Hirveä tilanne töissä - miten voi selvittää?
Eli samassa projektissa mun kanssa on ihminen, joka ei tee hommiaan. Hän on vasta aloittanut työpaikalla viime vuonna. Yritin antaa hänelle mahdollisuuden, vaikka huomasin jo heti alkuunsa, että hänestä ei saa mitään irti, on jotenkin outo.
No, lähdettiin sitten työmatkalle. Hän aloitti tilanteen jo vaatimalla 1 hengen huoneen (projektin rahoitus on tiukka) vedoten siihen, että on flunssassa (muutkin oli, hän ei yhtään pahemmin). No tämä sitten järjestettiin. Matkalla hän ei osallistunut mihinkään asiapuoleen, oli vain paikalla ja seurasi, ei antanut mitään itsestään. Kesken kaiken hän ilmeisesti tunsi itsensä ulkopuoliseksi ja alkoi vittuilla toiselle matkalla olleelle naiselle. Syytti mm. puumanaiseksi, josta tämä toinen järkyttyi niin, että asiaa yhdessä puidessamme myöhästyimme yhdestä palaverista.
No keväällä saimme projektiin liittyviä vieraita - tämä nainen lupaili tehdä sitä ja tätä, mutta ei itse asiassa tehnyt mitään. Tuli tapahtumiin, joihin ei ollut ilmoittautunut ja jäi pois niistä, joihin oli tulossa. Käsittämätöntä toimintaa. Asia jäi kuitenkin käsittelemättä, kun projekti loppui. Viimeisenä päivänään ennen lomalle lähtöä tämä nainen meni esimiehelle vielä puhumaan, syytti työpaikkakiusaamisesta yms. kun hänelle oli joistain asioista sanottu. Asiaa ei käsitelty yhdessä.
Argh. Ja nyt mua ärsyttää ja ottaa päähän tama asia suunnattomasti! Projekti taas jatkuu, taas ollaan lähdössä matkalle ja nainen ei edelleenkään tee mitään. Tänään puhuin asiasta esimiehelle, sanoin että kiusaamisyytös olisi pitänyt käsitellä kunnolla, että tämä asia vaan pahenee koko ajan. Esimies olisi järjestänyt pitkin hampain palaveri, jossa olisimme olleet kolmestaan, hän, minä ja esimies. Mutta kun ei vika ole minussa, eikö tämä ole projektin asia? Jos minä olen yksin hänen sanaansa vastaan, hän saa hulluudessaan kaiken käännettyä mua vastaan. Esimies on aika "kiltti" selvittämään näitä juttuja, en oikein usko hänestä olevan apua.
Lupasin nyt itse puhua tämän naisen kanssa, mutta en usko sen tuottavan tulosta. Mitä tässä nyt voi ja kannattaa tehdä??? Eikö oikeasti kiusaamissyytös pitäisi käsitellä kunnolla, eikä jättää selvittämättä, jos "kiusattu" niin toivoo???
Kommentit (27)
joihin asia ja henkilö vaikuttaa. Kirjoittakaa ylös tapahtuneita asioita. Pyytäkää sen jälkeen tapaamisaika esimieheltänne, tarpeeksi pitkä. Kertokaa huomioitanne ja siitä, miten pelkäätte, että henkilön toiminta vaikuttaa teidän työpanokseenne. Toivottavasti asia alkaa sitten seljetä. Kukaan esimeis ei halua pitää alaisenaan henkilöä, josta ei ole hyötyä tai josta on jopa haittaa. Jos sinä menet puhumana nyt naiselle, on se vaara, että hän ehtii ennen sinua ja syyttää sinua kiusaamisesta.
Että oikein pitää koota ryhmä muista työkavereista ja löytää vikoja.
Eiköhän olisi parasta, että juttelisit tämän työkaverin kanssa vain kahden kesken.
Älä tee hänestä julkista hölmöä. Se vain tulehduttaa tilannetta entisestään.
Johan tuo kommenttisi, että hän on vähän "outo" viittaa siihen, että et pidä hänestä ja yrität savustaa ulos. Ehkä hän on sen jo vaistonutkin ja mokailee sen vuoksi koko ajan.
mä olen tottunut siihen, että jos joku homma luvataan hoitaa, se hoidetaan, eikä teeskennellä parin päivän päästä, että ei ole hänen asiansa. Tai jos sovitaan, että tavataan kymmeneltä ja hän tulee paikalle puoli kahdelta. Mielestäni tämä on tosi outoa käytöstä. Enkä kyllä pidä ihmisistä, jotka tekevät ohareita ja valehtelevat. Voin sen hyvin tunnustaa!
ap
minulla on tiimissäni sellainen henkilö, johon ei voi luottaa lainkaan. Vaikka sovitaan mitä, niin hän voi ihan helposti vetäytyä hommista. Hän myös ilkeilee minulle (muillekin ajoittain), ja joskus tämä menee niin pitkälle, että oma jaksamiseni on ihan piipussa sen takia. Hän ON ilkeä ja tuntuu siltä, että todellakin tekee kiusaa tahallaan. Moni ei juuri tätä asiaa meinaa uskoa, koska hän osaa olla myös toisaalta aivan valloittava ja hurmaavakin halutessaan.
Olen puhunut esimiehelle, olemme pitäneet palavereja, joissa on puhuttu suoraan asioita, mutta homma ei muutu mihinkään. En edes usko, että tämä tyyppi osaa muuttua, hän vastustaa henkeen ja vereen kaikkea, mikä ei ole hänen oma juttunsa ja ei sitoudu sellaisiin hommiin lainkaan. Hän tekee vain niitä töitä, joita on tehnyt aina, ei ymmärrä, että työelämä ja vaatimukset ovat muuttuneet aika tavalla.
Meillä pomo ei pysty asiaan puuttumaan, koska on juuri sellainen vietävissä oleva.
helvetillinen työkaveri, jota yritän vain sietää. Enää en odotakaan häneltä mitään muuta töissä kuin sitä, että lopettaa henkilökohtaisen vittuilun minulle. Teen sitten töitäni niin, etten odotakaanhänen olevan mukana nissä jutuissa, joita häneltä oikeasti tiimityöskentelijänä odottaisi.
Odottelen vaan, että jää kohta eläkkeelle, toivottavasti.
eikä välitä työstään niin silloin otat asiaksesi jutella tämän ohareitten tekijän kanssa, että noin ei töitä tehdä.
Onko häntä varmasti informoitu oikeista työajoista. Itse muistan kerran jääneeni eräästä työpalaverista pois, koska minulle ei koskaan kerrottu MITÄÄÄN.
Oli kuin kaikki olisivat lyöttäytyneet yhteen salatakseen ja pimittääkseen minulta tapaamisia ja palavereita. Se oli todella raskasta ja KYLLÄ minusta tuntui välillä, että olen työpaikkakiusattu.
Ja voihan olla että hän on masentunut tms, tuo myöhästely, unohdukset ja kiusatuksi tulemisen tunne viittaisivat siihen. Mutta ap, en voi välttyä ajattelemasta että sinussa on aimo annos kiusaajaa. Huomaatko mitään outoa tässä:
Syytti mm. puumanaiseksi, josta tämä toinen järkyttyi niin, että asiaa yhdessä puidessamme myöhästyimme yhdestä palaverista.
Ja voihan olla että hän on masentunut tms, tuo myöhästely, unohdukset ja kiusatuksi tulemisen tunne viittaisivat siihen. Mutta ap, en voi välttyä ajattelemasta että sinussa on aimo annos kiusaajaa. Huomaatko mitään outoa tässä:
Syytti mm. puumanaiseksi, josta tämä toinen järkyttyi niin, että asiaa yhdessä puidessamme myöhästyimme yhdestä palaverista.
Eli yritin tukea tätä toista ihmistä, joka oikeasti loukkantui tästä syytöksestä, koska se oli hänelle arka asia. Puhuin hänen kanssaan ja yritin selittää, että ehkä ei tarkottanut millään pahalla. Mutta vittuili senkin jälkeen vielä niin selvästi, ettei jäänyt mitään arvelun varaan. Miten nyt mielestäsi kiusasin sitten tätä haukkujaa???
Ja tosiaan, hän on ollut kyllä palavereissa paikalla, samalla lailla on infottu kuin muitakin jne. Mutta ei ota vapaaehtoisesti mitään tehtäviä, ja jos antaa tehtävän, lupaa tehdä mutta ei tee. Ja siksi olenkin nyt puhunut esimiehelle, olen sanonut mm. että ehkä hän on jotenkin sairas, kuvittelee asiat toisin. Että hän ehkä kokee olevansa kiusattu. Ja juuri sen takia asia tulisi selvittää. Mutta EI niin, että asia on meidän kahden välinen ongelmaa vaan tämä on hänen ongelmansa!
Ja tosiaan, on tietoinen työajoista. Työ alkaa tasan 8.00 ja hän tulee usein paikalle 8.20. Tai lopettaa puoli tuntia aiemmin kuin pitäisi. Ja se hankaloittaa taas mun työtä. Ja kun hänelle on sanottu, on aina joku selitys, tai lupaa muuttua mutta ei muutu. JA siltikin tuntui, että esimies ei ymmärtänyt, mistä on kyse.
tapahtunut, pvm, kellonaika jne. Mita on sovittu ja mita on/ei ole tapahtunut.