Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen akne, parannuskeinoa?

Vierailija
07.09.2010 |

Olen parikymppinen nainen. Minulla on hormonaalinen akne (onko edes oikea nimitys). Kun syön e-pillereitä (Cypretyl) ihoni on hyvässä kunnossa.

Joskus lopetin pillerit kun en laiskuuttani jaksanut uusia reseptiä. Pari kuukautta iho oli normaali, sen jälkeen TODELLA HYVÄ, oikein hehkui. Sitten alkoikin alamäki...kamalan rasvainen, kuin öljyllä valettu, ja kamalaa näppyä täynnä, ei varsinaista finniä, mihin tulee se valkoinen pää.

Mulla on kamala stressi ja verenpaine varmaan pilvissä. Mitä teen jos en saakaan uutta pillerireseptiä? Olen käsittänyt että anen hoito on todella epävarmaa, rahat yritetään pumpata pois, mutta apua ei aina saa..

Ulkonäkö on minulle tärkeä, enkä jaksa jos naamani on kamala. En ole muutenkaan tosi kaunis, kestäisin aknen jos kasvonpiirteeni olisivat muutem täydelliset.

APUA: KIITOS!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma. Terkkari sanoi että vaihdevuosien aikaan parantuu... Jos et saa enää Cypretyliä, niin älä huoli, joku toinen, "tavallinen" pillerimerkki saattaa pitää näpyt kurissa.

Vierailija
22/30 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaaliseen akneen auttaa myös nesteenpoistolääke Spiresis, jolla on antiandrogeeninen vaikutus.

Duodecim-lehden artikkeli aiheesta:

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo97209.pdf

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:\...

Vierailija
24/30 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele:

03.11.13

Osa 1/5 (5:31)
Osa 2/5 (5:20)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Eli ruokavalio

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

Vierailija
25/30 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
26/30 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä enempää?

Vierailija
27/30 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla takana kolme roaccutan kuuria, neljättä aloitin, mutta raskauksien jälkeen eivät enää sopineet. Kallopaineet nousi ja sain järkyttävän päänsäryn. Nyt olen viimeiset neljä vuotta syönyt antibioottikuurin 3 kk kerta vuoteen ja ihotautilääkärin mukaan tätä tulee jatkumaan vaihdevuosiin saakka:(

Vierailija
28/30 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta koska tänne varmasti vielä päätyy googlettelijoita, niin jaan oman tarinani.

Itselläni hormonaalinen akne puhkesi kun olin imettänyt puolitoista vuotta. Minulle oli ennenkin tullut finnejä jonkin verran, mutta nyt ihooni nousi kunnon kystisiä patteja, jotka arpeuttivat (varsinkin ne joita puristelin...) ja paranivat todella hitaasti. Patteja nousi varsinkin juuri ennen kuukautisia.

Aloin olla todella tuskastunut, koska imetyksen aikana keinot ovat aika vähissä. Yritin muokata ruokavaliotani netin ohjeiden mukaan hormoneita tasapainottavaksi, mutta se oli yhtä tyhjän kanssa (toki ruokavalioita olisi varmaan pitänyt jatkaa pidempään, jotta tuloksia olisi tullut).

ONNEKSI päädyin jälleen kerran googleteltuani lukemaan spironolaktonista, jota hehkutettiin varsinkin amerikkalaisissa artikkeleissa. Varasin ajan ihotautilääkärille, joka ei aluksi suostunut määräämään sitä (koska se ei muka toimi), mutta onneksi vaadin reseptin.

Söin aluksi 50 mg/päivä n. kolme kuukautta, mutta koska finnejä edelleen tuli, nostin annosta 100 mg:aan ja nyt viisi kuukautta lääkettä syötyäni ihoni on täysin tervehtynyt.

Lämmin suositus siis tälle lääkkeelle! Ei ole muuten tullut edes mitään sivuoireita ja kaupan päälle myös tukka on tuuheampi kuin ennen! :)

Ps. Imetyksen lopetin (koska olisin sen muutenkin lopettanut), vaikka spironolaktoni on ilmeisesti turvallinen lääke imetyksen aikana.

Vierailija
29/30 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaaliseen akneen auttaa varmaan hormoonilääkitys.... vai? Ehkä parasta mennä takaisin gynelle. 

Minulla oli tuollaista, ja syy löytyi hormonien epätasapainosta (liikaa androgeeniä). 

Vierailija
30/30 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin hormonaalinen akne.. Jouduin lopettamaan e-pillerit aivoveritulpan vuoksi ja nyt naama on ihan kamala. Itkettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan