Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaasta viikko erossa,miten selviän??

Vierailija
14.09.2010 |

Miten selviän ja olenko mielestänne huono äiti,kun jätän juuri 1-vuotta täyttävän lapsemme kotiin isän ja hoitajan hoivaan viikoksi,kun lähden reissuun.

Tiedän ,että tulee kauhea ikävä,mutta mitenhän selviäisin ettei ikävästä tule sietämätön. kauhistuttaa jo valmiiksi jättää tuo rakkaani tänne,mutta mitään järkeä ei ole mukaankaan ottaa lomalle.imetyksenki juuri lopetin.

Toivottavasti selviän järjissäni ;)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia pienen jättämisestä viikoksi ja erossa olosta??????? ap

Vierailija
2/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni reissu ja hyvin pärjäsi lapsi isovanhemmillaan.

Kaikki ennallaan ja lapset normaaleja.

Ikäväkään ei päässyt minulla kasvamaan valtavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 minkä ikäinen lapsesi oli?

minulla täyttää juuri vuoden.Tuntuu,että paljon helpompi olisi jättää vaikka 1v 3kk ikäinen,mutta vuoden ikäinen on juuri siinä rajoillä jätänkö.

Pitää yrittää kestää ikävää...ei kait se muu auta

ap

Vierailija
4/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit miettiä vain itseäsi, miten sinä selviät. Sinulle viikko on viikko, mutta lapselle paljon pitempi aika (suhteessa elettyyn elämään). Yksivuotias ei ymmärrä, miksi olet lähtenyt eikä sitä, ettei se ole hänen vikansa.

Jos olet lapsen ykkösvanhempi kuten äidit usein ovat, hän on kiintynyt nimenomaan sinuun. Isä muodostuu asteittain tärkeämmäksi, mutta tuskin vielä tuossa iässä.

Kannatan ehdottomasti äidin säännöllistä tuulettamista, mutta eikö parin päivän reissu riittäisi?

Vierailija
5/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eiköhän sairaalareissu tai muu pakollinen meno ole eri asia..." Ja yksi vuotias siis ymmärtää, että äiti on sairaalassa eikä huvittelemassa?! Noin pienelle lapselle äiti on pois on äiti on pois, ei sillä väliä onko äidillä kivaa vai ei. Siis lapselle. Enkä nyt aja takaa sitä, että vanhempien pitäis syyllisyyttä tuntea sairasteluistaan.

vaan että sairaalareissulle ei tosiaan voi mitään ja siksi siitä ei kannata kantaa huolta; lomalle taas "voi" paljonkin, enkä oikein tajua miksei koko perhe sitten voi lähteä lomalle yhdessä (ja suunnitella sellaisen loman, johon lapsikin "sopii")?

Vierailija
6/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on ollut minun ja mieheni kanssa yhdellä reissulla ,kun hän oli puolivuotias ja nyt lähden ystävieni kanssa reissuun ja harkitsin pitkää otanko mukaan lapsen... Mutta mieheni sanoo kokoajan ,että ei oo sen ikäistä järkeä ottaa sinne mukaan...jos ollaan rannalla konttailee veteen,syö hiekkaa ym ja olishan se luksusta 4 lapsen äidille olla viikko ihan itekseen.

Tottakai mietin miten vauvalla menee täällä,mutta toisaalta omassa kodissa turvallista olla ja isä suurimman osan ajasta hoitajana.

mietin kauan jääköhän traumoja...

nyt olen päättänyt ,että järkevämpi jättää lapsi kotiin.'

yksi psykologi sanoi,että jos lapsella on muuten turvallinen elämä niin luulee,että viikon erossa oleminen äidistä hyvässä hoidossa ei pitäisi traumoja jättää,mut koskaan ei tietenkään voi varma olla...

viikonlopun olen noin kuukausi sitte ollut erossa lapsesta tai yhden yön ja tosi hyvin oli mennyt.

Mietin tosiaanki miten selviä olla erossa viikon rakkaasta kullastani.

t,AP

Vierailija
7/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on isänsä hoivissa ja pärjää oikein hyvin.

Jos olisin itse päässyt viikoksi lomalle niin olisinpa ollut onnellinen.

Vierailija
8/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle ja lapselle tekee oikein hyvää olla kahdestaan - eikä viikko nyt niin pitkä aika ole; hyvin se menee.

Vierailija
9/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on kuitenkin tähän kirjoittaa ihan ihmeellinen juttu, mitä meidän 2v5kk lapsi on nyt alkanut muistella vuoden takaa...

Eli minä olin viime syksynä kaksi päivää poissa kotoa, lähdin viettämään viikonloppua ystävien kanssa. Olin poissa siis yhden yön. Lähdin reissuun la aamuna junalla, mies ja lapsi olivat saattamassa. Palasin kotiin su iltana, mies ja lapsi olivat vastassa.

Lapsi oli ikävöinyt illalla ja yöllä perääni melkoisesti, mutta päivät olivat menneet hyvin.

Kun astuin junasta ulos, menin halaamaan miestä ja lasta. Lapsi oli kuin ei olisi tuntenutkaan. Ei hymyillyt tms, oli tosi loukkaantunut. Suli kuitenkin melko pian, sitten olikin oikea sylimyyrä monta päivää. Yhtä aurinkoa, halaili koko ajan ja kiehnäsi onnellisena kainalossa. Kaikki hyvin siis, koko episodi unohtui nopsaan.

Nyt sitten viime viikolla lapsi leikki junaradallaan, ja aloitti yht'äkkiä leikin: "äiti menee poiissss.... Hei hei äiti... Yhyy minua itkettää.. Minne äiti menee...?"

Me katsottiin toisiamme monttu auki mun miehen kanssa, että ei voi olla todellista. Miten ihmeessä hän voi muistaa tuollaisen jutun?! Siitä on VUOSI. Sen jälkeen ei olla juna-asemalla käytykään! Enkä ole ollut lapsesta yötä erossa.

Ihan spookya :D Me sitten käännettiin leikki niin, että mentiin siihen mukaan ja sanottiin "voi miten ihanaa, äiti tuli takaisin!" ja "eihän se äiti viipynytkään kauaa, sieltä se jo tulee junalla takaisin! Ei mitään hätää..."

Mutta tämä opetti minulle, että kyllä niille pienille ihan oikeasti voi joku muistijälki jäädä. En olisi uskonut, mutta pakko on tämän jälkeen. Ja siis ihan turvassa täällä kotona poika oli isänsä kanssa, eikä aikaisemmin kuin nyt vuoden päästä ole kyllä millään lailla tuosta "oireillut", että sinällään en ole tippaakaan huolissani :D Mutta kyllä ne pienet muistaa.

Itse kyllä sain viikonloppureissusta PALJON voimaa jaksaa taas arkea, eli lähtisin uudestaan jos sama tilanne toistuisi :)

Vierailija
10/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen lopputulokseen siis tulin pitkän ajan mietittyä,että jätän lapsen kotiin... ja olen tässä yrittänyt käydä asiaa läpi. Mutta luulen ,että ikävä tulee olemaan kova...

onko muilla kokemuksia noin pienen lapsen erossa olemisesta??

ap

Vierailija
11/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit vaan että miten sinä selviät! Mieleesi ole siis kertaakaan tullut miten 1 vuotias lapsesi siitä selviää! Mutta onhan sinun viikon lomasi huomattavasti tärkeämpää kuin 1 vuotias lapsesi!

Vierailija
12/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- olen varmaan tosi paska mutsi mutta en vaan tajua tuota ettei voi mitenkään jättää lasta muiden hoitoon. Siis mitä, minä ainakin voin, etenkin isälle ihan hyvillä mielin.

Vierailija
13/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotias -> yhden yön erossa olo on jees. Sen enempää ei.

Miten ihmeessä sä pystyt ap LOMAILEMAAN jos pieni lapsesi ei ole kanssasi? Sen mä jotenkin vielä ymmärtäisin, että jos olisi työmatka ja olisi ihan pakko, mutta että huviksesi meinaat lähteä?

No ehkä sun lapsen onkin parempi ilman sua.

Vierailija
14/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa ja mies ja lapsi kävi aika usein minua katsomassa, mutta ei välttämättä joka päivä.

Tuntui todella kurjalta kun viimein pääsin kotiin niin lapsi katsoi minua kuin halpaa makkaraa. Oli aivan ihmeissään mitä äitä jatkaa matkaa samaan autoon eikä jää siihen sairaalan ovelle. Kotona oli sen ensimmäisen illan ihmeissään ja nojautui enemmän isäänsä, mutta sen jälkeen homma normalisoitui.

Ja aivan varmasti ei ole jäänyt traumoja tai jos on jäänyt ja ilmenee joskus myöhemmin niin minä en valitettavasti sille voi minkään.

Vierailija
15/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse otat lomasta kaiken irti ja ostat paljon tuliaisia lapselle. Minulla ikävä pysyy aisoissa kun etsin kaikkea kivaa pientä lapselle sitten annettavaksi. :)

Vierailija
16/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 2 ja 4 vuotiaat lapset.. Lapset oli isän kanssa viikon ja minä en ole koskaan aiemmin ollut lapsien luota pois yhtä yötä kauempaa..

Hyvin meni kuitenkin, soitettiin joka ilta hyvät yöt ja parina päivänä mesetettii kameran kanssa :) Lapset oli ihan innoissaan tuliaisista kun tulin levänneenä pois eikä niille mitää traumoja jäänyt..

Ei se 1 vuotias ole sen kummempi jättää kuin 2 vuotiaskaan, kun vain on hyvä hoitaja ja soitat lapselle, että kuulee äänen, niin ettet ole pallolta tippunut ;)

Vierailija
17/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään puhuisikaan. Luulen, että äidin äänen kuuleminenkin riittää =)

Vierailija
18/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa ja mies ja lapsi kävi aika usein minua katsomassa, mutta ei välttämättä joka päivä. Tuntui todella kurjalta kun viimein pääsin kotiin niin lapsi katsoi minua kuin halpaa makkaraa. Oli aivan ihmeissään mitä äitä jatkaa matkaa samaan autoon eikä jää siihen sairaalan ovelle. Kotona oli sen ensimmäisen illan ihmeissään ja nojautui enemmän isäänsä, mutta sen jälkeen homma normalisoitui. Ja aivan varmasti ei ole jäänyt traumoja tai jos on jäänyt ja ilmenee joskus myöhemmin niin minä en valitettavasti sille voi minkään.

ole vähän eri asia kuin lomailu tai muu huvittelu? Itse en jättäisi vuoden vanhaa kuin ehkä max. 3 päiväksi, sitten voisi tulla kummallekin iso ikävä (olen kerran ollut työmatkalla yhden lapsista ollessa 1 v, yhden yön, ja miehen mukaan - joka oli siis kotona - lapsi oli todella itkuinen ja joutui kanniskelemaan häntä yölläkin, vaikkei tavallisesti enää tuossa iässä heräillytkään öisin).

Vierailija
19/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poissa kun vauva oli 8 kk. Kyseessä oli työhön liittyvä matka, josta en halunnut kieltäytyä. Ei minulla ainakaan ollut mitään vaikeuksia lähteä - isä jäi siksi aikaa kotiin vauvan kanssa ja kaikki meni hyvin.

Kumma kun ei koskaan kyseenalaisteta sitä, onko huono ISÄ kun lähtee matkalle vauvan ollessa 1-vuotias??

Vierailija
20/25 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein hyvillä mielin. Lapsihan jää isän luokse. En ymmärrä noita muutamien moraalisaarnoja täällä, ihan käsittämätöntä. Isä ja äiti ovat molemmat lapsen vanhempia. Mitään älämölöä nämä kritisoivat akat eivät nostaisi, jos isä lähtisi viikoksi lomalle. Tekee vain hyvää lapsen isäsuhteelle viettää laatuaikaa kahdestaan isän kanssa. Se on hieno tilaisuus m yös isälle lujittaa suhdetta lapseen. Äidin, sekä isän, on hyvä joskus olla pois lasten luota, koska lapsi tottuu ja oppii, että vaikka äiti/isä olisi hetken poissa, he tulevat kyllä takaisin. Tämä on lapsen kehityksen kannalta vain positiivinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä