Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitien taloudellinen riippuvuus miehestä!

Vierailija
14.09.2010 |

Alemmassa kotiäitiketjussa moni sanoo, että "mies omaa hyvin palkatun työn, joten kotiin jääminen oli mahdollista".

Entäs sitten, jos tulee ero? Elatusavuillako meinaatte elää? On helppoa sanoa, että "menen sitten joskus taas töihin" mutta tosiasiassa se on pirun hankalaa, kun ikää on tullut lisää ja työelämästä on ollut kauan pois.

Joten kannattaa pitää siitä hyvin ansaitsevasta ukosta kynsin ja hampain kiinni..

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi vähän.

Mielestäni äiti, joka vähät välittää tulevaisuudestaan, on tyhmä.

Mitään 100% taloudellisesti turvattua tilannetta on todella harvalla suomalaisella. Toki moni on saamassa perintöjä jossain vaiheessa.

Riippuu tietysti paikasta.

Ja siitä pitää vähentää menot ja verot.

Tokihan se auttaa. Toivottavasti useammat hoksaavat tehdä näin. Me lähdimme liikkeelle tuulenpyyhkimällä takapuolella ja jouduimme ottamaan lainaa omaan asuntoon. On meillekin vuosien mittaan kertynyt omaisuutta yllin kyllin, mutta kuolemien ja erojen tapauksessa kirpaisee kyllä ylimääräistä se, jos joutuu myymään rakkaan talon ja huvilan.

Puhumattakaan siitä tilanteesta mikä palstalaisilla normaaleimmin vallitsee eli eletään kädestä suuhun ja jo jääkaapin hajoaminen pistää talouden sekaisin.

ostimme 2 osaketta mun nimiin, lainalla.

Mä olin 22v ja mies 26v.

Nyt mulla on 2 velatonta hyvin tuottavaa sijoutusasuntoa joiden vuokrilla kartutetaan mun sijoitussalkkua.

Näistä tehty avioehto, ei muusta omaisuudesta vaikka mies käytännössä aina maksanut kaiken. Muutaman vuoden olen ollut välissä työelämässä.

Tämä oli miehen ehdotus tai oikeammin vaatimus.

Koska päätimme yhdessä, että mies tekee uraa ja mä hoidan lapsia.

Tämä on mahdollistanut myös vuosien asumisen ulkomailla.

Molemmat olemme hyvin tyytyäisiä päätökseemme.

Vierailija
2/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tallaa tyylillään. Monilla on kuitenkin takana uraa ja vuosia työelämässä.

Itse olin kotona kahdeksan vuotta lasten kanssa. Töihin paluun kanssa ei ollut ongelmia. Saman äijän kanssa takana 20 yhteistä vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mies maksaa mulle eläkettä ja myös kartuttaa mun osakesalkkua tietyllä summalla kuussa.

Eli en jäisi todellakaan tyhjänpäälle jos ero tulisi.

17v yhdessä, eikä merkkejäkään, eto olis ero tulossa. No eihän sitä kskaan teidä, mutta luotan silti meihin.

Vierailija
4/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No SILLOIN voi mennä töihin?

ElämänTILANTEET vaihtelee joskus paljonkin yhdessä ja samassa suhteessa. Voi se ukko saada kenkää, lomautuksen, sairastua pidemmäksi aikaa yms.

T. äiti, jolla mahdollisuus jäädä kotiin.

Vierailija
5/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pois hyväpalkkaisesta työstä, kun nuorimmainen täytti 3 v. Jos me erotaan, niin omaisuus jaetaan puoliksi ja mä voin lähteä opiskelemaan tai töihin, ihan niin kuin voisin lähteä vaikka nyt heti. Ei mitään ongelmaa. Mulle lapset ovat aina menneet tärkeysjärjestyksessä ykköseksi.

Vierailija
6/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä sen periaatteen, että isän päivätyö on työpaikalla ja äidin päivätyö kotona lasten kanssa, joten molemat sen ajatusmallin mukaan ansaitsee ne tienestit, mitkä sitten isä tilille kerran kuussa maksetaan. Jos molemmat haluaa, että lapset hoidetaan kotona, ei ole järkeä, että toinen kituuttaa samaan aikaan kun toinen elää leveästi palkallaan.

MUTTA, onhan niitä nähty, että mies jossain vaiheessa löytää uuden naisen ja kotiäiti jää lasten kanssa tosi kusiseen tilanteeseen, olen lähipiirissä nähnyt, että niin voi käydä kenelle tahansa.

Ja toinen MUTTA: Eilen juuri sain oman eläkelaskelmani kotiin, se näytti aika karulta kotiäitivuosien takia. Mieheni on "oikealla" työllään ansainnut kunnon eläkkeet, kun taas kotiäitinä mulle ei tuu periaatteessa eläkkeellä mitään! Vähän alkoi ahdistaan...

Vierailija
7/38 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen MUTTA: Eilen juuri sain oman eläkelaskelmani kotiin, se näytti aika karulta kotiäitivuosien takia. Mieheni on "oikealla" työllään ansainnut kunnon eläkkeet, kun taas kotiäitinä mulle ei tuu periaatteessa eläkkeellä mitään! Vähän alkoi ahdistaan...

Joo, on se eläkelaskelma aika karu. Mutta toisaalta kun vanhempien ihmisten haastatteluja on lukenut, niin eipä ole kukaan koskaan surrut, että tulipa oltua aikoinaan liikaa lasten kanssa. Päin vastoin, surevat, että eivät ehtineet olla tarpeeksi lasten kanssa. Tähän minä, kotiäiti seitsemän vuoden ajan, luotan.

Vierailija
8/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät ole koskaan saaneet vain olla. Antaisitte miestenne olla. Mistä johtuu naisten laiskuus? Miksi miestä ja perhettä ei viitsitä elättää?

Miehet ovat tehneet sitä jo tuhansia vuosia. Kiitokseksi saaneet vain sitruunakakkua ja nalkutusta likaisista käsistä. Tajuatteko kuinka halpoja olette?

Naisten olisi aika nousta. Teille on perattu tie valmiiksi tasa-arvolle. Mars, mars, mars.

Mies on väsynyt ja mahdollistanut teille sen. Nyt on teidän vuoronne.

Puhun nyt tuhansien miesten puolesta. Luovumme äänioikeudestakin tämän takia, itseasiassa suurin osa meistä ei enää äänestä. Antakaa meidän vain olla, kotona lasten kanssa.

T: 11cm mies

Vierailija
9/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät ole koskaan saaneet vain olla. Antaisitte miestenne olla. Mistä johtuu naisten laiskuus? Miksi miestä ja perhettä ei viitsitä elättää?

Miehet ovat tehneet sitä jo tuhansia vuosia. Kiitokseksi saaneet vain sitruunakakkua ja nalkutusta likaisista käsistä. Tajuatteko kuinka halpoja olette?

Naisten olisi aika nousta. Teille on perattu tie valmiiksi tasa-arvolle. Mars, mars, mars.

Mies on väsynyt ja mahdollistanut teille sen. Nyt on teidän vuoronne.

Puhun nyt tuhansien miesten puolesta. Luovumme äänioikeudestakin tämän takia, itseasiassa suurin osa meistä ei enää äänestä. Antakaa meidän vain olla, kotona lasten kanssa.

T: 11cm mies

Olet feministi ja mies vai nainen =) ? Kirjoitat, kuin nainen.

Vierailija
10/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kotona 10.v vaikka ero tulikin välissä ja hyvin pärjäsin.Lapset arvostavat aikaa jolloin olin kotona ja aina välillä kysyvätkin et miksi lähdin töihin:)

Mutta jokainen taplaa tyylillään ja tekee omat valintansa ja muiden on turha niitä arvostella

Vierailija
11/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kotona 10.v vaikka ero tulikin välissä ja hyvin pärjäsin.Lapset arvostavat aikaa jolloin olin kotona ja aina välillä kysyvätkin et miksi lähdin töihin:)

Mutta jokainen taplaa tyylillään ja tekee omat valintansa ja muiden on turha niitä arvostella

Moni mies käy töissä vain ettei vaimo jättäisi. Kyllä miehetkin tahtovat olla kotona lasten kanssa. On väärin ettei naiset kykene tarjoamaan miehilleen tälläistä vaihtoehtoa.

Ystäväperheessä on tälläinen tyypillinen tapaus, jossa mies otti puheeksi kotiin jäämisen lasten kanssa niin ystäväni melkein potki miehensä pellolle. Osissa perheitä eletään kivikaudella.

Meillä mies ja minä hoidamme lapsia vuorotellen.

Nyt on minun vuoroni olla 2 vuotta kotona.

Vierailija
12/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin niin muiden turha arvostella jos ei kaikkea tiiä

Vierailija
13/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiä neuvolasta, isi ja neiti on puolivuotistarkastuksessa, että oliko mainittavaa huomautettavaa, vai päivitämmekö tilanteen taas illalla.

Mies halusi jäädä kotiin lapsen kanssa ja minua ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa.. jos ero tulee joskus (toivottavasti ei tule!!!), niin kummallakin on talonsa ja tavaransa, niitä ei jaeta, mutta lapsensa saa sitten hoitaa itse, ei ole mun asiani.

Vierailija
14/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiä neuvolasta, isi ja neiti on puolivuotistarkastuksessa, että oliko mainittavaa huomautettavaa, vai päivitämmekö tilanteen taas illalla. Mies halusi jäädä kotiin lapsen kanssa ja minua ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa.. jos ero tulee joskus (toivottavasti ei tule!!!), niin kummallakin on talonsa ja tavaransa, niitä ei jaeta, mutta lapsensa saa sitten hoitaa itse, ei ole mun asiani.

Siis lapsi ei ole sun asia???Äitiysloma???Masennus?

Vierailija
15/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla oleva ei ole varsinaisesti kotiäiti, jos hänellä työpaikka odottamassa tai jos hän aikoo nuorimmaisen täytettyä 3 v. etsiä töitä. Olen minäkin ollut yhteensä 5 vuotta kotona kahden lapsen kanssa, mutta minulla oli koko ajan vakinainen työ odottamassa. Oli sen ajan riippuvainen miehen tuloista, mutta se oli väliaikainen ratkaisu (joka kyllä näkyy karusti eläkkeessä, mutta sitä en kadu).

Ehkä minäkin harkitsisin kotiin jäämistä, jos mies ansaitsisi noin paljon, että hänen palkastaan jää rahaa osakesäästämiseen ja varallisuuden kartuttamiseen perheen elatuksen päälle. Meidän tapauksessa tilanne on se, että eläisimme kyllä yhdelläkin palkalla, mutta jotta jotain jäisi säästöön, pitäisi tinkiä todella paljon elintasosta alkaen ruoan laadusta. Ja kun lapset ovat jo koulussa, myös turhuuksilla kuten kännyköillä ja harrastuksilla on oikeasti merkitystä.

Toinen mietittyttävä asia on, olisiko yleensäkään mahdollista että toinen meistä (insinööri-humanistipari) ansaitsisi normaalin työajan puitteissa nykyiset tulomme (8000 e kuussa). Koska kumpikaan meistä ei halua uhrata työlle enempää kuin 40 tuntia viikossa ja koska toisaalta me molemmat kuitenkin pidämme nykyisestä työstämme, tuntuisi molempia kohtaan väärältä jakaa työnteko ja rahanansainta muuten kuin suunnilleen puoliksi. Tästä seuraakin sitten jatkokysymys: kumpi teillä arvon koitäidit on ollut ensin: miehen halu tehdä uraa vai naisen halu olla kotona lasten kanssa? Mikä oli tilanne ennen lasten syntymää?

Vierailija
16/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa kyllä tahkotaan. Kuka kasvattaa lapset?

Voi teitä. Olette huonoja vanhempia.

Vierailija
17/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on jo nähty monet kerrat. Eivät lyhyellä, saati pitkällä tähtäimellä. Heillä äidin kotiinjäänti on aina tehty yhdessä, mies on 110% sen takana, rakastaa ja ymmärtää ehdoitta eikä siis ikinä jätä, mies on myös teräksisessä kunnossa ja täysin terve eikä kuole ikinä. Maailman parhaana autoilijana ei joudu kolareihin eikä verisuoni katkea päästä, ei tule syöpää eikä kuppaa eikä suvussa ole sydänongelmia.

JA äidille on tietysti hankittu kotivuosien varalle puoli tusinaa sijoitusasuntoja ja tuhti osakesalkku sekä ylimääräinen eläkevakuutus, jonka mies maksaa, vaikkei äiti sitä oikeasti tarvitsekaan. Työssä ei tarvitse käydä eikä työeläkettä kartuttaa, koska eihän sitä saa kumminkaan.

Mamma elää vauraana ikuisesti, samoin mamman mies.

Toisin ajatteleva on ahne, kade paskiainen.

* Livistää karkuun väistelemään lenteleviä mokkapaloja *

Vierailija
18/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA äidille on tietysti hankittu kotivuosien varalle puoli tusinaa sijoitusasuntoja ja tuhti osakesalkku sekä ylimääräinen eläkevakuutus, jonka mies maksaa, vaikkei äiti sitä oikeasti tarvitsekaan. Työssä ei tarvitse käydä eikä työeläkettä kartuttaa, koska eihän sitä saa kumminkaan.

Tosin olen hankkinut sijoitusasunnot ja osakesalkkuni ihan omin varoin, samoin yksityisen eläkevakuutukseni joka ei ole Suomesta, kun täällähän ne ovat lähinnä pankkien siunaama huijauskeino. Kaikki tämä hoitui työelämän avulla ennen kotiäitivuosia. Mutta ei kai tämän pitäisi ketään kirpaista, joten miksi se ottaa pattiin ainakin yhtä kirjoittajaa??

Vierailija
19/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten omaisuus menee puoliksi. Niillä rahoilla saan hankituksi asunnon ja voin lähteä vaikka opiskelemaan.

Vierailija
20/38 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi olemassa henki-, sairaus- ja tapaturmavakuutukset.

Ihan hauska kirjoitus toki, mutta unohtaa sen tosiseikan, että suuri osa töissäkäyvistä "tavisnaisistakaan" ei millään lailla vaurastu tai erityisemmin varaudu tulevaan. Yleistykset ovat aika lailla vaarallisia suuntaan ja toiseenkin..

t. akateeminen kotiäiti, jolla todellakin on eläkevakuutus ja sijoitusvarallisuutta :-)

Kotimammat eivät ajattele tulevaisuutta sehän on jo nähty monet kerrat. Eivät lyhyellä, saati pitkällä tähtäimellä. Heillä äidin kotiinjäänti on aina tehty yhdessä, mies on 110% sen takana, rakastaa ja ymmärtää ehdoitta eikä siis ikinä jätä, mies on myös teräksisessä kunnossa ja täysin terve eikä kuole ikinä. Maailman parhaana autoilijana ei joudu kolareihin eikä verisuoni katkea päästä, ei tule syöpää eikä kuppaa eikä suvussa ole sydänongelmia.

Mamma elää vauraana ikuisesti, samoin mamman mies.

Toisin ajatteleva on ahne, kade paskiainen.

* Livistää karkuun väistelemään lenteleviä mokkapaloja *

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän