Miksi työtön/hoitovapaa/monta lasta perheellä on varaa shoppailla?
Naapurustossa asuu perhe, jossa kuusi lasta, isä ilmeisesti työtön, äiti vuosia kotona. Ihmetyttää mistä tulee rahaa heille, kun on lähes päivittäin aikaa pyöriä kaupoissa ja ulkomaanmatkallakin oltiin vähän aikaa sitten. En kysele kateuden takia (kateellinen olen vain lapsimäärästä) vaan ihan uteliaisuudesta.
Kommentit (19)
-perintö
-sijoituksia/osakkeita tms.
-joku ulkopuolinen rahoittaa elämää, esim. isovanhemmat
-ostellaan velaksi
-lottovoitto, arpajaisvoitto tms.
Itse olen kotona ja mies opiskelee ansiosidonnaisella ja mä saan vammaisesta lapsesta 650 euroa kuukaudessa.
Aina noi naapurit märehtii mun kukkaostoksia ja mistä saan rahaa.
No netistä tutkin alennus huonekaluja ja ym, niin tiedän mistä ostan ja mihin hintaan.
Mä en osta itselleni vaatteita, enkä meikkejä.
Rahat menee poikiin, puutarhaan ja sisustukseen.
Pienet on tulot, mutta laitan ne siihen mikä mua kiinnostaa ja nyt noi naapurit tuolla miettii mun raha-asioitani.
Niin toisilla ihmisillä on muita tuloja, mutta ei ne huutele, että voitin lotossa tai sain suuret perinnöt.
Pääomatuloistakaan kukaan ei huutele.
Raha-asiat on yksityisiä.
Tuleehan kuuden lapsen lapsilisistäkin jo iso summa nettona. Siihen päälle työttömyyskorvaus ja kotihoidontuki.
ei niillä ulkomaille matkustella!
Meillä molemmat olivat hoitovapaalla mutta niin vain käytiin etelässä viiden kersan kanssa vaikka toimeentulo oli minimiluokkaa. Vuosi säästettiin eikä mitään puuttunut.
että kyllä kuuden lapsen perheessä täytyykin olla "kokoajan shoppailemassa", jatkuvasti joku tarvitsee jotain. Mistä päättelet että ostelevat huvikseen, eikä tarpeeseen? Ei se koko lapsilisä nyt ruokaan ja asumiseen mene, ostetaan sillä muutakin. Ja kyllä ulkomaanmatkalle pääsee kun säästää, mistä tiedät kuinka kauan ovat säästäneet matkaa varten? Monesti isossa perheessä edetään taloudellisemmin, kun kaikki pitää tuossakin perheessä kertoa kuudella tai kahdeksalla niin tarkemmin miettii ostetaanko kaikille pizzat vai ei...
No mitä ne sieltä kaupoista ostaa? Kyllä kuudelle lapselle pitää kaikenlaista hankkiakin, vaatteista alkaen. Ja missä kävivät ulkomaanmatkalla, Tallinassa vai Thaimaassa?
Meillä molemmat olivat hoitovapaalla mutta niin vain käytiin etelässä viiden kersan kanssa vaikka toimeentulo oli minimiluokkaa. Vuosi säästettiin eikä mitään puuttunut.
Eli vain toisen liksa käytössä monta vuotta.
Voihan olla, etteivät kamalasti osta mitään sieltä, vaikka hengaavatkin muualla kuin kotona.
Ulkomaanmatkasta en osaa sanoa.
että lapsilla tienaa.
Meillä on 5 lasta ja lapsilisiä rapsahtaa kuussa n 700e mutta kyllä siitä ruokaan menee jo 500-600e.
Meillä kyllä vois vähemmänkin mennä jos katsois tarkemmin mitä ostaa. Eli jos osaa säästää niin hyvinkin pääsee kerran vuodessa ulkomaille.
Se myös riippuu minkäikäisiä lapsia. Jos lapset ovat pieniä niin rahaa menee vähemmän.
Itsekkin käyn aika usein kaupoilla mutta en todellakaan pysty isoja määriä ostamaan vaatetta kerralla.
Ehkä se saattaa jostakin tuntua että ravaan jatkuvasti shoppailemassa.
Kun on iso perhe niin kokoajan joku tarvii jotakin.
Itse kyllä aika paljon teen hyviä löytöjä ale-rekeistä.
Joten sekin saattaa näyttää että ostelisin kalliita merkkivaatteita.
Itse kyllä pyrin siihen että lapsilla on siistit ja kunnolliset vaatteet koulussa. Ei ne tarvi kuitenkaan reimatecciä olla.
On mulla kyllä yksi reimatec-puku vauvalle (löysin alerekistä 30e:llä)
Yks äiti kysyi että miten oon raaskinut ostaa vauvalle noin kalliin puvun:)
Ei tiennyt että olen sen alesta löytänyt.
Ehkä ovat ainkaan säästäneet ja sijoittaneet ja nyt nauttivat niistä tuloista.
Itsekin olin ihmetyksen aihe monelle kun olin yksinhuoltaja ja kotona siihen asti kun lapsi täytti kolme. Pidemmillä ulkomaanreissuilla käytiin 2-3 kertaa vuodessa, lyhyempiä siihen päälle. Vaatteet ja kengät vedenpitävää, uutena. Samoin paljon leluja ym. Pääasilliset tuloni oli pääomatulot. Asuin vuokralla, koska tykkäsin asunnosta, mutta omistan monta sijoitusasuntoa ym. josta sain tuloa.
Eihän se edes sulle kuulu mitä muut tekee tai ansaitsee. Mies voi olla vaikka kirjailija tai vapaa toimittaja. Mutta jos et saa rauhaa ennen kuin tiedät niin mene heiltä kysymään, eihän me sitä tiedetä.
että ovat saaneet lotossa päävoiton. :)
jolla elävät. Jos jokaisella lapsella olisi eri isä ja mamma saisi jokaiselta isältä elatusmaksuja niin sitten vois olla aika hyvissä rahoissa.
Mutta meillä tuollainen tilanne olisi mahdollinen. Ollaan molemmat säästäväisiä joten omaisuutta oli karttunut kummallekkin jo kun mentiin yhteen 30 v iässä. Talo rakennettiin itse niin ei tarvittu lainaa jne. Sitten on tehty hyviä osakekauppoja jne. Joten säästöjä on kertynyt.
Laskin joskus että voitaisiin olla tällä kulutuksella mikä meillä nyt on noin 10 v kotona molemmat miehen kanssa ilman että saataisiin mistään mitään rahaa. Sitten pitäis lähteä töihin tai ruveta myymään kiinteää omaisuutta. No mies on kyllä töissä kun niitä löytyi mutta itse olen kotona ja hoidan lapsiamme.
täysin normaalia.Mies vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä,vaimonsa perinyt suvun rahat.On tätä Suomessa.Mistä sä tiedät vaikka heillä olisi jotain pientä työtä mistä rahaa tippuu.
Siihen päälle työttömyyskorvaus ja kotihoidontuki.
No mitä ne sieltä kaupoista ostaa? Kyllä kuudelle lapselle pitää kaikenlaista hankkiakin, vaatteista alkaen. Ja missä kävivät ulkomaanmatkalla, Tallinassa vai Thaimaassa?
Kyllä ulkomaille pääsee halvallakin ja siellä shoppailu on usein halvenpaa kuin Suomessa.
Käykäähän vaikka tutustumassa
kisa.matkapaikka.fi/shoppailijat