Miehen veljen perhe kylään
Ai kamala. Lapseni 2-vuotissynttäreitä suunnittelen, ja pulmaa pukkaa. Eli: mieheni veljen perhe (4 lasta ja vaimo) aiheuttaa joka kerta ongelmia meillä ollessaan.
Perheen lapset mm.
-sotkevat paikat
-rikkovat tavaroita
-riitelevät ja meluavat
-sorkkivat tarjoilupöydän kakkuja ja kynttilöitä -murustavat kaikki keksit ja pikkuleivät, joita tarjolla on, ympäri kämppää jne.
Näin tapahtuu joka kerta, eivätkä vanhemmat välitä. Itse asiassa perheen rouva on välinpitämätön, ei kunnioita muiden koteja lainkaan, kävelee itse kengät jalassa sisällä, vaikka muut vieraat jättävät kenkänsä eteiseen. Lapsilla ei ole mitään kuria, eivätkä vanhemmat katso heidän peräänsä kotona eivätkä kylässä, eivät kiellä saati ohjaa juuri ollenkaan lapsiaan.
Asumme kerrostalossa kaksiossa, joten juhlien järjestäminen kotona vaatii tarkkaa suunnittelua mm. vierasmäärän suhteen. Viime vuonna pidimme kahdet juhlat, mutta nyt yritetään, josko yksillä juhlilla selviäisimme.
Suoraan sanoen, en haluaisi kutsua tuota porukkaa kylään ollenkaan, vaan antaa serkkujen tavata toisiaan muualla, esim. puistossa, mummolassa jne.
Miten te järjestäisitte vastaavan tilanteen? Onko vinkkejä tai kokemusta? Neuvoja kaipailisin todella :)
Terveisin äiti, joka haluaa lapselleen mukavat juhlat.
Kommentit (19)
Lapsi on syntynyt keväällä, mutta stressaan juhlista jo valmiiksi (tiedän, että on vielä aikaista)! Puoli vuotta siis aikaa juhliin, ehtiihän tässä miettiä vielä. Leikkipuistossa voisi olla hyvä pitää juhlat, koska omaa pihaa ei meillä ole :)
Erona vain, että meidän lapset keräävät lelut takaisin enen kotiin lähtöä ja syövät pöydässä (ei murusta keksejä ympäri kämppää). Mutta ääntähän tuommoisesta lapsilaumasta tietysti lähtee ja vikkeliä kun ovat säntäilevät joka paikaan. Kiellän kyllä mieheni kanssa jos meno yltyy liian raisuksi.
Jos teillä on ahdasta niin ymmärrrän pakokauhusi.
jo vaikka klo. 13 ja veljen perheen kutsut kylään vaikka vasta illalla. Sitten olet jo eteisessä natsina, sanot että kengät pois ettei lasten tarvitse leikkiä likaisella lattialla. Kiellät joka kerta niitä lapsia kun tekevät jotain pahaa. Sun talossa on sun säännöt.
etteköhän itse tiedä onko asunto teille sopiva.
Kuka nyt kutsuu vieraita syntymäpäiville ohjeella "kaikki siivoavat omat sotkunsa"??
Hankala juttu ja inhottavaa välinpitämättömyyttä tältä äidiltä.. Kuinka keväällä synttärit ovat, tarkoitan onko silloin jo lämmintä puistojuhliin vai pitääkö olla toppatamineissa?
joten hänellä tuskin on käsitystä siitä miten paljon ääntä ja sotkua voi neljä lasta aiheuttaa. Vaikkei lapsissa tai vanhemmissa olisi mitään vikaa.
minäkin tunnen tälläisen perheen. Ja olen ollut samoissa juhlissa heidän kanssaan. Vanhemmat rohmuaa lastensa kanssa kaikkea syötävää ensin, eikä mitään väliä vaikka lapsi laittaisi kaikki yhden sortin tarjottavat vain omalle lautaselleen.
Eivätkä vanhemmat ole mitään ns. rupusakkia, vaan korkeasti koulutettuja ja kovapalkkaisia. Vaan eipä se koulutus tai tulotaso kaikkea kerro. Jaa vai kertoisiko sittenkin? Ehkä he ajattelevat olevansa kylässä armosta isäntäväkeä kohtaan, kun ovat niin hienoa väkeä. Eikä heitä näinollen mitkään käytössäännöt koske.
anteeksi vaan, ääliöillä olisi mitään asiaa. Eli en kutsuisi tollaista porukkaa minkäänlaisiin juhliin enkä muutenkaan kyläilemään. Ihminen joka ei kunnioita toisen kotia ei ole minkään arvoinen eikä ansaitse tulla millään tavalla huomioiduksi. Joten jätä kutsumatta.
Kutsu pelkkä veljesi erikseen käymään kahden kesken, tai siis tietty lapsesi ollessa kotona, tai sit ei ollenkaan. Turha stressata moisella. Jos kysyvät, sano, ettei nyt pidetä juhlia, kun ei ole tilaa, vuoden päästä katsotaan uudestaan.
Mullakin on yksi 5-lapsinen tuttavaperhe, jota kutsun aina välillä, mutta en aina, koska lapset ovat ihan possuja enkä jaksa heitä ruokkia (rohmuavat ihan hulluina, sotkevat jne).
Kyse ei siis ole pelkästä metelistä tai riehumisesta, vaan eniten ärsyttää ja harmittaa kyseisen perheen vanhempien asenne! Eivät ole lainkaan pahoillaan, että lapset rikkovat tavaroita tai sorkkivat tarjoilupöydästä kaikkea syömättä niitä, työntävät esim. sormia kakkuun, ja äiti katsoo vierestä koska ei jaksa kieltää. Kun kiellän lapsia, he vain katsovat minua ja jatkavat sitten toimintaansa. Lapset ovat esim. meillä ollessaan jättäneet kylpyhuoneessa hanat valumaan ja tukkineen viemärin wc-paperilla sillä aikaa, kun minä olen keittänyt kahvia ja heidän äitinsä on istunut keittiössä kaikessa rauhassa. Ovat myös leikkineet tulella kotonamme, jne. Itse en juhlien emäntänä ehdi koko ajan vahtia, vaikka pieni asunto onkin, pitäisi varmaan olla valvontakamerat joka huoneessa. Mieheni veli pelasi playstationia viime synttäreiden ajan, sekä nukkui päiväunia olohuoneessa, hän ei siis osallistu lasten vahtimiseen.
Isompaan asuntoon ei vielä muuten ole tarvetta, joten yritetään ehkä järjestää juhlat jossain muualla. En tiedä, uskallanko vuokrata leikkipuistoa, jos jotain menee rikki, esim. ikkunoita, mutta muuten se olisi hyvä idea (enemmän tilaa leikkiä jne.).
Olen lapsirakas ihminen, kestän ajoittaista meteliäkin kärsivällisesti (vaikka luonteeltani olen rauhallinen ja pidän hiljaisuudesta). Lasten vilkkaus ei minua haittaa, vaan vanhempien välinpitämättömyys ja törkeys.
Sanonko ensi kerralla suoraan vanhemmille asiasta, vai seuraako moisesta suorasukaisuudesta sukuriita...? Sitä en haluaisi. :/
Terveisin, Ahdistunut ap.
suoraanm että seuraapa vähän mitä lapsesi tekevät.
Tai järjestät leikkipuistossa juhlat.
Tai jos miehesi on asioita unohtelevaa sorttia, käsket miehen kutsua veljensä perhe. Et sitten muistuta kertaakaan ja synttäreillä kysty "silmät pyöreinä" mieheltä että etkö kutsunut veljesi perhettä.
Tuo kirjoittaja nro 7:n idea kutsua miehen veljen perhe vasta illalla, oli erittäin hyvä! :) Silloin muut vieraat saisivat syödä kakkua, jota ei ole täysin "räävitty" ja keksejäkin olisi jäljellä, lattiat puhtaammat jne. :) Luulenkin, että käytän tätä keinoa, ja miehelleni sanon, että kyse on porrastamisesta, ja pienet juhlavieraat on parempi kutsua aamupäivällä. Tämä olisi hyvä juttu siksikin, että miehen veljen perhe tuppaa aina olemaan kylässä koko päivän, joten jos kutsun heidät klo 18, he ovat lähteneet keskiyöhön mennessä ;)
Ap.
Erittäin hyvä idea myös Sinulta, nro 17! :) Itse asiassa mieheni veljen vaimo ei myöskään lähetä kutsua suoraan minulle, vaan mieheni veli kertoo omalle miehelleni viime hetkillä, esim. päivää ennen juhlia.
Ja kyllä, mieheni on unohtelevaa sorttia, joten hän soittaisi ehkä veljelleen vasta juhlapäivänä, jolloin vieraita on sitten turha odottaa kovin aikaisin ;)
Olisi ihan tasapuolista tehdä näin, enhän minäkään saa heiltä kutsua! Sanon miehelleni etukäteen, että kutsuu, ketä haluaa, ja minä kutsun lapsen leikkikaverit vanhempineen jne. Saa sitten nähdä, jättääkö mieheni veljen perhe tulematta.
Terveisin, Ei enää niin ahdistunut ap. :)
Sanoin serkulleni ja hänen miehelleen suoraan että katsopa mitä lapsesi tekevät. Vähän noloa, eikä sekään kyllä auttanut, kokoajan piti huomautella.
Ymmärrän kyllä että lapset ovat vilkkaita, mutta en sellaista ettei yhtään puututa omien lasten tekemisiin kylässä. Annetaan kiskoa tavarat hyllyistä, kiivetä pöydälle, hyppiä sohvalla, repiä ja kiusata kissaa.
Ennenpitkää lakkasin kutsumasta heitä enää meille. Jos itse soittivat ja halusivat tulla, sanoin ettei käy. En jaksa tollaisia vieraita.
Vanhempia vaan naurattaa nämä vikkelät lapset. Ei mitään väliä vaikka tavaraa menis rikki ym. Eipä nuo nykyisin enää täällä käy, en jaksa moista menoa.
ymmärrä miten jotkut vanhemmat edes viitsii viedä vilkkaita, kaiken tuhoavia lapsiaan mihinkään, jos itse eivät kyttää perään koko ajan. Minunkin lapseni on täystuho jos annan vapaana mellastaa kuin sika pellossa, vaan enpä anna. Käytännössä minä tai mieheni seurataan koko ajan mitä lapsi tekee, ollaan samassa huoneessa. Ei isäntäperheen pidä kärsiä siitä että lapseni tahtoo penkoa tai rikkoa joka paikan. Kauaa emme jaksa vieraisilla olla, yleensä tuttavamme käyvätkin meillä jossa huoneet on järjestelty niin, että tuhot ovat minimaaliset.
mäkkärissä tai jossain muualla kuin kotona.
Mun siskon perhe oli ihan samanlainen, enkä kutsunut niitä koskaan synttäreille.Ero kuitenkin varmaan siinä,että sisko jotenkuten ymmärsi yskän.
Nyt ovat tervetulleita ja ovatkin ihania vieraita kun lapset on oppineet iän myötä tapoja.
Onnistuisiko pihajuhlat tai puistojuhlat serkuille? Tai sitten sanotte että sitten jos tulee sotkua kaikki siivoavat lähtiessään. Monesko päivä sun lapsesi on syntynyt meidän 12.9