Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äiväkodin vanhempainillassa johtaja sanoi suoraan

Vierailija
08.09.2010 |

että päiväkoti on tarkoitettu kokopäivähoitoa tarvitseville, ei ole ns. virikehoitopäiväkoti. Virikelapsen hoitoaika on sitten 5h. Että jos vanhemmat joutuvat yhtäkkiä esim. työttömiksi tai työtilanne muuten muuttuu sellaiseksi, että vanhempi on kotona, hän lähtee siitä että lasta ei tuotaisi hoitoon kuin max 6vrk/ kuukaudessa. Näin työssäkäyville jää hoitopaikkoja.

Mitä mieltä olette? Voiko tuollaista ilmoittaa vallitsevaksi käytännöksi?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella on subjektiivinen päivähoito-OIKEUS. Oli se syy mikä tahansa. Yleistä on että lapsen hoitoaika on se 5 h päivässä mutta sitten lapset ovat päivittäin hoidossa. Meillä tyttö 4,5 v on kaksi päivää viikossa koko päivän hoidossa. Virikehoitoa se saattaa olla, mutta hänelle on suositeltu puheterapeutin toimesta päiväkotia kielenkehityksen tukemiseen. Meillä on kotona vauva ja ristiriitaista se aluksi oli, mutta nyt olen huomannut että se on tarpeellinen tytöllemme.

meidän kunnassa hoitopäivä on oltava vähintään 9. Ja johtaja on sitä mieltä, että lakia on noudatettava. Toisekseen emme vie kenenkään työssäkäyvän vanhemman lapsen hoitopaikkaa vaan mahdollistamme omalta osaltamme sen ettei ryhmäkoko voi olla liian suuri. Se on kaikkien lasten etu.

Meidän perheemme valinta tähän ei kuulu kenellekään koska maksamme hoidosta samalla tavalla kuin muutkin. Ihme ettei kukaan koskaan puutu niiden lasten perheisiin joissa lastensuojelullisin perustein lapsen hoitopaikka on täysin ilmainen ja he ovat 8-10 tuntia päivässä joka päivä on se äiti kotona tai ei.

Vierailija
22/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesi minulle kerran, ettei mikään ole parempi kuin kotiäidin lapsi, koska kotiäidin lapset eivät roiku klo 17 aidalla odottamassa hakijaa, eikä tule sairaana hoitoon. Omaa lastani koetettin houkutella pitämään hoitopaikka käädessäni kotiin mm. Puheilla siitä kuinka kavereiden merkitys vain korostuu lapsen kasvaessa. Lapsi on nyt 2v :-). Otin huonolla omallatunnolla silti kotiin sisaruksen synnyttyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää, miksi joku kotona oleva haluaa olla erossa lapsestaan? Miksi joku ei haluaisi olla lapsensa kanssa, JOS kerran itse on kotona?

En VOI YMMÄRTÄÄ, että joku tekee lapsia ja sitten laittaa ne pois kotoa, pois tieltä, jos itse on kotona.

Millaisen vanhemman moraali antaa tämän periksi? Millaisen vanhemman ei tee pahaa viedä lasta hoitoon ja mennä itse kotiin?

Mulle tulee niin paha olo pelkästä ajatuksestakin. Olen töissä ja lapseni on hoidossa, ja sekin tuntuu jo hieman pahalta :/

Vierailija
24/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vuorohoitoakana saa kuin vuorotyön takia ja vain jos kaikki huoltajat tekevät vuoroja.

Riittää, että päivähoitopaikkaa on tarjottu siinä puitteissa kun se kunnalla on mahdollista järjestää. Se voi olla myös osa-aikahoitoa.

Vierailija
25/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..minun on pakko viedä päivähoitoon, koska näin määrätään avotyön/sosiaalitoimiston päästä. Tekemistä meillä olisi päivässä vaikka kuinka - on leikkikavereita, muutama päiväkerho lähellä jne, mutta ei kelpaa, koska olen kuulemma äitinä liian spontaani ja päivärytmimme menisi liian sekaisin(heräisimme aamulla n 10-10.30 maissa) ja tämän takia siis pitää lapseni olla päiväkodissa n. 8-15 ns. virikelapsena - no, lapseni tykkää kyllä, joten kai se on ihan hyvä - ketuttaa vaan aikaiset aamut.

Vierailija
26/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää, miksi joku kotona oleva haluaa olla erossa lapsestaan? Miksi joku ei haluaisi olla lapsensa kanssa, JOS kerran itse on kotona?

En VOI YMMÄRTÄÄ, että joku tekee lapsia ja sitten laittaa ne pois kotoa, pois tieltä, jos itse on kotona.

Millaisen vanhemman moraali antaa tämän periksi? Millaisen vanhemman ei tee pahaa viedä lasta hoitoon ja mennä itse kotiin?

Mulle tulee niin paha olo pelkästä ajatuksestakin. Olen töissä ja lapseni on hoidossa, ja sekin tuntuu jo hieman pahalta :/

Sinun mielestäsi lapsen parasta on se, että lapsi saa olla kotona äidin/isän kanssa. Se on mielestäsi yleismaailmallinen totuus. Meidän perheemme mielestä ei.

Minun lapseni (melkein 5-vuotias) on aina mennyt päiväkotiin mielellään (2-vuotiaasta lähtien). Asumme maalla eikä meillä ole lähinaapureita eikä lapsiperheitä melkein 10 km säteellä. Jonotimme hoitopaikkaa lapsellemme lähemmäksi eli n. 10 km päähän, silloinen hoitopaikka on yli kaksinkertaisen matkan päässä ja väärässä suunnassa työpaikkaani nähden. Kun saimme paikan lähempänä olevaan päiväkotiin, olinkin raskaana (yllätysraskaus). Lapseni ehti olla uudessa päiväkodissa muutaman kuukauden, kun hän jäi vauvan ja minun kanssa kotiin. Emme heti luopuneet hoitopaikasta, koska vauva tarvitsi ensimmäiset kuukaudet sairaalahoitoa ja lääkäreillä käymistä, joten lapsi oli 1-2 päivää viikossa hoidossa tutussa paikassa. Kun tilanne vakiintui, otimme lapsen pois kokonaan hoidosta. Hän kaipasi sinne joka päivä, koska kavereita ei lähiseudulla ollut. Niinpä laitoimme hänet nyt syksyksi sinne takaisin 2 päivää viikossa. Ei ole kysymys siitä, ettenkö jaksaisi hoitaa lastani tai olla hänen kanssaan vaan siitä, että kuuntelin lastani ja ihan oikeasti tiedän, mikä on hänelle parasta.

Voit sääliä lastani kaikessa rauhassa. Meillä on nyt kuitenkin todella onnellinen poika, joka kysyy joka päivä innokkaasti: Onko tänään se päivä, kun pääsen päiväkotiin?

Vierailija
27/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluan olla erossa lapsestani? - oma vastaukseni on, että lapseni on pian 5-vuotias ja aloitti hoidon 2-vuotiaana. Vaikeinta oli olla erossa työpäivä kuin nyt pari päivää viikossa. Kyse on siitä, että lapseni saa oikeasti tarvitsemaansa tukea, kuntoutuksellista ohjaamista, ryhmässä oppimista jne ennen eskaria.

Minulla on vanhin lapsi kehitysvammainen ja vielä vauvakin perheessä. Omien voimavarojen on riitettävä kaikkeen. Tarvitsen itse lepoa jotta jaksan, kehitysvamaisen lapsen kanssa illat ovat raskaita.

Toisekseen ehkä haluan että lapseni saa oikeasti sitä kuntouttavaa päivähoitoa, koska tämn kehitysvammainen lapseni ei sitä koskaan saanut ja jäi paitsi monista asioista. En veisi lastani virikehoitoon ellei hän haluaisi. On myös ihanaa viettää 3 päivää viikossa hänen sekä vauvan kanssa laatuaikaa.

Asioita ei voi ehkä ymmärtääkään, jos ei pysty näkemään toisen ihmisen elämään realistisesti. Tunneperäisillä syillä ei voida kieltää lasta oppimasta sosiaaliseksi ja muita huomioon ottavaksi, saatika harjoiteltava eskarissa tarvittavia taitoja. Huono äiti ei ole sellainen joka käyttää ammattilaisten hyvää, laadukasta ja kuntouttavaa päivähoitoa lapsensa kokonaiskehityksen takia. Huono äiti on sellainen, joka ei pysty näkemään lastaan kokonaisvaltaisesti ja tajuamaan sen, että nykyajan koulu vaatii isoja taitoja jo eka luokkalaisilta. Jotkut lapset oppivat ne taidot äidin helmoissa ja seurakunnan perhekerhoissa, toiset taas eivät. Sinä et voi ihmetellä kenenkään ratkaisuja jollet tiedä syitä.

Minä taas puolestani YMMÄRRÄn miksi joku Ei halua käyttää virikehoitoa. Ymmärrän myös, miksi joku äiti haluaa tehdä pitkiä työpäiviä niin että aikaa lapsen kanssa jää noin 2-3 tuntiin illassa. En tuomitse toisia heidän valinnoissaan.

Vierailija
28/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi