillä menee vauva samaan aikaan muiden lasten kanssa nukkuu viim. klo21 ovat kaikki unessa, ja vauva herää yleensä 4 aikaa syömään.:) me tykätään miehen kanssa et saadaan olla ihan keskenämme iltaisin.. jokos muut on antanut jo perunaa tai muuta sosetta? mä oon kokeillu parina päivänä perunaa..hyvin on maistunut.
Mäkin tuun kuulumisia kertoilemaan.. :)
Meidän neiti menee kyllä jo 20-21 nukkumaan... saattaa mennä jo ennen kaheksaakin, riippuu miten on nukkunut päiväunet päivällä! :) sitten herää syömään 4-6 aikoihin, nukahtaa samantien ja herää sitten joskus 9-10 aikoihin :) sitten ollaan max. 2h hereillä ja sitten ulos vaunuihin nukkumaan, siellä viihtyy 1-4h! :D ja sitten nukutaan joskus 5 aikoihin pikku torkut.. :) että sellasta meillä.
Ja soseita ollaan maiseteltu, porkkana-perunaa ja maissia ja kukkakaalisosetta... :) niin ja päärynäsosetta.. hyvin on maistunut.. Imetyksellä muuten menee vielä :) aattelin kyllä kokeilla tota iltavelliä että miten se ottaa sen.. ku meijän neiti ei oikein suostu tuttipullosta juomaan. mutta kai mä taas kirjottelen.. nyt meen juomaan yhen siiderin näin halloweenin kunniaksi! ;)
se mukavaa olis jos sais miehen kanssa viettää illat kaksin mutta kun ei tuo lapsi nuku illalla niin ei se nuku. 21-22 aikaan saattaa nukahtaa mutta nukkuu vain lyhyet torkut ja sitten valvoo vielä sinne puolille öin ennenkuin menee yöunille. Hirmupitkiä syöttävälejä muilla on jos 21 nukkumaan menevä lapsi syö vasta 4. Meillä mennään puolilta öin nukkumaan ja syödään viimeistään neljältä joskus aiemminkin.
Meillä neiti viihtyy vaunuissa hereillä jos päätyä nostaa ylös. Emmaljungissa ainakin tämä toiminto. Muuten ei varmasti viihtyisikään vaan ratasosa pitäis ottaa käyttöön. Pieneksihän tuo vaunukoppa muutenkin kohta käy. Pakkasellakin lapsi nukkuu ulkona. En nyt muista mikä suositus on? -15? Ite oon ainakin tietääkseni nukkunut vaunuissa Kajaanin pakkasissa-80 luvulla.
Saunassakin ollaan käyty melkein kuukauden vanhasta lähtien hyvin neiti viihtyy. Oon tässäkin asiassa sitä mieltä että niinhän sitä ennen vanhaankin on tehty eikä niille lapsille mitään oo käyny..
Meilläkin neiti selvästi vieraassa sylissä nykyään hätääntyy että missä se äiti on. Onneksi se kuitenkin on ohi menevää :)
Samoilla linjoilla ollaan tuon nukkumisen ja oman ajan kanssa, olishan se mukavaa, mutta minkäs sille mahtaa jos vauva herää vielä yhdeksän aikaan ns. päikkäreiltään illalla ja valvoo pari tuntia. Jokin aika sitten meni nukkumaan yöunilleen klo20-21, mutta nykyään vielä herää ja jää syömisen jälkeen pystyyn.
Tänään käytiin 4kk neuvolassa, poika sai pneumokokkirokotteen ja onkin ollut koko päivän kärttyinen ja väsynyt. Pituutta oli huimat 69,4cm ja painoa 8075g. Pituus huitelee normikäyrän yläpuolella, mutta painoa saisi olla enemmänkin. Saimme mukaamme myös hammasharjan, kun pojalle ilmestyi viime viikolla kaksi alaetuhammasta. Soseita ei olla aloitettu, eikä nyt ainakaan ihan heti olla aloittamassakaan, kun kerta kasvaa niin hienosti rintamaidolla ja yöunetkin ovat pitkät yhdellä yösyötöllä :)
Meillä poika nukkuu vaunuissa melkein joka päivä yhdet päiväunet, useimmiten niin, että ollaan lenkillä. Pakkasrajahan on alle yksi vuotiaan kanssa -10 astetta, mutta itseäni ei kyllä huvita laittaa ollenkaan pakkasen puolella ulos nukkumaan, se oudoksuttaa mua hirveästi. Saunassakaan ei olla pienen kanssa käyty, vaikka itse käydään joka päivä. Mä uskon tässäkin asiassa yleiseen neuvoon, että alle yksi vuotiasta ei saunaan tulisi viedä...
Jokainen vauva kasvaa omaa tahtiaan ja jokainen äiti tietää parhaiten mikä on omalle lapselleen parasta. Tämän olen oppinut viime kuukausien aikana, kun on tullut paljon neuvoja ja ohjeita joka suunnasta ja jotkut tuntuvat vertailevan vauvojen kasvua.
Fanni ja Poju 4kk
Samoilla linjoilla ollaan tuon nukkumisen ja oman ajan kanssa, olishan se mukavaa, mutta minkäs sille mahtaa jos vauva herää vielä yhdeksän aikaan ns. päikkäreiltään illalla ja valvoo pari tuntia. Jokin aika sitten meni nukkumaan yöunilleen klo20-21, mutta nykyään vielä herää ja jää syömisen jälkeen pystyyn.
Tänään käytiin 4kk neuvolassa, poika sai pneumokokkirokotteen ja onkin ollut koko päivän kärttyinen ja väsynyt. Pituutta oli huimat 69,4cm ja painoa 8075g. Pituus huitelee normikäyrän yläpuolella, mutta painoa saisi olla enemmänkin. Saimme mukaamme myös hammasharjan, kun pojalle ilmestyi viime viikolla kaksi alaetuhammasta. Soseita ei olla aloitettu, eikä nyt ainakaan ihan heti olla aloittamassakaan, kun kerta kasvaa niin hienosti rintamaidolla ja yöunetkin ovat pitkät yhdellä yösyötöllä :)
Meillä poika nukkuu vaunuissa melkein joka päivä yhdet päiväunet, useimmiten niin, että ollaan lenkillä. Pakkasrajahan on alle yksi vuotiaan kanssa -10 astetta, mutta itseäni ei kyllä huvita laittaa ollenkaan pakkasen puolella ulos nukkumaan, se oudoksuttaa mua hirveästi. Saunassakaan ei olla pienen kanssa käyty, vaikka itse käydään joka päivä. Mä uskon tässäkin asiassa yleiseen neuvoon, että alle yksi vuotiasta ei saunaan tulisi viedä...
Jokainen vauva kasvaa omaa tahtiaan ja jokainen äiti tietää parhaiten mikä on omalle lapselleen parasta. Tämän olen oppinut viime kuukausien aikana, kun on tullut paljon neuvoja ja ohjeita joka suunnasta ja jotkut tuntuvat vertailevan vauvojen kasvua.
Fanni ja Poju 4kk
Täällä jatkuu elo mukavasti, pikkujätti kasvaa mahdotonta vauhtia. 3kk neuvolassa oli 8258g ja 67,2cm! Täysimetyksellä on menty, eikä meilläkään meinattu pitää kiirettä kiinteiden aloittamisen kanssa. Lähemmäs puoli vuotta olen aikaisempiakin vauvoja täysimettänyt.
Yöt on tässä viikon ajan olleet vähän levottomia, yleensä kun vauva on herännyt ensimmäisen kerran neljän aikoihin syömään (ja unille on mennyt n. klo 21)... mutta nyt havahtuu monta kertaa yössä. Nukahtaa kuitenkin heti uudelleen, kunhan saa tissin unitutiksi. Meillä siis ei tuttia ole käytössä. Taitaa hampaat tehdä kiusaa, ikenet on tosi turvoksissa ja huutaa, kirkuu ja narskuttaa pururengasta, varsinkin iltaisin. Ja se kuolaamisen määrä... Eilen annoin panadolia, kun vaikutti niin mahdottoman kipeältä toisen olo.
Meillä vauva nukkuu hyvin vaunuissa, saattaa nukahtaa jo eteisessä, kun laitan isompien lapsien kengännauhoja jne. Nukkuu aamupäivällä ja iltapäivällä pidemmät unet ulkona, sisällä lyhyempiä torkkuja illan mittaan. Pakkasellakin nukutan ulkona. Jos on lähempänä -15, olen laittanut harson kuomun eteen, niin ei tule niin purevana kylmä ilma. Saa nähdä millainen tästä talvesta tulee, kun ulos on mentävä vauvan kanssa säällä kuin säällä joka aamu. Esikoinen täytyy viedä eskariin, ja mulla ei ole autoa käytössä.Toivottavasti ei kovin monena aamuna ole yli -20...
Saunassa vauva on ollut pari kertaa mukana, ollaan käyty siinä vaiheessa, kun lämpöä on vasta reilu 40C. Alalauteilla ollaan oltu ja ovi raollaan, ettei tunnu liian lämpimältä. Saunomisesta ja suihkusta tykkää, mutta kylpyamme on kauhistus vieläkin.
Kääntymisyritystä on pojulla ollut viime päivinä kovasti, masulla ollessa tekisi mieli päästä eteenpäin. ”Vedetään nuottaa” on kiva leikki, alkaa nostaa itseään ylöspäin heti, kun joku ottaa käsistä kiinni. Sitterissäkin pää on niin napakasti pystyssä, ei malta selkänojaa vasten relailla, vaikka on puoli-istuvassa asennossa. Tyytyväinen pikku-ukko tuo on, melskaa lelujensa kanssa lattialla sillä aikaa, kun laittelen pyykkejä tms :)
shira ja poju
Täältäkin vähän kuulumisia. Emilia nyt siis 3,5 kk ja meillä yöunet olleet vähän levottomia viime aikoina. Ennen meni nukkumaan viimestään kymmenenaikaa ja yö meni 2-3 kolemlla syötöllä yhdeksään kymmeneen aamulla. Nyt ollaan sitten heräilty jopa tunnin välein (ja menty todella myöhään nukkumaan), usemmiten kahen tunnin välein ja välillä olen sitten vain lykäännyt tuttia suuhun, kun ei tunnu aina edes olevan kauhean nälkäinen. Ajateltiinkin, että pitäisiköhän aloittaa soseide anto (nyt ollaan menty ositais imetyksellä)jos se auttasi yöunia.
Muuten tyttö tosi reipas, kääntyilee selältä mahalleen, juttelee kovasti ja myös puree nyrkkiään ja puruleluja.
Aloteltiin viikko sitten maistelemaan päärynäsosetta ja sen jälkeen ollaan maisteltu pari päivää persikka-banaania. Ihanaa, kun poika oikein avaa suunsa ja tänään meni puolen purkkia! Tiedän, että neuvolasta neuvotaan alottamaan perunalla, sitten porkkanaa, bataattia ym.. Mutta monet ovat sanoneet aloittaneensa makeilla. Ja luin, ettei ole mitään syytä miksei voisi aloittaa makealla, koska oma äidinmaito on vielä makeampaa kuin hedelmäsoseet. Ensi viikolla kyllä maistelemma myös perunaa ja porkkanaa. Meidän poika ei suostu syömään pullosta, sen vuoksi haluttiin aloittaa soseilut nyt kun poika on 4,5kk niin voin sitten mäkin käydä jossain ja isällä on jotain mitä tarjota pojalle syötäväksi. Tänään kävin kaupungilla ja he olivat hienosti syöneet puolen purkkia. Tuli niin hyvä mieli, kun tiesi, että ei se poika nälkäänsä kärsi :) Mutta kyllä tissi kelpasi, kun tulin kotiin :D
Öissä on tullut takapakkia. Meillä heräillään monta kertaa alkuyöstä huutamaan unissaan ja parina viime yönä on herätty kolme kertaa syömään. Tästäkin huomaa, että pojan ruokahalu on kasvanut ja onkin ihan aiheellista soseilla ja iltavelliäkin koitetaan. Nukuttaminen on ollut myös hankalaa viime aikoina, jostain syystä poika näkee punaista joutuessaan pinnasänkyynsä ja alkaa kauhea huuto, vaikka olisi todella väsynyt. Olemme nukuttaneet vaunuihin, mutta nyt on kyllä pakko alkaa opettaa takaisin sänkyyn nukahtamiseen.
Iloista isänpäivää kaikille toivottaen
Fanni ja Poikanen
Meillä tyttö 4kk ja 8kg, enkä saa häntä toppavaatteissa kaukaloon (en primoon enkä Logico S:ään). Miettiikö muut jo turvaistuimeen siirtymistä?
