Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hoitovapaa-asioista tietävät

Vierailija
09.09.2010 |

ilmoitin työpaikalle jääväni hoitovapaalle. Sieltä sanoittiin, että asia on selvityksessä ja palaavat myöhemmin asiaan.

Mitä se tavallaan tarkoittaa? Siis minun kannaltani, eli voiko sieltä tulla tieto "et saa jäädä" tai vastaavaa, vai suunnittelevat nyt jotain työvuorojuttuja tai vastaavaa..

Voinko jo tehdä tukihakemusta kelalle vai pitääkö odottaa mitä työpaikalta kuuluu? Ja tarviiko kela jonkun ilmoituksen tai lomakkeen työnantajalta?

Kiitos, jos joku tietää.

Ja ei välttämättä tarvitse tehdä tästä mitään moralisointikeskustelua siitä, että olen kamala kun jään hoitovapaalle tai vastaavaa...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin pitää ilmoittaa 2kk jäämistä aikaisemmin, että ehtivät hoitaa sijaisasiat ym. Mutta muutenhan siihen ihan oikeus on.

Vierailija
2/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautta ennen sen alkua.

Eli tekevät päätöksen sen mukaan. Onhan alkuun 2 kuukautta aikaa? Silloin ei käsittääkseni voi tulla kun myötävä päästö. Kelaan voit joka tapauksessa tehdä jo hakemuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautta ennen sen alkua.

Eli tekevät päätöksen sen mukaan. Onhan alkuun 2 kuukautta aikaa? Silloin ei käsittääkseni voi tulla kun myötävä päästö. Kelaan voit joka tapauksessa tehdä jo hakemuksen.

Tota just mietin, että eihän siitä oikeestaan voi tulla kieltävää... Ja olen vielä ihan normaali turha toimistotyöläinen :D eli siis en mikään merkittävä henkilö, jolle tarvis varsinaista sijaista. mutta kiitos vastauksista. :)

Vierailija
4/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 2 kk ennen hoitovapaalle jäämistä.

Kun puhutaan alle 3-v hoitamisesta kotona, hoitovapaa on lähes subjektiivinen oikeus, mutta sitä tulee silti anoa.

Jos kyseessä on osittainen hoitovapaa, se ei enää olekaan subjektiivinen oikeus, vaan työnantajan ja työntekijän keskenään sovittava asia. Jonka työnantaja voi muuten kieltää.

Mutta tosiaan aika tökerösti olet asiat hoitanut jos olet vain ilmoittanut, että jäät pois. Jotkut työnantajat voivat olla aika niuhoja etenkin tuon 2 kk aikarajan kanssa.

Vierailija
5/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen 2kk aikaisemmin ja asia ollut ok. Eikö siihen ole suomessa oikeus, miksi pitää anoa?? Eikö hoitovapaalle voi jaadä kumpi vain vanhemmista.

Vierailija
6/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 2 kk ennen hoitovapaalle jäämistä.

Kun puhutaan alle 3-v hoitamisesta kotona, hoitovapaa on lähes subjektiivinen oikeus, mutta sitä tulee silti anoa.

Jos kyseessä on osittainen hoitovapaa, se ei enää olekaan subjektiivinen oikeus, vaan työnantajan ja työntekijän keskenään sovittava asia. Jonka työnantaja voi muuten kieltää.

Mutta tosiaan aika tökerösti olet asiat hoitanut jos olet vain ilmoittanut, että jäät pois. Jotkut työnantajat voivat olla aika niuhoja etenkin tuon 2 kk aikarajan kanssa.

siis niinkuin aiemmin sanoin, on vieläkin aikaa yli 2kk. Ja tosiaan olen jo ilmoittanut työpaikalle, että "jäisin siihen ja siihen asti hoitovapaalle"... ja lapsi siis nyt n. 6kk. Eli onko työpaikalla joku kaavake hoitovapaan anomiseen vai mitä hittoa tuo anominen tarkoittaa??!

Ei mene nyt jakeluun. Siis onko kyse vain sana muodosta, vai mistä? eli ilmoitus: "haluaisin jäädä hoitovapaalle neljäksi kuukaudeksi." ja anominen: "haluan anoa hoitovapaata neljäksi kuukaudeksi"... ai saakeli, että on suuri ero.

no saa nähdä, voi olla että potkut tulee... jaiks!

Vierailija
7/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ainakaan mistään anomisesta kerrota mitään, suora lainaus Kelan sivuilta:

Hoitovapaa alle 3-vuotiaan vanhemmalle

Hoitopaasta tulee ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?OpenDocument

Vierailija
8/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tulee vain ilmoittaa. Ja työnantaja kirjaa ylös. Eihän se työnantaja menetä mitään kun hoitovapaa on palkatonta, ja olet vain listoilla.

Vierailija
9/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niinkuin aiemmin sanoin, on vieläkin aikaa yli 2kk. Ja tosiaan olen jo ilmoittanut työpaikalle, että "jäisin siihen ja siihen asti hoitovapaalle"... ja lapsi siis nyt n. 6kk. Eli onko työpaikalla joku kaavake hoitovapaan anomiseen vai mitä hittoa tuo anominen tarkoittaa??!

[/quote]

mun ainakin piti täyttää hakemus kun jäin hoitovapaalle.

Vierailija
10/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla kyse. Luultavasti sun täytyy vaan täyttää jokin työstä vapautuslomake tms

Vierailija
11/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan laillinen oikeud hoitovapaaseen joten siitä ei voi olla kyse. Luultavasti sun täytyy vaan täyttää jokin työstä vapautuslomake tms

Juuri tuollainen minun piti täyttää. t: se joka tuossa äsken sanoi että mun piti täyttää hakemus

Vierailija
12/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaata ei ANOTA sillä se on jokaisen suomalaisen lakisääteinen oikeus. Siis siihen asti kun lapsi täyttää 3v.

Hoitovapaa siis vain ILMOITETAAN työantajalle. Työnantaja EI voi kieltää sitä.

Sen sijaan OSITTAISEN hoitovapaan työnantaja voi kieltää, mutta tähänkin on määriltelty hyvin tarkat kriteerit eli ei ole helppoa kieltää oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen.

Ja ap tekee kirjallisen hoitovapaailmoituksen työnantajalleen, esim. seuraavanlainen:

"Minä Maija Meikäläinen (sotu) olen hoitovapaalla x.x.2010 syntyneestä lapsestani ajalla 1.10.2010-31.12.2010"

Ja lopuksi paperiin sekä ap:n että työnantajan allekirjoitus ja nimenselvennyt sekä molemmille alkuperäiset kappaleet eli kahtena kappaleena teette paperit. Silloin ei tarvitse juristienkaan kanssa riidellä asiasta jälkikäteen.

Vierailija
13/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti kun esikoisetä jäin äitiyslomalle ja myöhemmin hoitovapaalle.

Vierailija
14/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti kun esikoisetä jäin äitiyslomalle ja myöhemmin hoitovapaalle.

eli siis onko ihan ok, kun ilmoittelin ja kyselin asiasta sähköpostilla(meidän töissä ei juuri puhelimessa puhuta, vaan s.posti on se ensisijainen), ja laitoin siihen että ilmoittavat mitä minun tulee nyt tehdä... varmaan työpaikoilla on noiden papereiden suhteen omat käytäntönsä. Uskon, että asia selviää, että täytävkö erikseen kaavakkeita.

Tärkein oli tosiaan tuo, että sain tietää, ettei työnantaja voi kieltää minua jäämästä, koska nyt vain odottelen vastausta.

kiitos kaikille :)

Vierailija
15/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä töissä täyttämässä se lomake. Minä kävin täyttämässä lomakkeen samalla kun kävin ilmoittamassa mihin asti olen hoitovapaalla.

Vierailija
16/16 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiisi vastannut henkilö ei todennäköisesti itse tiennyt mitä papereita sinun täytyy täyttää ja siksi laittoi, että asia on selvityksessä ja palataan asiaan myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän