mitä teen, kun vauva 3kk ei ota tuttia, mutta selkeästi on imemistarvetta?
en kuitenkaan voi olla koko aikaa tissiä työntämässä..mitä ihmettä mä oikein teen..
Kommentit (18)
kuopus oppi vasta lähes 5kk vanhana syömään tuttia. Annoin leluksi siinä vaiheessa, kun laittoi muitakin leluja suuhun. Sitä ennen oksennusrefleksi oli voimakas, jos yritettiin harjoitella... Mikään kultakurkku ei muuten ollut, mutta tutin kanssa kyllä.
Tsemppiä, jospa teilläkin vaan kestäisi hieman...
Imetysfanaatikot tuttikammoineen aiheuttaa ihan turhia ongelmia monille, kun ei ihmiset uskalla antaa tuttia lapsille pelätessään imetyksen häiriintyvän. Se on ihan paska puhetta.
Mun vauvani ei todellakaan huolinut tuttia, se kohteli sitä kuin olisin tunkenut sen suuhun minkä hyvänsä kapulan, sylki ulos ja karjui. Kaikille mukavampaa että pikkuvauva saa rintaa niin usein kuin tarvitsee.
Samaa mieltä olen! En käyttänyt tuttia kuin kerran vauvalla. Mielestäni on väkivaltaa työntää aina sitä tuttia vauvan suuhun jos vauva ei sitä halua!
Järkyttävää joskus katsoa tilanteita kun pieni lapsi ei voi koskaan äännähtää, ei ilmaista itseän, ei itkeä kun aina työnnetään tutti suuhun ja pidetään sitä väkisin suussa!!
Miettikää miltä tuntuu kun isompi ja vahvempi ihminen työntää jotain esinettä suuhun, kamalaa.
Luonnon tarkoitus on että vauva saa imeä, sillä on tarkoitus.
Vauva imee koska niin saadaan maidontuotanto kunnolla käyntiin.On tiheän imun kausia.Koittakaa nyt jaksaa imettää, se on lyhyt aika kun vauva on pieni!
eivät tuttia huolineet, enkä tehnyt siitä mitään ongelmaa. Eipähän ainakaan purenta mennyt pilalle.
Mutta täytyy sanoa että kuopuksen vauva-aika olikin meillä aika temppuilua käytännön asioiden hoitamisen osalta. Esim. kauppareissut todellakin juostiin läpi. Esikoisen neuvolassa kyllä imetin samalla vauvaa, samoin kuin juhlissa (siis vessassa), mutta ruokakauppaan vedin sentään rajan.
Mutta siis ei ollut tarkoitus väittää että kaikkien ihmisten pitää toimia samalla tavalla. Mä en vain itse keksinyt miten olisin saanut oman vauvani huolimaan tutin, kun ei sitä oikein voi naamaan teipatakaan.
Mun vauvani ei todellakaan huolinut tuttia, se kohteli sitä kuin olisin tunkenut sen suuhun minkä hyvänsä kapulan, sylki ulos ja karjui. Kaikille mukavampaa että pikkuvauva saa rintaa niin usein kuin tarvitsee.
eli siis sinäkö kaivoit tissin esiin esim. ruokakaupassa useampaan kertaankin, pankin jonossa, isomman sisaruksen opettajan tapaamisessa, lääkärissä, bussipysäkillä pakkasessa, jossain tärkeässä tilaisuudessa/juhlassa jne. Kyllä sitä tissiä toki kotona (ja muuallakin) voi antaa, kun vauva tahtoo, mutta kun aina ei ole tarvis maidolle vaan sille imemiselle. Mutta tuntuu tyhmältä alkaa esim. 15 min. kauppamatkalla tissiä tyrkkäämään... ap
Nälkäänsä syö toki, mutta ne kerrat kun haluaa vaan imeä häntä hermostuttaa kun tissistä tulee maitoa vaikka hän haluaisi imeä ihan vaan imemisen ilosta. Siinä kun tarkoat tissiä tulee raivarit. Eli ei se tissi ole ratkaisu kaikilla ja kaikkeen.
meillä ainakin aloitettiin jo synnärillä tarjota tuota tuttia ja kaikki mahdolliset merkit ja mallit kokeiltiin... Lapset on erilaisia, sille ei voi mitään. Toinen syö tissiä huvikseen, toinen tuttia, kolmas pärjää ilman jne. Eli kait täällä sitä vertaistukea etsitään, eikä sen ihmettelyä että ei noin voi olla, haloo!
kun motorisesti oppi itse laittamaan tutin suuhunsa. Annoin sen siis leluksi lattialle, ja siitä sen itse suuhunsa tunki ja tykästyi ;-D. ETTä olin iloinen, kun olin siihen asti tuttina ollut itse, eikä ollut edes esikoinen!
Ja selvyydeksi niille, jotka tissin tarjoamista tutin korvikkeeksi ehdottaa, niin ette taatusti ole sitä itse kokeneet! Meillä lapsi itki todella paljon tuota imemistarvetta joka ei ollut maidon tarvetta - tissi oli vain suussa, ei imenyt siis.
Ainakin meillä sitä tuttia piti painaa kevyesti vauvan suuhun, kun muuten automaattinen reaktio oli se, et vauva pukkaa sen kielellä pois.
varmaan kaikkia mitä löytyy...
ap
Ainakin meillä sitä tuttia piti painaa kevyesti vauvan suuhun, kun muuten automaattinen reaktio oli se, et vauva pukkaa sen kielellä pois.
niin vauva oksentaa. enkä tosiaankaan paina kovaa!
ap
Mutta ole tarkkana, jos alkaa pitää peukaloa suussa. Mulle hammaslääkäri sanoi, kun lapsi oli vuoden vanha, että olisi pitänyt laittaa sille vauvana tumput käteen, jotta ei olisi oppinut peukalolle. No ei se enää vuoden vanhalle tehonnut, sehän repi ne tumput pois! Nyt on kuusivuotias ja edelleen imee peukaloaan.
jos silloinkaan.
esim. ruokakaupassa useampaan kertaankin, pankin jonossa, isomman sisaruksen opettajan tapaamisessa, lääkärissä, bussipysäkillä pakkasessa, jossain tärkeässä tilaisuudessa/juhlassa jne. Kyllä sitä tissiä toki kotona (ja muuallakin) voi antaa, kun vauva tahtoo, mutta kun aina ei ole tarvis maidolle vaan sille imemiselle. Mutta tuntuu tyhmältä alkaa esim. 15 min. kauppamatkalla tissiä tyrkkäämään...
ap
tutteja roikkuu leikkimatossa yms. leluissa, jos vaikka vahingossa eksyisi suuhun..
ap