Lapsen päiväkodissa lastenhoitajana nainen, joka on raskaana ja tupakoi.
Jotenkin aivan äärimmäisen vastenmielistä. Eukko haisee niin tupakalle aina, että lapsetkin tietävät, että hän tupakoi - nyt sitten maha pystyssä. Tosi kiva sitten käydä kasvatuskeskusteluja tuollaisen muijan kanssa.
Kommentit (22)
Toisaalta. Asialle et varmaan pysty tekemään mitään muuta kuin valittamaan asiasta, jolloin tupakointi (työajalla) ehkä loppuu
että saako päiväkodin työntekijät käydä tosiaan röökillä työpäivän aikana. Kumpikin lapsen ryhmän hoitajista juoksee läheisessä metsässä, varmaan suht tiuhaan, kun usein, kun haen tai vien lasta, niin jompi kumpi sieltä pastilli suussa paahtaa. Eikös Helsinki tehnyt jonkun savuttomuuspäätöksen???? Meinaan, voisiko siihen vedota?
Helpompi kestää se, että eukko rajaisi sen röökaamisen vapaa-aikaansa.
ap
Laki kieltää tupakoinnin päiväkodin alueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Ja kvtes taas kertoo, ettei työpaikalta saa poistua kesken työpäivän.
Onneksi meidän päiväkoti on savuton ja siihen sitoutuu jokainen työntekijä.
eikä se ollut lapsilta se aika pois, enkä sitä heiltä edes ajatellut kieltää.
esim ruokataukojen yhteyteen. Ettei haiskahtaisi sitten aivan kamalata.
mä taidan viedä asian sitten eteenpäin.
Ja minä en edes ole mikään fanaattinen tupakanvihaaja - itsekin olen tupakoinut yli 15 vuotta. Musta vaan raskaana tupakoiminen on niin VÄÄRIN ja ällöttävää, että se tapahtuu paikassa, missä tulisi toimia lasten hyväksi.
Siis raskaana tupakointi on ällöttävää aina, mutta kestämätöntä päiväkotiympäristössä. Mun on ihan oikeasti aika vaikea keskustella tän ihmisen kanssa lapsestani - ei voi mitään. Ap
En ole puolustaja, mutta: sairaalassa on periaatteessa savuttomuus. Laitosapulaisia kytätään, mutta joku erikoislääkäri pössyyttää jossain. Kukaan ei uskalla aukoa päätään, koska sen tyypin tilalle ei välttämättä saada ketään, jos ottaa hatkat. Tämä tarina on tosi!
Se,että ämmä myrkyttää sikiönsä vai se, että oma lapsesi joutuu haistelemaan sen naisen tupakanlöyhkää?
Ei kai se tupakanHAJU ole lapselle niin vaarallista kuin tupakanSAVU? (Vaikka inhottavaa tietysti hajukin on)
mä taidan viedä asian sitten eteenpäin. Ja minä en edes ole mikään fanaattinen tupakanvihaaja - itsekin olen tupakoinut yli 15 vuotta. Musta vaan raskaana tupakoiminen on niin VÄÄRIN ja ällöttävää, että se tapahtuu paikassa, missä tulisi toimia lasten hyväksi. Siis raskaana tupakointi on ällöttävää aina, mutta kestämätöntä päiväkotiympäristössä. Mun on ihan oikeasti aika vaikea keskustella tän ihmisen kanssa lapsestani - ei voi mitään. Ap
jos viet asian eteenpäin. Varsinkin jos hki on tehnyt asiasta savuttomuuspäätöksen, niin koskee kaikkia kunnan työpaikkoja. Meidän oma kaupunki teki vuoden vaihteessa tuon päätöksen.
Ja asiahan on niin, että asioihin ei saa muutosta, jos ei joku aloita koko muutosprosessia, jolloin yllättäen löytyy myös aina taustatukea, mutta niin kauan ennen kuin tällainen rohkea aloitteentekijä löytyy, muut monesti tyytyy vain kauhistelemaan selän takana ym.
Ja huom, myöskään minä en ole ihan kamala tupakoinnin vastustaja, itselläkin sauhutteluvuosia takana 14, mutta varsinkin sen takia, että itse on moisen lopettanut, en hyväksy sitä enää niin helpolla muidenkaan osalta.. ja ihan turha kenenkään tulla mulle sanoo, et kun ei pysty lopettaa......
JA raskaana oleva tupakoitsija on ehkä ällöttävin näky suomessa, päihittää mennen tullen juopot ja puistojen miehet... No, ainoo mikä on vielä pahempi on humalainen tupakoitsija maha pystyssä tmv.
Ja itseasiassa jos mä oisin sä, niin mä kertoisin suoraan tälle henkilölle tai päiväkodin johtajalle, että en hlökohtaisesti hyväksy tuollaista tapaa työaikana päiväkodissa, enkä halua että kyseinen hlö on tekemisissä omien lasteni kanssa. Joku raja pitää olla tuossakin.. Vaikkei tuon sanomisella niin muutosta saisi aikaan, niin ainakaan mielipide ei jäisi epäselväksi, ja voi myös auttaa siihen, että jos kyseisen hlön kanssa joutuu jotain kasvatuskeskusteluja käymään, niin tämän hlön on hyvä tietää myös lapsen vanhempien mielipide, vaikkakin on kyse hlökohtaisesta asiasta, silti, voi saada ajattelemaan jotain..
Sitä paitsi, jos laki kieltää moisen asian, sen esiin ottaminen voi saada päiväkodin tekemään muutoksia noissa sormien välitse katsomissaan tapauksissa. Ja kas, kohta on taas yksi päiväkoti, joka on työaikana savuton!
muuten ehkä vähän turhaa sanoa saarnoja.
sikiönsä - kyse on siis siitä. En usko, että hänen tupakanhajunsa on todellakaan mikään riski lapselle. Siis kumpikin lapsen ryhmän hoitaja tupakoi, enkä ole tätä asiaa minään ongelmana aikaisemmin kokenut.
Mutta raskaana tupakoiva ihminen vain kuvottaa minua niin paljon, etten pysty hänen kanssaa lapseni asioita hoitamaan. Enkä muuten koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä. En myöskään tiedä, voinko täysin luottaa tuollaisen ihmisen haluun toimia hänen hoidossaan olevien lasten hyväksi, jos ei omaansakaan pysty tuon paremmin suojelemaan.
12 § (20.8.2010/698)
Tupakointi on kielletty:
1) perhepäivähoidon sisätiloissa perhepäivähoidon aikana, päiväkotien sisätiloissa ja ulkoalueilla sekä lastensuojelulain (417/2007) tai mielenterveyslain (1116/1990) nojalla hoitoa antavien laitosten alle 18-vuotiaille tarkoitetuissa sisätiloissa ja heille tarkoitetuilla ulkoalueilla;
2) perusopetusta, ammatillista koulutusta ja lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisätiloissa ja oppilasasuntoloissa sekä niiden käytössä olevilla ulkoalueilla;
3) virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatuissa sisätiloissa;
4) sisätiloissa järjestettävissä yleisissä tilaisuuksissa;
5) työyhteisöjen yhteisissä ja yleisissä sekä asiakkaille tarkoitetuissa sisätiloissa, jollei jäljempänä toisin säädetä;
6) yleisten kulkuneuvojen sisätiloissa;
7) asunto-osakeyhtiön tai muun asuinyhteisön asuinkiinteistöjen yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa;
8) ulkoalueilla järjestettävien yleisten tilaisuuksien katoksissa ja katsomoissa sekä muissa tilaisuuden seuraamiseen välittömästi tarkoitetuissa tiloissa, joissa osallistujat oleskelevat paikoillaan.
Jos elinkeinonharjoittaja sallii tupakoinnin ravitsemisliikkeensä ulkona olevassa tarjoilutilassa tai muualla hallinnassaan olevalla ulkoalueella, hänen on huolehdittava, ettei tupakansavu kulkeudu sieltä avoimen ikkunan, oven, muun aukon tai ilmanvaihdon kautta ravitsemisliikkeen sisätiloihin.
Asunto-osakeyhtiö tai muu asuinyhteisö voi kieltää tupakoinnin hallitsemallaan yhteisellä ulkoalueella rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.
L:lla 698/2010 muutettu 12 § tulee voimaan 1.10.2010. Aiempi sanamuoto kuuluu:
sikiönsä - kyse on siis siitä. En usko, että hänen tupakanhajunsa on todellakaan mikään riski lapselle. Siis kumpikin lapsen ryhmän hoitaja tupakoi, enkä ole tätä asiaa minään ongelmana aikaisemmin kokenut. Mutta raskaana tupakoiva ihminen vain kuvottaa minua niin paljon, etten pysty hänen kanssaa lapseni asioita hoitamaan. Enkä muuten koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä. En myöskään tiedä, voinko täysin luottaa tuollaisen ihmisen haluun toimia hänen hoidossaan olevien lasten hyväksi, jos ei omaansakaan pysty tuon paremmin suojelemaan.
Joku hoitaja voi hakata lapsiaan kotona, ryypätä ja käyttää huumeita (täälläkin useasti puitu asia: moni käyttää ja näe siinä mitään väärää).
Neuvolassa terveydenhoitaja voi olla vaikka päihteiden väärinkäyttäjä, lääkärisi samoin. Entä sairaanhoitaja, joka sinua/lastasi hoitanut? Joku voi olla vaikka prostituoitu tai antanut lapsiaan hyväksikäyttäjille (onhan noitakin). Et voi tietää.
Lapsen harrasteryhmässä pedo, opettajana jne.
kunhan se ei tapahtu pk:n alueella.
joka röökaa autossaan, jos kuljetettavaa ei ole. Pizzerioiden ja kebab-paikkojen edessä ruuanlaittaja vetää kessua. Monet kokit sauhuttelevat sitten takapihoilla.
koska sinua "kuvottaa" toinen ihminen. Et SINÄ voi aikuista ihmistä holhota/pakottaa mihinkään muutoksiin, jos hänestä ei ole haittaa omalle lapsellesi.
Monia "kuvottaa", että lapsen hoitaja haisee hieltä/puhuu murretta/elää lesbosuhteessa/laulaa vapaa-ajallaan karaokea,mutta eivät nuokaan ole ongelmia hoitajalle tai lapsille.
sikiönsä - kyse on siis siitä. En usko, että hänen tupakanhajunsa on todellakaan mikään riski lapselle. Siis kumpikin lapsen ryhmän hoitaja tupakoi, enkä ole tätä asiaa minään ongelmana aikaisemmin kokenut. Mutta raskaana tupakoiva ihminen vain kuvottaa minua niin paljon, etten pysty hänen kanssaa lapseni asioita hoitamaan. Enkä muuten koe asiasta pätkääkään syyllisyyttä.
ilmoittaisi eteenpäin, että häntä ällöttää lesbohoitaja tai hiviä sairastava hoitaja tms... raskaana tupakointi ei ole laissa kielletty, joten... on kyse sinun subjektiivisesta näkemyksestä (jonka toki moni varmasti jakaa), joten teet itsestäsi ehkä vähän pellen, jos alat meuhkata, että hoitaja ei saa olla tekemisissä lastesi kanssa....
Onneksi asia ei sinulle kuulu.