tiesitkö, että rusinat ovat kuivuneita viinirypäleitä?
törmäsin tällä viikolla mieheen, jolle tämä asia oli täysi yllätys. Kiinnostaa tietää, et onko muita yhtä pihalla aiheesta olevia.
Kommentit (21)
Mutta viime aikoina olen alkanut kutsua rusinoita kuivatuiksi viinirypäleiksi. Tosin puolivälissä fraasia tajuan, että niille on ihan erillinenkin nimi ja sanon sitten "söin kuivattuja - rusinoita", mikä kuulostanee aika oudolta. :)
Tiedän vastavuoroisesti yhden, joka oli pitkään sitä mieltä, että liivatelehti on sama asia kuin laakerinlehti...
Tiedän vastavuoroisesti yhden, joka oli pitkään sitä mieltä, että liivatelehti on sama asia kuin laakerinlehti...
Hauska tämäkin
hassua, että on toinenkin joka sekoitti liivate-ja laakerinlehden. mulla se johtuu siitä että toimin näkömuistilla, sanat muistuttavat visuaalisesti toisiaan.niin ja juu tiesin että rusina on kuivattu rypäle:)
Minäkin sotkin ne yläasteiässä. Sitten kotitaloustunnilla opettaja kysyi, mikä on liivatelehti ja minä viittasin. Onneksi en saanut vastata! Nolotti ihan tarpeeksi jo kun itse tiesin, kuinka pahan mokan olin tehdä.
Siinä oli Jyrki Otila ja Reijo Salminen, sellainen tietokilpailu, jossa annettiin ekaks viiden pisteen vihje, sitten kolmen ja lopulta yhden pisteen vihje.
Muistan ikuisesti jakson, jossa Juha MIeto kilpaili. En kyllä muista viiden pisteen kysymystä, mutta vastaus olisi ollut viinirypäle. Mieto ei tiennyt, eikä tiennyt kolmen pisteen vihjeelläkään vastausta, mutta kun yhden pisteen vihje kuului "rusinat valmistetaan tästä hedelmästä" Mietaa painoi nappia ja hihkaisi, että mandariini! Oli ihan hulvatonta :)
lihapataa varten:D mies huomasi erehdykseni:D luulin myös että olen ainoa.
...mutta musta se on huolestuttavaa että jonku tukimuksen mukaan 30% suomalaisista yläasteikäisistä ei erota mäntyä kuusesta tai harakkaa variksesta!! Taitaa olla noiden rusinapensaiden alla kasvaneita ne teinit.
ehkä aiheen vierestä,mutkun hyvä ystäväni ihan tohkeissaan eräänä päivänä alkoi kertomaan että "hei nyt mä tajusin et mistä se "än-yy-tee" tulee kun sanotaan än-yy-tee-NYT...Siinä on ne NYT:n kirjaimet "än" "yy" "te"....en tienny miten päin olla.Kysyin vain et miten pärjännyt elämässä tähän saakka (ikää on 27v.) kun ei tuota tiennyt :)....
Mieheni sekoitti jossain vaiheessa helmisuurimot ja mannasuurimot.
Suhteemme alussa tein kerran mannapuuroa. Hän sanoi ettei syö, ne ryynit on niin kammottavan isoja. Vähän kyllä ihmettelin, että miten joku voi pitää mannasuurimoa niin suurena...
...mutta musta se on huolestuttavaa että jonku tukimuksen mukaan 30% suomalaisista yläasteikäisistä ei erota mäntyä kuusesta tai harakkaa variksesta!! Taitaa olla noiden rusinapensaiden alla kasvaneita ne teinit.
oli todella huonot kuvat, mikäli viittaat nyt siihen yli 10 v sitten tehtyyn. Harvempi aikuinenkaan olisi puita niistä tunnistanut.
vasta nyt aikuisiässä opettelin kumpi on varis ja kumpi harakka. Männyt ja kuusen olen osannut erottaa jo lapsena!
ehkä aiheen vierestä,mutkun hyvä ystäväni ihan tohkeissaan eräänä päivänä alkoi kertomaan että "hei nyt mä tajusin et mistä se "än-yy-tee" tulee kun sanotaan än-yy-tee-NYT...Siinä on ne NYT:n kirjaimet "än" "yy" "te"....en tienny miten päin olla.Kysyin vain et miten pärjännyt elämässä tähän saakka (ikää on 27v.) kun ei tuota tiennyt :)....
tajusin silloin tajutessani, et oonpa ollu hölmö. Luulin silloin et se on vaan joku sanonta.
ihan kuin jossain viinirypälefarmilla kerättäis vahingossa kuivumaan jääneet rusinat talteen...
...ns.sivistyneen äidin pienen tyttärensä kanssa. Tyttö siinä jotain jutusteli äidilleen, äiti huomautti lauseen loputtua että "oikeasana muoto on ENÄÄN eikä "enää", kulta". :DDD Naurahdin melkein ääneen!
Sekin huvitti kun 2+ joku kyseli että voiko kuohukermaa käyttää ruoanlaittoon...kun on ennen käyttänyt vain ruokakermaa ;D.
Esim. moni pohjoisessa asuva sukulaiseni luulee että Espoo ja Vantaa ovat Helsingin kaupunginosia.
Minä luulin pitkään että sitruunapippuri on oikea kasvilaji, vrt. maustepippuri.
kai kaikilla on joku triviaali jota ei tiedä, vaikk aonhan tuo rusina aika paha.