Jäisikö sinun miehesi 6 kk:n isyysmalli, jos 6+6+6-malli tulee käyttöön?
Kommentit (54)
Yrittäjälle täysin mahdotonta. Käytännössä meillä olisi sitten minä 6kk + 6kk, sitten menisin 6 kk ajaksi töihin ja sen jälkeen hoitovapaalle eli tarvittaisiin 6 kk ajaksi hoitopaikka aika pienelle, ellei työnantajani jousta ja anna mahdollisuutta osa-aikatyöhön.
Ihmettelen tuota että miksi miesyrittäjät eivät muka voi jäädä pitkille lomille, mutta naisyrittäjät pystyvät kyllä hankkimaan lapsia ja jäämään äitiyslomalle.
mies on esim: yrittäjä joka ei voi jäädä noin pitkäsksi aikaa kotia. Oisko mulla sitten 6+6kk äitiyslomaa vai miten se sitten menee?
ne ottaa vauvan kainaloon ja tekee töitä, näin ainakin suurin osa tuntemistani naisyrittäjistä tekee. Ei ole varaa palkata sijaista, joka pahimmassa tapauksessa itse jää vauvalomalle.
Ihmettelen tuota että miksi miesyrittäjät eivät muka voi jäädä pitkille lomille, mutta naisyrittäjät pystyvät kyllä hankkimaan lapsia ja jäämään äitiyslomalle.
mies on esim: yrittäjä joka ei voi jäädä noin pitkäsksi aikaa kotia. Oisko mulla sitten 6+6kk äitiyslomaa vai miten se sitten menee?
Lomittaja tulee 8 tunniksi, ei 16 tunniksi, kuten tarve olisi.
Yrittäjälle täysin mahdotonta. Käytännössä meillä olisi sitten minä 6kk + 6kk, sitten menisin 6 kk ajaksi töihin ja sen jälkeen hoitovapaalle eli tarvittaisiin 6 kk ajaksi hoitopaikka aika pienelle, ellei työnantajani jousta ja anna mahdollisuutta osa-aikatyöhön.
Miksi sä menisit 6kk ajaksi töihin? Jos teillä ei noita isään kuukausia käytetä, niin eiköhän sitten voi jäädä kotihoidontuelle siitä saman tien... Luulisi sentään päättäjilläkin jotain järkeä olevan..
tekee johtajatasolla sen verran vaativaa asiantuntijatyötä ettei pystyisi. On loistava isä ja osallistuu lasten hoitoon, muttei todellakaan voi olla puolta vuotta pois töistä.
Kerran oli onnettomuuden takia pitkällä sairaslomalla ja teki samalla töitä etänä koneella ja puhelimella. Lapseen pitää keskittyä, samalla ei voi puhua puhelimessa tärkeitä asioita.
Minäpä tunnen myös pariskuntia joissa päinvastoin ja isi on kotihoidontuella. Parasta on kun vapaus valita perhekohtaisesti.
Kai maatalousyrittäjäisä pystyisi vastaavasti tekemään? Vai miksi se on niin sukupuoliriippuvainen tilanne?
on yksityisyrittäjä, ei varaa palkata sijaista (ja homma on niin henkilösidonnaista, ettei sijaista edes löydy). Ei ole ollut isäkuukaudellakaa eikä pitänyt kokonaan edes nykyistä isyyslomaa. Ei pidä juuri edes kesälomaa, on koko ajan tavoitettavissa ja hoitaa työasioita etänä missä ja milloin tahansa. Laittaa työn perheen edelle, enkä usko että haluaisi jäädä 6 kk kotiin lasten kanssa vaikka työtilanne sen sallisi.
Kai maatalousyrittäjäisä pystyisi vastaavasti tekemään? Vai miksi se on niin sukupuoliriippuvainen tilanne?
jotta lomittajan aika voidaan käyttää peltotöihin. Vauvalla ikää 2 kk. Mies on muualla töissä eli hänen työpanoksensa ei tule maatilalle.
Jos puoliso olisi maatalousyrittäjä ja minä töissä tilan ulkopuolella, loittaja hoitaisi navetan ja mies ottaisi vauvan traktoriin mukaansa. Se lomittaja kun ei tee samaa työpanosta kuin maanviljelijä.
Haluaisi jäädä hoitovapaalle nytkin, mutta taloudellisista syistä ei ole mahdollista.
Ymmärrettävää tietenkin, ettei kaikista ammateista yksinkertaisesti ole mahdollista jäädä 6kk isyyslomalle.
Äidit ja isät vuorottelee vapaillaan ja sijaisten kanssa puljaaminen lisääntyy.
Miehellä on vaativa työ tuotekehittelyssä eikä siitä voi olla pois kunnolla edes viikonloppua. Jos on pois kuukausia menettää hyödyn aiempien kuukausien töistä ja seuraavat kuukaudet menevät taas alkukankeudessa.
Työ ei ole vain työtä, vaan siitä saa henkilökohtaista hyvää. Esim. kun saa nimiinsä keksinnön tai jopa patentin, niin siitä saa rahaa sekä mainetta ja kunniaa itselleen (vähintään työpaikallaan). Ei se lämmitä niin mieltä jos työkaveri saa sen loppupalkinnon kovasta aiemmasta itse tehdystä työstä. Kilpailu firmoissa on kova. Samoja asioita kehitellään ja kilpaillaan mikä firma saa julkaistua ensiksi sen keksinnön.
Mies ei ole pitänyt yhtään isyyslomaa, mutta on ollut kotona paljonkin lasten ollessa pieniä. Käytännössä voi siis olla helposti kotona, kunhan hoitelee osan hommista nopeasti etänä.
Eivätpä naisetkaan ole kuukausien lomia tuolla pidelleet, tai sitten ovat jättäneet leikin vuosiksi.
Selviävät naisetkin tuosta, niin miksei miehetkin. Ja naisten työnantajat, joten miestenkin työnantajat. Tekee varmasti lapsillekin hyvää olla isien kanssa ja oppia tuntemaan oma isä.
Yrittäjät pystyvät kouluttamaan sijaisia, ei kukaan ole korvaamaton tai mikään työ sellainen jota joku muukin ei osaisi. Ei se yrittäjyys ole mitään tähtitiedettä.
Selviävät naisetkin tuosta, niin miksei miehetkin. Ja naisten työnantajat, joten miestenkin työnantajat. Tekee varmasti lapsillekin hyvää olla isien kanssa ja oppia tuntemaan oma isä. Yrittäjät pystyvät kouluttamaan sijaisia, ei kukaan ole korvaamaton tai mikään työ sellainen jota joku muukin ei osaisi. Ei se yrittäjyys ole mitään tähtitiedettä.
mutta kuka tulee töihin alle 7e/h palkalla? Kaikki yrittäjät kun ei tienaa maltaita ja aika usein se yrittäjän oma palkka on joustavin elementti.
tarkoittaisi 15 vuoden työn valumista hiekkaan. Voitte vedota naisyrittäjiin, mutta naisilla ei ole vaihtoehtoa. Naisen on pakko synnyttää se vauva ja toipua synnytyksestä. Miehen ei ole pakko, joten mitään järkeä ei ole myöskään pakottaa siihen.
Mites muuten yksinhuoltajilla? Tai jos lapsella ei ole tunnustettua isää, niin saako äiti koko 18kk yksin? Pakko saada. Tämähän siis tarkoittaa sitä, että tälläisten meidän kaltaisten yrittäjä-toimihenkilö avoparien kannattaisi jättää tunnustamatta lapsi siihen asti, kun tuo 1,5 vuotta on mennyt.
sen enempää kuin nytkään. Se ei vain olisi taloudellisesti mahdollista, koska hänellä on vakituinen työpaikka ja minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, vaan sen hankkiminen on edessä sitten, kun lapset ovat tarpeeksi isoja. En näe mitään järkeä siinä, että hakisin töitä puoleksi vuodeksi ja palaisin sitten takaisin kotiin lapsia kasvattamaan. Ei kai se olisi reilua edes työnantajaa kohtaan!
Uskon, että tällainen 6+6+6-järjestelmä voisi toimiakin jossain korkeakoulutettujen perheessä, jossa molemmilla on hyvät tulot ja vakityöpaikka, mutta hankalampi on sitten varmaan saada tämä malli toimimaan esim. yrittäjäperheessä tai yhden työssäkäyvän vanhemman perheessä... toinen voi olla työtön tai vaikka työkyvytön, millä sellainen perhe eläisi, jos ainoa elättäjä jäisi kotiin? Minusta olisi parasta, että perheet saisivat valita itselleen parhaiten sopivat ratkaisut oman elämäntilanteensa mukaan. En kannata "pakkosysteemejä", ne toimivat jonkun kohdalla ja jollekin toiselle ne eivätkään sitten ole yhtä hyvä ratkaisu.
Äidit ja isät vuorottelee vapaillaan ja sijaisten kanssa puljaaminen lisääntyy.
Miten tuo käytännössä järjestetään?
Jos olisin ensiksi 12 kk vapaalla ja menisin töihin (vakityöni) kun sitten mies sen 6 kk lomalla. Sitten palaisin kotiin vuodeksi. Niin pitäisikö sen äitiyslomalla kouluttamani sijaisen lähteä sitten pois sen minun 6 kk työrupeamani vuoksi? Ja sitten etsittäisiin ja koulutettaisiin taas uusi sijainen. Työssäni ei voi hypätä täyteen vauhtiin heti, vaan käytännössä menee n. kuukausi työsuhteen alussa ja lopussa käynnistämiseen ja lopettamiseen ja silti tuo olisi hankalaa. Ja miehelle tietenkin myös sijainen sen 6 kk vuoksi.
perhe ei elä, jos se ainoa palkansaaja jää pois töistä, minulla opinnot kesken
joissa ajatellaan kaikkien käyvän samanlaisissa töissä ja elävän samanlaista elämää.
Hyvä esimerkki siitä, kuin tämä yrittäjyyden ihmemaa todellisuudessa yrittäjiä tukee. Meillä on perheyritys, jossa minä teen minkä voin. Mies on käytännössä yrityksen tukijalka. Mies on jäänyt kotiin ja lomalle aina kun se töiden kannalta on mahdollista, mutta hän EI pystyisi jäämään pois töistä milloin vain ja miten pitkäksi aikaa vain. Työmahdollisuudet määrittävät meidän elämänrytmimme.
On myös sellaisia naisyrittäjiä, joiden on haudattava haave lapsesta oman yrityksen takia. Että ei ne naisetkaan aina pysty.