Ikävä nuha tytöllä päällänsä. Viime yönä nukuttiin 4h ja edellisenä 5h. Kokeiltiin nenäfriida, höyryhengitys, suolatipat ja sängynpäädyn nosto, onko muita vinkkejä miten helpottaa oloa?
Meillä alkaa kaukalon kanssa vähitellen myös tehdä tiukkaa ja luulen, et keväällä on viimeistään aika hankkia istuin. Poika oli eilisessä 4,5kk neuvolassa 8,5 kg ja hommasin talveksi vielä baggie-mallisen haalarin, joten alkaahan se tohon Maxi-Cosiin olla jo vähän ahtamista, mut vielä näyttää ihan mukavalta matkustaminen.
Millaisias istuimia muut on ajatellu hommata?
Mulla ei oo viel mielenkiinto riittäny sen kummemmin tutustua, mut tässä on muutakin tarvetta lastentarvikeliikkeeseen, niin kai sitä siinä samalla tulee vähän jo pohdittua.
Meillä oli eilen tosiaan neuvola ja ens tiistaina on sitten hammashoitola-aika, kun kaks nättiä hammasta on tullu. Rokotuksien vikat satsit saadaan vasta 5 kk neuvolassa parin viikon päästä, mutta viimekskin selvittiin aika hyvin (yks panadol...). Täällä poika meni just iltaunille ja mä vähän hengähdän. Jostain oon menny hommaamaan alkavan flunssan, eli vähän väsynyttä vauvan kans kipeenä, kun mies on töissä.
Meidän neiti 61cm ja 6050g. Saman kokonen ku kaverin 2kk poika ;) No eipä tuo menoa haittaa. Pari viikkoa sitten oppi kääntymään selältä mahalleen. Ryömii lelujen perässä n 2m matkoja. Kovin touhukas on ja hyppykiikku tarttis kyllä anoppilasta hakea jotta sais energiaansa purkaa, ei äiti jaksa neitiä hyppyyttää niin paljon kun se haluais.
Meillä on sellanen turvaistuin mikä menee 0-3vuotiaalle. Eli vauvapienennyspehmusteet seuraavaks otetaan pois, mutta hyvinhän tuo nyt vielä mahtuu.
Hammashoitolaan kutsua täälläkin odotellaan. Unohdin terkkarilta kysyä että mitkä on systeemit ja koska eka aika tulee. Vielä ei oo hampaita läpi mut kuolaa ihan hirveesti ja alhaalla näkyy jotai valkosta..
Kiinnostaisiko testata lapsiperheille sopivia tuotteita ja myös tarjota testausmahdollisuutta kavereillesi..?
Tähän olisi nyt mahdollisuus "Buzzador" kampanjan kautta, jossa he etsivät vanhempia, joiden lapset ovat syntyneet aikavälillä 1.6.2010 - 1.8.2010. Lapset ovat n. 5-7 kuukauden ikäisiä.
Buzzaaminen ei maksa mitään, eikä velvoita mihinkään, itse olen muunmuassa testannut vaippoja, kissanruokia jne..
Nyt oma "vauvani" on jo kohta 2-vuotta, joten en voi itse tähän osallistua, mutta saan "värvätä" potentiaalisia henkilöitä. Itse saan värväämistäni henkilöistä "buzzauspisteitä", ja niiden perusteella pääsen ehkä itse joskus taas valituksi johonkin kampanjaan.
Tämän linkin kautta voit kirjautua mukaan buzzaajaksi, ja minut merkitään "värvääjäksi".
https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=FI&ref…
Lisätietoa tästä löydät osoitteesta
http://www.buzzador.com/ tai myös facebookissa on oma sivusto buzzadorille.
Linkkiä voi jakaa myös kavereillesi joilla on samanikäisiä vauvoja :)!
Olisitko kiinnostunut testaamaan tuotteita ilmaiseksi? Ryhdy buzzadoriki! Buzzador etsii nyt erityisesti pienten lasten vanhempia, joiden lapset ovat syntyneet aikavälillä 1.6.2010-1.8.2010. Rekisteröidy 10.12 mennessä niin voit päästä mukaan! Tässä linkki, jonka kautta rekisteröidytään!
https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=FI&ref…äintarhakuinpainajain
Täällä tyttö tulee pian 5kk ja kovasti on kasvanut ja kehittynyt. Oli 4kk neuvolassa 65,5cm pitkä ja melkein 8kg painava. Iso, tomera tytteli siis meillä täällä. :) Kaksi hammasta huomasin päivää ennen kuin tyttö täytti 4kk. Kiinteät aloitettiin 4kk:n iässä ja joka ilta saanut maissivelliä siitä lähtien. Nyt on maistellut lähes kaikkea jo ja pian aloitellaan liharuokia ja puuroja. Kääntyy jo ympäriinsä ja kääntelee itseään lattialla suunnasta toiseen. Kovasti on yritystä lähteä eteenpäin, mutta vielä on hakusessa se miten se tehdään. :D Aivan ihana ja tyytyväinen pikkuprinsessa. Sain maanantaina laitettua tytön huoneen kuntoon ja nyt on nukkunut 2 yötä jo omassa huoneessa. Hyvin on mennyt. Herää kerran yössä syömään ja sitten nukkuu taas aamuun asti. (Ainakin yleensä) Viime yönäkin heräsi vasta puoli viisi kun miehen herätyskello soi, taisi herätä siihen. Ja siitä nukkui sitten puoli yhdeksään asti. Miten teidän muiden lapset nukkuu? Muutenkin päivärytmi todella hyvin muotoutunut. :)
Nyt ollaan tosiaan ristiäiset ja häätkin vietetty elokuussa ja palattu taas arkeen. Ihanampaa kuin osasin edes odottaa on tämä lapsiperheen arki. Mutta tottakai sekin vaikuttaa kun on tyytyväinen lapsi. :) Paljon terveisiä teille kaikille! Kertokaa tekin mitä teille kuuluu!
Vaniliini ja Aino, joka täyttää 9.12 5kk! :)
Meillä täytettiin 4.12 5kk :) Kuukauden päästä voisikin sitten leipoa puolivuotiskakun! Neuvolassakin käytiin viime viikolla ja pituutta meidän pojalla oli jo 70,4cm ja painoa 8725g! Hieman yläkäyrällä kulkee, mutta tasaisesti kasvaa :)
Poika syö päivittäin kaksi kertaa sosetta, kasvissosetta menee n. 10 lusikallista ja hedelmäsosetta meneekin sitten jo puolisen purkkia. Velliä ei olla annettu, koska poika ei suostu syömään pullosta, mutta puuroa vois alkaa koittamaan. Yöt nukutaan suht hyvin, alkuyöstä herätään muutaman kerran huutamaan, kerran syömään ja sitten nukutaan joko aamuyöhön tai ihan aamuun saakka. Periaatteessa siis 1-2 syötöllä menee yöt. Päiväunia nukutaan kahdet-kolmet, sellasia tunnin mittasia.
Meillä ei vielä kääntyillä muuta kun kyljelleen, mutta kovasti mahallaan yrittää eteenpäin. Saas nähdä liikutaanko meillä ennen kääntyilemistä :D Poika myös jokeltaa todella paljon, lujaäänistä örinää ja naurua koko päivän. Luin, että puheentuottaminen alkaa aikaisin, jos jokelluskin alkaa ajoissa, olis ihanaa pian kuulla "äiti" hänen suustaan.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!!
Fanni ja Poju 5kk
Meillä on 28.7.2010 syntynyt poika. La oli 19.7 en nyt muista et mikä raskausviikko oli sit ku syntyi :)
Syntyessään 50,5cm/3930g. Piti olla alle 3kg... Et ei ihan arviot pitänyt paikkansa.
3kk neuvola oli 3,5kk iässä ja mitat oli n. 6,2kg ja 62,5cm.
Meillä on Brio Primo kaukalo ja poika mahtuu tosi hyvin toppahaalarissakin vaikka on vielä kaukalossa pienennyspehmusteet käytössä.
Muoks. Luin nämä läpi. Meilläkin on vauvalla ollut syntymästä asti aika hyvä unirytmi ja rutiinit. menny siis kotiintulosta asti 9 aikaa illalla nukkumaan. 2kk iästä asti ei oo pahemmin yöllä herännyt, korkeintaan kerran aamupuolella syömään äkkiä, mut ei välttämättä sitäkään. päivällä ei kyllä enää juuri nuku vaikka sais nukkuakin. Korkeintaan tunnin päikkärit päivällä ja parit torkut.
Enpä ole joutanut tänne paljoa viime aikoina kirjoittelemaan. Kerttu täytti juuri 5 kuukautta ja soseet sekä riisipuurot jo maistuvat. Syötän rintaa kuitenkin vielä edelleen. Meidän tytöstä tuli tosiaan Kerttu Aino Inkeri. Aino oli pitkään listoilla ykkösenä, mutta koska Ainoja on nykyisin aika paljon, niin laitoin sen suosiolla toiseksi nimeksi.
Mukavasti on mennyt, paitsi nyt yöt ovat muuttuneet levottomiksi, välillä todella huonoiksi... Nälkä ei ole syy eikä korvatulehduskaan, enää, mutta ehkä sitten liikkuminen/hampaiden tulo valvottaa. Rytmi sinänsä on hyvä, mutta alkuöiset heräilyt ovat rasittavia. Harkitsin jopa unikoulua sitten puolen vuoden iässä. Tutti meillä on käytössä, mutta välillä tuntuu, että siitäkin on enemmän riesaa, kun tyttö herää sen putoamiseen... Kuinkas muut olette tätä riemua jaksaneet ja onko hyviä "konsteja" öiden rauhoittamiseen?
T:Toukokuu sumun keskeltä ja pirteä pikkuneiti Kerttu Aino Inkeri
Toukokuu: En tiedä onko mun viestistä mitään apua, mutta meillä kun poika on alusta asti nukkunut omaan sänkyyn on ollut helppo rytmittää yöt nukkumista varten. Illalla syötän pojan tosi hyvin, annan sosetta ja maitoa ja laitan nukkumaan. Saatan antaa pullosta maitoa vielä kun hän on sängyssään. Annan sen rakkaan pehmon kainaloon ja peittelen ja sanon hyvää yötä. Saattaa toisinaan vähän aikaa kitistä mutta nukahtaa sitten omaan sänkyyn massu täynnä. Yöllä en nosta lainkaan pois sängystä vaan jos herää aamuyöllä sen yhden kerran niin lämmitän maidon ja syötän niin et poika on koko ajan omassa sängyssä. En puhukaan mitään yöllä vaan sit ku on maidon syönyt otan pullon pois ja molemmat jatketaan uniamme. Meillä ei onneksi hampaidentulo öitä ole häirinnyt vaan lähinnä päivisin.
No meidän tyttö taitaa olla oikea jättivauva 3kk neuvolassa yli 7kiloa, tosin pituus normikäyrällä. Itseäni ei häiritse kun jokaisen vastaantulijan (tutun ja tuntemattoman) kommentti on, että onpas se pyöreä, mut oon miettinyt, että joku vois tosissaan loukkaantua. Moni kysyykin saako se korviketta, kun on noin iso, mutta ei saa.
Totta tosiaan on eroa eri maiden suosituksissa, mutta niin se on suomessa ihan neuvoloiden sisälläkin. Me lähdetään sinne Espanjaan pidemmäksi aikaa ja oon tutkinut mm. niiden lastenruokien koostumuksia, siellä suurinpaan osaan vauvaruoasta laitetaan sokeria tai suolaa jne. Ja neuvolassa sanottiin, että nyt pitäs alkaa totuttaan tyttö veden juomiseen.
Me ollaan kasvatettu vauva mahdollisimman rutiinittomasti. Sehän on ihan makuasia miten tekee. Meillä mennään nukkuun siinä puolenyön aikaan ja heräillään sitten aamulla kymmenen ja puolenpäivän välillä, toki syödään aina välillä. Meillä edelleenkin nukutaan päiväunet sisällä, eipä ne olleet yhtään pitempiä, vaikka ulkona välillä yritettiin nukuttaa. Ja tutteja keitellään ehkä kerran viikossa. Nyt ollaan välillä alettu kylvettäänkin, mutta suihkussa käydään edelleen.
Vaunuissa tyttö ei haluaisi olla enään ollenkaan, on niin tylsää katsella kattoa tai taivasta. Kaveri, jolla on vähän vanhempi vauva sano, että ne siirty ratasosaan ja pitää selkänojaa hieman kohollaan, niin vauva viihtyy paremmin rattaissa. Aiotaan kokeilla samaa.