Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oppiiko lapsi yleensä kirjottamaan ennen lukemista

Vierailija
11.09.2010 |

Olen huomannut että 5v on alkanut kirjottaa kaikenlaisia sanoja (myös niitä joita ei osaa siis ulkoA), muttei onnistu lukemaan tai ei kiinnosta lukea mitään. Onko nyt sitten menossa se paljon puhuttu herkkyysikä. Itse opin lukemaan ja kirjoittamaan poikani iässsä ilman mitään apua.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli osasi kirjoittaa minkä sanan tahansa kuuntelemalla äänteet ja kirjoittamalla sitten kirjaimet peräkkäin sanaksi. Mutta lukea ei osannut vielä silloin, vaikka kirjoitti joulupukille pitkän kirjeenkin ilman aikuisen apua.

5-vuotisneuvolassa sanoin että tyttö osaa kirjoittaa, niin täti sanoi että osaahan se sitten lukeakkin. Täti oli ihmeissään, kun selitin että tyttö osaa kirjoittaa, muttei lukea. Mutta siitä kuukausi eteenpäin tyttö oppi sitten lukemaankin.

Vierailija
2/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en millään muista mitenpäin minulla se silloin meni. Siitä äitini aina puhuu, että hänelle tuli yhtäkkiä puun takaa se että osasin lukea.

Jotenkin vaan tuntuu hassulta että lapsi osaa kirjoittaa noin hyvin muttei lukea.

ap

eli osasi kirjoittaa minkä sanan tahansa kuuntelemalla äänteet ja kirjoittamalla sitten kirjaimet peräkkäin sanaksi. Mutta lukea ei osannut vielä silloin, vaikka kirjoitti joulupukille pitkän kirjeenkin ilman aikuisen apua. 5-vuotisneuvolassa sanoin että tyttö osaa kirjoittaa, niin täti sanoi että osaahan se sitten lukeakkin. Täti oli ihmeissään, kun selitin että tyttö osaa kirjoittaa, muttei lukea. Mutta siitä kuukausi eteenpäin tyttö oppi sitten lukemaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua onkin, kun osa kirjoittaa mutta ei itse jälkikäteen tiedä mitä kirjoitti.

Vierailija
4/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeasti en ymmärrä miten se olisi mahdollista, kun kyse on samasta oivalluksesta sekä lukemisessa että kirjoittamisessa. Olen itselleni selittänyt, että poika ei jotenkin itse tiennyt osaavansa lukea tai uskaltanut lukea.

Tämä saattaa liittyä luonteeseen. Tämä lapsi turhautuu todella voimakkaasti jos ei opi jotakin, mitä haluaisi osata. Ehkä lukeminen oli niin iso ja haluttava juttu, ja siinä oli jo tullut pettymyksiä kun ei heti ensi haluamisella onnistunut, että poika oli kieltänyt itseltään lukemisen yrittämisen.

Tämä on tietysti vain veikkailua. Noin kuukausi meni kirjoitellessa, kunnes poika tajusi, että osaa lukea muidenkin kirjoittamia tekstejä kuin vain omiaan ;)

Vierailija
5/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisen tietämyksen mukaan kirjoittaminen tulee ensin, sit lukeminen. Eli lapsi opettelee lukemaan kirjoittamisen kautta.

Vierailija
6/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana kirjoittivat just pitkiä kirjeitä päiväkotikavereille, mutta eivät osanneet lukea vastauskirjeitä muuta kuin tosi hitaasti ja vaivalloisesti jaksoivat sanan tai pari. 5-vuotiaana osasivat kunnolla lukea.

Vierailija
7/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaessaan lapsi joutuu keskittymään konkreettisemmin tehtävään ja aikaansaannos näkyy paperilla.

Lukeminen on enemmän pelkkää ajatustyötä, ja pieni lapsi ei kiinnostu/motivoidu siitä samalla tavalla, koska siitä ei jää selvää näkyvää jälkeä.

Vierailija
8/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi.

Vierailija
9/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma poika oppi kyllä ensin lukemaan, oli silloin vajaat 4-vuotias. Sitten kun käden ja silmän yhteistyö kehittyi, alkoi kirjoittaminenkin sujua.

Vierailija
10/15 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut lukea koko ketjua ollenkaan vai etkö osaa?

Vierailija
11/15 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimmäinen lapsista oppi myös kirjoittamaan ensin. Kirjoitti jopa pienen tarinan. Tosin joka kerta, kun palasi tarinaa jatkamaan ei hänellä ollut hajuakaan, mitä oli siihen mennessä kirjoittanut. Kuopus tuntuu opettelevan samassa järjestyksessä..On nyt vähän vaille 5 vuotta ja muutamia sanoja on kirjoitellut. :)

Vierailija
12/15 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vasta pari kuukautta osannut lukea.

Koulussa tosiaan opitaan vähän eri tavalla, siksi voi jostakusta tuntua hassulta. Mutta varsin yleistä tuo, että kirjoittaminen opitaan ensin.

Vierailija
13/15 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaana kirjoittamaan ja eskarissa vasta lukemaan.

Vierailija
14/15 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oppi itsekseen 5,5 vuotiaana kirjoittamaan. Kirjoittaminen on helppoa, kun miettii kirjaimia äänteiden kautta. Tällä hetkellä tyttö kirjoittaa ihan ok ja lukee helppoja sanoja.

Vierailija
15/15 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kirjoitus ollut täydellistä. Esim sanavälejä ei ollut ja sanat oli kirjoitettu niin kuin poika ne sanoi. Yhteen pitkään tarinaan lisättiin 7-vuotiaana sanavälit ja ihan pikkasen muokattiin (jätettiin toistoja pois ja korjailtiin sanoja oikeammiksi). Lähetettiin sitten Napero-Finlandiaan (lasten valtakunnallinen kirjoituskilpailu) ja päästiin vastaanottamaan palkintoa "parhaasta seikkailusadusta". Ja tarina oli todellakin kirjoitettu silloin kun poika ei itse osannut lukea.

ihan hyvin voi osata kirjoittaa ilman että osaa toisin päin. Prosessi on kuitenkin käänteinen vrt osaatko automaattisesti aakkoset väärinpäin jos osaat luetella ne "oikeinpäin".

Lukemalla kirjoittamaan on ollut Montessori-pedagogiikan idea jo 1900 -uvun alkupuolelta. Eli ei nyt mikään ihan "viimeisimmän tietämyksen" helmi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan