Annatko pienen lapsesi silittää muita lapsia?
Meillä 2-vuotias tyttö, joka rakastaa silitellä muita lapsia ja varsinkin vauvoja (puhutaan siis vieraista lapsista). Joudun aina olemaan valppaana, koska olen huomannut, että varsinkin yhden lapsen äidit ovat kovin tarkkoja siitä, ettei heidän pientään silitetä varsinkaan iholle.
Äidit joilla on monta lasta selvästi tykkäävät silittämisestä ja yllyttävätkin siihen. En ole varma kuinka toimia, kieltääkö silittäminen heti ellei äiti selvästi hymyile ja ole myötämielinen, vai odottaako, että mitähän tässä taas tapahtuu?
Jotkut äitit ovat aika vauhkoja ja jo vaatteelle paijaamisesta ovat naama synkkänä ja yrittävät vetää rattaita tai lapsen kättä poispäin. Lapseni on siisti, nuhaton, kivasti pukeutunut, eloisa ja hellä. En anna lapsen silittää pieniä vauvoja kasvoille. Miten te toimitte/toimisitte?
Kommentit (14)
kysyisin, että saako lapsi koskea vauvaan :) sitten jos tulee kielto, sanoisin lapselle, että ei kosketa, katsotaan vain. Jokainenhan saa toimia tavallaan...
kysyisin, että saako lapsi koskea vauvaan :) sitten jos tulee kielto, sanoisin lapselle, että ei kosketa, katsotaan vain. Jokainenhan saa toimia tavallaan...
meillä nelivuotias poika on sellainen, että tykkää kauheasti kosketella ja halia. Nyt se on vaan korostunut kun syntyi pikkusisko, jota ollaan koko ajan hiplailemassa =)
haittaa jos pelkästään silittää, vaikka sitten poskea tai kättä. Siitä en kuitenkaan pidä, että tuntemattomat räkänokkaiset lapset tulevat pussailemaan lastani hiekkalaatikolla, huomaan omasta lapsestani ettei hän oikein pidä siitä että joku tuntematon ja isompi lapsi tulee ihan niin lähelle. Ja minä äitinä en pidä niistä räkänokista, jotka sitten siinä samalla aivastelevat päin lapseni naamaa.
Nipo yhden lapsen äiti...
Olen asunut niin kauan pois Suomesta (paluumuuttaja), että ei muistu mieleen että Suomessa ollaan todella tarkkoja siitä kuinka lähelle toinen voi tulla. Maassa maan tavalla sitten:)
ap
Mitä pahaa voi olla siinä jos pikkuinen silittää toista pientä?? Sitten vielä ihmetellään kun lasten ja nuorten pahoinvointi yleistyy koko ajan. Hyvänen aika, ihminen, etenkin lapsi kaipaa kosketusta. On ihastuttavaa että lapsesi on omaksunut upean tavan koskettaa kotoaan. Ole ylpeä lapsestasi ja anna koskettamisen jatkua:)
terveisin kasvatustieteen tohtori (varhaiskasvatus)
kanssa pidän periaatteena ettei mennä koskemaan (siis ettei oma lapseni mene koskemaan tätä vastasyntynyttä). Jos vauvan äiti esim. kysyy, että haluatko ottaa syliin tms. niin käymme pesemässä kädet ensin. Tämä vähän silleen tapakasvatuksenakin.
Ihan selkeästi pikkuisen isommilla, kuitenkin vielä pötköttävillä vauvoilla yleensä kysyn, saako vauvaa silittää jne.
Konttailevien vauvojen kanssa en estele, ottaahan vauva itsekin tuossa iässä kontaktia muihin lapsiin.
Mitä pahaa voi olla siinä jos pikkuinen silittää toista pientä?? Sitten vielä ihmetellään kun lasten ja nuorten pahoinvointi yleistyy koko ajan. Hyvänen aika, ihminen, etenkin lapsi kaipaa kosketusta. On ihastuttavaa että lapsesi on omaksunut upean tavan koskettaa kotoaan. Ole ylpeä lapsestasi ja anna koskettamisen jatkua:) terveisin kasvatustieteen tohtori (varhaiskasvatus)
tuntemattomat ihmiset tulevat koskettelemaan sinua?
lapsestasi kasvaa reipas yms, niin liika kieltäminen on liikaa. JOs ei mielestäsi tee mitään hirveää, vaan silittää puhtaalla kädellä, eiköhän se toinen äiti sitten sano, jos ei asia sovi.
Mielestäni kummaa, mutta onhan näitä kaikenmaailman kosketuskammoisia nykymaailmassa. Pidä vaan oman lapsesi puolta äläkä opeta liian itsetietoiseksi, mikä on suomalainen perisynti.
Meillä 2-vuotias tyttö, joka rakastaa silitellä muita lapsia ja varsinkin vauvoja (puhutaan siis vieraista lapsista). Joudun aina olemaan valppaana, koska olen huomannut, että varsinkin yhden lapsen äidit ovat kovin tarkkoja siitä, ettei heidän pientään silitetä varsinkaan iholle.
Äidit joilla on monta lasta selvästi tykkäävät silittämisestä ja yllyttävätkin siihen. En ole varma kuinka toimia, kieltääkö silittäminen heti ellei äiti selvästi hymyile ja ole myötämielinen, vai odottaako, että mitähän tässä taas tapahtuu?
Jotkut äitit ovat aika vauhkoja ja jo vaatteelle paijaamisesta ovat naama synkkänä ja yrittävät vetää rattaita tai lapsen kättä poispäin. Lapseni on siisti, nuhaton, kivasti pukeutunut, eloisa ja hellä. En anna lapsen silittää pieniä vauvoja kasvoille. Miten te toimitte/toimisitte?
käykää joskus katsomassa miten kasvatetaan perheissä joissa on 10-lasta. Keskitytään sentään olennaisiin asioihin.
kanssa pidän periaatteena ettei mennä koskemaan (siis ettei oma lapseni mene koskemaan tätä vastasyntynyttä). Jos vauvan äiti esim. kysyy, että haluatko ottaa syliin tms. niin käymme pesemässä kädet ensin. Tämä vähän silleen tapakasvatuksenakin.
Ihan selkeästi pikkuisen isommilla, kuitenkin vielä pötköttävillä vauvoilla yleensä kysyn, saako vauvaa silittää jne.
Konttailevien vauvojen kanssa en estele, ottaahan vauva itsekin tuossa iässä kontaktia muihin lapsiin.
silitätte edes toisianne.
Enkä anna muitten silittää omiani. Mulla on viisi lasta. En itsekään tykkää, että kukaan käy mun iholle tai edes vaatteille.
Mun kaikki lapset on tosi vauvafaneja ja aina silittämässä, jos lähistöltä vauva löytyy.
Olen nyt saanut rohkeutta toimia asiassa niinkuin itse parhaaksi näen. Eli jos lapseni on nuhaton, kädet siistit jne., niin en aio kieltää tyttöä silittelemästä lapsia ellei kyseisen lapsen äiti sitä kiellä tai lapsi itse ei pidä siitä.
En oikein voi uskoa, että joku vastaaja rinnastaa lapsen ja aikuisen koskettamisen, tyyliin "en pidä itsekään että minua kosketetaan, miksi sitten lastani"?? Sinua ei ole taidettu paljoa silitellä, otan osaa.
ap
Oma vauvan kohdalla joudun kieltämään jatkossa ystäväni 4v pojan vauvan paijaamisen/silittämisen, koska aina se päättyy yritykseen satuttaa vauvaa. Jännitän tämän lapsen seurassa kokoajan.
Itse ainakin siis koen, että vauvan satuttaninen tahallaan on se paha, jota siinä voi sattua.
Enkä anna muitten silittää omiani. Mulla on viisi lasta. En itsekään tykkää, että kukaan käy mun iholle tai edes vaatteille.