Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä tilanne töissä - miten voi selvittää?

Vierailija
10.09.2010 |

Eli samassa projektissa mun kanssa on ihminen, joka ei tee hommiaan. Hän on vasta aloittanut työpaikalla viime vuonna. Yritin antaa hänelle mahdollisuuden, vaikka huomasin jo heti alkuunsa, että hänestä ei saa mitään irti, on jotenkin outo.

No, lähdettiin sitten työmatkalle. Hän aloitti tilanteen jo vaatimalla 1 hengen huoneen (projektin rahoitus on tiukka) vedoten siihen, että on flunssassa (muutkin oli, hän ei yhtään pahemmin). No tämä sitten järjestettiin. Matkalla hän ei osallistunut mihinkään asiapuoleen, oli vain paikalla ja seurasi, ei antanut mitään itsestään. Kesken kaiken hän ilmeisesti tunsi itsensä ulkopuoliseksi ja alkoi vittuilla toiselle matkalla olleelle naiselle. Syytti mm. puumanaiseksi, josta tämä toinen järkyttyi niin, että asiaa yhdessä puidessamme myöhästyimme yhdestä palaverista.

No keväällä saimme projektiin liittyviä vieraita - tämä nainen lupaili tehdä sitä ja tätä, mutta ei itse asiassa tehnyt mitään. Tuli tapahtumiin, joihin ei ollut ilmoittautunut ja jäi pois niistä, joihin oli tulossa. Käsittämätöntä toimintaa. Asia jäi kuitenkin käsittelemättä, kun projekti loppui. Viimeisenä päivänään ennen lomalle lähtöä tämä nainen meni esimiehelle vielä puhumaan, syytti työpaikkakiusaamisesta yms. kun hänelle oli joistain asioista sanottu. Asiaa ei käsitelty yhdessä.

Argh. Ja nyt mua ärsyttää ja ottaa päähän tama asia suunnattomasti! Projekti taas jatkuu, taas ollaan lähdössä matkalle ja nainen ei edelleenkään tee mitään. Tänään puhuin asiasta esimiehelle, sanoin että kiusaamisyytös olisi pitänyt käsitellä kunnolla, että tämä asia vaan pahenee koko ajan. Esimies olisi järjestänyt pitkin hampain palaveri, jossa olisimme olleet kolmestaan, hän, minä ja esimies. Mutta kun ei vika ole minussa, eikö tämä ole projektin asia? Jos minä olen yksin hänen sanaansa vastaan, hän saa hulluudessaan kaiken käännettyä mua vastaan. Esimies on aika "kiltti" selvittämään näitä juttuja, en oikein usko hänestä olevan apua.

Lupasin nyt itse puhua tämän naisen kanssa, mutta en usko sen tuottavan tulosta. Mitä tässä nyt voi ja kannattaa tehdä??? Eikö oikeasti kiusaamissyytös pitäisi käsitellä kunnolla, eikä jättää selvittämättä, jos "kiusattu" niin toivoo???

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehet rupea tommoseen!

Vierailija
2/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

projektipääliköllä. Jos työt kaatuu muiden niskaan niin sanotte että ei keritä annetussa ajassa tekemään, mutta ette sanallakaan mainitse että johtuu tästä yhdestä tyypistä ja sen lusmuilusta. Kyllä osaava pp ja esimies näkee kuka tekee ja mitä ja kuka ei tee mitään.

Voithan kokeilla nostaa vielä projektissa esiin työnjaon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittäisit voimasi töihin etkä selän takana *askan puhumiseen ja toisen mustamaalaamiseen!

Mitähän ne toiset rehellisesti susta ajattelevat? Oletko työpaikan energiasyöppö, pahanimalintu, kantelupukki?

Vierailija
4/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja saavat usein tietämättömiä puolelleen, jäävät sitten pitkälle sairauslomalle, tulee burn outia jne. ja palkka juoksee.

