tulossa hulluksi?:(((
Mikä mua vaivaa?
Minulla on kuolemanpelko. Onko muita keillä olisi sama ongelma kuin minulla?
Must tuntu mulla on syöpä, koska olen laihtunut kymmenen kiloa, 2v aikana
pakkoajatuksia ja ahdista
Olenko tulossa hulluksi?:(
Kommentit (23)
ne ajatukset pois?:'( miks musta tuntu että minulla on syöpä, painonpudotuksen takia vaan, olenko mä ihan sekaisin
Mene lääkäriin! Ei ole normaalia ajatella noin. Voi olla että liittyy masennukseen tai sitten johonkin muuhun. Saat lääkityksen ja pääset noista ahdistuksista.
Silloin ihminen alkaa ajatella negatiivisia asioita, kuvitella kaikkea kamalaa ja ajatella, että erilaiset oireet ovat syöpää tms. Ajatuksista ei pääse eroon. Masennus voi mennä niinkin pitkälle, että todellisuudentaju alkaa pettää.
Ahdistukseesi on mahdollista saada apua.
Sanon näin sinulle, mutta itsekin olisin luultavasti jonkinlaisen avun tarpeessa, koska pelkään myös kuolemaa ja sairastumista. Tarkkailen itseäni ja huolestun kaikesta. Mulla näitä pelkoja esiintyy erityisesti stressaavissa tilanteissa/väsyneenä. "Pelkokausi" saattaa kestää aika pitkäänkin. Tähän saakka olen selvinnyt omin avuin, mutta olen päättänyt, että jos alkaa ahdistaa liikaa tai liian pitkään tai liian usein, niin on otettava härkää sarvista ja pyrittävä helpottamaan omaa oloa hakemalla apua. Elämän ei ole tarkoitus olla jatkuvaa pelkoa ja kärsimystä. Välillä oikein ärsyttää, kuinka paljon hyvää "ilon aikaa" menee hukkaan turhia pelkoja ja toteutumattomia katastrofeja murehtiessa ja odottaessa. Nyt joku varmasti kehottaa hakeutumaan minuakin hoitoon, mutta tämä on ainakin toistaiseksi hallinnassa vielä, eikä jatkuvaa, joten yritän selvitä itse. ;) Tsemppiä sinulle!
Tiedätkö muuten mistä nämä pelot sinulla johtuu? Itse ajattelen, että mulla on jäänyt lapsuudesta kuoleman/sairastumisen pelko, sillä isäni kuoli ollessani pieni. Isän kuolemaa ei kotonamme koskaan käsitelty, vaan siitä vaiettiin. Muistan, että myös koulussa siitä vaiettiin täysin. Kerran yritin opettajalleni kertoa isäni kuolleen, mutta hän vaimensi minut katseellaan. Luultavasti ei osannut suhtautua asiaan. Tämä vaiettu asia on luultavasti jättänyt minuun pelkoa, jonka kanssa painin ajoittain edelleen, vähän alle 30-vuotiaana. Ensimmäisen lapseni syntymän jälkeen nämä ajatukset tulivat voimakkaampina mieleeni.
kun ajattelen tuota tilannetta missä olet ollut. Pienen lapsen isä on kuollut, eikä lapsella ole mahdollisuutta käydä sitä läpi kenenkään kanssa. :( Varmasti pienemmästäkin jää ahdistus"vaihde" päälle.
Mulla on myös lapsuudesta asti ollut todella vahva kuolemanpelko, ja sairauksien pelko muutenkin. Olen terapiassa sitä nyt aikuisena selvittänyt, ja ymmärtänyt mistä se johtuu, olen joutunut ihan pienestä lapsesta asti huolehtimaan liikaa vanhemmistani, sekä pienemmistä sisaruksistani ja siitä on jäänyt ahdistus ja pelkotilat. Hakeuduin hoitoon, kun aikuisena oireet menivät jo niin pahaksi että normaali tavallinen eläminen oli mahdotonta.
Tuollaisesta ahdistuksesta ja peloista ei kannata kärsiä, se ei missään tapauksessa kuulu normaaliin elämään, ja siitä voi "opetella" eroon ammattiavulla ja tuella, sekä joissain tapauksissa lääkitykselläkin.
kiitos, sulle pitkästä tekstistä, kiva lukea että meitä on monta kenellä on niitä pelkoja
Minua jotenkin on tähän asti helpottanut se, että tiedostan mistä pelkoni johtuvat. Toivottavasti se kantaa jatkossakin.
Hienoa, että olet saanut apua ahdistukseesi. On varmasti vapauttavaa kun voi huomata että elämä ja omat siivet kantaa, ja että vaikeuksista voi selvitä. Kaikkea hyvää sinulle! :)
t. 10
On vaikea uskoa, että minun elämäni on nykyään tällaista, pelotonta. Kun koko elämäni pelkäsin ja olin ahdistunut koko ajan, ja olin jo sopeutunut siihen että elämä on tällaista, eikä sille voi tehdä mitään. Kunnes sitten psykologi auttoi minua ymmärtämään, että ei sen todellakaan tarvitse olla niin, ei niiden pelkojen ja ahdistuksen kanssa tarvitse vain oppia elämään, vaan niistä voi opetella eroon. Nyt elämä on todellakin aivan erilaista, ja tämän kokeneena kannustan kaikkia hakemaan apua, jos elämä tuntuu liian raskaalta. Sillä sen ei tarvitse olla niin.
Toivon kaikkea hyvää myös sinulle. :)
Ja ap:lle myös.
t:11
Onko vaikea päästä mun omasta pelosta eroon? Miks olen varma että mulla on syöpä, olenko hullu vai onko se minulla. Seuraavalla viikkolla meen lääkärille, sain ajan
Ja ahdistus, hulluksi tulemisen pelko, pakkoajatukset jne.. kuuluu siihen.
Et sinä tule hulluksi. Sulla on vain joku "häiriö" ja ne on niin kovin yleisiä nykyään.
Rohkeasti vain lääkäriinn.
sun mielestäsi epätodelliset?:(
ap
kilpirauhasen liikatoiminta pudottaa painoa ja aiheuttaa mm. ahdistusta ja paniikkia. Tsekkaa veriarvot :)
Tai saavat paniikkioireita yms.
Onneksi on tie, mistä saa varmasti apua ja se on usko Jeesukseen Kristukseen. Hän ei petä ja Hänen sanassaan on kaikki turva.
ei elämän ole tarkoitus olla noin hankalaa. Ahdistuneisuuteen on nykyään hyviä lääkkeitä.