Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta kertaa viikossa teillä syödään eineksiä?

Vierailija
31.10.2010 |

Eineksiksi lasken mm. valmisateriat, 'lisää vain jauhelija ja vesi' -tyyppiset kuivamuonapussit, säilykkeet, majoneesisalaatit, pakastealtaan herkut kuten vihannessekoitukset ja kalapuikot sekä tietenkin nakit ja valmislihapullat.

Meillä näitä joka arkipäivä. Viikonloppuisin tehdään kunnolla.

Ja ai niin, mitkä einekset ovat parhaita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään jotain majoneesisalaattia.

Parhaita on pinaatti- ja verilätyt ja maksalaatikko. Kana-nuudeliruukku on yksi hyvä myös.

Vierailija
2/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. tomaattimurska on eines (mitä se ei kyllä mielestäni ole).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään muita eineksiä meillä ei syödä. Mua kuvottaa se ajatus, etten tiedä mitä kaikkea niissä on.

Vierailija
4/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on säilyke. Nyt keitin kanaa kanaviillokkia varten, ja siinä oli tuoreiden vihannesten lisäksi keitinliemssä pakastejuureksia. Onko kyseessä siis einesruoka?

Vierailija
5/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes joka päivä. MUTTA, todellisuudessa eineksiksi EI lasketa pakasteita ja säilykkeitä eli esim. tomaattimurskaa, tonnikalaa tai peruna-sipulipakastetta. Noissahan ei ole mitään muuta kuin ne raaka-aineet. Mm. näitä meillä käytetään. "Oikeita" eineksiä, joissa lisäaineiden määrä usein järkyttävä, ehkä kahdesti kuussa.

Vierailija
6/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kaikkia niitä voisi halutessaan tehdä itsekin alusta alkaen tuoreista raaka-aineista. Eineksissä valmistus on tehty teollisesti ja säilyvyyttä lisätty mm. säilöntäaineilla, kuivaamalla, vakuumipakkauksella tai pakastamalla.

t. ap

Vierailija
7/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen pakastevihanneksia ja tomaattimurskaa.

Vierailija
8/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen lempparit ovat kalapuikot, maksalaatikko ja atrian jauhelihapizza, minun lempparit on jotkut kalapalat

Vierailija
9/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meillä syödään jotain einestä varmasti aina. Onko mausteet eineksiä, nekin on kuivattuja tuotteita...

Vierailija
10/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap mikä ei ole määritelmiesi mukaan eines? Irtomyynnin vihannekset ei varmaan, mutta suurin osa maitotaloustuotteista varmaan on? Samoin lähes kaikki liha? Googlettelepa vähän eineksen määritelmää...

Vierailija
11/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos säilyketölkit ja pakastejuurekset/hernemaissipaprikat yms. lasketaan. Ainakin lähes joka päivä. Esimerkiksi tomaattikastikkeen pastaan teen kyllä säilykemurskasta.

Vierailija
12/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä en laske pakastevihannessekoituksia eineksiksi. En myöskään tomaattimurskaa.

Valmislihapullat ja pinaattiletut on lasten suosikkeja. Itse tykkään tomaattivuohenjuustokeitosta, jota syön joskus töissä.

Pääasiassa tehdään viikonloppuisin reilummin ruokaa, että riittää viikolla illoiksi. Sitten loppuviikosta usein kerran jotain einestä, jos ei ehditä laittaa illalla ruokaa.

Vierailija
13/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap mikä ei ole määritelmiesi mukaan eines? Irtomyynnin vihannekset ei varmaan, mutta suurin osa maitotaloustuotteista varmaan on? Samoin lähes kaikki liha? Googlettelepa vähän eineksen määritelmää...

koska joku piimän, juuston tai jugurtin tekeminen nyt ei vain ole mikään yksinkertainen juttu kotioloissa.

Sen sijaan pakastevihannekset ovat eines, koska ihan yhtä hyvin voisi napata ne perunat ja sipulit hevi-ostastolta ja pilkkoa. Eli niiden valmistamiseen ei tarvita prosessointia. Liha ei ole einestä, mikäli sitä ei ole valmistettu. Eli jauheliha - olkoonkin vakuumipakattu - ei ole eines, koska se on vain jauhettua tuoretta lihaa. Sen sijaan jauhelihapihvit ovat eines, koska niiden valmistukseen on käytetty teollisia menetelmiä sekä lisätty ties mitä sidosaineita. Yhtä hyvin voisi ostaa jauhelihaa ja kananmunia ja tehdä pihvit itse käsittelemättömistä raaka-aineista. Myös marinoidut kanasuikaleet ovat mielestäni einestä, koska vallan hyvin ne voisi marinoida itse tuoreilla yrteillä ja vaikkapa hunajalla.

Eli mielestäni eineksiä on kaikki teollisesti valmistetut raaka-aineet, jotka olisi vallan helppo tehdä kotona alusta alkaen itse. Helppous on sitten toki subjektiivinen näkemys, mutta esimerkiksi sipulin pilkkominen on mielestäni helppoa. Samoin kalapuikkojen tekeminen.

Mausteet eivät ole eineksiä, koska niitä ei myydä kaupoissa "tuoreina" (yrttejä ja chilipalkoja lukuunottamatta). Mausteet myydään aina kuivattuina.

Tiedän, että eineksen virallinen määritelmä (Wikipedian mukaan) on hyvin paljon tiukempi ja siksi luettelinkin aloitukseen esimerkkejä ruoka-aineista, joita itse pidän eineksinä. Ehkä olisi parempi puhua sekä eineksistä että puolivalmisteista.

t. ap

Vierailija
14/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai maidon hapattamisesta?

Vierailija
15/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kyllä vastata yhtään, kun en ymmärrä tuota sinun eines-määritelmää. Mielestäni tuolla logiikalla jogurttikin on kyllä eines taatusti siinä missä joku perunasipulisekoituskin on! Ainakin meillä tehdään kyllä itse jogurttiakin.

Joo, mut käytetään kyllä tomaattimurskaa ja perunasipulisekoitustakin.

Äh, liian vaikeita nuo sinun määritelmät - en osaa vastata.

Vierailija
16/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa monia mammoja veetuttaa, kun heidän leimataan einesten käyttäjiksi koska ostavat niitä pakastettuja wokkivihanneksia ja hernemaissipaprikapusseja. Sehän tässä teitä hiertää, eikö? Miksi lainkaan ostaa pakastettuna, kun tuoreenakin on saatavana? Eikä tarvita kuin leikkuulauta ja veitsi. Ootte vaan laiskoja, mutta ette halua sitä myöntää. Toisin kuin minä.

t. ap

Vierailija
17/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einesmääritelmä tässä hiertää, halusit ymmärtää sen tai et.

Vierailija
18/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tässä tuommoinen hierrä. Voin myöntää hyvinkin käyttäväni eineksiä. Itseasiassa käyttäisin erittäin mielelläni eineksiä, jos löydän moisia kunnollisia, joissa ei ole E-kirjaimia!

Sen sijaan en ymmärrä, että miksi esim. luomutomaattimurska olisi eines ja sellaista voin käyttää vaikka koen tekeväni itse esim. spagettikastikkeen. Niin ja jos pakasteherneet ovat on einestä (ei niitä ympäri vuoden saa kaupasta tuoreena!), niin onko myös pakastemansikat einestä?

Niin ja mainitaan vielä loppuun, että käytän erittäin mielelläni esim. einespinaattikeittoa, jossa ei ole lainkaan E-kirjaimia. Sen sijaan en halua käyttää eineslihapullia, joita ei saisi oikeastaan kutsua edes lihapulliksi vaan niissä on eniten nahkaa, joten nahkapyöryköitä meillä ei syödä.

Vierailija
19/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään nimittäin jotain näistä:

tomaattimurska

oliivit

aurinkokuivatut tomaatit

pakastetut pavut

Muuten syödään ehkä kerran kuussa pakastepizzaa ja kerran kuussa jotain muuta einestä esim. siskonmakkaraa tai pakastekalaa.

Vierailija
20/22 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska joku piimän, juuston tai jugurtin tekeminen nyt ei vain ole mikään yksinkertainen juttu kotioloissa.

Sen sijaan pakastevihannekset ovat eines, koska ihan yhtä hyvin voisi napata ne perunat ja sipulit hevi-ostastolta ja pilkkoa. Eli niiden valmistamiseen ei tarvita prosessointia. Liha ei ole einestä, mikäli sitä ei ole valmistettu. Eli jauheliha - olkoonkin vakuumipakattu - ei ole eines, koska se on vain jauhettua tuoretta lihaa. Sen sijaan jauhelihapihvit ovat eines, koska niiden valmistukseen on käytetty teollisia menetelmiä sekä lisätty ties mitä sidosaineita. Yhtä hyvin voisi ostaa jauhelihaa ja kananmunia ja tehdä pihvit itse käsittelemättömistä raaka-aineista. Myös marinoidut kanasuikaleet ovat mielestäni einestä, koska vallan hyvin ne voisi marinoida itse tuoreilla yrteillä ja vaikkapa hunajalla.

Eli mielestäni eineksiä on kaikki teollisesti valmistetut raaka-aineet, jotka olisi vallan helppo tehdä kotona alusta alkaen itse. Helppous on sitten toki subjektiivinen näkemys, mutta esimerkiksi sipulin pilkkominen on mielestäni helppoa. Samoin kalapuikkojen tekeminen.

Mausteet eivät ole eineksiä, koska niitä ei myydä kaupoissa "tuoreina" (yrttejä ja chilipalkoja lukuunottamatta). Mausteet myydään aina kuivattuina.

Tiedän, että eineksen virallinen määritelmä (Wikipedian mukaan) on hyvin paljon tiukempi ja siksi luettelinkin aloitukseen esimerkkejä ruoka-aineista, joita itse pidän eineksinä. Ehkä olisi parempi puhua sekä eineksistä että puolivalmisteista.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi