Antakaa matikka apua! 4. luokka
Lisää lukujen 30 ja 3 osamäärään näiden samojen lukujen tulo
Entäs tämä:
Vähennä lukujen 20 ja 5 tulosta näiden samojen lukujen osamäärä.
Kiitos!
Kommentit (20)
tulo= kertolaskun lopputulos, osamäärä= jakolaskun lopputulos eli 30/3+30x3=
ja 20x5-20/5=
Älä hyvä ihminen laske niitä muksun puolesta, vaan käske ipanan olla tunneilla hereillä.
30 jaettuna kolmella=10 siihe lisätään 30 kertaa 3 (=90) eli on yhteensä 100!
20 kertaa viisi on sata ja 20 jaettuna viidellä on 4. 100-4=96
30 /3 = 10 30 x 3 = 90 10+90=100
20 x 5 = 100 20 /5 = 4 100-4=96
kuinka avuton voi ihminen olla... olisit kysynyt siltä neljäsluokkalaiseltasi
1. tehtävä:
30+3*33=
2. tehtävä:
20*5-25=
4-luokkalainen, joka sai kympin matikankokeesta: "Ei meillä oo ollu mitään osamäärää!" Hällä on varmaan eri kirja. Mut läksyt tulee yleensä aiheesta, joka on opetettu koulus, joten matikankirjassa on vastaus kysymykseesi. Jakaja-jaettava-jakojäännös. Mikä osamäärä, kysyn mä.
Viimeinen yhtälö on aikas mielenkiintoinen :-)
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=
Luepa tehtävä uudelleen!
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=
Jakaja-jaettava-jakojäännös. Mikä osamäärä, kysyn mä. Viimeinen yhtälö on aikas mielenkiintoinen :-)
Jakojäännös on se osa, joka jää alle kokonaisluvun, esim 3/2= 1 ja 1/2, tuo puolikas on se jakojäännös.
Jos ei osaa edes alakoulun matematiikkaa, niin aika heikoilla ollaan.
Äiti 34v, ja OSAA sentään tuon verran. (Pisteet kaikille muillekin osanneille)
Jakaja-jaettava-jakojäännös. Mikä osamäärä, kysyn mä.
on se mitä jää, jos jakolasku ei mene tasan. Osamäärä on jakolaskun tulos.
Eli kun ala-asteella lasketaan jakolaskuja jakokulmassa kaikki laskut ei mene tasan, ja ylimenevä osa on sitten jakojäännös. Esim. 10/3, niin ala-asteella sanotaan että osamäärä on 3 ja jakojäännös 1. Vähän myöhemmin tulokseksi saadaan 3 ja yksi kolmasosa...
4-luokkalainen, joka sai kympin matikankokeesta: "Ei meillä oo ollu mitään osamäärää!" Hällä on varmaan eri kirja. Mut läksyt tulee yleensä aiheesta, joka on opetettu koulus, joten matikankirjassa on vastaus kysymykseesi. Jakaja-jaettava-jakojäännös. Mikä osamäärä, kysyn mä. Viimeinen yhtälö on aikas mielenkiintoinen :-)
varmana on ollut 4. luokkaan mennessä osamäärän käsite!! Mutta ilman sen muistamistakin voi saada 10 kokeesta. T.ope
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=Luepa tehtävä uudelleen!
no ei ihme että mun matikan numerot oli aina 5 tai 6! mutta pääsin silti ylioppilaaksi! :D
Mutta "jakolaskua" ei ole edes olemassa.
t. matemaatikko.
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=
Entäs tämä:
Vähennä lukujen 20 ja 5 tulosta näiden samojen lukujen osamäärä.
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=
Ai ajattelit, että lukujen 30 ja 3 osamäärä on niiden summa (30+3) ja niihin lisätty näiden lukujen tulo on sama kuin että kerrotaan se summa näiden lukujen summalla :). Ja vielä kun lasketaan tuota merkitsemääsi auki, siitä laskettaisiin ensin se tulo, eli 3x33 :). Minusta aika liikuttavaa, en jaksa närkästyä :). Kai sitä on elämässään pärjännyt jos internettiäkin osaa käyttää.
Siitä oli just lehdissäkin juttua. Osa osaa ihan kympillä, toiset tipahtavat jo alkuvaiheessa. Ja kaikki tietävät, miten matikassa käy, jos ei jotain perusasiaa ole hiffannut.
1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=
Entäs tämä:
Vähennä lukujen 20 ja 5 tulosta näiden samojen lukujen osamäärä.1. tehtävä:
30+3*33=2. tehtävä:
20*5-25=Ai ajattelit, että lukujen 30 ja 3 osamäärä on niiden summa (30+3) ja niihin lisätty näiden lukujen tulo on sama kuin että kerrotaan se summa näiden lukujen summalla :). Ja vielä kun lasketaan tuota merkitsemääsi auki, siitä laskettaisiin ensin se tulo, eli 3x33 :). Minusta aika liikuttavaa, en jaksa närkästyä :). Kai sitä on elämässään pärjännyt jos internettiäkin osaa käyttää.
Joo noin mä järkeilin ja luulin että se on oikea tapa. No, onneksi mun mies on hyvä matikassa ihan oikeasti (todistettu!) ja se saa auttaa lapsia matikanläksyissä kunhan ne menee kouluun.
Olen mä jotenkuten pärjännyt elämässä, sain hyvän aviomiehen, terveet lapset, ihanan omistusasunnon jne. Ehkä siihen ei ole auttanut äö vaan enemmänkin luonne tai naama? En tiedä. Ja nettiä osaan käyttää ihan hyvin :)
t. se väärinlaskija
Siis kysytkö tosissasi?! Kai nyt aikuinen ihminen osaa lukea?
Ihan selkeet tehtävänannot:
1) 30/3 + 30 * 3 = 100
2) 20 * 5 - 20/5 = 96