Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyöruusu/vesirokko ja raskaus!!

Vierailija
14.09.2010 |

Olen raskaana vko 24 ja ollut tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka sairasti vyöruusua. Olin samoissa tiloissa hänen kotonaan n. 2 h, mutta en sen kummemmin lähikontaktissa. Istuin samassa pöydässä ja myöhemmin samassa olohuoneessa.

Mulla itselläni ollut vesirokko muistaakseni lapsena. Pitääkö mun huolestua vai voinko olla huoletta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei ole oikea paikka panikoida! Neuvoja tulee yhtä monta kun on kirjoittajia.

Koska neuvolat on jo kiinni, soita terveyskeskuspäivystykseen, jos pelottaa ja kysy sieltä, kai ne neuvoo jos on syytä huolestua.

Vierailija
2/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vyöruusu tartu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitävät sut kunnossa. Vyöruusu voi periaatteessa tarttua vesikokkona, vasta-aineettomaan henkilöön.

Vierailija
4/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sulje toisiaan pois.

Vierailija
5/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesirokon lapsena, niin sulla on vasta-ainesuoja. On todella harvinaista, että vesirokon sairastaneella ei olisi vasta-aineita, lähinnä jotkut immuunipuutteiset tulee kyseeseen. Jos et ole varma oletko sairastanut vai et, soita heti huomenna neuvolaan ja kysy mitä tehdä.

Vierailija
6/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reaktivaatio, eikä uusi tartunta. Kannat vesirokkovirusta vesirokon jälkeen loppuelämäsi ja joskus se saattaa aktivoitua, silloin se aiheuttaa vyöruusun. Vyöruusun sairastaminen raskauden aikana ei ole vaarallista sikiölle. MUTTA vyöruusua sairastava voi tartuttaa vesirokkovirusta eteenpäin niille, joilla ei ole vasta-ainesuojaa.

Vierailija
7/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastetun ja hermosolun ganglioon pesimään jääneen vesirokon uudelleen ilmentymä noin niinkuin yksinkertaistettuna sanottuna.

Vyöruusua ei saa ilman sairastettua vesirokkoa ja vyöruusupotilaalta voi vesirokkoa sairastamaton saada vesirokkotartunnan. Sama virus aiheuttajana siis.

Jos on lapsena sairastanut vesirokon, ei yleensä voi saada uutta tartuntaa, kun vasta-aineet suojaavat.

Vierailija
8/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairastanut vesirokon lapsena 100% varmasti. Hoidin kotioloissa vanhusta, jolla oli vyöruusu, noin 1,5 tuntia ja sain itse vyöruusun! Menin lääkäriin ja lääkärikin ihmetteli, että miten niinkin nuori kuin minä (noin 25 v) sai taudin, että miten vastustuskykyni oli niin heikko! Sain lääkityksen, jotta vyöruususta ei tulisi jälkitauteja ja viikon sairasloman, jotta en tartuttaisi muita.

Sinuna menisin heti lääkäriin ja kertoisin raskaudesta. Ehkä on olemassa jokin suojaava lääkitys?

Vierailija
9/13 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sattumalta tätä ketjua ja aihe on hyvin ajankohtainen itselläni kun minulla todettiin vyöruusu muutama tunti sitten. En ole raskaana tms, mutta halusin vain oikaista joitakin käsityksiä. Vyöruusu voi tulla ihmiselle, joka on sairastanut vesirokon, mutta silloin siis virus tulee omasta kehosta. Jos joku ei ole sairastanut vesirokkoa, hän voi saada vyöruusua sairastavasta vesirokkotartunnan. Mutta jos on sairastanut vesirokon, ei voi saada toisesta ihmisestä vyöruusutartuntaa.

Ap:lla on toivottavasti kaikki hyvin ja asia ei ehkä enää ajankohtainenkaan...

Vierailija
10/13 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju jo, mutta itselle jokseenkin ajankohtainen. La tänään ja eilen puhkesi vyöruusu. Ja itsellä harmikseni tulee aina kasvoihin... mutta siis ihan omalla kokemuksella voin sanoa että vyöruusu VOI tarttua ihmisestä toiseen! Ja tosiaan voi tartuttaa vesirokon henkilöön joka ei ole sitä sairastanut. Ja ilmeisesti aiheuttaa jotain erityis toimenpiteitä synnytyksessä kun käskivät heti olla synnärille yhteydessä jos oireet lääkekuurin aloituksesta huolimatta voimistuvat tai omassa tapauksessa leviää silmään.

Vierailija
11/13 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen, että raskaus aikana ei ole sikiölle vaarallinen

Vierailija
12/13 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys edelliseen, että raskaus aikana ei ole sikiölle vaarallinen

Kyllä on vaarallinen sikiölle.

Vierailija
13/13 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitushan on vanha. Mutta kyllä vyöruusupotilas voi tartuttaa vesirokkoviruksen raskaana olevalle ja se voi olla sikiölle vaarallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi