Luomusti kaksosten tai kolmosten äidit
Kuinka vanhoja olitte, kun saitte kaksosenne tai kolmosenne? Väitetään, että nykyisin on enemmän luomuna monikkoraskauksia ikääntymisen takia. En oikein usko tätä, koska mitään tilastoja en ole nähnyt. Siksi täällä kysymässä.
Kommentit (14)
kaikki alle 30v. Rankemmilla hoidoilla yksi ollut 34 kun tullut raskaaksi, toinen lievillä hoidoilla 26v.
saadessani identtiset kaksoset. lähisuvustani löytyy kolmet ei-identtiset kaksoset, miehen suvussa ei kaksosia.
Kun aloin odottaa identtisiä kaksosia. Toinen kuoli myöhemmin. Minulla on identtinen kaksonen.
että pikkukakkonen onkin pikkukakkoset. En myöskään ole isokokoinen eikä suvussani ole kaksosia.
Kaksosuutta lisää myös muut jutut:
-äidin pituus (keskipituus on noussut)
-ravitsemus
-myös mahdolliset e-vitamiini- ja foolihappolisät lisäävät monikkoraskauksien todennäköisyyttä
vaikka se nurinkuriselta vaikuttaakin.
Elimistö kuitenkin pyrkii eliminoimaan "ylimääräiset" sekä "sairaat" sikiöt. Tämä mekanismi heikkeneen ikääntymisen myötä. Siksi iäkkäille äideille syntyy enemmän sekä monikkoja että vammaisia.
toki tiedän, että iäkkäimmillä synnyttäjillä (siis hedelmöityshoitojen avulla) on enemmän monikkoraskauksia, mutta että ikä vaikuttaisi luomusti.
Mä olin 21, kun kaksoset syntyi, erimunaiset. Esikoinen on yksönen. Mulla on suvussa (äidin puolelta) kaksosia monet ja yhdet nelosetkin vanhemmissa sukupolvissa. Miehellä ei tietääkseen oo monikoita suvussa.
kun kaksoset syntyi, ei identtiset siis. Itse myös kaksonen (ei identtinen) ja äidin puolelta suvusta löytyy myös.
että autetuissa raskauksissa monikot ovat vähentyneet, koska yleensä istutetaan vain yksi alkio, mutta samaan aikaan luomut monikkoraskaudet ovat lisääntyneet, joten monikko edelleen syntyy yhtä paljon kuin ennenkin ja syynä oli juuri tuo äitien ikääntyminen.
ja synnytyssairaalassa oli monenmonta monikkoäitiää samaan aikaan ja kaikki minua NUOREMPIA
Miten niin ikääntymisen takia? Kautta aikain naiset on saaneet lapsia koko hedelmällisen ikänsä, ei se mikään uusi piirre ole.