G: Kiinteistönvälittäjien metkut
Me ollaan mietitty tarjouksen tekemistä yhdestä kivasta asunnosta. Juteltiin tästä sitten välittäjän kanssa ja hänen mukaansa meidän mahdollinen tarjous olisi liian pieni. Hän sitten kertoi, että asunnosta on myös toinen perhe kiinnostunut ja ovat tekemässä tarjouksen, joka on huomattavasti suurempi kuin meidän tarjous.
No, eipä tässä mitään. Asiaa välittäjän kanssa muutaman päivän vatvottuamme löimme hanskat tiskiin: jos joku tämän asunnon haluaa niin pahasti, että on siitä valmis maksamaan ylihintaa, niin siitä sitten vaan.
Ja tadaa! Heti kun sanoimme taikasanat "ei enää kiinnosta", tämä rahakas "toinen ostaja" katosi kuin tuhka tuuleen. Nyt sitten kummasti meidän pikkutarjous kelpaisikin. Mutta "he kyllä olisivat maksaneet xxxx euroa, eli sillä tulisi kaupat", selitti välittäjä puhelimessa mairealla äänellä.
Voi olla että tämä toinen ostaja olikin oikeasti olemassa, mutta jotenkin tuli muutamasta muustakin pikkujutusta mieleen, et nyt meitä kyllä vedätetään tässä hommassa.
Onkos muille käynyt samoin vai voiko tosiaan olla olemassa rehellisiä kiinteistönvälittäjiä?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2010 klo 17:01"]
tämänkin ketjun jälkeen, mikä on se suomalaisten pakkomielle myydä asuntojaan kiinteistövälittäjien kautta?!?!?!
Kyseessä on kuitenkin triviaali homma. Netistä saa ilmaiseksi tulostettua valmiita kauppakirjapohjia ja malleja. Ja jos on jotain epäselvää niin jokaisella meistä on pankki ja pankeissa työskentelee juristeja, jotka voivat vielä tarkastaa kauppakirjat, jos epäroi.
olen ihmetellyt. Miksi ihmeessä kannatte rahaa välittäjälle kun pienllä vaivalla voitte asuntonne itsekin myydä? Siinä jos missä pääsee tuntipalkoille.
TOTTA!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:57"]
ÄÄÄh. Täällä ei taas ole yhtään, joka tuntisi lainsäädäntöä, jota kiinteistönvälittäjä noudattaa. Kun ei ole tietoa, tuntuu aina että "joku varmasti huijaa". Lukekaa ensi töiksenne vaikka Suomen lainsäädännön opuksista (löytyy vaikka Finlexin sivuilta): Laki kiinteistönvälityksestä ja vuokrahuoneiston välityksestä. Sekä KVKL:n ohje Hyvästä välitystavasta. Ne ovat elinehto ja ehdoton edellytys alan toimijoille. Huomaatte sen jälkeen katsovanne asiaa hieman eri vinkkelistä. Helppo luulla, epäillä ja panetella kun ei ole hajuakaan tosiasioita. Juu, ja alalla voi tosiaan olla joitain pököjä, mutta seuratkaapa ovatko kauan. LKV (laillistettu kiinteistönvälittäjä) tutkinnon läpäissyt voi vain käyttää titteliä kiinteistönvälittäjä, joten heihin ainakin voi luottaa.
[/quote]
bUHAA HAA! Aamun paras vitsi. Olipa hauskaa. Pahempia huijareit ei maapallo päällänsä kanna kuin kiinteistövälittäjät. Kukaan ei ole niin epärehellinen kuin välittäjä.
Kyllä näitä epärehellisiä kiinteistönvälittäjiä kainuustakin löytyy. Olen aikaoinani tehnyt montakin kauppaa joten en ole mikään untuvikko tällä saralla. Tein tarjouksen sähköpostin kautta.Kiint. välitt ilmoitti: muitakin kiinnostuneita on , jotka ovat tehneet tarjouksen mutta suuliisena, Ihmeteltyäni tätä se on kuulemma yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Tietenkin jos oli muita tarjouksia vilkaistiin minun lähettämäni sähköposti ja soitettiin minulle, että on kaksi samansuuruista tarjousta. Se ei varmaankaan ole näin. Kysyttyäni onko kyseinen tarjous kirjallinen, ei olllut.Välittäjä nuori mies ilmoitti minulle,että uusia tarjouksia otetaan. Kysäsin voisiko ky olevan asunnon ostaa sillä hinnalla jolla se on netissä ja esitteessä ym. Ei nyt voi, ilmoitti välittäjä. Uusia tarjouksia otetaan.Kysyttyäni nyt tuleeko muualta tulevat tarjoukset kirjallisina, välittäjä ilmoitti, että näin on.Enpä enää usko välittäjän puheita. Asuntoa esitellessä ei kertonut kuin huonoja puolia ja viimeksi puhelimessa ilmoitti ilman, että kysyin mitään tietoja asunnosta, että ostajan maksettavaksi tulee vielä lisää korjauskuluja.Pihakin oli pimeä jne..Onkohan oma lehmä ojassa ja olisiko as myyjä (omistaja ) tiennyt tarjoajista ellen soittamnut asunnon omistajalle. Minä kuulemma olen jostain onkinut omistajan tiedot ja puhelin nron jne. Niitä ei toimistolta anneta ilmoitti välittäjä.
Haluaisinkin tietää minne tälläisistä kiinteistön välittäjistä ilmoitetaan tai tehdään valitus?
tutut koittivat pari vuotta sitten myydä itse asuntoa onnistumatta siinä. ottivat sitten jonkun ajan päästä välittäjän hoitamaan hommaa, kun kyllästyivät itse siihen ja välittäjä löysikin niille viikossa tai kahdessa heti ostajan. tarjous ei vaan ollut mikään kaksinen ja välittäjä näkikin kovasti vaivaa, että sai suostuteltua myyjän myymään. en ole niille sanonut, mutta veikkaisin, että tuolla välittäjällä on jonkinlainen sopimus ostajankin kanssa. se kun on sellanen isompi asuntoihin sijoittava taho. sai varmaan jonkun osuuden siitä säästetystä hinnasta.
En tykkää ostaa asuntoa suoraan omistajalta. Johtuu mm siitä että omistajat eivät aina tajua kotinsa oikeaa arvoa. Keittiö on juuri laitettu, mutta kaapit ovat ostettu käytettyinä ja ovat eri paria ei tarkoita sitä että keititö olisi oikeesti juuri laitettu, ainakaan kuntoon.
Ja ne tinkaukset. Oikeesti tosi vähän asuntoja menee listahinnalla. Jos asunto on ollut yli viikon myynnissä, tinkimisen varaa on. Tarjottiin yhdestä asunnost 200 jossa pyynti oli 209, ei suostunut edes miettimään, ehkä voisi tonnin tiputtaa.
Välittäjä on aina tiedon välittäjä, sille voi sanoa suoraan. Omistajalle kun sanoo yleensä toinen suuttuu ja sen jälkeen ei ainakaan kiinnosta ostaa asuntoa.
Me myytiin oma välittäjän kautta. Asuttiin asunnossa ja sanottiin vanhemmilla on kakkosasunto 50 km päässä, käyvät siellä n kerran kuussa. Me voidaan muuttaa sinne välittömästi mutta meidän ei tarvitse omasta kodistaan mihinkään muuttaa. Asuntotarjoukset olivat useita kymmeniä tuhansia pienempiä mitä pyydettiin. Sanottiin me halutaan tämän verran, meidän ei tarvitse muuttaa kotoa mihinkään. Yksikin teki yli 10 tarjousta, välillä nosti hintaa, välillä laski. lopulta välittäjä sanoi ei, en ota sinulta yhtään alihinnan tarjusta vastaan. Tällöin ostaja tuli soittaa meidän ovikelloa ja kerrottiin sama asia, me ollaan myymässä koti vain jos saadaan hyvä hinta, muuten ei. Ja sitä soopaa mitä saatiin ovella kuulla. Onneksi on ovisilmä, toista kertaa ei enää avattu ovea. Eikä kolmatta, eikä neljättä.
Lopulta tingittiin 2 tonnia ja oltiin tyytyväisiä.
Eli aina se välittäjä ei valehtele kun kertoo ettei myyjä ole valmis tiputtamaan hintaa.
Kiinteistönvälittäjät on limanuljaskoja huijareita, joita kiinnostaa vain nopea raha ja joilla ei ole mitään vastuuta, kun hommat kauppojen jälkeen menee alkaa hiertää. Nimimerkillä kokemusta on. Löytyy jopa ihan ns. hyvämaineisista näitä nahkiaisia.
Välittäjähän saa provikkapalkkaa. Tietysti ajattelee ensin omaa palkkiotaan, kuin teidän " pikku tarjousta"
Onhan noita varmasti joka lähtöön.
Meillä aikanaan kävi 12v sitten niin että välittäjä sanoi että samaan aikaan oli toinen pariskunta tehnyt tarjouksen, mutta oli pienempi kuin meidän. Ja tämä pariskunta ei korottanut tarjoustaan, liekkö sitten luulivat välittäjän vedättäneen? Mene ja tiedä. Talon pyyntihinta oli 198 00e. tarjottiin 180 000e. Myyjältä tuli vastatarjous 185 000. Hyväksyttiin se. Toisesta pariskunnasta ei kuulunut mitään, ja kaupat tehtiin. En kyllä osaa sanoa näin jälkikäteen että oltasko lähdetty hintahuutoon, jos tilanne olis tullut eteen.. Summaan en kyllä tiedä mitä olivat tarjonneet, mutta oli alempi kuin meidän.
Jos tutuu ettämyyjä vedättää, pysykää alkuperäisessä summassa vaan. Myyjähän se loppupeleissä päättää millä hinnalla mökki lähtee.
terveiset espoosta
Sellainen neuvo että kun annatte tarjouksia niin laittakaa siihen melko lyhyt voimassaoloaika. Tarjouksen takarajaksi riittää muutama päivä. Kyllä myyjä tietää millä hinnalla on valmis myymään ja jää vähämmän aikaa näihin vedättämisiin. Samalla on nopeasti vapaa tarjoamaan jostan muusta kohteesta jos ei tärppää. Se on todella ikävä tilanne jos joku tarjous jää roikkumaan eikä myyjä hyväksy tai hylkää sitä. Pahimmassa tapauksessa sulla on sitten kaksi hyväksyttyä tarjousta ja rahaa vain yhteen. Toisen joutuu perumaan ja se maksaa.
Yksi talo on tullut ostettua kiireessä, kun "joku teki paremman tarjouksen". Hyvä tietää seuraavalla kerralla, että tämä on ihan virallinen petkutuskeino.
Älä koskaan osta mitään jos välittäjänä toimii REMAX. Heidän "sopimusyrittäjät" varmasti huijaavat eikä RE/MAX tarvi ottaa asiasta mitään vastuuta. Remax yrittäjät keräävät vain välityspalkkion ja katoavat sen sileän tien... kuluttajariitalautakunnan mustalla listalla kaikki!!!! Tarkista ainakin itse yrityksen luottotiedot ennen minkään sopimuksen tekemistä. Yleensä RE/MAX yrittäjillä on takana monta eri yritystä joiden kanssa voi pelleillä ottamatta mitään vastuuta mistään.
VAROKAA REMAX
ÄLKÄÄ OSTAKO RE/MAX
RE/MAX HUIJAA TAKUULLA
Vierailija kirjoitti:
tämänkin ketjun jälkeen, mikä on se suomalaisten pakkomielle myydä asuntojaan kiinteistövälittäjien kautta?!?!?!
Kyseessä on kuitenkin triviaali homma. Netistä saa ilmaiseksi tulostettua valmiita kauppakirjapohjia ja malleja. Ja jos on jotain epäselvää niin jokaisella meistä on pankki ja pankeissa työskentelee juristeja, jotka voivat vielä tarkastaa kauppakirjat, jos epäroi.
Itse asuin aiemmin rapakon toisella puolen ja siellä varmaan 80-90 % asutnokaupoista tehdään suoraan yksityisten välillä.Välittäjät myy paskamurjut, mitkä ei mene "millään" kaupaksi (eli omistaja ei jaksa enää yrittää myydä) tai sitten jotkut monien miljoonien kämpät.
Me myytiin oma rivarikämppämme jokin aika sitten itse viikossa: ilmoitus Aamulehteen ja Oikotielle, lisäksi raivarin pihaan kadun puolelle jenkkityylinen iso kyltti myytävästä kämpästä ja esittelyajat. Säästettiin 5000 euroa välityspalkkiota. Aika iso summa...
Ja jos nykyinen okt tarvii joskus myydä niin myydään itse.
Itse taas maksan riemulla (hyvälle) välittäjälle siitä ilosta, että hän hoitaa homman puolestani, minun tarvitsee vain allekirjoittaa toimeksiantosopimus, hylätä / hyväksyä tarjoukset ja lopulta käydä allekirjoittamassa kauppakirja. Minulla ei ole halua laittaa aikaa asunnon kuvaamiseen, ilmoituksen tekemiseen, tarvittavien paperien tilaamiseen, kyselyihin vastaamiseen, näyttöjen hoitamiseen, papereiden tekemiseen jne.
Kukin tavallaan :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2010 klo 23:19"]
Me ollaan mietitty tarjouksen tekemistä yhdestä kivasta asunnosta. Juteltiin tästä sitten välittäjän kanssa ja hänen mukaansa meidän mahdollinen tarjous olisi liian pieni. Hän sitten kertoi, että asunnosta on myös toinen perhe kiinnostunut ja ovat tekemässä tarjouksen, joka on huomattavasti suurempi kuin meidän tarjous.
No, eipä tässä mitään. Asiaa välittäjän kanssa muutaman päivän vatvottuamme löimme hanskat tiskiin: jos joku tämän asunnon haluaa niin pahasti, että on siitä valmis maksamaan ylihintaa, niin siitä sitten vaan.
Ja tadaa! Heti kun sanoimme taikasanat "ei enää kiinnosta", tämä rahakas "toinen ostaja" katosi kuin tuhka tuuleen. Nyt sitten kummasti meidän pikkutarjous kelpaisikin. Mutta "he kyllä olisivat maksaneet xxxx euroa, eli sillä tulisi kaupat", selitti välittäjä puhelimessa mairealla äänellä.
Voi olla että tämä toinen ostaja olikin oikeasti olemassa, mutta jotenkin tuli muutamasta muustakin pikkujutusta mieleen, et nyt meitä kyllä vedätetään tässä hommassa.
Onkos muille käynyt samoin vai voiko tosiaan olla olemassa rehellisiä kiinteistönvälittäjiä?
[/quote]
Ei ollut. Välittäjien vanhin fraasi on; minulla on jo ostaja valmiina. Se on kuin mustaa magiaa, nimet saa myyntisoppareihin että roikaa. Vedätykset onnistuu aina. Ap oli nyt tarkkaavainen ja huomas kuplan, harmi.