Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä vaunut sopivat pitkille ihmisille, ettei tarvitse potkia vaunuja

Vierailija
11.09.2010 |

Eli mitkä vaunumerkit on valmistettu tällaisille pitkille suomalaisille?

Minä olen 183 senttinen ja mies 195 cm pitkä. Kokeilimme Brion ja Teutonian vaunuja ja reipas kävely ei onnistu, kun varpaat kolahtelevat vaunuihin.

Haluaisimme isot ilmakumirenkaat (kotoa lähtö on aina hiekkatietä), heittoaisan ja sellaisen vaunumallin, johon saa vauvan turvakaukalon telakalla ja niin, että turvakaukalo kävisi toisella telakalla myös autoon.

Ehdotuksia?

Ja kertokaapa myös, että mitkä vaunut kuuluvat ns. premium-merkkeihin, mitkä ovat keskitasoisia ja mitkä ns. halpisvaunuja. Vaunuliikkeissä ei oikein tähän kysymykseen haluttu ottaa kantaa. kaikki tuntuvat myyvän vaini niitä omia merkkejään.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi isoilla ilmakumirenkailla. Itse olen 181 cm pitkä ja asun maalla, joten lumessa on päästävä eteenpäin. Eivät nämä vaunut todellakaan kauneimmat mahdollisimmat olleet, mutta halusin ennen kaikkea käytännölliset vaunut. Ostimme nämä ainakin silloin kalliit vaunut vuonna 2003 ja todella hyvät käytössä ovat olleet (pari lasta tullut samoihin vaunuihin lisää), sekä koppa- että istuinosa, pyörät eikä kävelyn kanssa ikinä ole mitään ongelmia ollut, sen pitkä teleskooppiaisa onneksi on!

Vierailija
42/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että pitkät potkii vaunuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitkän ihmisen jalat osuvat kävellessä vaunun alakoriin? Työntöaisasta kun on pakko pitää kiinni, niin ei voi kävellä 2m vaunujen perässäkään.

Meillä myös Emmaljungan Edget ja olen kovasti tykännyt. Toimivat ja laadukkaat vaunut. Ja kaverit ovat kateellisina katsoneet kun tyttömme mahtui nukkumaan vaunun kopassa vielä 11 kk iässä. Koppa siis tosi tilava. Kokohan voi tosin olla myös huono asia jos etsii näppäriä pieniä vaunuja, joilla on kätevä kulkea julkisessa liikenteessä.

Vaunuissa on heittoaisa ja säädettävä korkeus. Itse olen 172 cm pitkä ja mulla aisa on alimmalla korkeudella, että säätövaraa riittää pidemmällekin. Makuja ulkonäön suhteen on myös monia. Minun silmään ovat nimenomaa vaunujen näköiset. Jotkut tämän päivät trendikkäät teräsputkihäkkyrät taas ovat koomisia virityksiä.

Vierailija
44/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen just kärryjä työntäessä mietin, että on ihanaa kun ei tartte miettiä että osuuko jalka kävellessä tavarakoriin. :) Meillä on Classic Sport -rattaat, joissa on metallinen alakori ja "vanha" metallinen jalkajarru, eikä tosiaan kummallakaan ole vaikeuksia työntää rivakammallakaan tahdilla. Heittoaisaa noissa ei ole, mutta ei olla kyllä tarvittukaan. Renkaat ja tukeva runko takaavat sen, että noilla voi huristella vaikka mitä oikopolkuja ja rootvallinreunoja ihan surutta.

Vierailija
45/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole potkinut vaunuja. Pitutta 177cm, mies n. 185cm eikä hänkään ole potkinut. Aiemmat Teutonia Rockyt n. 7v sitten olivat yhtä loistavat, eli eivät työntäjän jalat osuneet rattaisiin!

Peg Peregon matkiksiin sen sijana osuu, ARGH!

Vierailija
46/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi aina itketään, että kyllä pitää olla kauheat vankkurit, että pääsee lumessa eteenpäin..

Siis oikeasti!!!

Suomessa (etelä-suomessa) on oikeasti muutaman kuukauden runsaasti lunta, jos silloinkaan!!

Viime talvi oli poikkeus, mutta muuten täällä on aika vähälumista!

Bugiksen kaltaiset vaunut ovat sata kertaa näppärämmät, kuin Emmaljungan kaltaiset hyökkäysvaunut!!

Niillä muutamalla kuukaudella ei ole mitään merkitystä, verrattuna kun loput 10kk kärryttelee paljon kevyemmin ja ketterästi!!!

