väkivaltaa???!!!!
Meillä siis ollut perheessä väkivaltaa, fyysistä että henkistä. Ei siitä sen enempää, mutta onko kokemuksia, että voiko mies lopettaa kierteen ihan vain PÄÄTTÄMÄLLÄ??? On käyty pari kertaa terapiassa ja mies ilmoitti ettei enää lähde sinne. Itse olen eron kannalla koska en tippaakaan luota häneen. Pitkään ollut nyt tosi kunnolla ja sanoo että anna vielä mahdollisuus. Itse epäilen että ei kukaan voi tuosta vaan lopettaa vuosien kierrettä sormia napsauttamalla mutta entä jos olen väärässä ja hajotan viisihenkisen perheen "turhaan". Ongelma on siis etten luota että pystyy ja vaikka kuinka yritän niin tunnen vaan syvää sääliä ja inhoa häntä kohtaan. Jos hakisi apua ja kävisi hoidoissa ammattilaisella niin jotenknin tuntuu että voisin ehkä löytää kunnioituksen taas, mutta hän ei suostu...
Kommentit (8)
en usko itsekään että ilman apua paranisi. Kaikesta huolimatta isi lapsille supertärkeä ihminen ja tuntuu että olen aivan liian vaikean ratkaisun edessä. voin itse tosi huonosti koska en voi sietää hntä silimissäni nykyään ja vaikea antaa uutta mahista kun fiilikset tuollaiset. Toisaalta erokin tuntuu yhtä ahdistavalta vaihtoehdolta, ei itseni mutta lasten takia.
En minä henkeni takia ole onneksi joutunut koskaan pelkäämään, väkivalta ollu "lievää" (ei tietenkään yhtään oikeutetumpaa...) ja enempi sanallista todella pahaa satuttamista...
kuin fyysinen.. olen joutunut itse katselemaan ja kokemaan kun äitiäni on vähätelty, haukuttu ja joskus käyty kiinni! se oli kauheaa lapsen ja murrosikäisen silmissä.. paljon kauheampaa kuin ero.. toki erokin on kova juttu lapsille mutta aika parantaa haavat ja kun he kasvavat he ymmärtävät mistä sinä luovuit heidän takiaan! :)
olen ihan samaa mieltä tuostakin. Kun tuntuu just siltä että en halua ottaa sitä riskiä enää YHTÄÄN kertaa että lapset joutuis näkemään kun hän riehuu. Itse olen kasvatustieteitä paljonkin lukenut ja tiedän kuinka tuhoisaa tuollaisen näkeminen on lapselle. Ihminen jota rakstaa ja johon luottaa, käyttäytyy yhtäkkiä kovin kovin pelottavasti ja rumasti. ON vaan niin pirun vaikeaa tehdä näitä ratkaisuja. Olen tosi monen ihmisen elämästä vastuussa teen mitä teen...
Itseäni esimerkkinä käyttäen voin sanoa, että ihminen voi muuttua, siihen riittää päätös, koska päätöksen takana on halu muuttua ja sen takana on taas oivallus, ymmärräys, että siihen astinen käytös on ollut väärää.
Mutta se vaatisi kyllä tuekseen ulkopuolista keskusteluapua, jotta olisi pitkäkestoisempaa kuin vuosi tai puoli vuotta.
Anna miehellesi mahdollsuus. Sinunkin tunteet vielä voi tulla takaisin... mutta sano miehelle, että tämän on mentävä joko parisuhdeterapiaan tai johonkin yksilökeskustelukäynneille. Oman itsensä kohtaaminen ja kipeäistä, vaietuista, unohdetuista asiosita puhuminen ulkopuoliselle on etenkin miehille vaikeaa, mutta ei edes suomalainen mies selviä muutokseen ilman sitä. Lopputulos on yleensä ns. hyvä. Eli se kannattaisi.
Ehdollista :)
kun just se tässä onkin. Minä oon sanonu miljoona kertaa että meidän jatkamisen edellytys on se, että hän menee hakemaan sitä apua psykologilta tai psykiatrilta!!! Mies haluaa minut ja lapset muuta ei mene sitä apua hakemaan vaikka olen rukoillut ja anellut. Perheterapeutti suositteli myös psykologia!!!
Käytiin molemmat terapiassa, omissamme. Minä rikosuhripuolella, mies vaihtoehtoisia tapoja etsivässä terapiassa.
Koko ajan mies oli kuitenkin terapeutille vähätellyt ongelmaa ja antanut ihan väärän kuvan tapahtuneista.
Lopulta alkoi syyttää minua siitä, että olen "tehnyt hänestä syyllisen" muitten silmissä.
Alussa pelkäsin häntä vain kun hän oli humalassa, lopulta pelkäsin koko ajan.
Ja mies kyllä vakuutti että EI koskaan enää, jokaisen kerran jälkeen. Monta vuotta uskoin, tilanne vain paheni kerta kerralta.
Eroa. Olet jo henkisesti kypsä lähtemään, tunnet vihaa ja inhoa ja sinulla on SYY JA OIKEUS suojella sekä itseäsi että lapsiasi. Et mitenkään voi väittää että väkivallan takia eroaminen olisi turhaan.
Ei vaikka mies ei sitä seuraavaa tyttöystävää hakkaisikaan. Olisi varmaan kuitenkin hakannut sinua. Siinä on joku juttu.
voin sanoa että ei pysty, ilman ammattilaisten hoitoa.. voithan sinä katsoa ja kun seuraava kerta tulee niin pakkaatte miehen taikka omat tavaranne ja lähdette!! toivottavasti vain seuraavalla kerralla ei lähde keneltäkään henki...