Verotuspäätös, en tajua....
Miten voi olla mahdollista?
Sain keväällä ehdotuksen jonka mukaan sain maksettavaa 400 euroa ja josta puuttuivat matkavähennykset, laitoin korjausilmoituksen verovirastoon. Matkakuluja on 2300 euron edestä. Siitä tottakai pois omavastuu 600 joten jäljelle pitäisi kaiken järjen mukaan jäädä 1700.
Sain uuden verotuspäätöksen eilen ja saan takaisin 322 euroa, mun mielestä mun olisi pitänyt saada takaisin 1300. En siis kertakaikkiaan nyt ymmärrä miksi näin.
Kommentit (15)
Saat siitä 1700eurosta takaisin saman verran kuin olet maksanut veroja siitä summasta eli näin ollen noin 19%.
Eli riippuu vero-%:stasi, paljonko niistä väennyksistä hyödyt.
Sulla on tuloja 30 000 euroa vuodessa (unohdetaan nyt muut vähennykset). Sanotaan, että veroprosentti tuolle on 30 %. Veroja maksat siis 9000/vuosi ilman katkakuluja .
Jos matkakuluja on 3000, siitä vähennetän omavastuu 600. Ne vähennetään tuloista ja nyt verotettava tulosi onkin 27 400, josta maksat sen 30 %, eli 8220. Ero siihen, mitä maksaisit ilman matkakuluja on siis vajaa 800, ei suinkaan 2400.
käytännössä veroprosentti voi tuossa vähän pudota, kun tulot pienenevät yms.
Naiset ja verotus: volga gardan.
Terveisin
Mirjami Laitinen
Verohallinnon pääjohtaja
Miksi minä sain sitten toissavuonna yhtä paljon kuin laitoin matkakulujakin?
tosiaankin se menee niin, että se vähennetään tuloista, ennenkuin otetaan verot.
palkkatulo - ansiotulosta tehtävät vähennykset = verotettava tulo.
Matkakuluvähennys on nimenoman ansiotulosta tehtävä vähennys.
Esim. kotitalousvähennys ja koroista saatava alijäämähyvitys vähennetään suoraan maksettavasta verosta.
että jos olet tienannut vaikka 30´000€/vuodessa, niin vähennykset vähennetään maksamistasi veroista, eli jos olet maksnut veroa esim. 10´000€ vuoden aikana ja saat vähennyksiä niin saat ne VEROISTA, eli sinulle palautetaan esim. 1000€ siitä 10´000eurosta jota olet maksanut, eli maksat veroa vain 9000€.
Joskus taas vähennykset laskevat sitä tienaamaasi rahaa, eli jos olet tienannut 30´000€ vuoden aikana ja maksanut veroa 10´000€ niin vähennykset laskevat ansiotulojasi, eli oletkin muka tienannut vain 25`000euroa ja siksi vero% laskee ja saat palautuksina sen erotuksen mitä olet maksanut "liikaa", eli vero% laskettu 30´000euron mukaan vaikka vähennysten jälkeen se onkin 25´000euroa.
Huah, vaikea selittää! :D
on sellainen asia, että moni ei aina ymmärrä että jos palkkaa vaikka siivoojan/remppamiehen ja kuvittelee saavansa kotitalousvähennyksen niin sitä ei saa jos ei ole tuloja=veroja maksanut sen vertaa. Tämä siis lähinnä tilanteessa joss kotiäiti tmv. jolla ei henk.koht. tuloja.
Ja terveisiä perkeleen verottajalle, saatanan kiskontaa koko paska. Onneksi en kerennyt asua kuin kaksi vuotta Helsingin ulkopuolella pienessä kylässä ja työmatkoihin saa tunkea "kasapäin rahaa".
Oikeesti, jos kuussa saa työmatkasta maksaa minimissään 230 euroa työmatkojen takia, se on vuodessa 2760 euroa!!! Ja minä TYHMÄ luulin saavani jotakin enemmän kuin tuo takaisin. Lisäski istut joka arkipäivä hikisessä bussissa reilu kaksi tuntia.
Tässä on yksi oikein hyvä syy palata takaisin Helsinkiin.
Mutta paska tilanne sinulle silti! Onneksi et joudu maksamaan lisää.
Ja terveisiä perkeleen verottajalle, saatanan kiskontaa koko paska. Onneksi en kerennyt asua kuin kaksi vuotta Helsingin ulkopuolella pienessä kylässä ja työmatkoihin saa tunkea "kasapäin rahaa".
Oikeesti, jos kuussa saa työmatkasta maksaa minimissään 230 euroa työmatkojen takia, se on vuodessa 2760 euroa!!! Ja minä TYHMÄ luulin saavani jotakin enemmän kuin tuo takaisin. Lisäski istut joka arkipäivä hikisessä bussissa reilu kaksi tuntia.
ja nyt sua vituttaa kun ihan ite aikunen ihminen joudut ne maksaan?
ja nyt sua vituttaa kun ihan ite aikunen ihminen joudut ne maksaan?
Tämähän olis unelma! Meidänkin perhe voisi ostaa sen haaveissa olleen omakotitalon vähän kauempaa halvalla ja toisen auton valtion kustantamana bensoineen päivineen jotta pääsisin Hki:n keskustaan töihin.
Kyllä on kusinen valtio kun ei maksa mulle matkoja ja autoa!!!
Vaikka ei nyt just mua kosketakaan.
kiitos selittäjille
t. ei ap
Naiset ja verotus: volga gardan.