Puhumattakaan siitä, kuinka paljon vihaisia katseita saa eksyttyään vankkureiden kanssa hulluille päiville!!;)

Siellä ollaan sitten jumissa; eikä pääse eteen, eikä taakse ihmispaljoudessa.

Makuasioita nämäkin, mutta kyllä trendejä seuraavalle city-ihmisille Bugat/tai vastaavat ovat oikea vaihtoehto! Sorry!

Itsekin tein sen virheen ensimmäisen lapsen kohdalla (2003), että ostin perinteiset vaunut, Gessleinit.

Ihan siksi, että luulin, että sellaiset pitää olla.

Käyttämättä jäivät!

Onneksi olimme ostaneet myös ennen vauvan syntymää Gracon citisportit ulkomaareissuja varten.

Niitä käytimme sitten syntymästä asti.

Gessleinit myin pois ennen yhtä ikävuotta.

Nyt ostin Bugat, koska tiesin omat "tarpeeni".

Kyllähän vankkureilla liikkuu lumessa paremmin, mutta tiesin myös, että auraamattomille teille en lähde ja liikun pääasiassa lumettomilla teillä keskustassa, suurehkossa sisämaakaupungissa.

Vierailija
47/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärryjä on ostamassa!

Mä lenkkeilen ison koiran kanssa, raahaan säkillisen leluja leikkipuistoon pitkin hiekkateitä, kauppakassti kaupasta kotiin (kunnollisen kokoinen tavarakori siis tarpeen) jne... Kunnolliset hyökkäysvaunut ovat todellakin paikallaan. Hulluille päiville en lähtis edes pikkiriikkisten matkarattaiden kanssa :D

Mä tosin itse inhoan jo ihan matkiksiakin, jos koiran kanssa pitää kulkea. Rattaita pitää voida työntää yhdellä kädellä ilman, että renkaat vimpsottaa yhtään..

Makuasioita sit on taas monia. Musta Bugat on yksinkertaisesti rumat, olkoon kuin trendikkäät tahtos.

Vierailija
48/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan liity mitenkään siihen onko vaunuissa teleskooppiaisa vai ei ja mikä Brion malli kyseessä? Ei ole mitään yksiä Brioja joita joko potkii tai ei!

mä olen vain 175 ja silti potkin kokoajan vaunuja kun meillä oli Briot. Oisko se sitten askeleen pituus kumminkin tms kun sen aiheuttaa. Nyt on Emmaljungan Citycrossit, en enää potki.

Vierailija
49/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bugiksen kaltaiset vaunut ovat sata kertaa näppärämmät, kuin Emmaljungan kaltaiset hyökkäysvaunut!!

Puhumattakaan siitä, kuinka paljon vihaisia katseita saa eksyttyään vankkureiden kanssa hulluille päiville!!;)

Mie en vaihtaisi noita Emmaljungia mihinkään! Täällä kaupungilla on niin paljon ratikkakiskoja, katukiveyksiä, monttuja sun muuta skeidaa kulkureiteillä, että Emmaljungia on ihana työntää, kun eivät jää mihinkään jumiin. Talvella ei ole hätää lumihangessa, eikä missään sohjopaskassakaan.

Hulluille päiville en lähtisi millään rattailla. :D Jos pakko mennä ylipäätään, niin Manducaan tms. muksu kyytiin ja kyynärpäät valmiiksi. Ei siellä HP-ryysiksessä ole kiva mennä edes sateenvarjorattailla.

Emmaljungat ovat isot, mutta niitä on yllättävän helppo työntää yhdelläkin kädellä. Toimiva ja tilava alakori on myös tärkeä meille. Lisäksi aisaankin saa ripustettua kamaa ilman että vaunut ovat heti keikkaamassa.

Vierailija
50/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän kuului mitä vaunuja pitkät ei potkisi?

Toinen juttu on sitten se, että pitkillä ihmisillä on yleeensä se yläkäyrillä kasvava vauva (yllätys!) ja kun sitä pitkää vauvaa tunget makuupussissansa jonkun taskutainan neuvomiin citynäppäriin pikkukärryihin niin hehhee, kyllä tulee kuunon kärryjä ikävä. Sellaisia missä myös vauvalle on tilaa!

Vierailija
51/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään ens viikonloppuna koeajaan vaunuja kauppoihin ja nyt on vähän mielikuvaa, että mitä merkkejä kannattaisi kysyä. Kävimme viime viikonloppuna jo kahdessa paikassa, mutta kun emme osanneet kysyä mitään tiettyä merkkiä, jäimme palvelutta. Meille vihjattiin, että tulkaa sitten takaisin, kun tiedätte tarkemmin mitä haluatte.

Ap

Vierailija
52/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kanssa pitkä pariskunta ja etsimme vaunuja esikoiselle. Liikkeissä tosiaan pitää olla jo oma ajatus siitä mitä haluaa.

Kävimme juuri pari viikonloppua sitten pääkaupunkiseudulla vankkuriliikkeessä, missä jäimme ilman palvelua, kun olisimme halunneet kokeilla vaunuja emmekä oikein tienneet millaisista olemme kiinnostuneet. Vaunuja ei kuulema voinut ottaa pois telineiltä. Siis häh?

Mietimme mieheni kanssa, että menemme seuraavaksi vaunukauppaan Tampereelle, kun käymme sielä ensi viikonloppuna sukuloimassa. Jos vaikka saisi palvelua.

On vähän ristiriitaista, kun toisaalta sanotaan, että vaunuja ei kannata hankkia liian aikaisin ja sitten jos ei ole riittävän ajoissa miettinyt asiaa valmiiksi, niiden hankinnalla tulee kiire. Jos haluaa tietyn väriset vaunut, odotusajat ovat kuulema 3 kuukautta.

Terveiset siis täältä yhdeltä esikoistaan odottavalta 178 senttiseltä

Vierailija
53/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva syntyy alkuvuodesta, niin kannattaa ottaa huomioon vaunuja hankkiessa, että vuodenvaihteen aikaan ei välttämättä saa vielä uusimpia malleja ja vanhojen tuotanto on jo loppumassa.

Vaikka tällä palstalla joku sanoisi, ettei vaunuja kannata alkaa miettiä kuin vasta juuri ennen vauvan syntymää, niin minä olen kyllä sitä mieltä, että kyllä niitä voi alkaa katsella jo ekan kolmenneksen jälkeen.

Varsinkin ensikertalaisilla on paljon mietittävää ja uutta opittavaa. Eli rohkeasti vaan vaunukaupoille!

Vierailija
54/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyet ja näppärät. Etupyörät saa lukittua tai kääntyviksi. Emme tarvitse matkarattaita erikseen, kun mahtuvat hyvin autoon. Mies on melkein 190 cm pitkä eikä ole koskaan potkinut rattaita. Itsekin haaveilin Emmaljungan rattaista ja just tosta että saa kaukalon suoraan runkoon, mutta eipä sitä montaa kertaa olisi tarvittu. Olisi mennyt rahaa hukkaan aika tavalla. Vauva nyt 6kk.

Vierailija
55/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kärryttelettekö paljon hiekkateillä vai pääasiassa asfaltilla?

- tarvitseeko vaunuja nostella autoon yksin paljon?

- liikutteko julkisilla tai esim vanhan mallisilla ratikoilla?

- käytkö kaupassa vaunujen kanssa suurostoksilla?

- matkustatteko paljon?

On aivan eri asia asua maalla ja työnnellä vaunuja auraamattomilla teillä, koiraa ulkoilutaessa kun asua keskustassa ja nostella yksin vaunuja autoon joka päivä tai matkustaa ratikalla (suomalaiset ovat huonoja auttamaan joten yksin saat taistella vaunusi kyytiin).

Meidän vain 193 cm mies ei voinut ottaa Bugiksia kun se koppa on pirun alhaalla että sai olla aivan kyykyssä nostamassa vauvaa pois :( Emmaljugat, Briot ja muu suuret vaunut taas on mahdottomia nostella yksin päivittäin useasti autoon eikä usein edes mahdu tavalliseen autoon pyöriä irroittamatta eli ei nekään.

Phil&Teds meni kompromissina ja niihin saa nykyään myös adapterit. Mutta katso myös Micralite ja Mutzy netistä, molempiin saa "pidennys"palat :)

Vierailija
56/56 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos pitää liikkua paljon kaupungissa, mahtuu hyvin junaan, bussiin... Mahtuu myös hissiin paljon paremmin kuin vastaava sport tms. Meillä minä 168cm ja mies n.190 ja molemmat saa hyvän työntöasennon. Ja todella kevyet on työntää, ei todellakaan mitkään hyökkäysvaunut. Ja vauvan kopan koosta ei ole tingitty, vaikka muuten kapeammat vaunut.