Totuus on että hän ei osaa eikä viitsi

Misään nimessä et puhu hänen kanssa kahden kesken, koska tämä ihmistyyppi vääristää asiat ja sanotut kääntyvät päälaelleen

Kokoa monta paikalle ja tiivistä projektin tehdyt työt ja vielä tekemättömät, pyri ettet osoita häntä vaan saat hänet itsesi sanomaan että hänen piti se ja se tehdä

Sitten kysyt mihin mennessä saat sen tehdyksi jne...

Sano lopuksi että mä voisin tästä heittää muistion kaikille ettei jää pelkän kuulopuheen varaan

tsemppiä

on suuri vaara että sua syyllistetään ja todellinen pääsee kuin koira veräjästä

sitä paitsi joko kaikille oma huone tai ei kellekään, ei kai sinne matkalle ol e pakko tulla..voi hänelle sitten kuulumiset kertoa jälkikäteen ;)

Vierailija
5/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja saavat usein tietämättömiä puolelleen, jäävät sitten pitkälle sairauslomalle, tulee burn outia jne. ja palkka juoksee.

Totuus on että hän ei osaa eikä viitsi

Misään nimessä et puhu hänen kanssa kahden kesken, koska tämä ihmistyyppi vääristää asiat ja sanotut kääntyvät päälaelleen

Kokoa monta paikalle ja tiivistä projektin tehdyt työt ja vielä tekemättömät, pyri ettet osoita häntä vaan saat hänet itsesi sanomaan että hänen piti se ja se tehdä

Sitten kysyt mihin mennessä saat sen tehdyksi jne...

Sano lopuksi että mä voisin tästä heittää muistion kaikille ettei jää pelkän kuulopuheen varaan

tsemppiä

on suuri vaara että sua syyllistetään ja todellinen pääsee kuin koira veräjästä

sitä paitsi joko kaikille oma huone tai ei kellekään, ei kai sinne matkalle ol e pakko tulla..voi hänelle sitten kuulumiset kertoa jälkikäteen ;)

että vahvistit mun näkemystä. Tätä juuri pelkään, että asiat vääristyy...

Ajattelen tällä hetkellä, että menen esimiehelle sanomaan ma, että tämä ei kyllä ole mun asiani, en aio puhua hänelle kaksin enkä aio tätä asiaa enää vatvoa. Faktat on nyt tiedossa, hoitakoon joku muu jos hoitaa. Jos ei hoida, katotaan kuin käy.

JA totta on, että moni asia ärsyttää. Olen monesti miettinyt, onko tosiaan vika vain minussa. Nostanko kaiken negatiivisen esiin ja miksi? Tämä muutos on tapahtunut itsessäni tuossa työpaikassa. Kuitenkin olen se, joka usein sanoo sen, minkä muut vain ajattelee. Koen asiakseni parantaa asioita, jotka eivät toimi. Ehkä olen jotenkin outo tai pimeä...

Vierailija
6/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muut myöhästyivät palaverista hänen takiaan!!!!

Syytti mm. puumanaiseksi, josta tämä toinen järkyttyi niin, että asiaa yhdessä puidessamme myöhästyimme yhdestä palaverista.

Vierailija
7/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellisesti - onko vika sitten minussa? Onko tapana, että ihmiset lusmuilevat työssään, saavat aikaan eripuraa ja sitten kaikki hyväksyvät sen kiltisti sanomatta mitään? JOs näin on, niin olen itse toiminut väärin ja aiheuttanut koko sotkun.

Vierailija
8/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi asiat sähköpostitse. Pyytäisin aina vahvistuksen sovittuihin asioihin sähköpostitse.

Vierailija
9/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jonkun pumanaisselvittelyn takia jää palaveritkin huomaamatta! Taitaa pata soimata kattilaa!

Vierailija
10/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmarsinko oikein ap, etta et ole kyseisen henkilon esomies etka edes sen projektin projektipaallikko. Jos nain on, et oikein voi mitaan tehda sen jalkeen kun olet asian eskaloinut. Kun et ole esimies, sinulla ei ole oikein keinoja.

Toki voit projektissa raportoida sen etta sinun tehtavasi eivat etene koska odotat taman toisen ihmisen panostusta. Silloin projektipaallikko voi jarjestaa tehtavat uudelleen.

Takanapain kantsii ja toisen panettelu ei exists asiaa mitenkaan.

Esimiehella voi olla tilanteesta eri mielipide eika siksi toimi tahtosi mukaisesti.

Vierailija
11/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos teillä firmassa HR-osastoa? Jos on niin sinne juttelemaan. HR:stä löytyy aseet noihin ongelmiin jos siellä edes vähän ollaa ajan tasalla.

Lisäksi voisit kokeilla ohittaa sen nössön johtajan ja mennä hierarkiassa seuraavalle tasolle ylöspäin.

Vierailija
12/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on työpaikka, joka ei ole firma vaan toisenlainen systeemi. Tämä projekti on tosiaan pikkujuttu työn ohessa, eikä esimies ole tässä mukana. Projektista vastaava on nösserö, epäpätevä ja pitää tätä akkojen juttuna. Mikä muuten on HR?

Jos nyt täsmennän:

- itselleni ongelma on se, että on epäoikeudenmukaista, että yksi luistaa kaikista tehtävistä, en siedä epäoikeudenmukaisuutta

- jos joku syyttää työpaikkakiusaamisesta, eikö asia kuulu selvittää ja kysyä myös syytetyn mielipidettä?

- asia ei kuulu minulle, mutta eikö esimiehen tehtävä ole asiallisesti ottaa vastaan kritiikki työkaverista joka ei hoida hommiaan ja selvittää se, eikä asennoitua tyyliin "kaikkia kanteluja sitä joutuukin selvittämään"?

Oikeasti alan harkita jo työpaikan vaihtoa. Tai jos tämä kaikki on normaalia, niin tarvitsen jotain työnohjausta, työpaikkaterapiaa...

Vierailija
13/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi toisen asenteeseen vaikuttaa ainoastaan omaasi. Minä antaisin ko. henkilön olla enkä juoksisi esimiehelle kantelemassa.

Jos et ole projektipäällikkö, niin eipä ole sinun ongelmasi jos ko henkilö ei tee hänelle annettuja tehtäviä. Sanoisin vain että joo nämä tehtävät odottavat toisen tehtävän valmistumista sanomatta kuka niiden tekijä on. Projektipäällikön tehtäviin kuuluu hoitaa tekemättömille töille joku tekijä.

Vierailija
14/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun on asioita, jotka jonkun on vaan tehtävä. Ja sitten se kaikki kaatuu mun ja parin muun niskaan. Kyllä se vaan vituttaa!!! JA kun tälle yhdelle ei sitten sanota mitään, vaan annetaan luikerrella kaikesta noin vain. ja kun minä olen ainoa, joka asiasta sanon, on se sitten mun ongelma. Muut on samaa mieltä kuin minä, mutta eivät yleensäkään uskalla nostaa asioita esiin. Mä taas olen sitä mieltä, että mikään ei muutu, jos asioihin ei puutu. Olen kai väärässä...

Ja tosiaan, projektin vastaava on jotenkin vain päätynyt tähän, asiasta ei ole sovittu ja päätetty mitenkään yhdessä. On siis epäpätevä meidän pätevien joukossa, ja sekin ärsyttää, että ei oikeesti tee mitään enempää kuin me muut mutta statuksellaan matkustelee oikeutetusti... Ja tosiaan ei ota vastuuta siitä, että projekti onnistuu.

Vierailija
15/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ongelma on se, että on epäoikeudenmukaista, että yksi luistaa kaikista tehtävistä, en siedä epäoikeudenmukaisuutta -

työelämä on täynnä epäoikeudenmukaisuutta. :-( Itse ajattelen niin että kyllä joku joskus huomaa että ko. tyyppisestä henkilöstä ei ole mihinkään ja sitten huonoina aikoina saa ensimmäisenä kekää. Ja itse omat hommani kunnolla hoitaneena saan pidemmällä tähtäyksellä hyödyn.

Kokeile ottaa tehtävksi joitakin hommia, jotka kyseinen henkilö on ilmoittanut että eivät hänelle kuulu. Siis sanot jossain palaverissä että mä voi hoitaa sen tehtäväksi, se on pikku juttu. Voi olla että sitä alkaa harmittamaan kun muut hoitavat pikku juttuna sille määrätyt hommat. ;-)

Vierailija
16/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin asia ja henkilö vaikuttaa. Kirjoittakaa ylös tapahtuneita asioita. Pyytäkää sen jälkeen tapaamisaika esimieheltänne, tarpeeksi pitkä. Kertokaa huomioitanne ja siitä, miten pelkäätte, että henkilön toiminta vaikuttaa teidän työpanokseenne. Toivottavasti asia alkaa sitten seljetä. Kukaan esimeis ei halua pitää alaisenaan henkilöä, josta ei ole hyötyä tai josta on jopa haittaa. Jos sinä menet puhumana nyt naiselle, on se vaara, että hän ehtii ennen sinua ja syyttää sinua kiusaamisesta.

Vierailija
17/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan seuraavaa:

Vastedes projektinne etenemistä ja työnjakoa koskevissa palavereissa ja kokouksissa toimitta mahdollisimman muodollisen kokouskäytännön mukaan. Kokouksista ja palavereista teette pöytäkirjat, joihin merkitään mm. se, mitä kenenkin työtehtäviksi tulee. Tällainen ei ole kiusaamista eikä asioiden vaikeuttamista, vaan joissakin työpaikoissa täysin normaali toimintatapa. Tarkoitus ei ole, että ketään jätetään tehtävineen yksin, vaan että kunkin vastuu pannaan paperille.

Jos esimiehesi ei tällaiseen suostu, voit lyhyesti muistuttaa, että sinua on syytetty kiusaamisesta ja toisaalta sinä olet kokenut vääryyttä siinä että työkaveri ei hoida hommiaan kuten on sovittu. Tällaisten työpalaverien ei tule olla mitään pitkällisiä suunnitteluistuntoja vaan esimerkiksi 15 - 60 minuutin tilanteita, joissa pöytäkirja tehdään, tulostetaan ja jaetaan kaikille saman tien. Sen jälkeen ei tarvitse neuvotella jälkikäteen siitä, että mitä kenenkin piti tehdä.

Tämä oli minun ehdotukseni. Toivottavasti joku muu oivaltaa ehdottaa jotakin helpompaa. Jos mikään ei auta, ehdotan että alat katsella toista työpaikkaa. Mieluiten sellaista, jossa tehdään jotakin pysyväluontoista. Noita projekteja on Suomi täynnä, ja kovin tavallista on, että rahoituksen päätyttyä projektikin loppuu, eikä tehdystä työstä jää mitään elämään.

Vierailija
18/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain osa työtä, pieni osa. Mutta yhtälailla tämä ihminen laiminlyö muutakin työtään, on myöhässä, ei hoida muitakaan tehtäviä jne. Esimiehelle olen siis asiasta jo puhunut, tämä vaikutti siltä, että oli kyllästynyt tähän molemminpuoliseen "kanteluun". Itse on muutaman kerran asioista puhunut tämän ihmisen kanssa, mutta ei kuulemma auta. Ja niin kuin sanoin, esimies ei tosiaan ole mitenkään jämäkkä...

Ärsyttää sekin, että tästä ikään kuin tehtiin minun ja hänen välinen ongelma, vaikka ongelma on se, eettä hän ei hoida töitään!!! Työyhteisömme on alkanut tuntua tosi sairaalta etenkin sen jälkeen, kun hän tuli. Työilmapiiristä on valitettu aiemminkin, mutta esimies ei ole tehnyt asialle mitään.

Vierailija
19/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä vinkkejä???

Vierailija
20/27 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtunut, pvm, kellonaika jne. Mita on sovittu ja mita on/ei ole tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan