Ansaitseeko narsisti ymmärrystä?
Aina puhutaan siitä, miten pahoja ihmisiä narsistit ovat, mutta onko kukaan koskaan miettinyt että useamman narsistin lapsuus ja nuoruus on ollut yhtä helvettiä.
Sitä nuoruuden särkynyttä minäkuvaa korjataan liioitellulla oman egon pönkittämisellä, mutta itsetunto ei korjaannu koskaan!
Ihminen jolla on terve itsetunto ei käyttäydy narsistin tavoin, hänellä ei ole tarvetta käyttäytyä niin.
Narsisti ei siedä vitsailua ja arvostelua, koska se muistuttaa häntä menneisyydestä, jossa HÄN oli pohjasakkaa ja mitätöntä paskaa. Siksi päälle kytkeytyy joskus sairaalloinenkin puolustusmodi.
Olen tuntenut yhden narsistisen ihmisen lapsesta asti. Ei hän tietenkään lapsena mikään narsisti ollut, mutta lapsuus luultavasti vaikutti hänen myöhempään diagnoosiinsa.
Oppi valehtelemaan IHAN kaikesta, mutta vain sen takia, koska hänen äitinsä hakkasi häntä jos teki jotain väärin. ( esim. sanoi saaneensa karkkipussin sukulaiselta, koska äiti ei pitänyt siitä että kävi kaupassa ostamassa mitään.)
Tosiaankin, äiti oli yksinhuoltaja ja isästään ei koskaan ole kuullut mitään. ( Nykyäänkään tästä isästä ei puhuta, tai jos puhutaan tämä narsisti muuttuu hyökkääväksi ja hyvin, hyvin inhottavaksi.)
Äiti oli alkoholisti ja sossut/poliisit vieraili talossa ahkeraan tahtiin.
Kerran tämä narsisti uhattiin ottaa huostaan, mutta en tiedä miksi se sitten jäi, olisi tosiaankin ollut tälle ihmiselle parempi jos hänet olisi otettu pois äitinsä luota.
Tarhasta yläasteelle tätä ihmistä kiusattiin, kiusattiin ja kiusattiin. Kunnes sitten yläasteella rupesi kiusaamaan muita.
Tähtäsi heikkoihin yksilöihin, sellaisiin jotka muistuttivat häntä hänestä itsestään.
Ja kiusaaminen oli armotonta, samanlaista kuin se hänen kohtaamansa kiusaaminen.
En tiedä mitä tälle ihmiselle nykyään kuuluu, mutta lähipiiristä olen kuullut, että narsistinen edelleenkin. Hyväksikäyttäjä, hylkääjä, valehtelija, itsensä rakastaja. Hänellä on kuulemma takanaan jo kolme avioliittoa ja neljä lasta, kaikki nuo ovat hänelle ihan yhdentekeviä ja lapsensakin inhottavat häntä.
Saattaa olla kateellinen vaikkapa lapsen syntymäpäivälahjoista.
Yhteen lapsistaan ei ole koskaan pitänytkään yhteyttä, eikä ole koskaan nähnyt tätä.
Tässäpä pähinkä pureskeltavaksi. Itse lähinnä mietin, olisiko tuostakin tullut ihan erilainen ihminen, jos olisi silloin lapsuudessaan otettu huostaan.
Kommentit (31)
luuletko, että narsistit edes kokonaisuudessaan ovat ITSE päättäneet ruveta sellaisiksi? -17-
Ne on kuin sokeita joille yritetään selittää mitä on näkeminen. Niitten mielestä ei löydy sellaisia rakenteita, jotka ns. normaaleilla syntyy varhaisessa vuorovaikutuksessa.
voi olla muita narsisteja, joilla se tauti ilmenee eri lailla? Mielen sairaudet kun on siitä vinkeitä, että niiden oireet voi olla jopa toisilleen vastakkaiset. Ja joka tapauksessa: luuletko, että narsistit edes kokonaisuudessaan ovat ITSE päättäneet ruveta sellaisiksi? -17-
Henk kohtaisesti epäilen että olet alkanut suhteeseen narsistin kanssa ja olet kovasti sitä mieltä, että ymmärtämällä saat hänet parannettua. ;o) Kuka on sulle väittänyt, että he on päättäneet ruveta sellaisiksi? Tässä ketjussa ei kukaan. Minäkin mainitsin, että voi kyllä ymmärtää, mutta valitettavasti se ymmärrys menee usein hukkaan. Ja toisen kirjoittajan neuvoma välimatka ymmärryksen annossa on oikein hyvä neuvo. Ihme vauhkoomista.
Mikä sua oikein vaivaa? Et kai vaan ole narsisti?
voi olla muita narsisteja, joilla se tauti ilmenee eri lailla? Mielen sairaudet kun on siitä vinkeitä, että niiden oireet voi olla jopa toisilleen vastakkaiset. Ja joka tapauksessa: luuletko, että narsistit edes kokonaisuudessaan ovat ITSE päättäneet ruveta sellaisiksi? -17-
Henk kohtaisesti epäilen että olet alkanut suhteeseen narsistin kanssa ja olet kovasti sitä mieltä, että ymmärtämällä saat hänet parannettua. ;o) Kuka on sulle väittänyt, että he on päättäneet ruveta sellaisiksi? Tässä ketjussa ei kukaan. Minäkin mainitsin, että voi kyllä ymmärtää, mutta valitettavasti se ymmärrys menee usein hukkaan. Ja toisen kirjoittajan neuvoma välimatka ymmärryksen annossa on oikein hyvä neuvo. Ihme vauhkoomista.
Sinähän nyt siinä vauhkoilet, en minä.
Ensinnäkin: mistä hitsistä luulet, että minä tiedän, mitä Vierailijana olet tähän ketjuun kirjoittanut? En siis kommentoi välttämättä sinua ollenkaan.
Mutta nyt kyllä itse asiassa tulit juurikin todistaneeksi todeksi sen, mitä sanoin eli että ketjussa harjoitetaan kyökkipsykologiaa.
Mustavalkoisen ajattelun sijasta VOI nähdä harmaan eri sävyt ilman, että olisi itsellä lehmä ojassa millään tavalla!
Ymmärtäminen tarkoittaa minulle sitä, että tajuaa, että kyse on taudista, jolle on inhimilliset syynsä ja jota voi hoitaa. Juu: monilla narsisteilla se hoito ei edes ala, koska heiltä puuttuu sairauden tunto. Mutta se sairauden tunnon puuttuminen on kyllä yleistä monissa muissakin mielisairauksissa ja osa narsisteista ON hoidossa.
Ymmärtäminen ei siis ole sama asia kuin hyväksyminen tai edes sääliminen. NE varmaan menevätkin osalta narsisteista hukkaan.
-17-
kiitos tästä viestistä, sain siitä apua.
t. narskun takia silmät tomaatteina täällä itkevä
Narsisti ansaitsee ymmärrystä sillä lailla,
että ymmärretään mistä tuo kaikki on lähtenyt, eikä pidetä häntä minään synnynnäisenä hirviönä. Hän on vain ihminen, joka on vetänyt tässä elämässä lyhimmän mahdollisen tikun.Samalla ymmmärretään pysyä hänestä käsivarren mitan päässä ja ennen kaikkea ymmärretään olla ottamatta henkilökohtaisesti. Se on tietysti tosi, tosi vaikeaa, mutta asian tiedostaminen edes voi auttaa. Henkilökohtaisesti ottamattomuus on tietysti narsistin suoran mielenkiinnon kohteeksi joutuneelle melko kohtuuton vaatimus, mutta me muut jotka pystytään pitämään vähän pitempää välimatkaa voidaan edes yrittää.
Nasisti on kuin kissa joka leikkii hiirellä. Ei kukaan loukkaannu henkilökohtaisesti kissan teoista tai pidä sitä synnynnäisesti pahana. Se on vain kissan luonto, ja se luonto tuntuu ihmisestä pahalta, mutta kukaan ei yritä muuttaa kissaaa. Samalla lailla narsistia ei kukaan maallikko pysty muuttamaan rakastamalla tai ymmärtämällä. Voi vain säädellä omaa käytöstään ja koettaa pysyä etäällä.
tuossahan tuo narsisti vaan muuttui oman lapsuutensa "hirviöksi" eli piittaamattomaksi ja välinpitämättömäksi vanhemmaksi.
Ja yksikään lapsi ei ansaitse alkoholisoituneen vanhemman hakkaamista, ei edes tuleva narsisti.
Voisko narsisti olla esim. itse esim. mt- hoitaja? osaisiko hän (vai olisiko se jo sosiopatiaa/ psykopatiaa?) olla sellainen - esittää sellaista? Voiko hoitohenkilökuntaan kuuluva henkilö olla narsisti? SIIS - hakisiko hän hallitsevaa asemaa, jolloin asiakkaat/ hoidossa laitoksessa olevat olisivat hänen armoillaan? Luulen tuntevani erään naisen, joka ehkä pilasi aivonsa huumeilla, mutta muutettuaan kurssia elämässään, hänestä tuli mt- hoitaja.. Huumeet voivat näkemykseni mukaan turmella tiettyjä empatiaan kuuluvia aivojen osia.. en tiedä, millainen hän oli lapsena, mutta minulle, hän huusi kurkku suorana, jos mieheni ei ollut kapakassa mukana, että petän kumppaniani, vaikka olin siis vain miespuolisen ystävän kanssa jutuissa, ja mieheni kyllä tiesi, missä olen, ja mitä, ja kenen kanssa jutustelen. Itse hän jätti oman miehensä pois kun lähti bailaamaan, ja nautti miesten huomiosta. Hänellä oli erilaiset säännöt itselleen kuin esim. minulle. Hän tanssi ja antoi miesten kuolata itseään. Syy oli: MINÄ tiedän, mitä teen, SINÄ et. Autoin häntä monissa asioissa ja hän alkoi syyttää minua, että ostamalla hänelle ruokaa, yritän voittaa hänen ystävyytensä tms. outoja juttuja.. Ja hän määräsi ystävyytemme jäähylle.. Miettikää! Jäähylle, eli et saa ottaa muhun yhteyttä puoleentoista viikkoon jne. Syytti minnuu ongelmistaan.. Jäähyn tultua, ilmoitin, etten jaksa enää.. hän jäi mulla myös monta tonnia markoissa auki. Lupasi maksaa, mutta juu, ei koskaan tai tähä mennessä ole maksanut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2010 klo 08:44"]
Olen ihan kyllästynyt jatkuvaan itsediagnosoitujen narsistien parjaamiseen kaikkialla. Se on persoonallisuushäiriö siinä missä muutkin ja mielenterveysongelmat eivät ole syy syrjiä ihmisiä. Sellaisen ihmisen elämä on vaikeata heille itselleen, vaikeata myös läheisille. Niin on vaikeata vaikka skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriökin. Riippuvaiset ihmiset ovat myös raskaita ja siirtävät tätä riippuvuuden mallia omiin lapsiinsa. En osallistu muihin narsismikeskusteluihin lainkaan, ne ovat niin yksisilmäisiä.
Narsistiseti käyttäytyvät ihmiset ovat "itsediagnosoituja" sen takia, ettei heillä ole sairaudentuntoa, ei he hakeudu hoitoon, koska "eihän heillä ole mitään ongelmaa". Ongelma on muiden.
Narsistia ei kukaan pysty syrjimään, narsisti päättää ihan itse mitä hän tekee elämässään, mutta narsistia ei ole pakko pitää lähipiirissään. Usein se kyllä vaatii radikaaleja toimenpiteitä, esim muuton muualle. Lähestymiskieltokin saattaa narsistia vaan naurattaa.
Ja valitettavasti kyllä narsistin elämä on hänelle itselleen vaikeaa vain hetkittäin, jos narsisti ottaa päihinsä, hän nuolee puoli päivää haavojaan ja lähtee sen jälkeen etsimään uutta suuntaa ja uutta uhria, koska eihän se vanha paska ollut edes hänen arvoinen.
Läheisille se on todella tuskallisen vaikeaa.
Skitsofreenikko ja bipo saavat olla hyvin sairaita, ennen kuin läheisvaikutukset yltää narsistin tasolle. Narsistin elämä on pelkkää peliä, jossa hän on kuningas ja kaikki muut pelinappuloita. Peliään hän hallitsee juonittelemalla, manipuloimalla ja käyttämällä henkistä väkivaltaa. Fyysisen vuoro on silloin, kun narsisti on epävarma onnistumisestaan, eikä millään ole enää väliä.
Tämä on totta. Kiitos.
Kukaan, joka ei ole ollut tekemisissä aidon narsistin kanssa, ei saisi puhua aiheesta. Aito narsismi on jotain todella pahaa ja kuvottavaa. Narsistin läheisten kärsimys on niin suuri, että se ajaa jopa itsemurhaan.
Narsistia ei paranna edes psykoterapia, koska hänessä ei ole koskaan mitään vikaa. Asiantuntijoiden mukaan ainoastaan narsistin sairastuessa vakavaan masennukseen, häneen saattaa tehota terapia, mutta sekin hyvin harvassa tapauksessa.
Lopettakaa tuo narsisti-sanan viljeleminen. Vähättelette siten heitä, jotka ovat läes menettäneet elämänsä narsistin takia.
Tosiaan nykyään menee termit sekaisin ja vähänkin itsekästä haukutaan narsistiksi.
Itselleni on muodostunut yhden ex-kumppanin kautta käsitys, että monet narsistit ovat jonkinasteisia luusereita, jotka tosiaan ovat joutuneet lapsuudessa ja nuoruudessa koville. Jotenkin on pääkoppa vääristynyt eivätkä he ymmärrä kuka tai mikä toinen henkilö todellisuudessa on. Kuvaukseni ilmeisesti kuvaa jokseenkin psykopaattia, mutta siitähän todellisessa narsismissa on kysymys.
On myös henkilöitä, jotka syystä tai toisesta ajautuvat kuvioihin, joiden kautta heidän toimintansa voi näyttää narsistidelta /psykolta, vaikka he eivät psykopatologisesti tätä ole.
Oma äitini on narsisti ja tiedän siellä lapsuuden olleen raaka ja julma. En viitsi kamalia yksityiskohtia kertoa ettei kukaan vain tunnista, mutta siellä on todella hurjia asioita enkä ihmettele yhtään että lapsen mieli rakentaa suojamekanismeja.
Näin aikuisena ymmärrän asiat hyvin ja näen narsismin vain yhtenä luonteenpiirteenä. Tässä ihmisessä on todella paljon myös hyvää. Suurimpana tunteena on kuitenkin suru. Suren todella paljon sitä ettei hän oman narsisminsa takia kykene kokemaan rakkautta, kaikki jää pinnallisiksi ja hetkellisiksi.
Kun tässä siis EI OLLUT KYSE HYVÄKSYMISESTÄ OLLENKAAN.
-17-